Projekta ID
24-TA-1222Atzinuma sniedzējs
Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācija
Atzinums iesniegts
11.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācija (turpmāk – LAEF) atzinīgi vērtē, ka Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – KEM) ir izstrādājusi un nodevusi apspriešanai Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 “Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem” grozījumus (turpmāk – Grozījumi). Tomēr LAEF vēlas izteikt savus komentārus, balstoties uz publicētajiem noteikumu Grozījumiem.
Saskaņā ar Grozījumu 47.1.punktu komersanta shēmas ietvaros piegādes ķēdē iesaistītie var pamatot atbilstību noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem tikai attiecībā uz biomasas kurināmo, kas ir ražots no Latvijā audzētas un iegūtas meža biomasas. Savukārt saskaņā ar Grozījumu 47.73. redakciju komersants noteikumu VII nodaļā noteikto nosacījumu atbilstības pamatošanai attiecībā uz tā cietā biomasas kurināmā apjomu, kura atbilstība šajos noteikumos noteiktajiem nosacījumiem nav apliecināta brīvprātīgās shēmas vai nacionālās shēmas ietvaros un uz to nav attiecināms šo noteikumu 47.71. vai 47.72. apakšpunktā minētais sertifikāts, kas izsniegts meža sertifikācijas shēmas ietvaros vai brīvprātīgas shēmas vai nacionālās shēmas ietvaros, katru gadu nodrošina izstrādāto piegādes ķēdes izsekojamības procedūru un ieviestās masas bilances sistēmas neatkarīgu auditu. Komersantu shēmas ietvaros ilgtspējības kritēriju apliecināšanai ir nepieciešams pievienot 18.2 punktā minētais Ministru kabineta rīkojums. No tā izriet, ka komersantu shēmas ietvaros gadījumā, ja meža biomasas izcelsme ir ārpus Latvijas, nepieciešams veikt neatkarīgu auditu.
SBP (Sustainable Biomass Program) ir viena no lielākajām, vadošajām un starptautiski nozīmīgākajām sertifikācijas sistēmām biomasas sektorā, kas nodrošina ilgtspējīgas biomasas ražošanu un piegādi enerģijas ražošanai, īpaši Eiropas atjaunojamās enerģijas direktīvas prasību izpildei. LAEF vērš uzmanību, ka brīvprātīgā sistēma SBP ir publicējusi mājaslapā (EU REDII documents - Sustainable Biomass Program) dokumentu “List of SBP-recognised REDII Level A risk assessments for Article 29(6-7) on forest biomass” (pievienots vēstules pielikumā). Excel dokumentā ir norādīts, ka, ja valstij ir izstrādāta likumdošana ar pienācīgu uzraudzību un ieviešanu nacionālajā līmenī (A līmenis), tad pastāv zems risks, ka meža biomasa tiek iegūta no neilgtspējīgas ražošanas. Excel dokumenta lapā “Recognised Level A RAs” ir pieejama tabula, kurā apkopotas valstis ar apstiprinātu zemu risku saistībā ar biomasas iegūšanu no neilgtspējīgas ražošanas. Šīs valstis ir uzskaitītas ar norādi uz zemu risku, un tās ietver: Vāciju, Franciju, Poliju,
Čehiju, Valonijas reģionu (Beļģija), Lietuvu, Austriju un Latviju. Excel dokumentā ir arī pievienota saite uz katras no šīm valstu riska novērtējumiem.
LAEF uzskata, ka, ņemot vērā, ka ir veikts un publiski pieejams REDII A līmeņa riska novērtējums saskaņā ar 29. panta 6. un 7. punktiem, un minētajai izcelsmes biomasai piešķirts zems risks attiecībā uz meža biomasas iegūšanu no neilgtspējīgas ražošanas, komersanta shēmas ietvaros nav nepieciešams veikt neatkarīgu auditu biomasai no šīm izcelsmēm (Vācijas, Francijas, Polijas,
Čehijas, Valonijas reģiona (Beļģija), Lietuvas un Austrijas).
Noslēgumā, ņemot vērā visu iepriekš minēto, LAEF lūdz KEM pārskatīt noteikumu grozījumos izteiktās redakcijas saistībā ar komersanta shēmu un Latvijas izcelsmes biomasu, un iekļaut precizējumu, ka komersanta shēmas ietvaros var izmantot biomasu no valstīm, kurās audzētai un iegūtai meža biomasai ir veikts REDII A līmeņa riska novērtējums saskaņā ar 29. panta 6. un
7.punktiem un risks tika atdzīts par zemu.
Pielikumā: List of SBP-recognised REDII Level A risk assessments for Article 29(6-7) on forest biomass. Pielikumā esošā tabula ir pieejama publiski https://sbp-cert.org/documents/normativedocuments/version-1/redii-documents/ zem sadaļas “SBP-recognised REDII Level A risk assessment for Article 29(6-7) Forest Biomass”.
Saskaņā ar Grozījumu 47.1.punktu komersanta shēmas ietvaros piegādes ķēdē iesaistītie var pamatot atbilstību noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem tikai attiecībā uz biomasas kurināmo, kas ir ražots no Latvijā audzētas un iegūtas meža biomasas. Savukārt saskaņā ar Grozījumu 47.73. redakciju komersants noteikumu VII nodaļā noteikto nosacījumu atbilstības pamatošanai attiecībā uz tā cietā biomasas kurināmā apjomu, kura atbilstība šajos noteikumos noteiktajiem nosacījumiem nav apliecināta brīvprātīgās shēmas vai nacionālās shēmas ietvaros un uz to nav attiecināms šo noteikumu 47.71. vai 47.72. apakšpunktā minētais sertifikāts, kas izsniegts meža sertifikācijas shēmas ietvaros vai brīvprātīgas shēmas vai nacionālās shēmas ietvaros, katru gadu nodrošina izstrādāto piegādes ķēdes izsekojamības procedūru un ieviestās masas bilances sistēmas neatkarīgu auditu. Komersantu shēmas ietvaros ilgtspējības kritēriju apliecināšanai ir nepieciešams pievienot 18.2 punktā minētais Ministru kabineta rīkojums. No tā izriet, ka komersantu shēmas ietvaros gadījumā, ja meža biomasas izcelsme ir ārpus Latvijas, nepieciešams veikt neatkarīgu auditu.
SBP (Sustainable Biomass Program) ir viena no lielākajām, vadošajām un starptautiski nozīmīgākajām sertifikācijas sistēmām biomasas sektorā, kas nodrošina ilgtspējīgas biomasas ražošanu un piegādi enerģijas ražošanai, īpaši Eiropas atjaunojamās enerģijas direktīvas prasību izpildei. LAEF vērš uzmanību, ka brīvprātīgā sistēma SBP ir publicējusi mājaslapā (EU REDII documents - Sustainable Biomass Program) dokumentu “List of SBP-recognised REDII Level A risk assessments for Article 29(6-7) on forest biomass” (pievienots vēstules pielikumā). Excel dokumentā ir norādīts, ka, ja valstij ir izstrādāta likumdošana ar pienācīgu uzraudzību un ieviešanu nacionālajā līmenī (A līmenis), tad pastāv zems risks, ka meža biomasa tiek iegūta no neilgtspējīgas ražošanas. Excel dokumenta lapā “Recognised Level A RAs” ir pieejama tabula, kurā apkopotas valstis ar apstiprinātu zemu risku saistībā ar biomasas iegūšanu no neilgtspējīgas ražošanas. Šīs valstis ir uzskaitītas ar norādi uz zemu risku, un tās ietver: Vāciju, Franciju, Poliju,
Čehiju, Valonijas reģionu (Beļģija), Lietuvu, Austriju un Latviju. Excel dokumentā ir arī pievienota saite uz katras no šīm valstu riska novērtējumiem.
LAEF uzskata, ka, ņemot vērā, ka ir veikts un publiski pieejams REDII A līmeņa riska novērtējums saskaņā ar 29. panta 6. un 7. punktiem, un minētajai izcelsmes biomasai piešķirts zems risks attiecībā uz meža biomasas iegūšanu no neilgtspējīgas ražošanas, komersanta shēmas ietvaros nav nepieciešams veikt neatkarīgu auditu biomasai no šīm izcelsmēm (Vācijas, Francijas, Polijas,
Čehijas, Valonijas reģiona (Beļģija), Lietuvas un Austrijas).
Noslēgumā, ņemot vērā visu iepriekš minēto, LAEF lūdz KEM pārskatīt noteikumu grozījumos izteiktās redakcijas saistībā ar komersanta shēmu un Latvijas izcelsmes biomasu, un iekļaut precizējumu, ka komersanta shēmas ietvaros var izmantot biomasu no valstīm, kurās audzētai un iegūtai meža biomasai ir veikts REDII A līmeņa riska novērtējums saskaņā ar 29. panta 6. un
7.punktiem un risks tika atdzīts par zemu.
Pielikumā: List of SBP-recognised REDII Level A risk assessments for Article 29(6-7) on forest biomass. Pielikumā esošā tabula ir pieejama publiski https://sbp-cert.org/documents/normativedocuments/version-1/redii-documents/ zem sadaļas “SBP-recognised REDII Level A risk assessment for Article 29(6-7) Forest Biomass”.
Piedāvātā redakcija
-