Atzinums

Projekta ID
22-TA-1441
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Anotācijas 2.1. apakšpunktā ir sniegta informācija, ka ārtelpu pakalpojums paredz mazākus ieguldījumus pakalpojuma īstenošanas ēku, telpu un to aprīkojuma izbūvē, nodrošināšanā, salīdzinājumā ar iekštelpu pakalpojumu. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība"  4. punktam,  izvērtējot sākotnējo ietekmi, ievēro šādus principus – savlaicīgums, sistēmiskums, vispusīgums, samērīgums, objektivitāte, uz pierādījumiem balstītu lēmumu pieņemšana, izmaksu un ieguvumu samērojamība, kā arī citus valsts pārvaldes un attīstības plānošanas principus. Savukārt 5. punkts paredz, ka sākotnējās ietekmes izvērtēšanā pēc iespējas izmanto tādus informācijas avotus un analīzes metodes, kas nodrošina ar pierādījumiem pamatotu ietekmes izvērtējumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam sniegt anotācijā pamatojumu un aprēķinus, kādi ieguldījumi būtu veicami, lai varētu nodrošināt visas paredzētās prasības noteikumu projektā. Šobrīd esošā informācija nav pamatota. Nav arī sniegta informācija par atbilstības izmaksām, kas varētu raksties 2.1. apakšpunktā minētajai sabiedrības mērķgrupai. Līdz ar to anotācijas 2. sadaļa ir būtiski papildināma atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" un vadlīniju tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktajām prasībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu.
Lūdzam precizēt anotācijas 2.1. apakšpunktu, jo anotācijā sniegtais ietekmes apraksts ir vispārīgs. Piemēram, juridiskām personām ir sniegta ietekme tikai par pirmsskolas izglītības iestādēm un bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem, kas vēlas sniegt āra bērnudārza pakalpojumu. Bet, kāda tieši būs ietekme, lai nodrošinātu noteikumu projekta prasības, nav sniegta. Ietekme nav sniegta arī mazajiem uzņēmumiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 2.2.3. apakšpunktu atbilstoši vadlīniju tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktajām prasībām (tai skaitā, novērtējot jaunā pakalpojuma izmaksas un, ja konkrētajai uzņēmēju grupai tiek radīti jauni vai papildu izdevumi, nepieciešams izvērtēt to pamatotību un citus alternatīvus risinājumus).
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Iebildums
Lūdzam būtiski papildināt anotācijas 2.2.4. apakšpunktu atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktajām prasībām, veicot arī mazo un vidējo uzņēmumu testu (turpmāk - MVU tests). Vēršam uzmanību, ka šobrīd esošā informācija ir vispārīga.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Ierosinām noskaidrot arī Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta un pašvaldību (nav saprotams, kāpēc ir apzināta tikai Rīgas dome) viedokli par projektā paredzēto, ņemot vērā arī šo institūciju iesaisti pakalpojuma kontrolēšanā atbilstoši normatīvajiem aktiem par bērnu uzraudzības pakalpojumu un bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzēju reģistrēšanas kārtību.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt sabiedrības līdzdalības pietiekamību projekta izstrādē. Anotācijā ir minēts, ka projekts tika virzīts steidzamības kārtībā, tāpēc sabiedriskā apspriede netika organizēta. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts tiek skaņots kopš 29.aprīļa un pamatot sabiedrības līdzdalības neesamību ar steidzamību nav pamata.
Tāpat vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība"  7. punktam sākotnējās ietekmes izvērtēšanas procesā ievēro normatīvos aktus par sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā, nodrošinot mērķtiecīgu sabiedrības līdzdalību un, ja iespējams, izvērtēšanā iesaistot to sabiedrības grupu pārstāvjus, kuras ietekmēs projekts, vai šo sabiedrības grupu intereses pārstāvošās biedrības un nodibinājumus. Arī saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta septīto daļu un 48. panta otro daļu valsts pārvaldes pienākums ir informēt sabiedrību par savu darbību; tas attiecas it īpaši uz to sabiedrības daļu un tām privātpersonām, kuru tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai plānotā darbība skar vai var skart. Tieslietu ministrijas ieskatā, ņemot vērā, ka tiek ieviests jauns pakalpojuma veids (skar bērnu intereses), tad ir būtiski noskaidrot sabiedrības mērķgrupas (pirmsskolas izglītības iestāžu pārstāvju, bērnu vecāku, kā arī citu sabiedrības grupu, kuru intereses skar projekts) viedokli.
Tāpat vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā paredz, ja tiek veikts MVU tests, tad tam jāsastāv no četrām galvenām pamatdarbībām un viena no tām ir konsultācijas ar MVU pārstāvošām organizācijām.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijas 7.1. apakšpunktu, jo nav sniegts ietekmes apraksts, proti, kā tieši Veselības inspekciju un 
Pārtikas un veterināro dienestu ietekmēs projektā paredzētais regulējums. Papildus lūdzam sniegt informāciju, vai attiecīgajām institūcijām administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro.
Tāpat vēršam uzmanību, ka projekts netieši ietekmē arī pašvaldības.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrija neatbalsta projekta tālāku virzību, kas attiecas uz ārtelpu pakalpojuma ieviešanu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd  anotācijā sniegtā informācija nesniedz pietiekamu priekšstatu, ka ir pienācīgi apzināta ietekme un sekas, ko var radīt projektā paredzētais, ņemot vērā arī būtisku ietekmi uz bērna labākajām interesēm. Anotācijā nav detalizēti izvērtēta projektā paredzētā izpildes nodrošināšana (tai, skaitā finansiālā ietekme), ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu, kā arī nav  ievēroti normatīvie akti par sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā, nodrošinot mērķtiecīgu sabiedrības līdzdalību. Ņemot vērā minēto, anotācija ir būtiski papildināma (sk.turpmākos iebildumus), apzinot ietekmi un sekas, ko var radīt projekts.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, izstrādājot Ministru kabineta noteikumus, to saturam jāatbilst likumā noteiktajam pilnvarojumam. Ministru kabineta noteikumu saturs nedrīkst būt ne šaurāks, ne plašāks par likumā noteikto pilnvarojumu. Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 890 "Higiēnas prasības bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem un izglītības iestādēm, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmu" ir jānosaka higiēnas prasības valsts un pašvaldību iestādēm, juridiskajām vai fiziskajām personām, kuras sniedz bērnu uzraudzības pakalpojumu ārpus bērna dzīvesvietas, un izglītības iestādēm, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmu, nevis uzraudzības pakalpojuma sniedzēja prasības (jauna uzraudzības pakalpojuma veida ieviešana). Ņemot vērā minēto, noteikumu projekts ir precizējams un izvērtējama ārtelpu pakalpojuma nostiprināšana un attiecīga regulējuma noteikšana Ministru kabineta 2013. gada 16. jūlija noteikumos Nr. 404 "Prasības bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem un bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēju reģistrēšanas kārtība" (atbilstoši deleģējumam).
Papildus atbilstoši spēkā esošajam regulējumam ierosinām terminu "ārtelpu pakalpojums" aizstāt ar terminu "ārtelpu uzraudzības pakalpojums".

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pamatot anotācijā šāda regulējuma nepieciešamību. Vēršam uzmanību, ka no drošības viedokļa nav saprotams, kāpēc ar maziem bērniem būtu organizējamas aktivitātes arī uz ūdens.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kur notiks bērnu guldīšana, ja ārā būs nepiemēroti laika apstākļi un vai tam tiks piemērotas kādas noteiktas prasības. Lūdzam precizēt noteikumu projektu vai sniegt skaidrojumu anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kāpēc tiek grozīts tiesību akta izdošanas pamatojums (identiski izdošanas pamatojumam, kāds ir spēkā esošajos Ministru kabineta noteikumos). Šāds grozījums, kas ir paredzēts noteikumu projekta 1. punktā var maldināt Ministru kabineta noteikumu piemērotājus, jo nebūs saprotams grozījumu iemesls.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām precizēt 58.1punktu. Vienlaikus ierosinām izvērtēt, vai attiecīgais regulējums nav ietverams pēc analoģijas I nodaļā (sk. Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumu Nr.890 "Higiēnas prasības bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem un izglītības iestādēm, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmu" 3. un 31.punktu).
 
Piedāvātā redakcija
58.1 Šo noteikumu I, II, VI, VII, VIII nodaļā, 16.1 , 16.2 , 18. , 22., 23., 24., 27., 28., 29., 30., 32., 36., 52., 53., 54., 55., 57. punktā un 20.3.2., 20.3.3., 20.3.4., 20.3.5. apakšpunktā minētās prasības piemēro arī ārtelpu pakalpojuma sniedzējam.
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt punkta otro teikumu.
 
Piedāvātā redakcija
Teritorijā ierīko rotaļu, sporta un saimniecības zonu.
 
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām vārdu "apakšpunktā" aizstāt ar vārdu "punktā".
 
Piedāvātā redakcija
-