Projekta ID
25-TA-1343Atzinuma sniedzējs
Latvijas Studentu apvienība
Atzinums iesniegts
02.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Jautājums par studējošo vietu padomē ir fundamentāli svarīgs, ieviešot institucionālās finansēšanas modeli Latvijas augstākās izglītības iestādēs. Tas nav jaunums vai šauras interešu grupas jautājums – šis temats jau vairākkārtīgi skatīts:
1. AIP sēdēs,
2. ekspertu forumā “Augstākā izglītība Latvijas ilgtspējai”,
3. diskusijās ar Saeimas frakcijām un citām politikas veidotāju pusēm.
AIP ir publiski paudusi atbalstu tam, ka, ieviešot institucionālo finansējumu un ņemot vērā, ka padomes funkcijas mainās salīdzinājumā ar ieviešanas brīdi, studējošajiem jābūt pārstāvniecībai padomē. Tas ir gan loģisks, gan nepieciešams solis, jo tieši studējošie ir viena no finansējuma sadales tiešajām ietekmētajām pusēm – viņu pieredze un vajadzības ir būtiskas, lai modelis darbotos taisnīgi un efektīvi.
Turklāt ir neloģiski šo jautājumu neskatīt pēc pilotprojekta īstenošanas, jo ziņojuma mērķis ir izvērtēt pilotprojekta rezultātus un noteikt īstenošanas modeli nākotnē. Ja netiek analizēta studējošo pārstāvniecība, tad izvērtējums ir nepilnīgs un rada risku, ka tiek turpināta prakse, kas neņem vērā nozīmīgāko ieinteresēto grupu.
Papildus nepieciešams izvērtēt arī, vai un kā studējošajiem šobrīd ir iespēja reāli ietekmēt finanšu lēmumus, tostarp:
1. studiju maksas noteikšanu un izmaiņas,
2. budžeta vietu sadali un līdzfinansējuma politiku,
3. citus finanšu resursu izmantošanas aspektus, kas tieši ietekmē studējošos.
Šī iemesla dēļ ir būtiski nepieļaut, ka no ziņojuma tiek izslēgta sadaļa “Studējošo pašpārvalžu loma finansējuma sadalē”. Šīs sadaļas atgriešana oriģinālajā tekstā ir svarīga, lai saglabātu konsekvenci ar iepriekšējām diskusijām, nodrošinātu studentu balss iekļaušanu un atspoguļotu vienprātīgi atzītu principu – ka finansējuma politikas īstenošanā nav iespējams atstāt ārpus procesa lielāko augstākās izglītības sistēmas personāla grupu: studējošos.
1. AIP sēdēs,
2. ekspertu forumā “Augstākā izglītība Latvijas ilgtspējai”,
3. diskusijās ar Saeimas frakcijām un citām politikas veidotāju pusēm.
AIP ir publiski paudusi atbalstu tam, ka, ieviešot institucionālo finansējumu un ņemot vērā, ka padomes funkcijas mainās salīdzinājumā ar ieviešanas brīdi, studējošajiem jābūt pārstāvniecībai padomē. Tas ir gan loģisks, gan nepieciešams solis, jo tieši studējošie ir viena no finansējuma sadales tiešajām ietekmētajām pusēm – viņu pieredze un vajadzības ir būtiskas, lai modelis darbotos taisnīgi un efektīvi.
Turklāt ir neloģiski šo jautājumu neskatīt pēc pilotprojekta īstenošanas, jo ziņojuma mērķis ir izvērtēt pilotprojekta rezultātus un noteikt īstenošanas modeli nākotnē. Ja netiek analizēta studējošo pārstāvniecība, tad izvērtējums ir nepilnīgs un rada risku, ka tiek turpināta prakse, kas neņem vērā nozīmīgāko ieinteresēto grupu.
Papildus nepieciešams izvērtēt arī, vai un kā studējošajiem šobrīd ir iespēja reāli ietekmēt finanšu lēmumus, tostarp:
1. studiju maksas noteikšanu un izmaiņas,
2. budžeta vietu sadali un līdzfinansējuma politiku,
3. citus finanšu resursu izmantošanas aspektus, kas tieši ietekmē studējošos.
Šī iemesla dēļ ir būtiski nepieļaut, ka no ziņojuma tiek izslēgta sadaļa “Studējošo pašpārvalžu loma finansējuma sadalē”. Šīs sadaļas atgriešana oriģinālajā tekstā ir svarīga, lai saglabātu konsekvenci ar iepriekšējām diskusijām, nodrošinātu studentu balss iekļaušanu un atspoguļotu vienprātīgi atzītu principu – ka finansējuma politikas īstenošanā nav iespējams atstāt ārpus procesa lielāko augstākās izglītības sistēmas personāla grupu: studējošos.
Piedāvātā redakcija
Atgriezt sadaļu “Studējošo pašpārvalžu loma finansējuma sadalē”
