Atzinums

Projekta ID
22-TA-3304
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu:
Atbalsta programmas termiņa pagarināšana, paredzot tās īstenošanu arī 2023. gadā, rada papildu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta izdevumiem atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai, kas attiecīgi samazina Ministru kabinetam pieejamos budžeta resursus prioritāto pasākumu finansēšanai (t.i. fiskālo telpu) 2023. gadam. 
Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka jautājums par iespējām paredzēt papildu vispārējās valdības budžeta izdevumus atbalsta pasākuma nodrošināšanai 2023.gadā ir skatāms likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā, ievērojot budžeta fiskālās iespējas. Attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai" par darbības termiņa pagarināšanu ir virzāmi izskatīšanai Ministru kabinetā pēc tam, kad Ministru kabinets ir atbalstījis jautājumu par atbalsta pasākuma papildu izdevumiem 2023. gadam budžeta prioritāšu izvērtēšanas procesā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā Eiropas Komisijas sniegto skaidrojumu, ka EK paziņojuma 61.e apakšpunkts nosaka ierobežojumu saistīto personu grupai, nevis vienam saimnieciskās darbības veicējam, aicinām atbilstoši precizēt anotācijā šobrīd esošo teikumu "Arī Noteikumu Nr.377 11. punktā ir noteikts atbalsts atbilstoši Pagaidu regulējam 61. punkta e) apakšpunktam, kas nosaka atbalsta nosacījumus saimnieciskās darbības veicējam nevis saistīto personu grupai.".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atbilstoši anotācijas 3.sadaļas punktā "cita informācija" sniegtajai informācijai aktualizētais novērtējums par atbalsta programmas ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai 2022. un 2023.gadam tiek apstiprināts kā tiesību aktu lietas papildu dokuments.  Vienlaicīgi šajā pašā anotācijas punktā tiek novērtēts, ka grozījumi atbalsta programmas nosacījumos provizoriski palielina 2023.gada vispārējas valdības budžeta izdevumus par 12,5 milj. euro.
Savukārt tiesību aktu lietas papildu dokuments (pielikums - programmas rādītāju novērtējums) nosaka, ka programmas kopējais finansējums ir 12,5 milj. euro, bet kredītriska izdevumi un attiecīgi zaudējumi tiek plānoti 7,8 milj. euro apmērā. 
Ņemot vērā, ka vispārējās valdības budžeta izdevumi saistībā ar programmas īstenošanu atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijas prasībām būtu jāuzskaita  sagaidāmo zaudējumu/kredītriska novērtētajā apjomā, lūdzam skaidrot un pamatot novērtēto ietekmi, 12,5 milj. euro, uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2023.gadam vai arī lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā sniegto novērtējumu un informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktā ir minēts, ka programmas finansējums ir paredzēts Altum sagaidāmajiem zaudējumiem, vienlaikus programmas rādītāju novērtējuma projekta 4.1.1. punktā norādīts, ka paredzamie sagaidāmie kredītriska zaudējumi tiks segti no publiskiem resursiem. Līdz ar to lūdzam precizēt programmas rādītāju novērtējuma projekta 5. punkta tabulas ieņēmumu sadaļu, norādot sagaidāmo zaudējumu kompensācijas apjomu atbilstoši izdevumu sadaļā iezīmētajai kredītriska izdevumu summai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pamatojoties uz to, ka sabiedrībai ALTUM nav saistošas ES Kapitāla prasību direktīvā Nr.2013/36/ES (CRD IV) un Kapitāla prasību regulā Nr.575/2013 (CRR 575/2013) noteiktās prasības, lūdzam programmas rādītāju novērtējuma projekta 3.1.2. punktā atsaukties uz šīm prasībām kā etalona rādītāju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam papildināt programmas rādītāju novērtējuma projekta 2. punktu ar informāciju, kā veidojas izsniegto garantiju summa, tādejādi nodrošinot skaidru un nepārprotamu informācijas izsekojamību. Vēršam uzmanību, ka šobrīd norādītā informācija programmas rādītāju novērtējuma projekta 2. punktā neatbilst 1. punktā norādītajam, kā arī nav izsekojams, no kādiem finansējuma avotiem veidojas norādītais finansējums 40 388 000 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam precizēt programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktu, papildus norādot, ka programmas finansējums paredzēts atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 377 “Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai” 7. punktā noteiktajam, proti, garantiju programmas īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Balstoties uz EK paziņojumā ietverto un EK sniegto skaidrojumu, ka ierobežojums attiecas uz saimnieciskās darbības veicēju un ar to saistīto personu grupu, lai samazinātu normu interpretācijas riskus, lūdzam izteikt noteikumu projekta 11.1.apakšpunktu šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
15 % no saimnieciskās darbības veicēja un ar to saistīto personu grupai iepriekšējo triju noslēgto finanšu gadu vidējā apgrozījuma. Ja saimnieciskās darbības veicēji ir jaunizveidoti uzņēmumi, kuriem nav triju noslēgtu gada pārskatu, paredzēto piemērojamo maksimālo apjomu aprēķina, pamatojoties uz uzņēmuma pastāvēšanas ilgumu brīdī, kad uzņēmums iesniedz atbalsta pieteikumu;
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Balstoties uz EK paziņojumā ietverto un EK sniegto skaidrojumu, ka ierobežojums attiecas uz saimnieciskās darbības veicēju un ar to saistīto personu grupu, lai samazinātu normu interpretācijas riskus, lūdzam izteikt noteikumu projekta 11.2.apakšpunktu šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
50 % no saimnieciskās darbības veicēja un ar to saistīto personu grupai kopējām enerģijas izmaksām 12 mēnešu laikā pirms aizdevuma pieteikuma iesniegšanas mēneša. Ja saimnieciskās darbības veicēji ir jaunizveidoti uzņēmumi, kuriem nav uzskaites par visiem iepriekšējiem 12 mēnešiem, paredzēto piemērojamo maksimālo apjomu aprēķina, pamatojoties uz uzņēmuma pastāvēšanas ilgumu brīdī, kad uzņēmums iesniedz atbalsta pieteikumu.
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību EK paziņojuma 84.punktam, aicinām izteikt noteikumu projekta 11.1 punktu piedāvātajā redakcijā. Papildus skaidrojam, ka, ja uzskaitīt esošās programmas, kas ieviestas ar EK paziņojumu vēl būtu iespējams, tad uzskaitīt visas nākotnes plānotās programmas, kas tiks ieviestas ar EK paziņojumu, praksē nav iespējams, līdz ar ko piedāvātajā redakcijā piedāvājam atsaukties uz EK paziņojumu (iepriekšējo un spēkā esošo).
Lūdzam arī anotācijā iekļaut skaidrojumu, ka šajos noteikumos EK paziņojuma 2.2. iedaļā noteiktais maksimālais atbalsta apjoms noteikts 11. un 12.punktā.
Piedāvātā redakcija
Kopumā atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2022. gada 24. marta Krīzes pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu 2.2. iedaļu, un atbalsts, kuru piešķir saskaņā ar Eiropas Komisijas 2022. gada 28.oktobra Krīzes pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu 2.2. iedaļu, tostarp, šo noteikumu ietvaros, saimnieciskās darbības veicējam un ar to saistīto personu grupai nevienā brīdī nedrīkst pārsniegt Eiropas Komisijas 2022. gada 28.oktobra Krīzes pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu 2.2. iedaļā noteikto maksimālo atbalsta apjomu.




 
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
1. Atkārtoti izsakām Finanšu ministrijas iebildumu, kas iekļauts izziņas 6. punktā un aicinām papildināt noteikumu projekta 12. punktu, ņemot vērā, ka izziņā skaidrots, ka iebildums ir ņemts vērā un ka attiecībā uz lielo saimnieciskās darbības veicēju, kas var saņemt garantijas summas palielinājumu gadījumā, ja lielajam saimnieciskās darbības veicējam sniedz finanšu nodrošinājumu tirdzniecības darbībām enerģijas tirgos, jāievēro šo noteikumu 10.punktā minētais ierobežojums. 

2. Tehnisks komentārs - tā kā noteikumu projekta 13.punktā ir noteikta maksimālā garantija summa, lūdzam noteikumu projekta 12.punkta tekstu "nepārsniedzot šo noteikumu 13. punktā minēto maksimālo aizdevuma summu vienam saimnieciskās darbības veicējam" precizēt šādi "nepārsniedzot šo noteikumu 13. punktā minēto maksimālo garantiju summu vienam saimnieciskās darbības veicējam". 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt programmas rādītāju novērtējuma projekta 1. punktā norādīto programmas īstenošanas sākuma termiņu, ņemot vērā Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 377 “Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai” spēkā stāšanos termiņu.
Piedāvātā redakcija
-