Projekta ID
22-TA-3208Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvajā ziņojumā novērst šādas neprecizitātes/neskaidrības:
1) informatīvā ziņojuma 1. lp. norādīts, ka "Satiksmes ministrija (turpmāk – Ministrija) ar deleģēšanas līguma starpniecību ir deleģējusi sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk – EDzL) Ministrijas īpašumā vai valdījumā esošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešami Rail Baltica projekta īstenošanai, apsaimniekošanu". Lūdzam precizēt attiecīgajā tekstā, par kādiem īpašumiem šeit ir runa (kas domāts gan ar ministrijas īpašumā, gan valdījumā esošiem īpašumiem), jo ministrijām nekustamie īpašumi nepieder, tie pieder valstij kā sākotnējai publisko tiesību juridiskai personai. Attiecīgi uzskatāms, ka valstij piederošie nekustamie īpašumi ir ministriju valdījumā;
2) informatīvā ziņojuma 2. lp. norādīts: "Līdz 2022. gada 12. septembrim pieņemti 46 Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojumi par privātpersonu nekustamo īpašumu atsavināšanu Rail Baltica vajadzībām VAS “Starptautiskās lidosta “Rīga”” (turpmāk – RIX), Rīgas Centrālās stacijas posmā un posmā no RIX līdz Lietuvas robežai. Tā ietvaros noslēgti pirkuma līgumi par 35 nekustamo īpašumu iegādi, kā arī atsavināti četri īpašumi piespiedu atsavināšanas procesā, un par diviem īpašumu noslēgts aprobežojuma līgums." Tieslietu ministrijas ieskatā nepieciešams precizēt, ka šeit ir runa par nekustamo īpašumu atsavināšanu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. Vienlaikus tādā gadījumā nav skaidrs par kādu aprobežojuma līgumu tiek runāts divu nekustamo īpašumu sakarā un arī to nepieciešams skaidrot;
3) ņemot vērā to, ka starp Satiksmes ministriju un SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” noslēgtajā deleģēšanas līgumā SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” uzdots nodrošināt Rail Baltica projekta īstenošanai iegūto nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, kā arī Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53.punktu, Tieslietu ministrijas ieskatā informatīvajā ziņojumā būtu norādāms, ka Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūtie nekustamie īpašumi ir tikuši nodoti (pārņemti) SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas”, piemēram, pārvaldīšanā vai apsaimniekošanā, nevis valdījumā;
4) informatīvā ziņojuma 2. lp. norādīts sekojošais - "tādejādi Ministrija Projekta vajadzībām kopumā atsavinājusi, pārņēmusi valdījumā (tostarp noslēgusi aprobežojuma līgumus) 132 īpašumus (35 pirkuma līgumi, četri īpašumi iegūti piespiedu atsavināšanas procesā, viens iegūts bez atlīdzības, pārņemti 59 publisko personu īpašumi". Lūdzam precīzāk izklāstīt, kādi konkrēti procesi šeit aprakstīti ar vārdiem "ministrija atsavinājusi", "ministrija pārņēmusi valdījumā", "tostarp noslēgusi aprobežojuma līgumus", "iegūts bez atlīdzības", piemēram, Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā no privātpersonām atsavināti īpašumi, pārņemti valdījumā valstij piederošie citu ministriju valdījumā esoši īpašumi, īpašums iegūts no pašvaldības, tāpat arī lūdzam precizēt, kādi aprobežojuma līgumi noslēgti u.tml. Tāpat arī 4. lp. norādīts, ka "uz 2022. gada 12. septembri ir atsavināti 132 nekustamie īpašumi, no kuriem šobrīd apsaimniekojami ir 123 nekustamie īpašumi", taču no 2. lp. minētās informācijas var secināt, ka šajā skaitā ietilpst arī "publisko personu īpašumi". Vēršam uzmanību, ka atsavināšana ir īpašnieka maiņa, līdz ar to, piemēram, ja Satiksmes ministrija iegūst valdījumā citai ministrijai iepriekš valdījumā bijušu nekustamo īpašumu, tā nav uzskatāma par atsavināšanu, bet gan par valdītāja maiņu. Savukārt, ja īpašums tiek iegūts no pašvaldības vai citas atvasinātas publiskas personas, tad tā ir atsavināšana. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt informāciju informatīvajā ziņojumā;
5) informatīvā ziņojuma 4. lp. norādīts, ka "vienlaikus Ministrija, turpinot darbu arī pie izmaksu samazināšanas risinājumiem, šobrīd ir panākusi vienošanos par 31 aprobežojuma līgumu un 3 pilnvarojuma līgumiem, ar kuru starpniecību nekustamie īpašumi iegūti Projekta vajadzībām". Lūdzam precizēt, kas šajā teksta daļā domāts ar nekustamo īpašumu "iegūšanu" un kādi aprobežojuma un pilnvarojuma līgumi konkrēti šeit tiek minēti.
6) ņemot vērā iepriekš minēto par informatīvajā ziņojumā esošajām neprecizitātēm un neskaidrībām, lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt arī informatīvā ziņojuma un Ministru kabineta protokollēmuma projekta nosaukumu un 1. un 3. punktu, ievērojot, ka informatīvajā ziņojumā šķietami tiek runāts ne tikai par atsavinātiem īpašumiem, bet arī tādiem, kuriem tikai mainīts valdītājs. Alternatīvi lūdzam sniegt skaidrojumu.
1) informatīvā ziņojuma 1. lp. norādīts, ka "Satiksmes ministrija (turpmāk – Ministrija) ar deleģēšanas līguma starpniecību ir deleģējusi sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk – EDzL) Ministrijas īpašumā vai valdījumā esošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešami Rail Baltica projekta īstenošanai, apsaimniekošanu". Lūdzam precizēt attiecīgajā tekstā, par kādiem īpašumiem šeit ir runa (kas domāts gan ar ministrijas īpašumā, gan valdījumā esošiem īpašumiem), jo ministrijām nekustamie īpašumi nepieder, tie pieder valstij kā sākotnējai publisko tiesību juridiskai personai. Attiecīgi uzskatāms, ka valstij piederošie nekustamie īpašumi ir ministriju valdījumā;
2) informatīvā ziņojuma 2. lp. norādīts: "Līdz 2022. gada 12. septembrim pieņemti 46 Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojumi par privātpersonu nekustamo īpašumu atsavināšanu Rail Baltica vajadzībām VAS “Starptautiskās lidosta “Rīga”” (turpmāk – RIX), Rīgas Centrālās stacijas posmā un posmā no RIX līdz Lietuvas robežai. Tā ietvaros noslēgti pirkuma līgumi par 35 nekustamo īpašumu iegādi, kā arī atsavināti četri īpašumi piespiedu atsavināšanas procesā, un par diviem īpašumu noslēgts aprobežojuma līgums." Tieslietu ministrijas ieskatā nepieciešams precizēt, ka šeit ir runa par nekustamo īpašumu atsavināšanu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. Vienlaikus tādā gadījumā nav skaidrs par kādu aprobežojuma līgumu tiek runāts divu nekustamo īpašumu sakarā un arī to nepieciešams skaidrot;
3) ņemot vērā to, ka starp Satiksmes ministriju un SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” noslēgtajā deleģēšanas līgumā SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” uzdots nodrošināt Rail Baltica projekta īstenošanai iegūto nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, kā arī Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53.punktu, Tieslietu ministrijas ieskatā informatīvajā ziņojumā būtu norādāms, ka Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūtie nekustamie īpašumi ir tikuši nodoti (pārņemti) SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas”, piemēram, pārvaldīšanā vai apsaimniekošanā, nevis valdījumā;
4) informatīvā ziņojuma 2. lp. norādīts sekojošais - "tādejādi Ministrija Projekta vajadzībām kopumā atsavinājusi, pārņēmusi valdījumā (tostarp noslēgusi aprobežojuma līgumus) 132 īpašumus (35 pirkuma līgumi, četri īpašumi iegūti piespiedu atsavināšanas procesā, viens iegūts bez atlīdzības, pārņemti 59 publisko personu īpašumi". Lūdzam precīzāk izklāstīt, kādi konkrēti procesi šeit aprakstīti ar vārdiem "ministrija atsavinājusi", "ministrija pārņēmusi valdījumā", "tostarp noslēgusi aprobežojuma līgumus", "iegūts bez atlīdzības", piemēram, Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā no privātpersonām atsavināti īpašumi, pārņemti valdījumā valstij piederošie citu ministriju valdījumā esoši īpašumi, īpašums iegūts no pašvaldības, tāpat arī lūdzam precizēt, kādi aprobežojuma līgumi noslēgti u.tml. Tāpat arī 4. lp. norādīts, ka "uz 2022. gada 12. septembri ir atsavināti 132 nekustamie īpašumi, no kuriem šobrīd apsaimniekojami ir 123 nekustamie īpašumi", taču no 2. lp. minētās informācijas var secināt, ka šajā skaitā ietilpst arī "publisko personu īpašumi". Vēršam uzmanību, ka atsavināšana ir īpašnieka maiņa, līdz ar to, piemēram, ja Satiksmes ministrija iegūst valdījumā citai ministrijai iepriekš valdījumā bijušu nekustamo īpašumu, tā nav uzskatāma par atsavināšanu, bet gan par valdītāja maiņu. Savukārt, ja īpašums tiek iegūts no pašvaldības vai citas atvasinātas publiskas personas, tad tā ir atsavināšana. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt informāciju informatīvajā ziņojumā;
5) informatīvā ziņojuma 4. lp. norādīts, ka "vienlaikus Ministrija, turpinot darbu arī pie izmaksu samazināšanas risinājumiem, šobrīd ir panākusi vienošanos par 31 aprobežojuma līgumu un 3 pilnvarojuma līgumiem, ar kuru starpniecību nekustamie īpašumi iegūti Projekta vajadzībām". Lūdzam precizēt, kas šajā teksta daļā domāts ar nekustamo īpašumu "iegūšanu" un kādi aprobežojuma un pilnvarojuma līgumi konkrēti šeit tiek minēti.
6) ņemot vērā iepriekš minēto par informatīvajā ziņojumā esošajām neprecizitātēm un neskaidrībām, lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt arī informatīvā ziņojuma un Ministru kabineta protokollēmuma projekta nosaukumu un 1. un 3. punktu, ievērojot, ka informatīvajā ziņojumā šķietami tiek runāts ne tikai par atsavinātiem īpašumiem, bet arī tādiem, kuriem tikai mainīts valdītājs. Alternatīvi lūdzam sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-