Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
21-TA-366
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Tā kā noteikumu projekts paredz finansējuma apjoma palielināšanu programmā lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta scenārijos balstīta turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, koncentrācijas riskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī pamatojumu par vadības izmaksām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 5.panta otrās daļas 1.punktā un 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākums šobrīd ir paziņots Eiropas Komisijai līdz šā gada beigām, un to plānots pagarināt un palielināt tā summu, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā no MK Noteikumu projekta spēkā stāšanās dienas Ministru kabinetā iesniegs paziņojumu par programmu Eiropas Komisijai SANI2 sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas 7.punktā ir sniegta informācija, ka noteikumu projektā paredzēto investīciju projektu izvērtēšanai un uzraudzībai, sākot ar 2022.gada 1.janvāri Ekonomikas ministrijas resorā ir nepieciešams finansējums atlīdzībai 5 gadiem 6 amata vietām 2 570 141 euro apmērā, vienlaikus nav skaidrs kādam nolūkam minētā informācija ir sniegta, jo Ekonomikas ministrijai piešķirtais finansējums 41 milj. euro apmērā ir paredzēts tikai atbalsta nodrošināšanai lieliem investīciju projektiem, 2022.gadā pārskaitot finansējumu pilnā apmērā akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum", turklāt finansējums ir vienam gadam. Papildus norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija noteikumu Nr.503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai" 4.punktam jau šobrīd LIAA ir pienākums aizdevumu programmas ietvaros sniegt izvērtējumu par komersanta atbilstību kapitāla atlaides saņemšanai, turklāt arī 6.punktā sniegta informācija par investīciju projektu atlasi par 99 565 000 euro, attiecīgi investīciju projektu izvērtēšana un uzraudzība ir nodrošināma Ekonomikas ministrijai un LIAA pieškirto līdzekļu ietvaros. Ievērojot iepriekš minēto, jāsvītro anotācijas 3.sadaļas 7.punktā sniegtā informācija, vienlaikus pie citas informācijas norādot, ka investīciju projektu izvērtēšana un uzraudzība tiks nodrošināta EM un LIAA piešķirto līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ekonomikas ministrijai 2022.gadā paredzētais finansējums prioritārā pasākuma “Finanšu instruments - aizdevumi investīciju projektiem ar kapitāla atlaidi” īstenošanai 41 milj. euro apmērā jānorāda 5.ailē 2., 2.1., 3., 3.1.apakšpunktā, ņemot vērā, ka finansējums ir paredzēts tikai likumprojektā “Par valsts budžetu 2022.gadam”. Vienlaikus pie citas informācijas lūdzam norādīt, ka aizdevumu programmas īstenošanai papildu finansējums 41 milj. euro apmērā ir iekļauts likumprojektā “Par valsts budžetu 2022. gadam” un likumprojektā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam atbilstoši izteiktajiem komentāriem pie noteikumu projekta pārskatīt noteikumu projekta punktu izvērtējumu. Piemēram, vēršam uzmanību, ka tabulā nav iekļauts noteikumu projekta 13.2.7.2.3. punkta izvērtējums, kas paredz stingrākas prasībās nekā noteikts Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 9.punkta c)apakšpunktā, kā arī noteikumu projekta 15.punkts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka aizdevumu programmas īstenošanai pieejamais valsts budžeta finansējums 99 565 000 euro apmērā nevar ietvert Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk - LIAA) administrēšanas izdevumus, ņemot vērā, ka šobrīd programmā pieejamais finansējums 58 565 000 euro apmērā ir jau ieskaitīts akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" rezerves kapitālā un arī Ekonomikas ministrijas 2022.gadā budžetā paredzētais papildu finansējums  41 000 000 euro apmērā ir paredzēts aizdevumu programmai, turklāt Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija noteikumu Nr.503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai" 4.punkts jau šobrīd paredz LIAA pienākumu aizdevumu programmas ietvaros sniegt izvērtējumu par komersanta atbilstību kapitāla atlaides saņemšanai. Ņemot vērā minēto, noteikumu projekta 5.punktā piedāvātajā noteikumu 7.punkta redakcijā jāsvītro teksts “aģentūras administrēšanas uzdevumu izpildei.”
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt projektu ar informāciju attiecībā uz izmaksām gan Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras,  gan sabiedrības "Altum" darbības nodrošināšanai, to apmēru un segšanas avotu. Papildus lūdzam papildināt  anotāciju ar informāciju, ka lai novērstu pārkompensācijas riskus tiks ievēroti Eiropas Komisijas 2015.gada 9.jūnija lēmuma Nr. SA.36904 (2014/N) "LHZB attīstības (programmu) daļa un Latvijas vienotās attīstības finanšu institūcijas izveide"  norādītais.”
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā 13.1.3. apakšpunkta praktisko nepiemērojamību, būtu nepieciešami papildu norādījumi par tā praktisko īstenošanu. Taču tā kā, ierobežojums ir maksimālā summa, šādai kombinācijai nav jēgas un lūdzam svītrot 13.1.3. apakšpunktu, lai noteiktu, ka nav iespējams finansēt daļu no 13.1.1. un 13.1.2. apakšpunktā minētās izmaksas vienlaikus. Lūdzam noteikumos noteikt nosacījumu, ka atbalsta saņēmējs izvēlas ieguldījumu vai algu izmaksas izmantot kā attiecināmās izmaksas.

Vēršam papildus uzmanību uz jau šobrīd šo noteikumu anotācijā sniegto skaidrojumu, ka “aizdevumu programmas (atlases izsludināšanas) sagatavošanas laikā identificēts, ka MK Noteikumos Nr.503 nepieciešami tehniski precizējumi, lai komersantiem un atbalsta sniedzējiem būtu pilnīgi un tiesiski skaidri aizdevumu programmas nosacījumi un īstenošanas gaita”, līdz ar to aicinām šo atbalsta programmu veidot skaidrus un praktiski piemērojamus nosacījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka no MKN 13.2.7.2.2. punkta nav skaidrs, kad jāpabeidz sākotnējie ieguldījumi un kurā brīdī sākās pēcuzraudzības periods, lūdzam ar attiecīgo informāciju papildināt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas V sadaļu ar šo noteikuma projekta punkta izvērtējumu, nosakot, ka noteikumu projekta 13.2.7.2.3.punkts paredz stingrākas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
MKN 13.2.6.punktā minētas maksimāli pieļaujamās atbalsta intensitātes. Lūdzam precizēt šo punktu atbilstoši MKN 13.2.6.punktā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsts tiek sniegts kā reģionālais atbalsts, lai tiktu ievērots stimulējošās ietekmes nosacījums, lūdzam skaidri noteikt, ka gadījumā, ja tiek turpināts pretendēt uz nākamās atlases kārtām, pieteiktais projekts nedrīkst būt uzsākts līdz ALTUM lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt 14.1.2.apakšpunkta otrā teikuma sākumu, ņemot vērā, ka darbu sākuma definīcija ir noteikta Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 23.punktā, nevis Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2 punktā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisija savā 19.04.2018 atbildē eWiki sistēmā ir sniegusi skaidrojumu, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 7.punkta nosacījumi ir attiecināmai uz lieliem uzņēmumiem. Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta punkts ir precizējams.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar MKN 22.punktu trīs gadu periodā īsteno attiecīgā investīciju projekta pēcuzraudzību. Savukārt, MKN 13.2.7.2.2. un 13.2.7.2.3.punkts nosaka, ka darbvietas aizpilda triju gadu laikā pēc sākotnējo ieguldījumu pabeigšanas, bet ne vēlāk kā uzsākot pēcuzraudības periodu, un darbvietas komersantā tiek saglabātas vismaz piecus gadus pēc tam, kad attiecīgā darbvieta pirmo reizi aizpildīta (pieņemts darbinieks). Lūdzam precizēt MKn 21.3.punktu, jo tas ir pretrunā ar MKN 13.2.7.2.2. un 13.2.7.2.3.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar MKN 9.punktu
Sabiedrības "Altum" lēmuma (tai skaitā par aizdevuma, kapitāla atlaides un aizdevuma pagarinājuma piešķiršanu) pieņemšanas datums uzskatāms par atbalsta piešķiršanas datumu, kurā ir noteikts atbalsta maksimālais apjoms. Lūdzam MKN 22.3.punktu precizēt tā, lai skaidrs, ka jauni lēmumi MKN 22.3.punkta izpratnē par atbalsta pieķiršanu vairs netiek pieņemti.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar MKN 38.punktu, komersants nodrošina informācijas uzskaiti par izsniegto finansējumu un glabā to 10 gadus no dienas, kad šo noteikumu ietvaros ir piešķirts atbalsts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantam, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā. Attiecīgi, lūdzam precizēt MKN 22.4.punktu atbilstoši MKN 38.punktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, to ka tiks mainīta sabiedrības "Altum" aizdevuma procentu likmi noteikšanas kārtība, kas iepriekš tika balstīta uz aizņēmēja kredītreitingu, vērtēšanas kritērijos, piem., aizdevuma nodrošinājums, lūdzam skaidrot jauno procentu likmes noteikšanas mehānismu, kas tiek balstīta uz cita finansētāja aprēķināto un noteikto procenta likmi aizdevumam.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai atbalsta sniedzējam būtu visa informācija par atbalsta saņēmēja iepriekš saņemto atbalstu, lūdzam MKN 29.4.punktu papildināt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
29.4. informāciju par komersanta iepriekš saņemto atbalstu sākotnējo ieguldījumu projektiem vai atbalstu pamatojoties uz paredzamo algu izmaksām un saņemto de minimis atbalstu, kā arī informāciju par citu atbalsta programmu vai individuālo atbalsta projektu ietvaros iesniegtajiem pieteikumiem atbalsta saņemšanai sākotnējiem ieguldījumiem vai atbalstu pamatojoties uz paredzamo algu izmaksām, par kuriem atbildīgā institūcija ir (vai nav) pieņēmusi lēmumu, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta programmu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un intensitāti, lai varētu pārliecināties par kumulācijas normu korektu izpildi.
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Dublējas ar noteikumu projekta 33.2.3.apakšpunktu, lūdzam dzēst.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Komercdarbības atbalsts komersantam ir ne tikai aizdevums, bet arī kapitāla atlaide un aizdevuma termiņa pagarinājums. Atbilstoši MKN 35.punktā noteiktajam, subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar saimnieciskās darbības veicējam piešķirtā aizdevuma apmēru, tātad, ja lielajam komersantam  maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte aizdevumu programmas ietvaros ir 30 (35) %, tad kapitāla atlaide kopā ar aizdevumu subsīdijas ekvivalentu, ieskaitot aizdevuma termiņa pagarinājumu, nevarēs kopā pārsniegt 30 (35) %. Līdz ar to lūdzam papildināt šo punktu ar subsīdijas ekvivalentu visos gadījumos, ievērojot maksimāli pieļaujamās intensitātes, kā arī anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka komersantam maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāti veido visi šie faktori. Papildus norādām, ka šis punkts dublē MKN 34.1 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta kumulācija ir iespējama gan par tām pašām attiecināmajām izmaksām, gan par citas atbalsta programmas ietvaros piešķirto finansējumu, lūdzam precizēt 36.3. apakšpunktu, piemēram, šādā redakcijā:
Var apvienot ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu, tai skaitā par tām pašām attiecināmām izmaksām un ar de minimis atbalstu, ievērojot nosacījumu, ka šo noteikumu ietvaros piešķirtais finansējums kopā ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu nepārsniedz maksimāli pieļaujamo reģionālā finansējuma intensitāti, kas noteikta šo noteikumu …. punktā;

 
Piedāvātā redakcija
-