Atzinums

Projekta ID
24-TA-3278
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Valsts kontrole
Atzinums iesniegts
06.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Valsts kontrole neiebilst informatīvā ziņojuma “Valsts nekustamā īpašuma vienotas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas koncepcijas gala ietekmes izvērtējums” (turpmāk – Informatīvais ziņojums) virzībai Ministru kabinetā, ņemot vērā, ka Valsts nekustamā īpašuma vienotas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas koncepcija (turpmāk – Koncepcija) bija spēkā līdz 31.12.2020. un ne vēlāk kā divu gadu laikā bija jāveic tās gala ietekmes izvērtējums.

Vienlaikus Valsts kontrole vērš uzmanību, ka  Valsts kontrole 2023.februārī pabeidza lietderības revīziju “Vai Finanšu ministrija un VAS “Valsts nekustamie īpašumi” plāno un īsteno mērķtiecīgu un efektīvu valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu” (turpmāk – Revīzija). Revīzijas ziņojums ir pieejams Valsts kontroles tīmekļvietnē: https://www.lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/vai-finansu-ministrija-un-vas-valsts-nekustamie-ipasumi-plano-un-isteno-merktiecigu-un-efektivu-valsts-nekustamo-ipasumu-parvaldisanu.

Revīzijā tika izvērtēti trīs jautājumu bloki, tajā skaitā valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas politika.

Par valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas politiku atbildīga ir Finanšu ministrija, kas arī bija noteikta par atbildīgo institūciju Koncepcijas īstenošanā. Revīzijā Valsts kontrole vērtēja Finanšu ministrijas veiktās darbības kopš Koncepcijas spēkā stāšanās, t.i., no 2006.gada.

Lai optimizētu valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu, īstenojot Koncepciju, bija plānots:
- izveidot vienotu, efektīvu un pārskatāmu valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas un apsaimniekošanas mehānismu;
- virzīties uz valsts nekustamo īpašumu centralizētas pārvaldīšanas modeli, tādējādi atbrīvojot valsts pārvaldes iestādes no tām neraksturīgu funkciju veikšanas.

Koncepcija paredzēja:
- visā tās ieviešanas laikā ministrijām un valsts institūcijām ir pienākums risināt to valdījumā esošo nekustamo īpašumu struktūras optimizēšanu;
- pakāpeniski piecu līdz desmit gadu laikā, tas ir, līdz 2017.gadam, pāriet uz tirgus nomas maksu par valsts nekustamo īpašumu lietošanu, ievērojot gadskārtēja valsts budžeta finansiālās iespējas un saskaņojot katrā konkrētā gadījumā ikgadējo nomas maksas apmēru ar attiecīgo nozaru ministriju un Finanšu ministriju.

Valsts kontrole Revīzijā norādīja, ka Latvijā nav izveidota efektīva un mērķtiecīga valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas sistēma. Valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas politikas plānošana un īstenošana – fragmentāra, bez pilnīgiem un kvalitatīviem datiem, un par valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas politiku secināja:
(1) Koncepcijas ietvaros nav izdevies sasniegt vēlamo ministriju un valsts institūciju valdījumā esošo īpašumu struktūras optimizāciju. Arī pēc Koncepcijas īstenošanas perioda noslēguma nekustamo īpašumu pārvaldīšana ir sadrumstalota, ļaujot daļai ministriju resoru organizēt valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu pēc nozaru principa, neskaidri un ar izņēmumiem nosakot centralizāciju nozaru ietvaros. Līdz ar to veidojas nesabalansēts valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas modelis – salīdzinoši liels daudznozaru pārvaldītājs ir VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VAS VNĪ) un līdzās tam ir dažādu nozaru decentralizēti veidojumi.
(2) Lai arī Koncepcija paredzēja izveidot vienotu valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas un apsaimniekošanas mehānismu un ir apstiprināti Finanšu ministrijas sagatavotie tiesību akti, tomēr Valsts kontroles ieskatā tas nenodrošina valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu pēc vienotas pieejas, jo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu var īstenot tādā apmērā, kā to ļauj finanšu resursu iespējas.
(3) Koncepcijas īstenošanas laikā nav izdevies pilnīgi pāriet uz nomas maksas attiecībām valsts nekustamo īpašumu lietošanā, ņemot vērā valsts budžeta ierobežotas finansējuma iespējas. Tāpēc līdzekļu uzkrājumu trūkuma dēļ nepienācīgi uzturētie valsts nekustamie īpašumi nākotnē var radīt draudus valsts budžeta iespējām, jo būs nepieciešami būtiski kapitālieguldījumi šo ēku atjaunošanai.
(4) Finanšu ministrija nav vērtējusi, vai, panākot lielāku virzību centralizēta pārvaldīšanas modeļa ieviešanā vai pārejā uz nomas maksu par valsts nekustamo īpašumu lietošanu, ievērojot valsts budžeta ierobežotas finansējuma iespējas, valsts un sabiedrība būtu lielāki vai mazāki ieguvēji.
(5) Vienotas pieejas valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai bija nepieciešams arī izveidot atbilstošu informācijas sistēmu, lai radītu objektīvus priekšnosacījumus datu analīzei, salīdzināmībai un valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas plānošanai. Lai gan Finanšu ministrija un VAS VNĪ ir nodrošinājuši Valsts nekustamā īpašuma informācijas sistēmas (turpmāk – VNĪIS) izveidi, tomēr tajā uzkrātie dati nav pilnīgi, kvalitatīvi un uzticami, līdz ar to nav iespējams veikt pilnvērtīgu datu analīzi un joprojām nepieciešamā informācija par valsts nekustamā pārvaldīšanas un apsaimniekošanas jautājumiem tiek iegūta no iestādēm manuāli dažādu aptauju veidā. 


Šajā sakarā Valsts kontrole sniedza Finanšu ministrijai šādus ieteikumus:
(1) Lai nodrošinātu mērķtiecīgu un ilgtspējīgu valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanu, Finanšu ministrijai, pamatojoties uz objektīvu situācijas izvērtējumu, sagatavot priekšlikumu iesniegšanai Ministru kabinetā par valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas politiku (sākotnējais ieviešanas termiņš – 01.10.2023., bija pagarināts līdz 01.07.2024. un šobrīd tas ir kavēts, nosakot termiņu ziņošanai par ieteikuma ieviešanu – 01.07.2025.).
(2) Lai nodrošinātu pārskatāmu nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu, tajā skaitā iegūtu informāciju ekonomiski pamatotu lēmumu pieņemšanai valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas politikas jomā no VNĪIS:
- Finanšu ministrijai pārskatīt un pilnveidot MK 06.12.2011. noteikumus Nr.934 „Noteikumi par valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas principiem un kārtību, kā arī kārtību, kādā apkopojama informācija par valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un valsts iestāžu lietotajiem nekustamajiem īpašumiem” attiecībā uz informācijas uzkrāšanu, apkopošanu un aktualizēšanu VNĪIS (ieviešanas termiņš – 02.01.2025.);
- VAS VNĪ pilnveidot VNĪIS funkcionalitāti un uzlabot datu kvalitāti (ieviešanas termiņš – 01.07.2025.).

Valsts kontroles ieskatā Finanšu ministrijas sagatavotais Informatīvais ziņojums apstiprina revīzijā konstatēto un apliecina, ka valsts rīcībā nav kvalitatīvas un pilnīgas informācijas par valsts nekustamo īpašumu un tā pārvaldīšanu, par valsts institūciju funkciju izpildei nepieciešamo un izmantoto nekustamo īpašumu, lai valdība varētu pieņemt pamatotus lēmumus valsts nekustamo īpašumu efektīvas pārvaldīšanas jomā.

Finanšu ministrija, sniedzot viedokli par veikto Revīziju un ieteikumu ieviešanu, norādīja, ka plāno izvērtēt Revīzijas ziņojumā norādīto kopsakarā ar Koncepcijas gala ietekmes izvērtējuma ziņojumu, to nepieciešamības gadījumā papildinot un iespēju robežās ņemot vērā Valsts kontroles norādījumus.

Valsts kontrole vērš uzmanību, ka, sagatavojot  protokollēmumā norādīto Informatīvo ziņojumu ar priekšlikumiem turpmākai centralizācijas rīcībai, lēmuma pieņēmējiem nepieciešams sniegt uz datiem balstītu vispārīgu valsts nekustamā īpašuma un valsts institūciju izmantotā nekustamā īpašuma raksturojumu, tā analīzi un tendences, informāciju par valsts nekustamo īpašumu valdītājiem un pārvaldītājiem, to darbības rezultātiem,  apkopojošu un salīdzinošu informāciju par valsts institūciju izdevumiem par līdzīgām vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu (piemēram, biroja telpas) u.c. 

Valstij trūkst skaidra redzējuma un plāna par rīcību ar tai piederošo nekustamo īpašumu un pastāv risks nepamatotu lēmumu pieņemšanai valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas jomā, kas var radīt papildu izdevumus budžetā. Tāpēc aicinām apsvērt iespēju protokollēmumā noteikt ātrākus termiņus Finanšu ministrijai informācijas par valsts nekustamajiem īpašumiem apkopošanai un priekšlikumu sagatavošanai.
Piedāvātā redakcija
-