Atzinums

Projekta ID
24-TA-250
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Meža īpašnieku biedrība
Atzinums iesniegts
27.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Jaunu aizsarsgājamu teritoriju veidošana, vai esošo ierobežojumu pastiprināšana nedrīkst notikt pirms taisnīgas kompensāciju sistēmas ieviešanas- sedzot mežaudzes pilno vērtību, zemes īpašniekiem piedāvājot  izvēlēties kādu no kompensāciju veidiem: pilnu mežaudzes vērtības kompensēšanu vienreizēja maksājuma veidā, zemes maiņu, zemes atpirkšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iebilstam, jo šādi grozījumi faktiski nozīmētu, ka turpinās līdzšinējā prakse, ka dabas aizsardzība tiek veikta caur jaunu, stingrāku ierobežojumu uzlikšanu, bez zemes īpašnieku iesaistes. Mūsuprāt dabas aizsardzības mērķus var sasniegt arī veicot saimniecisko darbību, kas, protams, ir atšķirīga no teritorijām ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām. Piemēram, izstrādājot Latvijas apstākļiem un koku sugu bioloģijai atbisltošus meža apsaimniekošanas paņēmienus. Jaunu ierobežojumu noteikšana nav pieļaujama bez taisnīgas kompensāciju sistēmas ieviešanas.
 
Piedāvātā redakcija
4.punktu svītrot.
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iebilstam. Šādi grozījumi likumā nozīmētu, ka tiek samazinātas nevalstisko organizāciju un NATURA200 teritorijās dzīvojošo cilvēku iespējas izteikt priekšlikumus un iebildumus, jo Natura2000 platību, kur ir iekļautas īpaši aizsargājamās teritorijas, aizsardzības mērķus, no kuriem izrietēs platību aizsardzības režīmi, noteiks nevis ar likumu un Ministru kabineta noteikumiem, bet ar Dabas aizsardzības pārvaldes lēmumu.
 
Piedāvātā redakcija
5.punktu svītrot
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iebilstam. Nav pieļaujams, ka tiek veidotas jaunas teritorijas ar ierobežojumiem, kas nav īpaši aizsargājama teritorija vai mikroliegumi, tātad konkrētas teritorijas, kuru robežas ir noteiktas ar likumu vai administratīvo aktu. Tas vien, ka kādai platībai datu bāzē “Ozols” ir pielikta kāda atzīme, nevar kalpot par pamatu aprobežojumu noteikšanai. Jaunu īpaši aizsargāmu teritoriju veidošana nozīmē arī  iespējas diskutēt par to aizņemto platību, izveides nepieciešamību,  savukārt ;šis priekšlikums šādu sabiedrības iesaisti izslēdz. Vēl jo vairāk, 6. protokollēmuma punkta redakcijas projekts īstenošana, nozīmētu to, ka  tiek paredzēts apiet kompensāciju saņemšanas iespējas, jo tās ir paredzētas tikai par aprobežojumiem īpaši aizsargājamās teritorijās un mikroliegumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
8.punkts atsaucas uz Ministru kabineta 21.11.2023 pieņemto protokollēmumu 23-TA-621, kas nav izpildīts. Ņemot vēra 2024.gada 5.martā notikušo meža nozares protesta akciju, ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministres rīkojumu izveidotās kompensāciju darba grupā pārrunāto, kā arī 28.05.2024 Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides, klimata un enerģētikas apakškomisijas sēdē doto uzdevumu VARAM,  aicinām 8.punktu izteikt šādā redakcijā : Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2024.gada 1.septembrim sagatavot grozījumus normatīvajos aktos, kas paredz taisnīgas kompensāciju sistēmas, par saimnieciskās darbības ierobežojumem, ieviešanu.
 
Piedāvātā redakcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2024.gada 1.septembrim sagatavot grozījumus normatīvajos aktos, kas paredz taisnīgas kompensāciju sistēmas, par saimnieciskās darbības ierobežojumem, ieviešanu.