Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-3312
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu, ka jautājums par papildu negatīvo ietekmi uz fiskālo telpu (provizoriski 21,5 milj. euro), kas rodas no atbalsta programmas sniegšanas termiņa pagarināšanas līdz 2023.gada 31.decembrim, ir skatāms likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" izstrādes procesā, ņemot vērā budžeta fiskālās iespējas. Attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai" ir virzāmi apstiprināšanai Ministru kabinetā pēc papildu negatīvās ietekmes atbalstīšanas 2023.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā iekļauto skaidrojumu:  "Ar MK noteikumu projektā 10.punktā paredzēto maksimālo atbalsta slieksni, tiek noteikts, ka 3 milj. euro atbalsts tiek paredzēts saimnieciskās darbības veicējam atbilstoši EK lēmuma 11. punktā noteiktajam (State Aid SA.103359 (2022/N) – Latvia). ", ņemot vērā, ka saskaņā ar minēto EK lēmumu 3 miljoni limits ir noteikts uz atbalsta saņēmēju un ar to saistīto personu grupu, kā paredz spēkā esošo MK noteikumu 10.punkts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums

Lūdzam precizēt anotācijā iekļauto skaidrojumu “Izmaiņas pagaida regulējumā paredz, ka attiecībā uz lieliem uzņēmumiem, kuriem jāsniedz finanšu nodrošinājums tirdzniecības darbībām enerģijas tirgos, – lai segtu no šīm darbībām izrietošās likviditātes vajadzības no piešķiršanas brīža turpmākajiem 12 mēnešiem var palielināt aizdevuma summu. Līdz ar to Ekonomikas ministrija papildina Noteikumu Nr.349 12.punktu. Pagaidu regulējumā, kas cita starpā precizē 2.3. sadaļas “Likviditātes atbalsts subsidētu aizdevumu veidā” 64.panta e) punkta iii apakšpunktu dalībvalstu iespējām atkāpties no maksimālajām atbalsta vērtībām, kas var tikt piešķirtas gala saņēmējam. Noteikumu projekta 12.punkta jaunā redakcija nosaka kārtību, tieši pārņemot normas kas veiktas ar 2.grozījumiem Pagaidu regulējumā, attiecībā uz maksimālās garantijas summas palielināšanu tādiem lieliem saimnieciskās darbības veicējiem, kuriem likviditātes vajadzības nodrošināšanai nepieciešams darbībām enerģijas tirgos. Šādas izmaiņas saistītas ar būtisku cenu pieaugumu enerģijas tirgos, tādējādi Eiropas Komisija pieļauj atkāpes no maksimālā atbalsta apmēra.”, ņemot vērā, ka tas neatspoguļo izmaiņas MK noteikumu 12.punktā, kurā veikti tikai tehniski precizējumi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūgums skaidrot un nepieciešamības gadījumā papildināt programmas rādītāju novērtējuma projektu ar informāciju attiecībā uz to, ka programmas rādītāju novērtējuma projekta 3.2. punkta tabulā pozīcija "Riska izdevumu seguma avots (Publiskais finansējums)" ir 0, lai gan programmas īstenošanai ir piešķirts publiskais finansējums Altum sagaidāmajiem zaudējumiem (kā atrunāts programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktā).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt programmas rādītāju novērtējuma projekta 5. punkta tabulas ieņēmumu sadaļu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu. Programmas rādītāju novērtējuma projekta 5. punkta tabulā sagaidāmo zaudējumu kompensācija ir prognozēta 0, taču programmas rādītāju novērtējuma projekta 4.1. punktā ir minēts, ka paredzamos sagaidāmos kredītriska zaudējumus sedz no publiskiem resursiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Pamatojoties uz to, ka sabiedrībai Altum nav saistošas ES Kapitāla prasību direktīvā Nr.2013/36/ES (CRD IV) un Kapitāla prasību regulā Nr.575/2013 (CRR 575/2013) noteiktās prasības, lūdzam programmas rādītāju novērtējuma projekta 3.1.2. punktā atsaukties uz šīm prasībām kā etalona rādītāju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt programmas rādītāju novērtējuma projekta 2. punktu ar informāciju, kā veidojas izsniegto aizdevumu summa, tādejādi nodrošinot skaidru un nepārprotamu informācijas izsekojamību. Vēršam uzmanību, ka šobrīd norādītā informācija programmas rādītāju novērtējuma projekta 2. punktā neatbilst 1. punktā norādītajam, kā arī nav izsekojams, no kādiem finansējuma avotiem veidojas norādītais finansējums 85 000 000 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktā norādīto programmas īstenošanas sākuma termiņu, ņemot vērā MK noteikumu Nr. 349 spēkā stāšanos termiņu, vai sniegt atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
MK noteikumu Nr. 349 13. punkts paredz, ka aizdevuma termiņš apgrozāmo līdzekļu aizdevumam nepārsniedz trīs gadus, ievērojot saimnieciskās darbības veicēja darbību un apgrozāmo līdzekļu aprites ciklu un šo termiņu var pagarināt par vienu gadu, savukārt investīciju aizdevumam nepārsniedz sešus gadus, ievērojot saimnieciskās darbības veicēja darbību un par aizdevuma līdzekļiem iegādājamo aktīvu lietderīgo kalpošanas laiku. Vienlaikus MK noteikumu Nr. 349 14. punkts nosaka, ka aizdevuma atmaksas uzsākšanu var atlikt par termiņu līdz 12 mēnešiem un šo termiņu var pagarināt vēl par 12 mēnešiem. Savukārt programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktā aizdevumu termiņš paredzēts līdz 4 gadiem, aizdevumu termiņu pagarināšana – līdz 2 gadiem. Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā salāgot programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktā norādīto ar MK noteikumu Nr. 349 13. un 14. punktu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
MK noteikumu Nr. 349 8. punkts paredz, ka Valsts aizdevuma atmaksas termiņš ir līdz 2031. gada 30. jūnijam. Savukārt programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktā norādīts, ka programmas darbības periods – 31.12.2031. Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā salāgot programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktā norādīto programmas darbības termiņu ar MK noteikumu Nr. 349 8. punktu vai skaidrot, kādēļ radusies šāda atšķirība.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
MK noteikumu Nr. 349 8. punkts paredz, ka Altum piesaista valsts aizdevumu līdz 120 000 000 euro kredītlīnijas veidā vai piesaista aizdevumu no starptautiskajām finanšu institūcijām. Savukārt programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktā norādīts, ka Valsts kases, starptautisko finanšu institūciju aizdevumu paredzēts piesaistīt līdz 60 000 000 euro. Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktu atbilstoši MK noteikumu Nr. 349 8. punktam vai skaidrot, kādēļ radusies šāda atšķirība.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktu, paredzot, ka programma tiek īstenota, izmantojot primāri aizdevumu programmai paredzēto Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai krīzes aizdevumu programmas ietvaros atmaksāto finansējumu un tikai pēc tā izmantošanas var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt aizdevumu no starptautiskajām finanšu institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-