Projekta ID
24-TA-769Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
18.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā ir noteikts, ka minētā uzdevuma ietvaros, cita starpā līdz 2024.gada 30.jūnijam jāveic Klimata, enerģētikas un vides ministrijas izveide - vides aizsardzības politikas jomas, izņemot dabas aizsardzības, funkciju pārcelšana no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas uz Klimata un enerģētikas ministriju (turpmāk - KEM). Ievērojot apjomīgos grozījumus, ir nepieciešams izstrādāt jaunu VARAM nolikumu.
Iepazīstoties ar KEM nolikumu, secināms, ka vides aizsardzības jautājumi, kas ir apjomīgi:
atkritumu rašanās novēršana un atkritumu apsaimniekošana;
dabas resursu ilgtspējīga apsaimniekošana;
gaisa piesārņojuma samazināšana;
ietekmes uz vidi novērtējums;
jūras vides aizsardzība un pārvaldība;
ķīmisko vielu un maisījumu pārvaldība;
radiācijas drošība un kodoldrošība;
resursu efektīva izmantošana, īstenojot aprites ekonomikas principus;
piesārņojuma novēršana;
vides ekonomiskie instrumenti;
vides monitorings;
virszemes un pazemes ūdens resursu aizsardzība un pārvaldība;
tajā nav ietverti. Līdz ar to, nav pamatota vides aizsardzības jautājumu svītrošana arī no VARAM nolikuma, kamēr nav izpildīts Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" pasākuma 32.12. apakšpunktā dotais uzdevums un vides aizsardzības jautājumi nav iekļauti KEM nolikumā.
Iepazīstoties ar KEM nolikumu, secināms, ka vides aizsardzības jautājumi, kas ir apjomīgi:
atkritumu rašanās novēršana un atkritumu apsaimniekošana;
dabas resursu ilgtspējīga apsaimniekošana;
gaisa piesārņojuma samazināšana;
ietekmes uz vidi novērtējums;
jūras vides aizsardzība un pārvaldība;
ķīmisko vielu un maisījumu pārvaldība;
radiācijas drošība un kodoldrošība;
resursu efektīva izmantošana, īstenojot aprites ekonomikas principus;
piesārņojuma novēršana;
vides ekonomiskie instrumenti;
vides monitorings;
virszemes un pazemes ūdens resursu aizsardzība un pārvaldība;
tajā nav ietverti. Līdz ar to, nav pamatota vides aizsardzības jautājumu svītrošana arī no VARAM nolikuma, kamēr nav izpildīts Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" pasākuma 32.12. apakšpunktā dotais uzdevums un vides aizsardzības jautājumi nav iekļauti KEM nolikumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 5.7.1. apakšpunkts paredz, ka, lai nodrošinātu funkciju izpildi, ministrija informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas attīstības plānošanas, koordinācijas un pārvaldības jomā nodrošina ieviešanas vadību un koordināciju un ietekmes monitoringu, t.sk. uzticamības pakalpojumu, digitālās identitātes, kā arī Eiropas digitālās identitātes maka ieviešanu Latvijā, digitālās saziņas un mākslīgā intelekta jomās.
Vēršam uzmanību, ka Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plāna 2023.–2027. gadam 2.2. rīcības virzienā "Elektroniskā identitāte un uzticamības pakalpojumi" VAS "Latvijas valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk - LVRTC) kopā ar VARAM un VRAA ir norādīta kā atbildīgā persona par uzdevumiem:
2.2. - 1.1. Atbilstoši pārskatītajai eIDAS regulai nodrošināt Eiropas digitālās identitātes maka izstrādi un pieejamību iedzīvotājiem.
2.2. - 1.2. Saskaņā ar eIDAS regulu nodrošināt Eiropas digitālās identitātes maka un ar tā funkcionalitātes nodrošināšanu saistītās IKT infrastruktūras izveidi, integrāciju nacionālajā IKT arhitektūrā.
Pašlaik LVRTC organizē publisko iepirkumu, lai īstenotu Eiropas digitālās identitātes maka pilotprojektu saskaņā ar eIDAS priekšlikumu (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52021PC0281) un Eiropas Komisijas izveidotās tehniskās darba grupas izstrādāto Eiropas digitālās identitātes arhitektūras un infrastruktūras atsauču dokumentu (https://github.com/eu-digital-identity-wallet/eudi-doc-architecture-and-reference-framework/tree/main/annexes).
Tādējādi, ņemot vērā to, ka LVRTC nodrošina kvalificēta elektroniskā paraksta izsniegšanu, ES dalībvalsts elektroniskās identifikācijas shēmas izsludināšanu un uzturēšanu saskaņā ar eIDAS regulu, proti, LVRTC ir ievērojama pieredze uzticamības pakalpojumu sniegšanā, attīstīta infrastruktūra, nepieciešami resursi, arī kvalificēts personāls šo pakalpojumu sniegšanai, laba reputācija, kā arī tas jau piedalās Eiropas digitālā maka ieviešanā Latvijā saskaņā ar Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānā 2023.–2027. gadam noteiktajiem uzdevumiem, attiecīgi LVRTC var veikt minētos uzdevumus efektīvāk (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. un 42.pants). Vienlaikus nebūtu lietderīgi veidot paralēlās atbildīgās organizatoriskās struktūras - vienu, kas ir domāta nacionālo shēmu uzturēšanai un kvalificēta paraksta nodrošināšanai eID kartēs un otru, kas ir domāta digitālā maka ieviešanai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam līdzīgi kā, piemēram, Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.242 "Satiksmes ministrijas nolikums" 5.2.5 apakšpunktā, noteikumu projektā paredzēt uzticamības pakalpojumu sniegšanas un Eiropas digitālā maka ieviešanas uzdevuma deleģējumu LVRTC.
Vēršam uzmanību, ka Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plāna 2023.–2027. gadam 2.2. rīcības virzienā "Elektroniskā identitāte un uzticamības pakalpojumi" VAS "Latvijas valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk - LVRTC) kopā ar VARAM un VRAA ir norādīta kā atbildīgā persona par uzdevumiem:
2.2. - 1.1. Atbilstoši pārskatītajai eIDAS regulai nodrošināt Eiropas digitālās identitātes maka izstrādi un pieejamību iedzīvotājiem.
2.2. - 1.2. Saskaņā ar eIDAS regulu nodrošināt Eiropas digitālās identitātes maka un ar tā funkcionalitātes nodrošināšanu saistītās IKT infrastruktūras izveidi, integrāciju nacionālajā IKT arhitektūrā.
Pašlaik LVRTC organizē publisko iepirkumu, lai īstenotu Eiropas digitālās identitātes maka pilotprojektu saskaņā ar eIDAS priekšlikumu (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52021PC0281) un Eiropas Komisijas izveidotās tehniskās darba grupas izstrādāto Eiropas digitālās identitātes arhitektūras un infrastruktūras atsauču dokumentu (https://github.com/eu-digital-identity-wallet/eudi-doc-architecture-and-reference-framework/tree/main/annexes).
Tādējādi, ņemot vērā to, ka LVRTC nodrošina kvalificēta elektroniskā paraksta izsniegšanu, ES dalībvalsts elektroniskās identifikācijas shēmas izsludināšanu un uzturēšanu saskaņā ar eIDAS regulu, proti, LVRTC ir ievērojama pieredze uzticamības pakalpojumu sniegšanā, attīstīta infrastruktūra, nepieciešami resursi, arī kvalificēts personāls šo pakalpojumu sniegšanai, laba reputācija, kā arī tas jau piedalās Eiropas digitālā maka ieviešanā Latvijā saskaņā ar Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānā 2023.–2027. gadam noteiktajiem uzdevumiem, attiecīgi LVRTC var veikt minētos uzdevumus efektīvāk (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. un 42.pants). Vienlaikus nebūtu lietderīgi veidot paralēlās atbildīgās organizatoriskās struktūras - vienu, kas ir domāta nacionālo shēmu uzturēšanai un kvalificēta paraksta nodrošināšanai eID kartēs un otru, kas ir domāta digitālā maka ieviešanai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam līdzīgi kā, piemēram, Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.242 "Satiksmes ministrijas nolikums" 5.2.5 apakšpunktā, noteikumu projektā paredzēt uzticamības pakalpojumu sniegšanas un Eiropas digitālā maka ieviešanas uzdevuma deleģējumu LVRTC.
Piedāvātā redakcija
-
