Atzinums

Projekta ID
24-TA-42
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā ietvertos skaidrojumus, nodrošinot to atbilstību projektā ietvertajam regulējumam. Piemēram:
1) anotācijā minēts: "Tā kā patlaban nav iespējams identificēt konkrētu gadu, kurā sāks pilnvērtīgi strādāt VAAD LIZ sistēma, noteikumu projekts paredz svītrot noteikumu Nr. 197/2023 40.3., 60.2. un 67.2. apakšpunktu, kā arī 3. pielikuma 2.3. apakšnodaļas 1. punktu, 2.6. apakšnodaļas 1. punktu un 2.7. apakšnodaļas 1. punktu." Vēršam uzmanību, ka noteikumu 60.2. apakšpunkts netiek svītrots, bet gan izteikts jaunā redakcijā, turklāt izmaiņas saistībā ar minēto problēmu paredzētas arī, piemēram, noteikumu 106.2. un 106.3. apakšpunktā;
2) anotācijā norādīts, ka "LAD ik gadu [..] atlasīs vismaz 10 procentu intervences LA10.3. atbalsta pretendentu, kam pārbaudīs noteikumu Nr. 197/2023 5. punktā minēto saskaņojumu, un vismaz 10 procentu intervences LA10.4. atbalsta pretendentu, kam pārbaudīs noteikumu Nr. 197/2023 51. punktā minēto fotodokumentāciju." Norādām, ka noteikumu 5. punktā ietverta atsauce uz 2.1.4. apakšpunktu (tātad LA10.4. intervenci), savukārt 51. punktā ietverta atsauce uz 2.1.3. apakšpunktu (tātad LA10.3. intervenci);
3) anotācijā minēts: "Noteikumu projekts paredz precizēt noteikumu Nr. 197/2023 23. punkta redakciju [..]." Ņemot vērā, ka noteikumu 23. punkts netiek grozīts, aicinām precizēt skaidrojumu, norādot korektu vienību;
4) anotācijā minēts: "Noteikumu projekts precizē noteikumu Nr. 197/2023 60.1.1. apakšpunkta redakciju, nosakot, ka atbalsta pretendents var īstenot pagarināto vai vissezonas ganīšanu līdz nākamās sezonas 1. aprīlim, ja tas ir iesniedzis atbilstošu papildinformāciju LAD EPS." Saturiski līdzīgas izmaiņas, šķiet, ir paredzētas arī LA10.6. intervencē, taču nav pamatotas anotācijā. Attiecīgi aicinām papildināt vai precizēt skaidrojumu;
5) anotācijā norādīts, ka "[a]r noteikumu projektu tiks papildināta noteikumu Nr. 197/2023 [..] 72. punkta redakcija", taču noteikumu 72. punkts netiek grozīts. Norādām, ka, šķiet, domāta noteikumu papildināšana ar 72.1 punktu.

Lūdzam arī konsekventi anotācijā pamatot visas projektā paredzētās izmaiņas noteikumos, tostarp skaidrot, kādas tieši izmaiņas un kādēļ paredzētas noteikumu 3. pielikumā. Proti, aicinām ne tikai norādīt, ka "LAD ir konstatējis, ka ir nepieciešams pārskatīt atsevišķus nosacījumus", bet sniegt pamatojumu pēc būtības konkrētām izmaiņām, raksturojot konkrētas problēmas un izvēlētos risinājumus. Daži grozījumi turklāt, šķiet, anotācijā vispār nav pamatoti (piemēram, projekta 26., 27., 31. un 33. punkts). Tāpat aicinām anotācijā ietvertos skaidrojumus sasaistīt ar konkrētām projekta vienībām, kurās paredzēti attiecīgi grozījumi noteikumos (sk., piemēram, skaidrojumu par noteikumu 97. punkta izmaiņām). Attiecīgi aicinām pārskatīt un precizēt skaidrojumus, lai tie korekti un pilnīgi atspoguļo projektā ietvertās izmaiņas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārliecināties, vai anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā norādīta korekta projekta vienība, kurā ieviests Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 III pielikums, kā arī Komisijas 2024. gada 12. februāra Īstenošanas regulas (ES) 2024/587, ar ko attiecībā uz laba zemes lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 8. standarta piemērošanu, dienu, no kuras izdevumi ir attiecināmi uz ELGF ieguldījumu, un noteikumiem par KLP stratēģisko plānu grozījumiem, kas saistīti ar dažās ekoshēmās izdarāmām izmaiņām, uz 2024. pieprasījumu gadu piešķir atkāpi no Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/2115 (turpmāk - Regula 2024/587) 1. pants. Attiecīgi aicinām precizēt informāciju vai sniegt skaidrojumu.

Lūdzam arī izvērtēt iespēju noteikumu 43. punkta 2. teikumu (projekta 23. punkts) formulēt līdzīgi kā 72.1 punktu (projekta 38. punkts), ņemot vērā, ka saturiski abas normas ir līdzīgas, kā arī Regulas 2024/587 1. panta prasības ir adresētas dalībvalstij, nevis atbalsta pretendentam, tādēļ 72.1 punkta formulējums ir korektāks. Papildus lūdzam anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulas ailē par rīcības brīvības izmantošanu skaidrot, kā un kādēļ izmantota minētās regulas 1. panta 1. punktā paredzētā rīcības brīvība. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un veikt attiecīgus precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
5. Šo noteikumu 2.1.4. apakšpunktā minētajā intervencē atbalstu var saņemt gan par šo noteikumu 3. punktā minēto zemi, gan arī par cita lauksaimnieka apsaimniekošanā esošu zemi, ja tas ir saskaņojis apputeksnēšanas pakalpojuma saņemšanu un Lauku atbalsta dienests par to pārliecinās atbilstoši šo noteikumu 97. punktā minētajām administratīvajām pārbaudēm. Cita lauksaimnieka apsaimniekošanā esošo zemi šo noteikumu 2.1.4. apakšpunktā minētajā intervencē var pieteikt ne vairāk kā viens biškopis.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu 5. punktā (projekta 2. punkts) ietvertā nosacījuma "un Lauku atbalsta dienests par to pārliecinās atbilstoši šo noteikumu 97. punktā minētajām administratīvajām pārbaudēm" nepieciešamību un atbilstību noteikumu 97. punktā ietvertajām izmaiņām (projekta 39. punkts). Proti, no 5. punkta redakcijas izriet, ka "atbalstu var saņemt [..], ja tas ir saskaņojis apputeksnēšanas pakalpojuma saņemšanu un Lauku atbalsta dienests par to pārliecinās atbilstoši šo noteikumu 97. punktā minētajām administratīvajām pārbaudēm". No šīs redakcijas var arī noprast, ka Lauku atbalsta dienests pārliecinās par saskaņojumu attiecībā uz katru atbalsta pretendentu, kaut no 97. punkta un anotācijā minētā izriet, ka pārbaudīti tiek 10% atbalsta pretendentu. Aicinām izvērtēt iespēju minēto frāzi svītrot vai kā citādi atbilstoši precizēt projektu, lai regulējums ir nepārprotams un skaidrs.

Līdzīgi aicinām izvērtēt, vai nav nepieciešams precizēt noteikumu 97. punkta (projekta 39. punkts) 1. teikumā ietverto norādi uz administratīvajām un saimniecībā uz vietas veiktajām pārbaudēm kā pamatojumu lēmuma pieņemšanai. Proti, aicinām izvērtēt un skaidrot, vai nav iespējamas situācijas, kad netiek īstenotas nekādas administratīvās un saimniecībā uz vietas veiktas pārbaudes (piemēram, ja atbalsta pretendents netiek pārbaudīts atbilstoši 97. punkta 2. teikumam). Ja tādas situācijas ir iespējamas, tad aicinām izvērtēt iespēju precizēt 97. punkta 1. teikumu vai sniegt skaidrojumu par normas piemērošanu anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
30.1.1. vismaz četrus metrus plata un 250 metrus gara buferjosla, kas var sastāvēt no īsākām joslām, bet neviena nav īsāka par 10 metriem. Buferjoslu ierīko gar aramzemes lauka malu (piemēram, ceļmalu, grāvmalu, mežmalu, laukmali), kas robežojas ar tādu objektu ārpus lauku bloku kartes, kurš nav aramzeme (piemēram, ceļu, grāvi, mežu), vai starp bioloģisko un konvencionālo lauku, ja robeža starp tiem ir identificējama dabā;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 4.1. apakšpunktā izteiktā noteikumu 30.1.1. apakšpunkta 2. teikums dublē noteikumu 30.2. apakšpunktu, savukārt noteikumu 30.1.2. apakšpunkta 2. teikums dublē 30.3. apakšpunktu. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu, svītrojot vienu vai otru vienību.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
60.2. informāciju par atkāpēm no šajos noteikumos noteiktajām zālāju biotopu apsaimniekošanas prasībām saistībā ar noteikto dzīvnieku blīvumu noganīšanai, pļavu mēslošanas nosacījumiem, zālāja atpūtināšanu vienu reizi saistību periodā, to nepļaujot un neganot, ciņu frēzēšanu un to saglabāšanas intensitāti, kā arī citām zālāju biotopu kvalitāti uzlabojošām darbībām, ko īsteno saskaņā ar Dabas aizsardzības pārvaldes lēmumu. Dabas aizsardzības pārvalde informē Lauku atbalsta dienestu par pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar zālāju biotopu kvalitātes uzlabošanu;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 60.2. apakšpunkta 1. teikumā, šķiet, iztrūkst kāds vārds vai vārdi, attiecīgi nav skaidrs tajā noteiktais pienākums. Attiecīgi lūdzam precizēt, nodrošinot skaidru tiesību normu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
97. Pamatojoties uz administratīvo un saimniecībā uz vietas veikto pārbaužu rezultātiem, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu. Lauku atbalsta dienests ik gadu izvērtē vismaz 10 procentu no šo noteikumu 5. un 51. punktā minētajiem dokumentiem. Šo noteikumu 51. punktā minēto dokumentu izvērtēšanai  atlasa kopā iekļauj, tos atbalsta pretendentus, kuriem nav spēkā esošas šo noteikumu 2.1.3. apakšpunktā minētās saistības, un tos  atbalsta pretendentus, kuriem iepriekšējā saistību gadā piemērota šo noteikumu 3. pielikuma 2.4. apakšnodaļas 2. punktā minētā sankcija.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 1.3. sadaļā par noteikumu 97. punkta izmaiņām (projekta 39. punkts) ietverts skaidrojums: "Lai mazinātu šo administratīvo slogu, LAD ik gadu veiks riska analīzi un pēc konkrētām pazīmēm administratīvajai kontrolei atlasīs vismaz 10 procentu intervences LA10.3. atbalsta pretendentu, kam pārbaudīs noteikumu Nr. 197/2023 5. punktā minēto saskaņojumu, un vismaz 10 procentu intervences LA10.4. atbalsta pretendentu, kam pārbaudīs noteikumu Nr. 197/2023 51. punktā minēto fotodokumentāciju." Savukārt 97. punkta 2. teikumā ietverta norāde, ka Lauku atbalsta dienests izvērtē vismaz 10 procentus dokumentu, nevis atbalsta pretendentu. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt projektu vai anotāciju.

Papildus aicinām izvērtēt iespēju precizēt projekta 39. punktā izteiktā noteikumu 97. punktā ietverto iekšējo atsauci uz "šo noteikumu 2.1.3. apakšpunktā minētajām saistībām", ņemot vērā, ka 2.1.3. apakšpunktā nav minētas konkrētas saistības, bet gan intervences nosaukums.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
31.3.1. šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minētajā buferjoslā apaugums nopļaujams vai sasmalcināms ne biežāk kā vienu reizi līdz 15. septembrim, ja buferjosla tiek apsaimniekota kārtējā sezonā, vai biežāk labības un sēklkopības laukos, lai ierobežotu vējauzu un rudzusmilgu, kā arī citu ekspansīvo un invazīvo sugu izplatību sējumos. Buferjoslas atrašanās vietu saistību periodā var mainīt, bet vienas sezonas laikā buferjoslas atrašanās vietu saglabā līdz nākamās sezonas kultūrauga sēšanai;
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka iekšējā atsauce projekta 10. punktā izteiktajā noteikumu 31.3.1. apakšpunktā, šķiet, nav korekta, un ir domāta atsauce uz "šo noteikumu 30.1.1. apakšpunktā" minēto buferjoslu. Aicinām precizēt vai sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-