Projekta ID
24-TA-2157Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Saistībā ar izziņas 23. punktā ietverto skaidrojumu un projekta 13.2., 14.2., 15.3., 22.3. apakšpunktā ietverto prasību, ka iestāde lēmumā ietver norādi, ka informācija par lēmuma izpildes gaitu nosūtāma digitālo pakalpojumu koordinatoram atkārtoti norādām, ka, tā kā minētā prasība neizriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra regulas (ES) 2022/2065 par digitālo pakalpojumu vienoto tirgu un ar ko groza direktīvu 2000/31/EK (Digitālo pakalpojumu akts) (turpmāk — Digitālo pakalpojumu akts), nepieciešams anotācijā sniegt skaidrojumu pēc būtības, pamatojot, kādēļ paredzēta attiecīga prasība. Proti, aicinām svītrot anotācijā apgalvojumus, no kuriem izriet, ka iestāde var ievērot vai neievērot Digitālo pakalpojumu akta 9. panta 3. punktu ("[..] tādējādi iestāde, kas izdeva lēmumu, var atkārtoti nenosūtīt to saskaņā ar Digitālo pakalpojumu akta 9. panta 3. punktu. Tādējādi tiek atslogota iestāžu lietvedības sistēma. Vienlaikus, ja iestāde konstatē, ka digitālo pakalpojumu koordinators nav saņēmis noteiktu informāciju, tad iestāde jebkurā gadījumā var tieši piemērot Digitālo pakalpojumu akta 9. panta 3. punktu un nosūtīt digitālo pakalpojumu koordinatoram no starpniecības pakalpojumu sniedzēja saņemto informāciju."). Atgādinām, ka Digitālo pakalpojumu akts (regula) ir tieši piemērojams un tajā ietvertās prasības iestādei ir saistošas un obligāti jāievēro. Tā vietā lūdzam sniegt pamatojumu pēc būtības, kādēļ tiek paredzēta attiecīgā prasība. Citstarp vēršam uzmanību, ka, kaut arī tādējādi tiktu atslogotas iestāžu lietvedības sistēmas, reizē ar šādu prasību tiktu uzlikts papildu slogs pakalpojumu sniedzējiem, jo Digitālo pakalpojuma akta 9. panta 4. punkts paredz, ka ar digitālo pakalpojumu koordinatoru sazinās un rīkojumu vai attiecīgo informāciju nosūta iestāde. Attiecīgi lūdzam sniegt atbilstošu pamatojumu prasības ietveršanai projektā.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt un skaidrot, kādēļ attiecīgā prasība ietverta projekta 13.2., 14.2., 15.3. un 22.3. apakšpunktā, bet nav paredzēta, piemēram, 5. punkta apakšpunktā. Ja nepieciešams, aicinām precizēt projektu.
Papildus atkārtoti norādām, ka Digitālo pakalpojumu akta 9. panta 2. punkta "a" apakšpunkta "vi" punkts jau noteic, ka rīkojumā attiecīgā gadījumā ietilpst informācija par to, kurai iestādei jāsaņem informācija par rīkojumu izpildi. Attiecīgi aicinām atkārtoti izvērtēt, vai šajā aspektā projektā netiek dublētas vai interpretētas regulas prasības. Atgādinām, ka regulu normas ir aizliegts dublēt nacionālajos tiesību aktos. Vienlaikus norādām, ka Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (kā piemēru sk. lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Tomēr norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus. Attiecīgi aicinām izvērtēt un svītrot attiecīgās normas, vai arī sniegt skaidrojumu anotācijā atbilstoši iepriekš minētajiem apsvērumiem.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt un skaidrot, kādēļ attiecīgā prasība ietverta projekta 13.2., 14.2., 15.3. un 22.3. apakšpunktā, bet nav paredzēta, piemēram, 5. punkta apakšpunktā. Ja nepieciešams, aicinām precizēt projektu.
Papildus atkārtoti norādām, ka Digitālo pakalpojumu akta 9. panta 2. punkta "a" apakšpunkta "vi" punkts jau noteic, ka rīkojumā attiecīgā gadījumā ietilpst informācija par to, kurai iestādei jāsaņem informācija par rīkojumu izpildi. Attiecīgi aicinām atkārtoti izvērtēt, vai šajā aspektā projektā netiek dublētas vai interpretētas regulas prasības. Atgādinām, ka regulu normas ir aizliegts dublēt nacionālajos tiesību aktos. Vienlaikus norādām, ka Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (kā piemēru sk. lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Tomēr norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus. Attiecīgi aicinām izvērtēt un svītrot attiecīgās normas, vai arī sniegt skaidrojumu anotācijā atbilstoši iepriekš minētajiem apsvērumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām precizēt projekta 4. punkta otro teikumu, 12. punkta otro teikumu un 21. punkta otro teikumu, aizstājot vārdu "nosūta" ar vārdu "paziņo", ņemot vērā to, ka saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 71. panta pirmajā daļā noteikto administratīvo aktu trešajai personai paziņo un minētajās normās ir paredzēta lēmuma paziņošanai trešajai personai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 6., 16. un 23. punktu, aizstājot vārdu "nosūtīt" ar vārdu "paziņot", ņemot vērā to, ka saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 70. panta otrajā daļā noteikto administratīvo aktu adresātam paziņo, un minētajās projekta normās ir paredzēta lēmuma paziņošana.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 27. punktu, aizstājot vārdu "nosūta" ar vārdu "paziņo", ņemot vērā to, ka atbilstoši Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 19.2 panta trešās daļas 5. punktam Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā Digitālo pakalpojumu akta 9. pantā minēto lēmumu vai šā akta 10. pantā minēto informācijas pieprasījumu un informāciju par tā izpildi, kā arī citiem dokumentiem paziņo digitālo pakalpojumu koordinatoram.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Aicinām svītrot anotācijas 4.1.1., 4.1.2., 4.1.3. un 4.1.4. apakšsadaļu, kas paredz, ka projekta saistītie tiesību aktu projekti ir grozījumi vairākos likumos. Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta noteikumiem ir jāatbilst likumiem, nevis likumi jāpieskaņo Ministru kabineta noteikumiem. Tādējādi ir nekorekti norādīt, ka projekta saistītie tiesību aktu projekti ir grozījumi konkrētajos likumos. Vēršam uzmanību uz to, ka informāciju par grozījumiem likumos var ietvert anotācijas 1.3. apakšsadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
