Atzinums

Projekta ID
23-TA-1196
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izsakām pēc būtības līdzīgu iebildumu kā par saistītiem Ekonomikas ministrijas paralēli sagatavotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi" (Tiesību akta lietas ID 23-TA-1581) – t.i., Finanšu ministrija atbilstoši kompetencei nevar saskaņot finanšu pārdales 1.2.2.1 "Atbalsts un nodarbināto apmācībām" projektos, tā kā ir spēkā šādu rīcību ierobežojošs Ministru kabineta (MK) 2020. gada 22. septembra sēdes lēmums (prot. Nr. 55 30. § 2.1. punkts), kurš paredz projektos atbrīvoto ES fondu finansējumu novirzīt virssaistību negatīvas ietekmes uz valsts budžetu mazināšanai, t.sk. ietaupījumu nepārdalot citiem projektiem vai jaunām projekta darbībām. Finanšu ministrijas aktuālās prognozes liecina, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētajās prioritātēs kopā būtu jāturpina valsts budžeta virssaistību kompensēšana ar projektos atbrīvoto finansējumu, lai panāktu virssaistību negatīvas ietekmes uz valsts budžetu mazināšanu. Bet Finanšu ministrija neiebilst pret jautājuma izskatīšanu MK sēdē.
Vienlaikus saskatām šādu budžetam neitrālu risinājumu  - ar MK noteikumu grozījumiem rosināto finansējuma pārdaļu ietvaros rosināt MK atļaut ātrāk uzsākt 2014.-2020. plānošanas perioda ietvaros nepieciešamās investīcijas atbalstam tirgus pārorientācijai, ārējo tirgus apgūšanai  ar nosacījumu, ka konkrētie projekti/izdevumi tiek “pārcelti” finansēšanai no 2021-2027. gada ES fondu plānošanas perioda programmas vai Atveseļošanas fonda , virzot attiecīgu MK lēmuma priekšlikumu 2024. gada otrā pusē. Rīcība pēc būtības būtu līdzīga kā EM specifiskā atbalsta mērķa 4.3.1 “Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē” gadījumā, kad ar MK protokollēmumu tika noteikts izstrādāt konkrētu rīcības plānu, paredzot 2014.-2020. plānošanas periodā papildu projektu izdevumus pārcelt uz 2021-2027. gada ES fondu plānošanas perioda programmu, lai mazinātu ar Ministru kabineta 2022. gada 8. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 13 37. §) 3. punktu piešķirto virssaistību negatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci. Tāpat iespējams scenārijs, kad, izvērtējot 2014.-2020. gadu plānošanas perioda noslēguma izdevumus 2024. gada vidū, tiek secināts, ka minētie 2014.-2020. gadu plānošanas perioda izdevumus tomēr nepieciešams atstāt darbības programmas ietvaros, lai saņemtu pilnu ES fondu piešķīrumu no EK, attiecīgi tad varētu rosināt pārskatīt izdevumu pārcelšanas nepieciešamības MK lēmumu. Aicinām EM izskatīt šāda risinājuma variantu un piedāvāt redakcijas MK noteikumu grozījumu un MK protokollēmuma projekta pakotnē.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju par šī brīža 13.1.6. SAM finansējuma apmēru gan 1.2.2.1.,  gan 1.2.2.3. pasākumos, t.sk. par 1.2.2.1. pasākuma pamatpiešķīruma un REACT-EU finansējuma atlikumu, ņemot vērā, ka anotācijā iekļautā informācija ir nekorekta.  Atbilstoši KPVIS datiem uz 01.08.2023., 1.2.2.1. pasākuma ietvaros projektiem nepiesaistītais finansējums ir 84 866.76 euro (pamatpiešķīrums un REACT-EU finansējums kopā).


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju, dzēšot rindkopu: "Ņemot vērā iepriekš minēto Finansējuma saņēmējiem, kuriem ir aktuāli ir iespēja samazināt projektos plānotos rādītājus pēc noteikumu projekta apstiprināšanas, ja Finansējuma saņēmējs ir iesniedzis līguma grozījumus CFLA. CFLA pirms apstiprina Finansējuma saņēmēja iesniegtos līguma grozījumus, apzina aktuālo informāciju par sasniegtajiem rādītājiem Finansējuma saņēmējiem. Pēc informācijas saņemšanas CFLA veic finanšu korekciju samazinot sasniegto rādītāju attiecībā pret plānotajiem sākuma rādītājiem, bet vienlaikus nodrošina 65% sasniegto rādītāju izpildi, kas jāsasniedz līdz 2023. gada 31. decembrim, nepārsniedzot MK rīkojumā Nr. 259  iekļautos rādītājus (gan ERAF, gan REACT-EU).", ņemot vērā, ka, izvērtējot finansējuma saņēmēju līguma grozījumus, CFLA nevar pārbaudīt un nodrošināt, ka precizētie sasniedzamie rādītāji projektos kopā veido vismaz 65% no MK rīkojumā Nr. 259 norādītajiem rādītājiem. Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar visiem 1.2.2.1. pasākuma abu kārtu projektiem (piemēram kā pielikumu Nr.1.), kam ir izveidojies finansējuma atlikums, norādot REACT-EU un pamatpiešķiruma atlikuma apmēru sadalījumā pa fin. avotiem, katra projekta finansējumu un sasniedzamos 13.1.6. SAM rādītājus pēc līguma grozījumu veikšanas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka anotācijas 3.sadaļas 3.ailē atspoguļotais finansējuma pārdales apmērs, tajā skaitā sadalījumā pa finansējuma avotiem, nesakrīt ar noteikumu projekta 5. un 5.1 punktā paredzēto 1.2.2.1. pasākuma un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa finansējuma samazinājumu. Lūdzam izvērtēt un precizēt anotācijas 3.sadaļā sniegto informāciju, vienlaikus precizēto finansiālo ietekmi atspoguļojot arī 3.ailes 5.1.apakšpunktā, ka arī 6.punktā sniedzot informāciju par finansējuma pārdali arī no 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa finansējuma.  
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 617 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts nodarbināto apmācībām"  un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi""
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmuma projektu ar jaunu punktu, nosakot, ka pēc MK noteikumu spēkā stāšanās Ekonomikas ministrija nodrošinās, ka finansējuma saņēmēji ir informēti par nepieciešamajiem līguma grozījumiem atbilstoši šiem MK noteikumiem, kas paredz finansējuma un 13.1.6. SAM rādītāju samazināšanu un aicinās finansējuma saņēmējus iesniegt līguma grozījumus CFLA konkrētajā termiņā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārbaudīt un precizēt 13.1.6. SAM grozīto finansējumu, tā kā esošā redakcija aritmētiski nepareiza. Visus nepieciešamos labojumus nepieciešamības gadījumā jāveic arī anotācijā. 

Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Informējam, ka šobrīd šie MK noteikumi kā atbalsta programma Eiropas Komisijai ir paziņota valsts atbalsta lietas SA.60644 ietvaros ar termiņu komercdarbības atbalsta sniegšanai līdz 2023.gada 31.decembrim.
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja ir plānots turpināt īstenot šo komercdarbības atbalsta pasākumu arī pēc 2023.gada 31.decembra, par pasākuma pagarinājumu nepieciešams iesniegt kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai. Informējam, ka no 2023.gada 1.jūlija ir spēkā Komisijas Regula (ES) 2023/1315 (2023.gada 23.jūnijs), ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108.pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108.pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu* (turpmāk – Komisijas regulas Nr. 651/2014 grozījumi). Attiecīgi, pagarinājuma gadījumā, lūdzam izvērtēt, vai MK noteikumos Nr.617, nav veicami grozījumi, lai nodrošinātu to atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 grozījumiem.
Ievērojot minēto, aicinām papildināt informāciju anotācijā.


*Regulas grozījumi ir pieejami šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:32023R1315
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.1. un 1.2. sadaļu, ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz ne tikai samazināt 13.1.6. SAM rādītāju vērtības, bet arī pārdalīt finansējumu uz 3.2.1.2. un 13.1.1.3. pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ir minēts – “Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 55 30.§ 2.1. punkts paredz atbrīvoto ES fondu finansējumu novirzīt virssaistību negatīvās ietekmes uz valsts budžetu mazināšanai, tomēr minētā protokola 2.2. punkts atļauj Ministru kabinetam arī izskatīt jautājumu par finansējuma pārdali, ņemot vērā, ka karš Ukrainā un sankcijas Krievijai un Baltkrievijai ir sašūpojušas globālos tirgus un atstāj ietekmi uz pasaules ekonomiku.
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 55 30.§ nav norādīta saikne starp Ministru Kabineta lēmumu un karu Ukrainā vai sankcijām Krievijai un Baltkrievijai, lūdzam pārformulēt augstākminēto anotācijas teikumu divos atsevišķos teikumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sadaļā 1.3 "Problēmas apraksts" aizstāt vārdu "komersants" ar "biedrība".
Piedāvātā redakcija
Šobrīd spēkā esošie MK noteikumi Nr. 617 nosaka lielākus sasniedzamos rādītājus un rada iespējamo papildus finanšu korekcijas risku, ja biedrība nav spējīga sasniegt sākumā plānotos rādītājus.
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Problēmas apraksts" 8. rindkopā aizstāt vārdus "Atbildīgo iestādi" ar vārdiem un pieturzīmēm "Ekonomikas ministriju kā atbildīgo iestādi (turpmāk - Atbildīgā iestāde)", lai varētu identificēt konkrētu atbildīgo iestādi ar kuru jāveic saskaņojums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Problēmas apraksts" 7. rindkopā aizstāt saīsinājumu "CFLA" ar vārdiem un pieturzīmēm "Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā kā sadarbības iestādē (turpmāk - CFLA)".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārbaudīt un nepieciešamības gadījumā veikt labojumus anotācijas 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Pašreizējā situācija" otrajā rindkopā aizstājot skaitli "13" ar skaitli "130".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu ietvaros atbalstu joprojām var piešķirt arī saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, lūdzam noteikumu 26.1 punktā saglabāt nosacījumu par termiņu, līdz kuram ir pieņemams lēmums par komercdarbības atbalsta piešķiršanu pirmās un otrās atlases kārtas projektiem saskaņā var ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 
Piedāvātā redakcija
-