Atzinums

Projekta ID
25-TA-607
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas tekstā un noteikumu projektā, kur attiecināms, pirmās atlases kārtas projektam  Nr.1.1.1.1.i.2/1/23/I/CFLA/001 “Dzelzceļa elektrificētā tīkla modernizācija un attīstība” noteikto (t.sk. iepriekšējā saskaņošanas versijā norādīto) īstenošanas termiņu līdz 2026.gada 31.jūlijam, un noteikt finansējuma saņēmējam iesniegt Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS) projekta mērķa sasniegšanu pamatojošo projekta noslēguma dokumentāciju līdz 2026.gada 15.augustam, ņemot vērā, ka līdz 2026. gada 31. augustam investīcijai jābūt pabeigtai un rādītājam sasniegtam, t.sk., rādītājam jābūt pārbaudītam un apstiprinātam, līgumslēdzējam un nozares ministrijai jāveic visas nepieciešamās pārbaudes un jāsagatavo nepieciešamā informācija pārvaldības deklarācijas un audita kopsavilkuma sagatavošanai.
Attiecīgi lūdzam Ministru kabineta 2023. gada 11. aprīļa noteikumu Nr. 190 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 190) 31.punktā izdalīt projektu īstenošanas termiņus pa kārtām, tai skaitā, 1.kārtai nosakot projekta īstenošanas termiņu 2026.gada 31.jūliju, t.sk. ņemot vērā iepriekš sniegto informāciju par progresu un iespējām to pabeigt līdz 2026.gada 31.jūlijam.
Skaidrojam, ka Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) stingri noteiktie ievērojamie gala termiņi ir iekļauti arī 2025.gada 4.jūnija EK dokumentā “NextGeneratioEU – The road to 2026”, 12.lpp,: ".. The RRF Regulation and the adopted Council implementing decisions provide that all milestones and targets for the implementation of reforms and investments must be completed by 31 August 2026 (17). In line with those provisions, any action taken after 31 August 2026 to fulfil milestones and targets cannot be taken into consideration in the assessment of payment requests.."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju un, kur attiecināms, precizēt informāciju noteikumu projektā, attiecībā uz Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas (turpmāk – RCS) projektu un Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) ietvaros sasniedzamā 4a. atskaites punkta “Modernizēta Rīgas Centrālā dzelzceļa stacija” termiņiem.
1. Lūdzam noteikt, ka FIDIC inženiera atzinums tiks izsniegts ne vēlāk kā līdz 2026.gada 31.augustam, ņemot vērā EK sniegtās norādes, ka visiem pierādījumiem par rādītāja sasniegšanu jābūt izdotiem līdz 2026.gada 31.augustam.
2. Vienlaikus lūdzam noteikt, ka līdz 2026.gada 4.septembrim finansējuma saņēmējs FIDIC atzinumu iesniedz KPVIS. 
3. Lūdzam noteikumu projektā, kā arī anotācijā noteikt, ka 2026.gada 15.septembris ir gala termiņš Finanšu ministrijai (turpmāk – FM) saņemt Satiksmes ministrijas (turpmāk - SM) un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) pārvaldības deklarācijas. Skaidrojam, ka  līdz 2026.gada 30.septembrim nepieciešams sagatavot pilnvērtīgu  informāciju par rādītāja sasniegšanu Latvijas maksājuma pieprasījuma un pamatojošo dokumentu iesniegšanai EK.
Norādām, ka EK stingri noteiktie gala termiņi ir iekļauti arī 2025.gada 4.jūnija EK dokumentā “NextGeneratioEU – The road to 2026”, 12.lpp,: ".. The RRF Regulation and the adopted Council implementing decisions provide that all milestones and targets for the implementation of reforms and investments must be completed by 31 August 2026 (17). In line with those provisions, any action taken after 31 August 2026 to fulfil milestones and targets cannot be taken into consideration in the assessment of payment requests.."
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt  protokollēmuma projekta 3.punkta uzdevuma termiņu, nosakot, ka CFLA un SM ne vēlāk kā līdz 2026.gada 15.septembrim iesniedz FM kā  AF plāna koordinatoram pārvaldības deklarāciju un visu nepieciešamo dokumentāciju, kas pierādītu AF radītāja sasniegšanu, t.sk. ievadot KPVIS visu informāciju par pārbaudēm, rezultātiem, kas jāiekļauj maksājuma pieprasījumā EK, kas Latvijai FM personā jāiesniedz EK ne vēlāk kā līdz 2026.gada 30.septembrim.
 
Piedāvātā redakcija
Satiksmes ministrijai un Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai ne vēlāk kā līdz 2026.gada 15.septembrim iesniegt Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā informāciju pārvaldības deklarācijas sagatavošanai un Ministru kabineta 2023. gada 11. aprīļa noteikumu Nr. 190 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" īstenošanas noteikumi" 4.1. un 4.11. apakšpunktā minēto rādītāju sasniegšanas pamatojošo dokumentāciju, tai skaitā ievadīt informāciju par veiktajām pārbaudēm un to rezultātiem, atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” 17. punktā noteiktajām prasībām.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru komitejas Eiropas Savienības fondu jautājumos (turpmāk - ES fondu komiteja)  2025.gada 29.maija sēdē lemtajam, lēmumi par turpmāku AF ietaupījumu izmantošanu skatāmi ES fondu komitejas sēdēs. Attiecīgi, gadījumā, ja projektu īstenošanas laikā rodas finanšu ietaupījumi, kas nav nepieciešami konkrētā mērķa sasniegšanai, to izmantošanas iespējas ir skatāmas tuvākajā ES fondu komitejas sēdē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas “Risinājuma apraksts” punktu "Informācija par finansējuma avotiem visu darbu pabeigšanai"  ar informāciju, vai ir apzināti scenāriji gadījumā, ja nebūs iespējams panākt vienošanos ar sabiedrības ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk – EDzL) piesaistīto būvnieku – pilnsabiedrību "BERERIX" – par darbu apjomu samazinājumu, ja daļu darbu realizēs valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš” (turpmāk – LDz), lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu par risinājumiem un indikatīviem termiņiem. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas “Pašreizējā situācija” punktu "Iepirkumu līgumu izmaksas" ar skaidrojumu, kāpēc netiek samazinātas EDzL vadības un īstenošanas izmaksas, ja papildus LDz tiek iesaistīts kā sadarbības partneris. Lūdzam papildināt ar skaidrojumu, kā LDz kā konsultanta pakalpojumu nedublēsies ar EDzL projektu vadības izmaksām un pakalpojumiem, ko veic FIDIC inženieris.
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas “Pašreizējā situācija” punktā "Projekta vadības izmaksas" rakstīts, ka EDzL projekta vadības komandā plānota  EDzL un LDz sadarbības līguma ieviešanas vadītāja vakance - lūdzam skaidrot, kā iesaistot LDz rodas efektivitāte, ja tas rada papildus izdevumus, nesamazinot EDzL projekta vadības izmaksas.
Lūdzam papildināt punktu "Projekta vadības izmaksas" ar plānotajām izmaksām atsevišķi un kopā un % no projekta izmaksām EDzl un LDz (pamatojot izmaksu efektivitāti), kā arī ar skaidrojumu, kā tiks izmantots  līdzekļu ietaupījums, t.sk. CEF, kas sākotnēji tika plānots projektu vadības izmaksām. 
 

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1. Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas “Pašreizējā situācija” punktu "Papildus būvdarbu tvērums" ar informāciju par FIDIC inženiera pakalpojumu sniedzēju izmaiņām un radušos ietaupījumu, skaidrot, kā to plānots izmantot.
2. Lūdzam anotācijā skaidrot precīzāk, uz kā rēķina ir iespējams veikt papildu darbu, t.sk. projektēšanas izmaksas un, kā tiks kontrolēts, lai papildus būvdarbu iekļaušana projekta apjomos nepārsniedz kopējo pieejamo AF finansējuma apmēru.
3. Lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā par Ministru kabineta 2025.gada 18.februāra sēdē lemto izdevumu pievienotās vērtības nodokļa segšanai no valsts budžeta izmantošanu vai neizmantošanu turpmāk, ņemot vērā šobrīd piedāvāto risinājumu nepieciešamo papildu izdevumu finansēšanai un RCS funkcionalitātes nodrošināšanai no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Apzinoties ierobežoto laika rāmi un nepieciešamību ātri virzīties uz priekšu ar regulējuma apstiprināšanu un projektu īstenošanu, FM neiebilst pret tālāku grozījumu virzību, ja tiek ņemti vērā izteiktie komentāri attiecībā uz noteikumu projektā iekļautajiem termiņiem, lai nodrošinātu korektus un reālistiskus nosacījumus AF  maksājuma pieprasījuma sagatavošanai un iesniegšanai EK.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka šobrīd tiek paredzēti maksimālie termiņi, kas nebūs pagarināmi, lūdzam papildināt protokollēmuma projektu ar uzdevumu SM nodrošināt pastiprinātu un proaktīvu projektu ieviešanas uzraudzību noteiktā termiņa un finansējuma ietvaros, un nekavējoties informēt par identificētiem riskiem AF plānā noteikto rādītāju sasniegšanā, kā arī piedāvāt risinājumu risku novēršanai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu noteikumu Nr. 190 30.7. apakšpunktā ietvertās normas viennozīmīgu interpretāciju, lūdzam saglabāt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Pašreizējā situācija" no tās svītroto informāciju šādā redakcijā:
"Papildus tiek veikti precizējumi noteikumu projekta 30.7 apakšpunkts, nosakot, ka EDzL ir pienākums nodrošināt, ka infrastruktūras izbūve ir paredzēta finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera  īpašumā vai valdījumā esošā īpašumā, vai arī būvniecības iecere ir saskaņota ar zemesgabala īpašnieku, ievērojot Būvniecības likumā noteiktās prasības,  un ņemot vērā, ka:
1) LDz ir RCS projekta ietvaros izbūvējamā un atjaunojamā objekta - Rīgas Centrālās pasažieru stacijas   būvju kompleksa (būvju kadastra apzīmējumi: 01000042004002; 01000042004028; 01000042004027; 01000042004026; 01000042004001; 01000042004014; 01000042004010; 01000042004013; 01000042004020; 01000042004025; 01000042004006; 01000042004012; 01000042004005; 01000042004011; 01000042004019; 01000042004017; 01000042004016; 01000042004003), kas atrodas uz zemes vienības, kadastra apzīmējums 01000042004,  īpašnieks;
 2)  2020.gada 9.novembrī starp LDz un EDzL noslēgto Pilnvarojuma līgumu būvdarbiem Nr.L-1891/2020 (ar grozījumiem Nr.L-972/2021.
"
Piedāvātā redakcija
-