Projekta ID
24-TA-1827Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā ir atspoguļota informācija par uzņēmumu ienākuma nodokļa piemērošanu ostās. Lūdzam sniegt detalizētu informāciju, vai ir paredzēts veikt grozījumus normatīvajos aktos, kā arī, vai ir izvērtēts, vai minētais risinājums atbilst Latvijas nodokļu sistēmai un politikai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā atspoguļotais ir plašāks nekā Ostu likuma pārejas noteikumu 26. punktā dotais uzdevums, proti, attiecinot to arī uz citām ostām, piemēram, Liepājas ostu. Līdz ar to informatīvajā ziņojumā ir jāsniedz pamatojums, kāpēc nav pieņemams arī Liepājas ostas pārvaldības modelis, kas izriet no Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma, un kāda varētu būt ietekme, ieviešot jaunu pārvaldības modeli visās Latvijas ostās. Vēršam uzmanību, ka minētais attiecīgi ir daudz plašāks par grozījumiem Ostu likumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā atspoguļotā informācija un piedāvātie priekšlikumi ir aprakstīti vispārīgi un nav konstatējams, kāpēc tieši konkrētais priekšlikums tiek ierosināts, proti, nav sniegts detalizēts problēmās apraksts, lai pamatotu attiecīgo priekšlikumu. Līdz ar to minētā informācija ir sasaistāma ar problēmu aprakstu, kas izriet no Ostu likuma pārejas noteikumu 26. punkta, kas paredz sniegt Saeimai ziņojumu par ostu pārvaldības reformas īstenošanu atbilstoši šā likuma pārejas noteikumu 15., 16., 17., 18., 19., 20. un 21. punktā noteiktajam. Attiecīgi lūdzam izmantot tādus informācijas avotus un analīzes metodes, kas nodrošina ar pierādījumiem pamatotu ietekmes izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka informatīvā ziņojuma projektā aprakstītais skar arī attiecīgās pašvaldības, ierosinām tā ievadā sniegt informāciju, vai konsultācijas ir notikušas arī ar pašvaldībām. Minētais pastarpināti izriet arī no 2024.gada 25.janvāra likuma "Grozījums Ostu likumā" anotācijā sniegtās informācijas, ka līdz šim ostu pārvaldības reformas īstenošanu ir sarežģījuši gan pienācīgi nepārdomātie ostu pārvaldes reformēšanas risinājumi, gan to sasteigtie termiņi, gan nepietiekamā pašvaldību iesaiste, kas kopsakarā nenodrošināja to, lai šī reforma būtu jēgpilna un dotu pozitīvu ietekmi uz ostas darbību, tostarp vispusīgi izvērtējot citus iespējamos risinājumus, piemēram, par Latvijas Lielo ostu vienotas pārvaldes modeli.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ostu likuma pārejas noteikumu 26. punkts paredz Ministru kabinetam līdz 2024. gada 30. jūnijam iesniegt Saeimai ziņojumu par ostu pārvaldības reformas īstenošanu atbilstoši šā likuma pārejas noteikumu 15., 16., 17., 18., 19., 20. un 21. punktā noteiktajam un, ja ostu pārvaldes reformas gaitu nepieciešams pilnveidot vai pārskatīt, sagatavot un iesniegt nepieciešamos šā likuma grozījumus. Informatīvais ziņojums savukārt sniedz pārskatu par plānotajām izmaiņām ostu pārvaldības modelī, to ietekmi uz ostu darbību un attīstību, kā arī izklāsta priekšlikumus turpmākai virzībai ostu sektorā. Līdz ar to minētais neatbilst Ostu likuma pārejas noteikumu 26. punktā dotajam uzdevumam. Arī 2024.gada 25.janvāra likuma "Grozījums Ostu likumā" anotācijā ir sniegta informācija, ka ir izstrādāti grozījumi Ostu likumā, kas paredz papildināt likumu ar jaunu pārejas noteikumu, kas paredz uzdevumu Ministru kabinetam līdz 2024. gada 30.jūnijam izvērtēt ostu pārvaldības reformas gaitu un, konstatējot, ka reforma pilnveidojama vai pārskatāma, sagatavot un iesniegt Saeimai attiecīgu likumprojektu. Likumprojekts paredz, ka pēc šo grozījumu spēkā stāšanās dienas, t.i., 2024.gada 15.februāra, ostu pārvaldes turpina darboties tādā juridiskā statusā, kādā tās bija līdz 2024.gada 14.februārim.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu, lai tas atbilstu dotajam uzdevumam. Ja ostu pārvaldes reformas gaitu nepieciešams pilnveidot vai pārskatīt, tad ir jāsagatavo un jāiesniedz nepieciešamie Ostu likuma grozījumi.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu, lai tas atbilstu dotajam uzdevumam. Ja ostu pārvaldes reformas gaitu nepieciešams pilnveidot vai pārskatīt, tad ir jāsagatavo un jāiesniedz nepieciešamie Ostu likuma grozījumi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
1. Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
Iebildums
Informatīvais ziņojums izstrādāts saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 26. punktā ietverto uzdevumu Ministru kabinetam. Saskaņā ar minēto tiesību normu Ministru kabinetam uzdots līdz 2024. gada 30. jūnijam iesniegt Saeimai ziņojumu par ostu pārvaldības reformas īstenošanu atbilstoši likuma pārejas noteikumu 15., 16., 17., 18., 19., 20. un 21. punktā noteiktajam un, ja ostu pārvaldes reformas gaitu nepieciešams pilnveidot vai pārskatīt, sagatavot un iesniegt nepieciešamos Ostu likuma grozījumus. Kā secināms no informatīvā ziņojuma, tajā ietverto priekšlikumu īstenošanai būs nepieciešami vairāki būtiski grozījumi Ostu likumā un citos normatīvajos aktos, kā arī atsevišķi jauni tiesību akti (piemēram, par Ostas pārvaldes funkcijām un pienākumiem, ostas pārvalžu maksājumiem pašvaldībām, ostas teritorijas nodalīšanu no speciālās ekonomiskās zonas teritorijas, par tiesībām pašvaldībai atsavināt tās īpašumā esošās zemes, ja uz tām tiek attīstīti jauni investīciju projekti, veidotas ražotnes un darba vietas, jauna likuma izstrāde un būtiski grozījumi esošajos normatīvajos aktos, lai precizētu un pārdalītu atbildības un funkcijas starp ostu pārvaldēm un pašvaldībām, par ostu saimnieciskās darbības aplikšanu ar uzņēmuma ienākuma nodokli u.c.).
Ņemot vērā minēto, kā arī saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 26. punktu un Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 49. punktu, Ministru kabineta sēdes protokollēmumā nepieciešams ietvert uzdevumus attiecīgo grozījumu Ostu likumā un citos spēkā esošajos normatīvajos aktos, kā arī jaunu normatīvo aktu izstrādei un iesniegšanai izskatīšanai Ministru kabinetā.
Ņemot vērā minēto, kā arī saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 26. punktu un Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 49. punktu, Ministru kabineta sēdes protokollēmumā nepieciešams ietvert uzdevumus attiecīgo grozījumu Ostu likumā un citos spēkā esošajos normatīvajos aktos, kā arī jaunu normatīvo aktu izstrādei un iesniegšanai izskatīšanai Ministru kabinetā.
Piedāvātā redakcija
-