Projekta ID
24-TA-2172Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā uz informatīvā ziņojuma 1.2. sadaļas pasākumiem, kuriem norādīts, ka papildus nepieciešami līdzekļi vai tiek meklēti risinājumi finansējuma piesaistīšanai 2025. – 2027.gadam, norādām, ka likumprojekts “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ir apstiprināts Ministru kabineta 2024.gada 14.oktobra sēdē un iesniegts Saeimā 2024.gada 15.oktobrī, līdz ar to finansējuma piesaistei pasākumiem, kuriem šobrīd nav zināms finansējuma avots, ir jārod tādi risinājumi, kas nerada negatīvu ietekmi uz budžetu. Ņemot vērā minēto un to, ka valsts budžeta finansiālās iespējas ir ierobežotas, ailē “Finanšu resursi” lūdzam norādīt, ka pasākumi tiks nodrošināti pieejamā finansējuma ietvaros, norādot finansējuma avotu, vai arī norādīt, ka situācijā, ja netiks rasti risinājumi finansējuma piesaistei, pasākumi netiks īstenoti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 126.lpp. secinājumu 10.punktā precizēt informāciju par nodokļu politiku, norādot, ka ir jāturpina realizēt un pilnveidot nodokļu politika, kas stimulē autoparka nomaiņu un stiprina "piesārņotājs maksā" principa piemērošanu. Jau šobrīd transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis ir veidots tā, lai stimulētu personas izvēlēties tādu trasportlīdzekli, kurš ir jaunāks un videi mazāk kaitīgs, tādējādi maksājot mazāku nodokļa likmi. Līdzīgs princips ir arī uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklim, proti, jo mazāk jaudīgs automobilis, jo mazāka nodokļa likme, kā arī samazinātas nodokļa likmes tiek piemērotas elektroauto un hirbīdauto.
Piedāvātā redakcija
Nepieciešams turpināt attīstīt un pilnveidot nodokļu politiku, kas stimulē autoparka nomaiņu un stiprina "piesārņotājs maksā" principa piemērošanu.
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
2. Turpināt īstenot Transporta attīstības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam, ņemot vērā informatīvajā ziņojumā ietvertos priekšlikumus turpmākai rīcībai.
Iebildums
Ņemot vērā iebildumu pie informatīvā ziņojuma, lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punktu aiz vārda “rīcībai” ar vārdiem “ministrijām nodrošinot to īstenošanu pieejamā finansējuma ietvaros”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 1.2.1.tabulā "RV uzdevumi un pasākumi" pie 4.3.2. un 4.3.3.pasākumiem norādītās atbildīgās un līdzatbildīgās institūcijas, svītrojot no atbildīgo/līdzatbildīgu institūciju loka Finanšu ministriju (turpmāk - FM) vai skaidrot/ precizēt FM lomu minēto pasākumu īstenošanā.
Gadījumā, ja FM loma saistīta ar plānotajām ES fondu investīcijām minētajās jomās, vēršam uzmanību, ka FM kā ES fondu vadošā iestāde nav tieši atbildīga par konkrēto investīciju pasākumu ieviešanu.
Gadījumā, ja FM loma saistīta ar plānotajām ES fondu investīcijām minētajās jomās, vēršam uzmanību, ka FM kā ES fondu vadošā iestāde nav tieši atbildīga par konkrēto investīciju pasākumu ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt norādīto informāciju informatīvā ziņojuma 4.tabulā "ANM plānotais finansējums", t.i., atrunājot iespējamās izmaiņas atbilstoši Satiksmes ministrijas rosinātajiem grozījumiem Atveseļošanas fonda plānā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt informatīvā ziņojuma 3.tabulā "ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam pasākumi transporta jomā" norādīto informāciju, vai atrunāt iespējamās izmaiņas, ņemot vērā, ka atbilstoši aktuālajam Satiksmes ministrijas piedāvājumam ES fondu ietvaros netiek plānoti ieguldījumi bezemisiju (bateriju) elektrovilcienu iegādei (2.4.1.3.pasākums). Tāpat arī lūdzam pārliecināties par norādītās informācijas atbilstību aktuālajai situācijai un nepieciešamības gadījumā precizēt 3.1.1.1. pasākuma īstenošanai norādīto summu (atbilstoši aktuālajai informācijai tā ir - 321 397 693 euro).
Vienlaikus lūdzam pārliecināties, vai virs tabulas (aprakstošajā daļā par plānoto ES fondu finansējumu 2021.–2027. gada plānošanas periodam) ir norādītas korektas summas.
Vienlaikus lūdzam pārliecināties, vai virs tabulas (aprakstošajā daļā par plānoto ES fondu finansējumu 2021.–2027. gada plānošanas periodam) ir norādītas korektas summas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties, vai informatīvā ziņojuma 2.tabulā "ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda investīcijas transporta jomā" norādītā informācija par ES fondu finansējuma apmēru ir korekta (piem., SAM/pasākumiem Nr. 6.1.1., 6.1.3.1., 6.2.1.2.), nepieciešamības gadījumā papildinot ar informāciju, no kurienes konkrētā summa tiek ņemta un atspoguļota tabulā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 1.2.1.tabulā "RV uzdevumi un pasākumi" 5.1.1.punktā norādīto informāciju attiecībā uz norādīto ES fondu finansējumu (94 595 euro apmērā), precizējot konkrēti, kāda fonda finansējums tas ir.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 1.2.1.tabulā "RV uzdevumi un pasākumi" 4.5.2.punktā norādīto informāciju attiecībā uz 2.3.1.4.pasākuma ietvaros izstrādāto noteikumu projektu. Vēršam uzmanību, ka, neskatoties uz to, ka noteikumu projekts par 2.3.1.4.pasākuma īstenošanu ir izstrādāts, atbilstoši aktuālajam Satiksmes ministrijas priekšlikumam dzelzceļa jomas investīciju pārstrukturēšanai 2.3.1.4.pasākums varētu netikt īstenots, tāpat paredzēts attiekties no BEMU investīcijām Atveseļošanas fonda ietvaros.
Vienlaikus aicinām pārliecināties, vai norādītā informācija attiecībā uz elektrovilcienu piegādes procesu ir aktuāla, un nepieciešamības gadījumā aktualizēt to.
Vienlaikus aicinām pārliecināties, vai norādītā informācija attiecībā uz elektrovilcienu piegādes procesu ir aktuāla, un nepieciešamības gadījumā aktualizēt to.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties, vai informatīvā ziņojuma 1.2.1.tabulā "RV uzdevumi un pasākumi" 4.5.1.punktā norādītā informācija ir korekta, ņemot vērā, ka atbilstoši Satiksmes ministrijas aktuālajam priekšlikumam 3.1.1.1.pasākuma finansējumu plānots novirzīt citiem augstas gatavības projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 1.2.1.tabulā "RV uzdevumi un pasākumi" 4.1.3.punktā norādīto informāciju attiecībā uz nepieciešamo finansējumu, lai būtu skaidrs, kādam mērķim (konkrētajam pasākumam) finansējums plānots. Skaidrojam, ka šobrīd Satiksmes ministrija ir iesniegusi Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumu, ar kuru tiek plānots mainīt atbalsta tvērumu dzelzceļa infrastruktūrai, kā arī finansējuma apmēru (un finansējums 1.1.1.1.i.investīcijas mērķu sasniegšanai vairs nebūs 147 100 000 euro). Tāpat paredzētas izmaiņas arī ES kohēzijas politikas programmā attiecībā uz dzelzceļa jomas investīcijām.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, neskatoties uz to, ka ir jau 2024.gada oktobris, vēl joprojām nav apstiprināts "Indikatīvais dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāns 2023. – 2027. gadam".
FM vairākkārtīgi ir vērsusi uzmanību uz to, ka plānam vistuvākajā laikā ir jābūt apstiprinātam, jo ieguldījumu priekšnosacījumu pilnīga izpilde ir kritiski būtiska, lai varētu veikt ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam plānoto investīciju dzelzceļa jomā izdevumu deklarēšanu Eiropas Komisijai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam nodrošināt plāna apstiprināšanu vistuvākajā iespējamajā termiņā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, neskatoties uz to, ka ir jau 2024.gada oktobris, vēl joprojām nav apstiprināts "Indikatīvais dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāns 2023. – 2027. gadam".
FM vairākkārtīgi ir vērsusi uzmanību uz to, ka plānam vistuvākajā laikā ir jābūt apstiprinātam, jo ieguldījumu priekšnosacījumu pilnīga izpilde ir kritiski būtiska, lai varētu veikt ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam plānoto investīciju dzelzceļa jomā izdevumu deklarēšanu Eiropas Komisijai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam nodrošināt plāna apstiprināšanu vistuvākajā iespējamajā termiņā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 1.2.1.tabulā "RV uzdevumi un pasākumi" 1.1.3.punktā norādīto informāciju, norādot, ka Rail Baltica projekta īstenošanai līdz 2023.gadam tika izlietots Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) finansējums (411 400 euro apmērā).
Vienlaikus arī citur konkrētajā tabulā minētos finansējuma avotus, kur attiecināms, norādīt, nevis ES fondu finansējumu, bet konkrēti CEF, ņemot vērā, ka Rail Baltica projekta īstenošanai līdz šim piesaistīts CEF līdzfinansējums.
Vienlaikus arī citur konkrētajā tabulā minētos finansējuma avotus, kur attiecināms, norādīt, nevis ES fondu finansējumu, bet konkrēti CEF, ņemot vērā, ka Rail Baltica projekta īstenošanai līdz šim piesaistīts CEF līdzfinansējums.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt informatīvā ziņojuma 1.2.1.tabulā "RV uzdevumi un pasākumi" 1.1.1.punktā norādīto informāciju attiecībā uz plānotajiem pasākumiem dzelzceļa attīstības jomā līdz 2030.gadam, ņemot vērā, ka atbilstoši aktuālajai informācijai Satiksmes ministrija plāno pārstrukturizēt dzelzceļa infrastruktūras pasākumiem pieejamo finansējumu citām aktivitātēm, neīstenojot sākotnēji plānotos pasākumus sākotnēji plānotajā apjomā (attiecas uz vilcienu kustības ātruma paaugstināšanas un 40 peronu modernizēšanas pasākumiem).
Vienlaikus aicinām precizēt informāciju, papildinot tekstu ar piebildi, ka ES fondu 2014. - 2020. gada plānošanas perioda projektu “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” un “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” īstenošana turpinās pakāpeniski divos ES fondu plānošanas periodos.
Vienlaikus aicinām precizēt informāciju, papildinot tekstu ar piebildi, ka ES fondu 2014. - 2020. gada plānošanas perioda projektu “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” un “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” īstenošana turpinās pakāpeniski divos ES fondu plānošanas periodos.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 123.lpp. norādīta informācija par līdzšinēji Rail Baltica projekta īstenošanai piešķirto finansējumu no CEF finansējuma un valsts budžeta, kas nav aktuāla, attiecīgi lūdzam to precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojuma 26. lpp nnorādīts: "Jāpiemin, ka ir uzsākts darbs pie nozīmīgām iniciatīvām nozares attīstībai digitalizācijas jomā. Lai uzlabotu jūras transporta integrāciju loģistikas ķēdēs un saskaņotu muitas procedūras, ko piemēro precēm starp ES valstīm, uzsākts darbs pie projekta sagatavošanas SKLOIS integrācijai vienotā Eiropas Jūras vienloga sistēmā EMSWe."
Vēršam uzmanību, ka precēm, kuras pārvieto starp Eirops Savienības valstīm, muitas procedūras netiek piemērotas, ja vien preces nav ārpussavienības preču muitas statusa preces Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra Regulas (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk – Regula Nr. 952/2013) 5. panta 24. punkta izpratnē (skat. Līguma par Eiropas Savienības darbību sadaļas "Principi" 28. pantu (konsolidētā versija).
Tādējādi minētais tests maldina attiecībā uz nosacījumiem preču brīvai apritei Eiropas Savienībā.
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību sadaļas "Principi" 3. panta 1. punkta "a" apakšpunktu muitas jomā [Eiropas] Savienībai ir ekskluzīva kompetence un ar tiesību aktiem muitas procedūras Eiropas Savienībā ir harmonizētas. Jēdzienam "muitas procedūra" Eiropas Savienības muitas tiesībās ir konkrēts saturs, tas atklēts Regulas Nr. 952/2013 5. panta 16 punktā un attiecīgi muitas procedūru papildus saskaņošana ārpus Eiropas Savienības kompetences nav nedz nepieciešama, nedz tiesiski iespējama.
Vēršam uzmanību, ka precēm, kuras pārvieto starp Eirops Savienības valstīm, muitas procedūras netiek piemērotas, ja vien preces nav ārpussavienības preču muitas statusa preces Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra Regulas (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk – Regula Nr. 952/2013) 5. panta 24. punkta izpratnē (skat. Līguma par Eiropas Savienības darbību sadaļas "Principi" 28. pantu (konsolidētā versija).
Tādējādi minētais tests maldina attiecībā uz nosacījumiem preču brīvai apritei Eiropas Savienībā.
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību sadaļas "Principi" 3. panta 1. punkta "a" apakšpunktu muitas jomā [Eiropas] Savienībai ir ekskluzīva kompetence un ar tiesību aktiem muitas procedūras Eiropas Savienībā ir harmonizētas. Jēdzienam "muitas procedūra" Eiropas Savienības muitas tiesībās ir konkrēts saturs, tas atklēts Regulas Nr. 952/2013 5. panta 16 punktā un attiecīgi muitas procedūru papildus saskaņošana ārpus Eiropas Savienības kompetences nav nedz nepieciešama, nedz tiesiski iespējama.
Piedāvātā redakcija
Jāpiemin, ka ir uzsākts darbs pie nozīmīgām iniciatīvām nozares attīstībai digitalizācijas jomā. Lai uzlabotu jūras transporta integrāciju loģistikas ķēdēs starp ES valstīm, uzsākts darbs pie projekta sagatavošanas SKLOIS integrācijai vienotā Eiropas Jūras vienloga sistēmā EMSWe."
