Projekta ID
24-TA-1568Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
10. Valsts sekretārs pieņem lēmumu par privātpersonas apstrīdēto ministrijas pārvaldes amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai pārvaldes amatpersonas un darbinieka faktisko rīcību, ja ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 10. punktā vārdu "darbinieka", ņemot vērā to, ka faktisko rīcību veic iestāde publisko tiesību jomā, savukārt saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 1. panta pirmajā daļā noteikto iestāde nevar būt iestādes darbinieks.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
11. Valsts sekretāra izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt ministrijā vai pārsūdzēt tiesā.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 11. punktā vārdus "var apstrīdēt ministrijā", ņemot vērā to, ka no Administratīvā procesa likuma 76. panta otrās daļas izriet, ka administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā iestādē, savukārt, ja augstākas iestādes nav, administratīvo aktu var apstrīdēt iestādē, kas izdevusi administratīvo aktu, vai uzreiz pārsūdzēt tiesā. Klimata un enerģētikas ministrija nav augstāka iestāde pār tās valsts sekretāru, ņemot vērā to, ka valsts sekretārs ir augstākā amatpersona, kas izdod administratīvos aktus, ja šādas tiesības nav īpaši paredzētas ministram.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
3. Ministrija ir augstākā iestāde ministrijas padotībā esošajām valsts pārvaldes iestādēm un privātpersonām, kurām deleģēts pārvaldes uzdevums un kuras, pildot konkrēto uzdevumu, ir ministrijas padotībā (turpmāk – privātpersonas, kurām deleģēts pārvaldes uzdevums), ja likumā vai Ministru kabineta noteikumos nav noteikts citādi.
Priekšlikums
Aicinām svītrot projekta 3. punktu, ņemot vērā to, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 31. panta pirmā daļa paredz, ka iestādes atrodas vienotā hierarhiskā sistēmā, kurā viena iestāde ir padota citai iestādei. Minētā norma nosaka valsts pārvaldes iestāžu institucionālo padotību, kurā saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 18. panta pirmās daļas pirmo teikumu ministrija ir attiecīgās valsts pārvaldes nozares vadošā (augstākā) iestāde, proti, Klimata un enerģētikas ministrija īsteno institucionālo padotību pār Valsts vides dienestu un Enerģētikas un vides aģentūru. Savukārt pār privātpersonām, kurām deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, tiek īstenota funkcionālā padotība, ņemot vērā to, ka privātpersonas neietilpst valsts pārvaldes iestāžu hierarhiskajā sistēmā. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka no normatīvajiem aktiem, piemēram, Vides aizsardzības likuma, izriet, ka noteiktos jautājumos Valsts vides dienesta ģenerāldirektora lēmumus uzreiz pārsūdz tiesā, nevis apstrīd Klimata un enerģētikas ministrijā. Norādām, ka Administratīvā procesa likuma kontekstā augstāka iestāde ir funkcionāli augstāka iestāde, proti, tā iestāde, kurā apstrīdami administratīvie akti un faktiskā rīcība. Ņemot vērā minēto, projekta 3. punkts var tikt piemērots neatbilstoši tiesību sistēmai un tāpēc ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
