Atzinums

Projekta ID
22-TA-587
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
31.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Ekonomikas ministrijas atkārtoti precizēto konceptuālā ziņojuma “Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras reģionālās konkurētspējas celšanai nepieciešamās darbības un atalgojuma modeļa izmaiņas” projektu (22-TA-587) (turpmāk – Ziņojums).
LTRK atkārtoti norāda, ka lai gan piekrīt, ka juridiskās formas maiņa var sniegt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk - LIAA) lielāku rīcības brīvību un samazināt lēmumu skaņošanas laiku ar atbildīgajām ministrijām. Vienlaikus pēc LTRK Padomes tikšanās ar LIAA direktoru, lielākajai uzņēmēju pārstāvošajai organizācijai Latvijā nav pārliecība, ka Ziņojumā piedāvātie risinājumi ir efektīvākie, kas veicinās tautsaimniecības attīstību un investīciju piesaisti.  
Vienlaikus, jāuzsver, ka nav ņemti vērā LTRK iepriekš paustie iebildumi, Izziņā sniegtais skaidrojums nesniedz atbildes uz pamatjautājumiem, kas saistīti ar LIAA modeļa maiņu. LTRK norāda, ka institucionālā modeļa maiņa tiek piedāvāta pirms izpratnes par uzdevumiem, kuru pildīšanai nepieciešama institucionālā modeļa maiņas. Bez izpratnes par uzdevumiem jebkuras institucionālā modeļa izmaiņas nav saprātīgi izvērtējamas, tāpēc nav atbalstāmas. Tāpat tiek paredzēts, ka LIAA sniegs maksas pakalpojumus.
LTRK norāda, lai LIAA sniegtu maksas pakalpojumus:
a) jāzina, kas tie ir par pakalpojumiem;
b) jābūt skaidri redzamam un pierādāmai tirgus problēmai, t.i. šo pakalpojumu nesniedz privātais sektors, nesniedz to kvalitatīvi;
c) jābūt izvērtētai šī pakalpojuma brīvprātībai;
d) jābūt mehānismam, kas pilnīgi automātiski izslēdz LIAA no šāda pakalpojuma sniegšanas brīdī, kas šo pakalpojumu var sniegt privātais sektors.
Ziņojuma Izziņas 2.punktā, atbildot uz Finanšu Ministrijas iebildumu 22.09.2022, LIAA attiecībā uz maksas pakalpojumiem norāda, ka “LIAA piesardzīgi vērtē ieņēmumu no maksas pakalpojumiem pieaugumu laika posmā no 2023.gada līdz 2027.gadam, jo jaunu pakalpojumu ieviešana prasa atbilstošu LIAA juridisko formu un šiem pakalpojumiem piemērotas amata vietas”. LTRK uzsver, ka no šīs atbildes ir secināms, ka LIAA plāno izvērst daudz plašāku maksas pakalpojumu klāstu un maksas aktivitātes, vienlaikus Ziņojumā netiek skaidroti plānotie pakalpojumi un nepieciešamās amata vietas.
 
Piedāvātā redakcija
Modeļa izmaiņa ir saistīta ar Inovāciju pārvaldības modeļa maiņu, kas nav nodalāmi. Savukārt inovāciju modeļa izmaiņu saskaņošana jāveic pirms apspriest nepieciešamību mainīt institucionālo modeli, kas vēl joprojām nav panākts. Tāpēc pirms nav vienošanās par inovāciju pārvaldes modeļa reformu, institucionālā modeļa maiņa nav atbalstāma. LTRK uzsver, ka darbinieku motivācijas jautājumi un maksas pakalpojumi ir piemērojami tikai tām darbībām, kuru rezultāti ir finansiāli izmērāmi. Konkrēti investīciju piesaistei, nevis ilgtermiņa attīstības jautājumiem. Tāpēc aicinām apsvērt iespēju LIAA modeļa maiņas ietvaros inovāciju, attīstības jautājumus atstāt esošajā juridiskajā modelī un investīciju piesaistes aktivitātēm atdalīt jaunu nodibinājumu vai atvasinātu publisku personu. Investīciju piesaistes aktivitātes ir vienkārši definējamas un to ietekme uz konkurenci ir viegli identificējama. Turklāt investīciju piesaistes rezultāti ir identificējami un ir ar tūlītēju finanšu efektu, tāpēc labi iekļaujas atbilstošās darbinieku motivācijas programmās.LTRK noraida apgalvojumu, ka LIAA modeļa maiņa ir saistāma ar Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna realizācijas aizkavēšanos, jo modeļa maiņa ir uzskatāma par vienu no iespējamajiem ieviešanas elementiem, kura forma ir pilnīgi Latvijas Republikas kompetencē.Ņemot vērā minēto, LTRK iebilst par konceptuālā ziņojuma tālāko virzību un atkārtoti aicina ekonomikas ministri un LIAA direktoru uz tikšanos ar LTRK, lai diskutētu par LIAA turpmāko arhitektūru, radot darbības modeli, kas būtu efektīvs un vērsts uz valsts izaugsmi, pastiprinātu privātā sektora iniciatīvas un LIAA esošo labo praksi, kā arī mazinātu veikto aktivitāšu dublēšanu ar privāto sektoru.