Atzinums

Projekta ID
22-TA-3111
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam papildināt noteikumu projektu ar regulējumu par pieejamo atbalsta apmēru, proti, kādā apmērā pieļaujams dzēst nodokļu parādu vienam komersantam. Norādām, ka no noteikumu projekta anotācijā sniegtā piemēra izriet, ka atbalsts var nebūt noteikts komersanta kopējā nodokļu parāda apmērā, tomēr no noteikumu projekta neizriet atbilstošs apmēra ierobežojums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 10. punktā, līdzīgi kā noteikumu projekta 24. punktā, norādīt, ka pieņemts tiek lēmums par atbalsta piešķiršanu, nedublējot norādi par nodokļu parāda dzēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 10. punktā norādīt atskaites punktu 20 darbdienu termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā svītrot noteikumu projekta 11. punktu, kas paredz atbalsta piešķiršanā ievērot komersantu iesniegumu iesniegšanas secību, ņemot vērā, ka atbalsta pasākuma ietvaros noteikumu projektā vairs netiek paredzēts ierobežojums attiecībā uz nodokļu parāda dzēšanas kopējo summu (proti, komersanti savā starpā attiecībā uz atbalsta saņemšanu nekonkurē). Alternatīvi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ nepieciešams saglabāt minēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saistībā ar izziņas 10. punktā ietverto iebildumu atkārtoti lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 11. punktā paredzēt ierobežojumu (iesniegumu sarindošanu) gadījumiem, ja komersants iesniedz iesniegumu, neievērojot noteikumu projekta prasības, savukārt cits komersants iesniedz iesniegumu vēlāk, šīs prasības ievērojot. Lai gan izziņā norādīts uz attiecīgā iebilduma ņemšanu vērā un noteikumu projekta precizēšanu, izmaiņas pēc būtības nav tikušas veiktas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka prasība, ka komersantam jābūt ar Valsts ieņēmumu dienesta iepriekš saskaņotam nodokļu parādu apmaksas grafikam, tieši neizriet no noteikumu projekta (no noteikumu projekta 18.1. apakšpunkta izriet, ka šāds grafiks var arī nebūt, ja Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādu kopsumma ir līdz 1000 euro). Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu prasību vai noteikumu projektā skaidrot, kādā kārtībā paredzēts iepriekš saskaņot nodokļu parādu apmaksas grafiku.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 18.2. apakšpunktā precīzāk noteikt vai tā anotācijā skaidrot, vai izņēmums, ja gada laikā naudas sodu kopsumma nepārsniedz 100 naudas soda vienības, attiecināms uz iepriekšējo gadu pirms iesnieguma iesniegšanas (proti, izņēmums aptver visu 2022. gadu) vai gadu aprēķina no iesnieguma iesniegšanas dienas (proti, izņēmums aptver periodu no attiecīgā 2022. gada līdz 2023. gada datumam - iesnieguma iesniegšanas dienai).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 19. punktā precīzāk noteikt, kurās noteikumu projekta vienībās ietvertas valsts atbalsta prasības. Norādām, ka noteikumu projektā šobrīd ir paredzētas atšķirīgas tiesiskās sekas atkarībā no noteikumu projektā paredzēto pienākumu pārkāpšanas, piemēram, gadījumā, ja komersants nav nodrošinājis valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas parādu maksājumus, komersantam tiek pārtraukta nodokļu parāda dzēšana (tai skaitā nav arī skaidrs vai parāda dzēšana var tikt arī atjaunota). Tomēr nav skaidrs, kuras konkrēti prasības uzskatāmas par valsts atbalsta prasībām un kādos gadījumos valsts atbalsts atmaksājams. Turklāt Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likums 15. panta sestajā daļā jau ir paredzēts regulējums gadījumiem, kad pārkāpums nav saistīts ar piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma pārkāpumu, līdz ar to noteikumu projektā ietvertais regulējums, ciktāl tas paredz pārkāpumus, kas nav saistīti ar piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma pārkāpumu (piem., sk. noteikumu projekta 15. punktu), varētu dublēt minētā likuma prasības un būtu svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta (sk. jo īpaši 13. punktu un 25. punktu) un tā anotācijas nav viennozīmīgi skaidrs, vai atbalsts tiek izmaksāts komersantam nodokļu parāda dzēšanai (proti, komersantam atbalstu izmaksā un viņš noteiktā termiņā samaksā nodokli) vai, pamatojoties uz lēmumu par atbalsta piešķiršanu, Valsts ieņēmumu dienests nodokļu parādu atbilstoši noteiktā grafikā paredzētam datumam dzēš (komersants faktiski tiek atbrīvots no pienākuma samaksāt nodokli).  Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu un sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam izziņas 22. punktā ietverto iebildumu un lūdzam noteikumu projekta anotācijā precīzi atspoguļot, kādi Covid-19 izplatības ierobežojumi tika noteikti anotācijā minētajos laika periodos attiecībā uz sabiedriskajiem ēdināšanas pakalpojumiem (atspoguļojot konkrētas tiesību aktu vienības, kas šādus ierobežojumus noteica) un kādēļ par visiem periodiem, kad šādi ierobežojumi tika noteikti, atbalsts netiek paredzēts. Proti, vēršam uzmanību:
1) lai gan anotācijā norādīts, ka laika periodā no 2020. gada 12. marta līdz 2020. gada 10. jūnijam sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumi bija slēgti, ņemot vērā valstī noteiktos ierobežojumus, un ēdināšanas pakalpojumus  varēja nodrošināt tikai limitētā apjomā, piegādājot ēdienu attālināti, tomēr atbilstoši Ministru kabineta 2020.gada (nevis 2012. gada, kā norādīts anotācijā) 12. marta rīkojumā Nr.103 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” noteiktajam sociālās distancēšanās prasības sabiedriskās ēdināšanas vietās un maksimālo apmeklētāju skaitu, kas vienlaicīgi var atrasties sabiedriskās ēdināšanas vietā noteica ekonomikas ministrs un no minētā regulējuma neizriet, ka sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumi bija slēgti, bet tā vietā tika paredzēti sociālās distancēšanās pasākumi (4.5.23. punkts);
2) lai gan anotācijā norādīts uz ierobežojumiem arī par laika periodu no 2021. gada 15. novembra līdz 21. decembrim, tomēr atbalsts par minēto laika posmu noteikumu projektā netiek paredzēts, nesniedzot anotācijā atbilstošu skaidrojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Atkārtoti lūdzam pilnveidot noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd:
pirmkārt, nav skaidrs, kuras Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, vienības ir ieviestas ar noteikumu projektu, jo šobrīd anotācijas 5. sadaļā ietvertās atsauces uz noteikumu projekta vienībām, ar kurām ieviestas minētās regulas prasības, ir acīmredzami nekorektas. Ja minētās regulas prasības ar noteikumu projektu netiek ieviestas, lūdzam minētajā anotācijas sadaļā neatsaukties šo regulu;
otrkārt, nav skaidrs, iepretim kuram Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 2. punkta apakšpunktam 5. sadaļā tiek izvērtēts noteikumu projekta 1. un 2. punkts, kā arī nav sniegts pamatojums tam, ka noteikumu projektā paredzētais atbalsts varētu atbilst Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 2. punkta attiecīgā apakšpunkta prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 20. punktā nav ietverts pienākums atmaksāt nelikumīgo valsts atbalsta summu, bet šāds pienākums ietverts šo noteikumu 19. punktā, tādēļ lūdzam atbilstoši tehniski precizēt noteikumu projekta 15. punktu.
Piedāvātā redakcija
-