Projekta ID
22-TA-1963Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
01.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, norādot, ka atbildīgā iestāde ir tiesīga ierosināt sadarbības iestādei un IUB veikt iepirkumu pirmspārbaudes un iepirkumu procedūras norises pārbaudes gadījumos, ja tiek konstatēti iespējami riski projekta īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju, kādos gadījumos IUB un CFLA veic iepirkumu procedūras norises pārbaudes (šobrīd noteikumos ir noteikta kārtība tikai iepirkumu pirmspārbaužu veikšanai).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu horizontālo principu ievērošanu un īstenošanu ES fondu līdzfinansētajos projektos, lūdzam papildināt noteikumu projekta 30.punktu ar nosacījumu, ka sadarbības iestāde veic pārbaudi projektu īstenošanas vietā, ja par pārbaudes konkrētiem aspektiem, tai skaitā arī par horizontālo principu ievērošanu, nav iespējams pārliecināties citās pārbaudēs.
Piedāvātā redakcija
Sadarbības iestāde veic pārbaudi projektu īstenošanas vietā, ja par pārbaudes konkrētiem aspektiem, tai skaitā horizontālo principu ievērošanu, nav iespējams pārliecināties citās pārbaudēs (maksājuma pieprasījuma pārbaudē, iepirkuma pirmspārbaudē vai iepirkuma pārbaudē).
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas piedalīties ES fondu līdzfinansētajos pasākumos, lūdzam precizēt noteikumu projekta 32.1. apakšpunktu, teikuma beigās papildinot ar vārdiem "un/vai pasākuma norises vieta ir piekļūstama personām ar invaliditāti".
Piedāvātā redakcija
pārbaude pasākumu laikā (piemēram, mācībās, nodarbinātības veicināšanas pasākumos, veselības veicināšanas pasākumos), lai pārliecinātos, vai dalībnieku sarakstā iekļautās personas atrodas pasākuma norises vietā un/vai pasākuma norises vieta ir piekļūstama personām ar invaliditāti;
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar norādi, ka sadarbības iestāde gadījumos, kad tiek pieņemts lēmums par maksājumu apturēšanu finansējuma saņēmējam, informē arī atbildīgo iestādi, sniedzot informāciju par maksājumu apturēšanas iemesliem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.pielikumu "Pārskats par projekta dalībniekiem" ar norādi, ka: 1) finansējuma saņēmējam nav jāuzkrāj un pārskatā jāievada informācija par tiem projekta dalībniekiem, kuri ir piedalījušies projektā tādās darbībās, kas klasificējamas kā atvērtā tipa pasākumi; 2) finansējuma saņēmējam nav obligāti jāievada arī informācija pārskata 5.sadaļā "Dati par dalībnieku 4 nedēļas pēc dalības beigām (t.sk. dalību priekšlaicīgi pārtraukušie)", ja mērķa grupas personai ir piešķirts LR personas kods (no anotācijas ietvertās informācijas secināms, ka šī informācija tiks ielasīta sistēmā no saistītajām KP VIS datu bāzēm).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz 1.pielikuma "Pārskats par projekta dalībniekiem" 7.atsaucē sniegtajiem mērķa grupu definējumiem lūdzam precizēt skaidrojumu, kas tiek saprasts ar terminu "bezpajumtniecība", un precizēt personu grupas, kuras visbiežāk tiek pakļautas nevienlīdzībai un atstumtībai mājokļa jomā vai bezpajumtniecībai.
1) "Bezpajumtnieks" Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma izpratnē ir persona bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākusi persona un atrodas patversmē vai naktspatversmē. Savukārt Eiropas līmenī bezpajumtniecības definēšanai izmanto Eiropas bezpajumtniecības un mājokļu trūkuma tipoloģiju (ETHOS tipoloģija), ko izveidojusi Eiropas Nacionālo organizāciju federācija darbam ar bezpajumtniekiem (FEANTSA) (https://www.feantsa.org/en/about-us/faq). Ņemot vērā, ka nacionālajos tiesību aktos nav sniegta definīcija terminam "bezpajumtniecība", aicinām rīkoties saskaņā ar ETHOS izveidoto tipoloģiju, kur tiek izdalītas vairākas bezpajumtniecības un mājokļu trūkuma kategorijas (skat.piedāvāto redakciju).
2) Savukārt attiecībā uz personām, kuras skar bezpajumtniecība un atstumtība mājokļa pieejamības jomā, lūdzam uzskaitījumu papildināt ar citām personu grupām, kuras atbilstoši Labklājības ministrijas veiktajam pētījumam “Ikgadējs nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējums (t.sk. izvērtējums par nevienlīdzību veselības aprūpē un nevienlīdzību mājokļa pieejamības jomā)” pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/projekts/ikgadejs-nabadzibas-un-socialas-atstumtibas-mazinasanas-ricibpolitikas-izvertejums) arī ir pakļautas bezpajumtniecībai un atstumtībai mājokļa pieejamības jomā.
1) "Bezpajumtnieks" Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma izpratnē ir persona bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākusi persona un atrodas patversmē vai naktspatversmē. Savukārt Eiropas līmenī bezpajumtniecības definēšanai izmanto Eiropas bezpajumtniecības un mājokļu trūkuma tipoloģiju (ETHOS tipoloģija), ko izveidojusi Eiropas Nacionālo organizāciju federācija darbam ar bezpajumtniekiem (FEANTSA) (https://www.feantsa.org/en/about-us/faq). Ņemot vērā, ka nacionālajos tiesību aktos nav sniegta definīcija terminam "bezpajumtniecība", aicinām rīkoties saskaņā ar ETHOS izveidoto tipoloģiju, kur tiek izdalītas vairākas bezpajumtniecības un mājokļu trūkuma kategorijas (skat.piedāvāto redakciju).
2) Savukārt attiecībā uz personām, kuras skar bezpajumtniecība un atstumtība mājokļa pieejamības jomā, lūdzam uzskaitījumu papildināt ar citām personu grupām, kuras atbilstoši Labklājības ministrijas veiktajam pētījumam “Ikgadējs nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējums (t.sk. izvērtējums par nevienlīdzību veselības aprūpē un nevienlīdzību mājokļa pieejamības jomā)” pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/projekts/ikgadejs-nabadzibas-un-socialas-atstumtibas-mazinasanas-ricibpolitikas-izvertejums) arī ir pakļautas bezpajumtniecībai un atstumtībai mājokļa pieejamības jomā.
Piedāvātā redakcija
1) 7.atsauce: bezpajumtniecības un mājokļa trūkuma kategorijas: būt bez pajumtes (dzīvo uz ielas); būt bez mājokļa (nodrošināta pajumte patversmēs, dzīve institūcijās mājokļu trūkuma dēļ, dzīvo pagaidu mitekļos u.tml.); dzīvot nedrošā mājoklī (nedroši sadzīves apstākļi, risks tikt izliktam no mājokļa, vardarbība u.tml.); dzīvot nepiemērotā mājoklī (pārapdzīvotība, nelegālas dzīvošanas vietas u.tml.). 2) Personas, kuras visbiežāk skar bezpajumtniecība un atstumtība mājokļa pieejamības jomā: personas bez noteiktas dzīvesvietas; bāreņi un bez vecāku gādības palikušie bērni; no vardarbības cietušas personas; personas ar garīga rakstura traucējumiem; personas ar invaliditāti; personas pēc ieslodzījuma; starptautiskās aizsardzības saņēmēji, patvēruma meklētāji, bēgļi; trūcīgi un maznodrošināti vientuļie pensionāri; romi; iedzīvotāji ar vidēji zemiem ienākumiem (kuri nav trūcīgi vai maznodrošināti).
8.
Anotācija (ex-ante)
8. Horizontālās ietekmes
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.8., 8.1.9., 8.1.10., 8.1.12., un 8.2.sadaļu ar informāciju par noteikumu projekta ietekmi uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (turpmāk - HP) atbilstoši Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas izstrādātajām vadlīnijām horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (turpmāk - vadlīnijas) (skat. vadlīniju 4.4. sadaļu "MK noteikumu anotācijas aizpildīšana": https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027).
Piedāvātā redakcija
Piemēram:
Veicot pārbaudes projektu īstenošanas vietās, sadarbības iestāde pārbaudīs, vai tiek ievērots horizontālais princips "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Tiks pārbaudīts, vai projektos īstenotie vides piekļūstamības risinājumi ir atbilstoši, vai to izvēlē tika iesaistīti vides pieejamības eksperti, vai ir aizpildīts vides pieejamības pašnovērtējums, vai pasākuma norises vieta ir piekļūstama cilvēkiem ar dažāda veida invaliditāti; vai izstrādātie materiāli nesatur diskriminējošus vai naidīgus attēlus un saturu par etniskajām vai seksuālajām minoritātēm, cilvēkiem ar atšķirīgu ādas krāsu vai relģiju, stereotipiskiem dzimumu attēlojumiem; vai izsludinātajai vakancei projektā ir nodrošināta piekļūstama cilvēkiem ar invaliditāti darbavieta, vai uzņēmumā tiek nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa sievietēm un vīriešiem u.c. Tādējādi noteikumi netieši veicinās HP īstenošanu un mērķu sasniegšanu.
Veicot pārbaudes projektu īstenošanas vietās, sadarbības iestāde pārbaudīs, vai tiek ievērots horizontālais princips "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Tiks pārbaudīts, vai projektos īstenotie vides piekļūstamības risinājumi ir atbilstoši, vai to izvēlē tika iesaistīti vides pieejamības eksperti, vai ir aizpildīts vides pieejamības pašnovērtējums, vai pasākuma norises vieta ir piekļūstama cilvēkiem ar dažāda veida invaliditāti; vai izstrādātie materiāli nesatur diskriminējošus vai naidīgus attēlus un saturu par etniskajām vai seksuālajām minoritātēm, cilvēkiem ar atšķirīgu ādas krāsu vai relģiju, stereotipiskiem dzimumu attēlojumiem; vai izsludinātajai vakancei projektā ir nodrošināta piekļūstama cilvēkiem ar invaliditāti darbavieta, vai uzņēmumā tiek nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa sievietēm un vīriešiem u.c. Tādējādi noteikumi netieši veicinās HP īstenošanu un mērķu sasniegšanu.
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu ar grāmatvedības iestādes tiesībām veikt pārbaudes projektos, ņemot vērā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 14.pantā grāmatvedības iestādei noteiktās tiesības un pienākumus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Vēlamies vērst uzmanību, ka Regulā Nr. 2021/1060 ir noteikti noteikumi, ko piemēro ES fondiem, tai skaitā arī Eiropas Sociālajam fondam Plus. Lai arī regulā ietvertais regulējums attiecas uz visu Eiropas Sociālo fondu Plus, tomēr noteikumu projekts neattiecās uz Eiropas Sociālā fonda Plus programmu materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas periodā. Minētās programmas ieviešanu un īstenošanu regulē atsevišķs “Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums”, kas stājies spēkā 2022.gada 23.maijā.
Lūdzam papildināt anotācijas 1.6.apakšpunktu ar iepriekš minēto norādi.
Lūdzam papildināt anotācijas 1.6.apakšpunktu ar iepriekš minēto norādi.
Piedāvātā redakcija
-