Atzinums

Projekta ID
21-TA-186
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atbilstoši MK noteikumu projekta 1.punktā noteiktajam, pasākuma mērķa grupa būs arī nodarbinātas personas ar invaliditāti, lūgums skaidrot, kurā no rādītāju grupām, tiks uzskaitītas minētās personas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums

Lūdzam Labklājības ministriju (turpmāk – LM) papildināt anotācijas sadaļu "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi" ar konkrētiem situācijas risinājumiem gadījumā, ja Eiropas Komisija (turpmāk - EK) nesaskaņo LM izstrādāto DP grozījumu priekšlikumu par 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" finansējuma pārdali un ar to saistītajām rādītāju izmaiņām, kas varētu tikt traktētas arī kā būtiskas izmaiņas DP kontekstā, un virzīties uz Ministru kabinetu ar šo noteikumu projektu tikai pēc neformāla EK viedokļa saņemšanas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "Problēmas apraksts" 4) apakšpunktu sniedzot skaidru un izsekojamu informāciju par finansējuma pārdalēm.
T.i. šim noteikumu projektam ir pievienots Ministru kabineta protokollēmuma projekts, kura 2.punktā minēta finansējuma atbrīvošana 7 419 306 euro apmērā. Līdz ar to, arī anotācijā lūdzam norādīt skaidru finansējuma aprēķinu izejot uz attiecīgā finansējuma summām. Piemēram, 3 463 562 euro (9.1.1.3.) + 1 212 507 euro + 1 081 177 euro + 33 000 euro + 137 853 euro + 390 000 euro + 1 145 463 euro = 7 463 562 euro - 44 256  euro = 7 419 306 euro. Proti, pie 9.1.1.3.pasākuma finansējuma būtu jāaizstāj skaitlis "3 463 562" ar skaitli "3 419 306" euro, lai anotācijā tiktu atspoguļota korekts finansējuma apmērs, kas 9.1.1.1.pasākuma  ietvaros ir jāatbrīvo, t.i. 7 419 306 euro.
Lūdzam anotācijā ietvert arī skaidrojumu, ka ar darbības programmas grozījumiem Nr.7 daļa (4 532 436 euro) no 9.1.1.SAM pieejamā finansējuma tika novirzīta 7.1.1.SAM īstenošanai, savukārt šobrīd ar darbības programmas grozījumiem Nr.8 no 91.1.1.pasākuma tiek pārdalīts finanšu ietaupījums 7 419 306 euro apmērā (neskaitot 44 256  euro, kas  ir 9.1.1.2. neatbilstību izmaksas), tādējādi kopsummā veidojot  7 419 306 euro + 4 532 436 euro = 11 951 742. euro. Ņemot vērā iepriekšminēto, atkārtoti vēršam uzmanību, ka šobrīd anotācijas sadaļas "Problēmas apraksts" 4) apakšpunktos no a) līdz h) kopsumma joprojām veido 11 995 998 euro,  nevis kā būtu jābūt 11 951 742 euro. 

 
Piedāvātā redakcija
Kopumā darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1.pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" ietvaros pieejamā finansējuma apmērā tiek veiktas izmaiņas par 11 995 998 euro

To starpā 9.1.1.1.pasākuma finanšu ietaupījums, kas veido 11 951 742 euro tiek novirzīts:
    a) 4 532 436 euro 7.1.1. SAM "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" atbilstoši DP grozījumiem Nr.7 un MK 2021. gada 6. jūlija protokollēmuma (Nr.51, 35.§) uzdevumam; 
b) 3 419 306 euro 9.1.1.3.pasākumam "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (grozījumu projekts MK noteikumos par  pasākuma īstenošanu novirzīts saskaņošanai 2021. gada 24. septembrī) papildu atbalsta nodrošināšanai sociālajiem uzņēmumiem, projekta īstenošanas perioda pagarināšanai un jaunas atbalstāmās darbības - pasākumi sociālo uzņēmumu ekosistēmas nostiprināšanai un attīstībai - ieviešanai; 
c) 1 212 507 euro 9.1.4.4.pasākumam "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" izmēģinājuma projekta īstenošanai, nodrošinot atbalstu bezpajumtniekiem, kā arī īstenošanas perioda pagarināšanai. Minētā jaunā pakalpojuma ietvaros nodrošinātais atbalsts, tostarp mazinās ar Covid – 19 pandēmijas un valstī noteiktajiem drošības pasākumiem saslimstības ierobežošanai saistītās nelabvēlīgās sekas, kas ir atstājušas iespaidu arī uz bezpajumtnieku emocionālo labsajūtu, iespējām mainīt savu situāciju, integrēties sabiedrībā un atgriezties darba tirgū; 
d) 1 081 177 euro 9.2.1.1.pasākumam "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" papildu ģimenes asistenta pakalpojuma nodrošināšanai pašvaldībās un iztrūkstošā finansējuma nodrošināšanai atsevišķu projekta darbību īstenošanai sākotnēji paredzētajā apjomā (sākotnēji izdarīti kļūdaini pieņēmumi par nepieciešamajām izmaksām atsevišķu darbību īstenošanai). Profesionāls sociālais darbs jo īpaši būtisks Covid – 19 pandēmijas laikā, it īpaši ņemot vērā regulārās pašizolācijas un/vai karantīnas situācijas, attālinātās mācības un ikdienas darbu situācijās, kad neviens no speciālistiem pilnībā nevar pārliecināties, kas notiek ģimenēs. Jāatzīmē, ka faktiskā situācija sociālo dienestu un citu pašvaldības sociālo pakalpojumu sniedzēju ikdienas darbā liecina par tendenci, ka COVID- 19 pandēmijas izraisītās krīzes ietekmē (t.i., zaudēti ienākumu avoti, sociālā distancēšanās, izraisītās trauksmes rezultātā saasinājušās garīgās veselības problēmas, kā arī eskalējušās vardarbības ģimenē un atkarību problēmas, cilvēki ir nomākti un neziņā par nākotni u.tml.), pieaug sociālo pakalpojumu saņēmēju loks, vienlaikus radot papildu noslodzi un neparedzētas situācijas sociālo darbinieku ikdienas darbu plānošanā, prioritāšu noteikšanā un lēmumu pieņemšanā. Jāmin, ka šādā situācijā ļoti būtiska ir sociālo dienestu darbinieku profesionalitāte un spēja operatīvi reaģēt mainīgu ārējo apstākļu ietekmē. Vienlaikus neatsverama loma ir ģimenes asistentiem, kuri arī ārkārtējās situācijas laikā nepārtrauc darbu ar ģimenēm, ir tām vistuvāk un nekavējoties reaģē uz problēmsituācijām; 
e) 33 000 euro 9.2.1.2.pasākumam "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" Latvijas dalības OECD pētījumā un iztrūkstošā finansējuma nodrošināšanai 7. ikgadējā nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējumam (lai veiktu padziļinātu maznodrošināto mājsaimniecību iztikšanas stratēģijas izpēti un tam nepieciešamo lauka darbu); 
f) 137 853 euro 9.2.1.3.pasākumam "Atbalsts speciālistiem darbam ar bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem un vardarbību ģimenē" speciālistu mācību nodrošināšanai un ģimenes psihoterapijas pakalpojumu īstenošanai 2022. gadā; 
g) 390 000 euro 9.2.2.2.pasākumam "Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide" pilotprojekta "Psihosociālais atbalsts ģimenēm, kurās ir bērns ar autiskā spektra traucējumiem" īstenošanai un pasākuma īstenošanas perioda pagarināšanai. Minētā jaunā pakalpojuma ietvaros paredzētais atbalsts, t.sk. atbalsta grupas, tostarp mazinās ar Covid – 19 pandēmijas un valstī noteiktajiem drošības pasākumiem saslimstības ierobežošanai saistītās nelabvēlīgās sekas, kas ir atstājušas ietekmi uz bērnu un ģimenes emocionālo labsajūtu, garīgo veselību; 
 h) 1 145 463 euro 9.2.2.3.pasākumam "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana" papildu projektu atlases kārtas īstenošanai un atbalsta sniegšanai nevalstiskajām organizācijām. 
Līdz ar to finanšu ietaupījuma kopsummai no b) - h) veidojoties 7 419 306 euro apmērā.
Vienlaikus 9.1.1.1.pasākuma finansējums tiek palielināts, novirzot tam 9.1.1.2. pasākuma projekta (pēc pabeigšanas) konstatētās neatbilstības 44 256 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 44 256 euro. , kas arī tālāk tiek novirzīts  9.1.1.3.pasākuma īstenošanai. T.i.:  7 419 306 euro + 44 256  euro = 7 463 562 euro. Savukārt, 7 463 562 euro + 4 532 436 euro = 11 995 998 euro.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļas "Risinājuma apraksts"  LM ierosināto DP grozījumu apraksta 1. apakšpunkta i.9.1.1.ak iznākuma rādītāja kopējās vērtības skaidrojumā lūdzam precizēt 9.1.1.2. pasākuma iznākuma rādītāju no 18 245 uz 18 345 atbilstoši MK 11.08.2015. noteikumu Nr. 468 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.2. pasākuma "Ilgstošo bezdarbnieku aktivizācijas pasākumi" īstenošanas noteikumi" 4.2.1. apakšpunktā un rādītāju pasē noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" lūdzam precizēt 4. apakšpunktā norādīto ESF finansējuma procentuālo apmēru no pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma atbilstoši noteikumu 8. punktā minētajam - no 82,48 uz 82,26 procentiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Lūdzam papildināt 4.1.2.punktu ar ievadvārdu "Grozījumi", t.i. nevis jauns tiesību akts bet "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 836 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" īstenošanas noteikumi"".
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta nosaukumu, aizstājot vārdu "Grozījums" ar vārdu "Grozījumi", jo noteikumu projekts ietver vairāku punktu grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt šī punkta nepieciešamību, ievērojot to, ka Labklājības ministrijas izstrādātie priekšlikumi grozījumiem Nr.8 darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” š.g. 10.novembrī ir nosūtīti Eiropas Komisijai neoficiāla viedokļa sniegšanai. Attiecīgi arī būtu precizējama anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums

Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek plānots samazināt 9.1.1.1.pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" finansējumu, atkārtoti lūdzam Labklājības ministriju iesniegt precizētu 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” rādītāju pasi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums

Finanšu ministrija (turpmāk – FM) kā Eiropas Savienības fondu vadošā iestāde aicina Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) virzīt izskatīšanai MK tikai pēc Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – DP) grozījumu priekšlikuma - finansējuma pārdaļu un ar to saistīto rādītāju izmaiņu, neformālas saskaņošanas ar Eiropas Komisiju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu 3.9. apakšpunktā paredzēta jauna mērķa grupa - personas vecumā līdz 29 gadiem, kas ir absolvējušas speciālo izglītības programmu, lūdzam papildināt noteikumu 17.3.1. apakšpunktu  ar atsauci uz noteikumu 3.9. apakšpunktu, kā arī izvērtēt nepieciešamību papildināt citus noteikumu punktus, kas saistīti ar valsts atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzu pārliecināties vai MK noteikumu 15.1.4.apakšpunktā ietvertā atsauce uz MK noteikumu 3.9.apakšpunktu ir korekta. Vai skaidrot kādēļ, bezdarbniekam, kura ir vecumā līdz 29 gadiem un ir absolvējusi speciālo izglītības programmu ir nepieciešams atbalsta persona. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Ņemot vērā plānotos grozījumus, lūdzu papildināt sadaļu "Fiziskas personas", uzsverot, ka noteikumu projekts ietkmēs nodarbinātās personas ar invaliditāti.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka valsts atbalstu piešķir Nodarbinātības valsts aģentūra, kas vienlaicīgi ir arī finansējuma saņēmējs, un sadarbības iestāde ir Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, lai izslēgtu interpretācijas iespējas, no kura brīža ir aprēķināmi nelikumības procenti, aicinām precizēt noteikumu projekta 35.2 punktu.
 
Piedāvātā redakcija
35.2 Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasību pārkāpums, valsts atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt valsts atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts valsts atbalsta saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem."
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu  35.3 punktā ir noteikts, ka nelikumīga valsts atbalsta konstatēšanas gadījumā ir aprēķināmi arī procenti par visu nelikumības periodu, lai nodrošinātu vienveidīgu tiesību normu piemērošanu arī gadījumos, kad tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 prasību pārkāpums, aicinām precizēt noteikumu 35.3 punktu un norādīt, ka ir jāaprēķina arī procenti. Tāpat, ņemot vērā, ka valsts atbalstu piešķir Nodarbinātības valsts aģentūra, kas vienlaicīgi ir arī finansējuma saņēmējs un sadarbības iestāde ir CFLA, lai izslēgtu interpretācijas iespējas, no kura brīža ir aprēķināmi nelikumības procenti, aicinām veikt precizējumus.

 
Piedāvātā redakcija
35.3 Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 prasību pārkāpums, valsts atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt valsts atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts valsts atbalsta saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem."