Projekta ID
24-TA-2764Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
12.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk - LDDK) ir iepazinusies ar Labklājības ministrijas sagatavoto likumprojektu "Kapitālsabiedrību pārvaldes institūcijās nodrošināmā dzimumu līdzsvara likums" (turpmāk - likumprojektu) un iebilst sekojošo.
Pamatojums.
LDDK ieskatā likumprojekta 5. panta trešā daļa un ceturtā daļa ir savstarpēji pretrunā, proti, trešās daļas noteikumi cita starpā paredz, ka "Likuma subjekts var nesniegt minēto informāciju Latvijas Bankai, ja tā ir iekļauta paziņojumā par korporatīvo pārvaldību atbilstoši Finanšu instrumentu tirgus likuma prasībām un minētais paziņojums ir pieejams oficiālajā regulētās informācijas centralizētās glabāšanas sistēmā". Vienlaicīgi likumprojekta ceturtās daļas noteikumi paredz, ka "Likuma subjektam, kurš nav sasniedzis dzimumu līdzsvaru vienā no šā likuma 3. pantā noteiktajiem veidiem, papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajai informācijai ir pienākums iesniegt Latvijas Bankā informāciju un citus pierādījumus par veikto kandidātu atlases procesu atbilstību šā likuma 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajām prasībām."
LDDK norāda, ka Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2022/2381 7. panta 2. punkts paredz, ka "Ja biržā kotēts uzņēmums nav sasniedzis nevienu no 5. panta 1. punktā noteiktajiem mērķiem vai attiecīgā gadījumā no mērķiem, kas noteikti saskaņā ar 5. panta 2. punktu, šā panta 1. punktā minētajā informācijā iekļauj iemeslus, kādēļ mērķi netika sasniegti, un to pasākumu visaptverošu aprakstu, kurus uzņēmums to sasniegšanai jau ir veicis vai plāno veikt.". Tādējādi tiek paredzēta iespēja informāciju par to, kādēļ mērķi nav sasniegti iekļaut vienotā ziņojumā - kas saskaņā ar likumprojektu tiek reizi gadā iesniegts vai nu Latvijas Bankai vai nu iekļauts paziņojumā par korporatīvo pārvaldību.
Saskaņā ar likumprojekta 5. panta ceturtās daļas noteikumiem, mērķu nesasniegšanas gadījumā arī tad, ja subjekts ziņas sniedzis izvēloties tās iekļaut paziņojumā par korporatīvo pārvaldību, tam jebkurā gadījumā jāsniedz papildu informācija arī Latvijas Bankai. LDDK ieskatā 5. panta ceturtās daļas noteikumi paredzot pienākumu sniegt papildu informāciju tikai Latvijas Bankai, tiek radīts birokrātisks slogs.
Pamatojums.
LDDK ieskatā likumprojekta 5. panta trešā daļa un ceturtā daļa ir savstarpēji pretrunā, proti, trešās daļas noteikumi cita starpā paredz, ka "Likuma subjekts var nesniegt minēto informāciju Latvijas Bankai, ja tā ir iekļauta paziņojumā par korporatīvo pārvaldību atbilstoši Finanšu instrumentu tirgus likuma prasībām un minētais paziņojums ir pieejams oficiālajā regulētās informācijas centralizētās glabāšanas sistēmā". Vienlaicīgi likumprojekta ceturtās daļas noteikumi paredz, ka "Likuma subjektam, kurš nav sasniedzis dzimumu līdzsvaru vienā no šā likuma 3. pantā noteiktajiem veidiem, papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajai informācijai ir pienākums iesniegt Latvijas Bankā informāciju un citus pierādījumus par veikto kandidātu atlases procesu atbilstību šā likuma 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajām prasībām."
LDDK norāda, ka Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2022/2381 7. panta 2. punkts paredz, ka "Ja biržā kotēts uzņēmums nav sasniedzis nevienu no 5. panta 1. punktā noteiktajiem mērķiem vai attiecīgā gadījumā no mērķiem, kas noteikti saskaņā ar 5. panta 2. punktu, šā panta 1. punktā minētajā informācijā iekļauj iemeslus, kādēļ mērķi netika sasniegti, un to pasākumu visaptverošu aprakstu, kurus uzņēmums to sasniegšanai jau ir veicis vai plāno veikt.". Tādējādi tiek paredzēta iespēja informāciju par to, kādēļ mērķi nav sasniegti iekļaut vienotā ziņojumā - kas saskaņā ar likumprojektu tiek reizi gadā iesniegts vai nu Latvijas Bankai vai nu iekļauts paziņojumā par korporatīvo pārvaldību.
Saskaņā ar likumprojekta 5. panta ceturtās daļas noteikumiem, mērķu nesasniegšanas gadījumā arī tad, ja subjekts ziņas sniedzis izvēloties tās iekļaut paziņojumā par korporatīvo pārvaldību, tam jebkurā gadījumā jāsniedz papildu informācija arī Latvijas Bankai. LDDK ieskatā 5. panta ceturtās daļas noteikumi paredzot pienākumu sniegt papildu informāciju tikai Latvijas Bankai, tiek radīts birokrātisks slogs.
Piedāvātā redakcija
LDDK rosina izteikt 5. panta ceturto daļu sekojošā redakcijā:
"Likuma subjektam, kurš nav sasniedzis dzimumu līdzsvaru vienā no šā likuma 3. pantā noteiktajiem veidiem, papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajai informācijai ir pienākums iesniegt Latvijas Bankā informāciju par apstākļiem, kas apliecina veikto kandidātu atlases procesu atbilstību šā likuma 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajām prasībām vai šādu informāciju iekļaut Finanšu instrumentu tirgus likuma prasībām atbilstošā paziņojumā par korporatīvo pārvaldību un šāds paziņojums ir pieejams oficiālajā regulētās informācijas centralizētās glabāšanas sistēmā."
LDDK ieskatā šādā veidā tiek rasta iespēja ziņas sniegt vienā izvēlētā veidā. Latvijas Bankas tiesības nepieciešamības gadījumā saņemt pierādījumus ir paredzētas likumprojekta 6. panta pirmajā daļā.
"Likuma subjektam, kurš nav sasniedzis dzimumu līdzsvaru vienā no šā likuma 3. pantā noteiktajiem veidiem, papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajai informācijai ir pienākums iesniegt Latvijas Bankā informāciju par apstākļiem, kas apliecina veikto kandidātu atlases procesu atbilstību šā likuma 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajām prasībām vai šādu informāciju iekļaut Finanšu instrumentu tirgus likuma prasībām atbilstošā paziņojumā par korporatīvo pārvaldību un šāds paziņojums ir pieejams oficiālajā regulētās informācijas centralizētās glabāšanas sistēmā."
LDDK ieskatā šādā veidā tiek rasta iespēja ziņas sniegt vienā izvēlētā veidā. Latvijas Bankas tiesības nepieciešamības gadījumā saņemt pierādījumus ir paredzētas likumprojekta 6. panta pirmajā daļā.