Projekta ID
21-TA-1526Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 1.3. apakšpunktā ietvertajā Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumu Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – noteikumi) 22. punktā lietots gan termins "mazais alus ražotājs", gan termins "mazā alus darītava".
Norādām, ka atbilstoši 2021. gada 21. oktobra likuma "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" 2. pantam termins "patstāvīga mazā alus darītava" tiek aizstāts ar terminu "patstāvīgais mazais alus darītājs". Grozījumi par likuma "Par akcīzes nodokli" 1. panta otrās daļas 15. punkta izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.3. apakšpunktu.
Norādām, ka atbilstoši 2021. gada 21. oktobra likuma "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" 2. pantam termins "patstāvīga mazā alus darītava" tiek aizstāts ar terminu "patstāvīgais mazais alus darītājs". Grozījumi par likuma "Par akcīzes nodokli" 1. panta otrās daļas 15. punkta izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atbilstoši projekta 1.13. apakšpunktam jaunu alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas aizpilda un iesniedz par taksācijas periodu, sākot ar 2022. gada jūliju. Tādējādi nav saprotams, kā aizpildāmas un iesniedzamas alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas par taksācijas periodu līdz 2022. gada jūlijam, ievērojot, ka projekts, tostarp noteikumu 2.pielikums jaunajā redakcijā, stāsies spēkā vispārējā kārtībā.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta 2. punkts paredz tā piemērošanu ar atpakaļejošu spēku. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9.panta ceturtajai daļai normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Tā kā ar Ministru kabineta noteikumiem nav pieļaujams noteikt atpakaļvērstu spēku, lūdzam svītrot projekta 2. punktu vai precizēt to, papildinot projekta anotācijas 1.3. punktu ar atsauci uz likuma "Par akcīzes nodokli" vienībām, kas pamato nepieciešamību precizēt noteikumus par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību ar atpakaļvērstu spēku.
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 138. punktam, lai izdarītu grozījumus noteikumos, sagatavo grozījumu noteikumu projektu. Grozījumu noteikumu projektā papildus grozījumiem attiecīgajos noteikumos var ietvert tikai grozījumu noteikumu projekta spēkā stāšanās normas. Šo noteikumu 115. punkts paredz, ka pārejas kārtību no pastāvošā tiesiskā regulējuma uz jauno tiesisko regulējumu nosaka noslēguma jautājumos.
Tāpat vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma "Par akcīzes nodokli" 23. panta pirmajai daļai apstiprinātam noliktavas turētājam un reģistrētam saņēmējam nodokļa taksācijas periods ir viens kalendāra mēnesis. Šā likuma 24. panta pirmajā daļā noteikts, ka nodokļa deklarāciju par taksācijas periodu apstiprināts noliktavas turētājs un reģistrēts saņēmējs iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam 15 dienu laikā pēc attiecīgā taksācijas perioda beigām. Tādējādi nav saprotama projekta piemērošana ar šā gada 1. janvāri, ja deklarācijas iesniegšanas termiņš jau ir iestājies.
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 138. punktam, lai izdarītu grozījumus noteikumos, sagatavo grozījumu noteikumu projektu. Grozījumu noteikumu projektā papildus grozījumiem attiecīgajos noteikumos var ietvert tikai grozījumu noteikumu projekta spēkā stāšanās normas. Šo noteikumu 115. punkts paredz, ka pārejas kārtību no pastāvošā tiesiskā regulējuma uz jauno tiesisko regulējumu nosaka noslēguma jautājumos.
Tāpat vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma "Par akcīzes nodokli" 23. panta pirmajai daļai apstiprinātam noliktavas turētājam un reģistrētam saņēmējam nodokļa taksācijas periods ir viens kalendāra mēnesis. Šā likuma 24. panta pirmajā daļā noteikts, ka nodokļa deklarāciju par taksācijas periodu apstiprināts noliktavas turētājs un reģistrēts saņēmējs iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam 15 dienu laikā pēc attiecīgā taksācijas perioda beigām. Tādējādi nav saprotama projekta piemērošana ar šā gada 1. janvāri, ja deklarācijas iesniegšanas termiņš jau ir iestājies.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Projekta 2. punkts paredz projekta piemērošanu ar atpakaļejošu spēku. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtajai daļai normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Tāpat vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma "Par akcīzes nodokli" 23. panta pirmajai daļai apstiprinātam noliktavas turētājam un reģistrētam saņēmējam nodokļa taksācijas periods ir viens kalendāra mēnesis. Šā likuma 24. panta pirmajā daļā noteikts, ka nodokļa deklarāciju par taksācijas periodu apstiprināts noliktavas turētājs un reģistrēts saņēmējs iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam 15 dienu laikā pēc attiecīgā taksācijas perioda beigām. Tādējādi nav saprotama projekta piemērošana ar šā gada 1. janvāri, ja deklarācijas iesniegšanas termiņš jau ir iestājies.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 2.1. punktu attiecībā uz juridiskajām personām.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 2.1. punktu attiecībā uz juridiskajām personām.
Piedāvātā redakcija
-