Atzinums

Projekta ID
25-TA-1987
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
05.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka projektu ieviešanas uzraudzība ir būtisks elements projektu sekmīgas īstenošanas un rādītāju sasniegšanas procesā, norādām, ka īstenošanas iestāžu funkcijas būtu papildināmas arī ar projektu uzraudzību, ne tikai ar pēcuzraudzību (kas norit pēc projektu pabeigšanas).  Lūdzam precizēt  informatīvā ziņojuma pielikuma Sasniedzamie mērķrādītāji, izpildes termiņi sadaļas Plāna īstenošanas nodrošinājums kolonnā Īstenošanas iestādes (CFLA, VIF). Aicinām izmantot jau informatīvā ziņojuma neformālās saskaņošanas ietvaros 2025.gada 12.augustā nosūtītās piedāvātās VARAM redakcijas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Skaidrojam, ka ņemot vērā investīciju tvērumu un specifiku,  atsevišķos gadījumos var būt nepieciešama arī KPVIS moduļa pielāgošana.  Lūdzam precizēt  informatīvā ziņojuma pielikuma Indikatīvo funkciju sadaļas Informācijas un vadības sistēmas funkcionalitātes un darbības nodrošinājums (KPVIS Fonda modulis) (CFLA)  2.punktu. Aicinām izmantot jau informatīvā ziņojuma neformālās saskaņošanas ietvaros 2025.gada 12.augustā nosūtītās piedāvātās VARAM redakcijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Gadījumos, kad projektu vērtēšana, līgumu slēgšana un īstenošanas uzraudzība ir deleģēta īstenošanas iestādei, arī attiecīgo funkciju atbildību sadalījumu ir nepieciešams savstarpēji nodalīt un pēc piederības deleģēt īstenošanu īstenošanas iestādei. Lūdzam informatīva ziņojuma pielikuma Sasniedzamo mērķrādītāju, izpildes termiņu sadaļas Atbildīgās iestādes kolonnas 4.punktu salāgot ar Sasniedzamo mērķrādītāju, izpildes termiņu sadaļas īstenošanas iestādes kolonnas 4.punktu, tai skaitā nodrošināt, ka funkcijas savstarpēji nepārklājas un ir skaidri definētas. Aicinām izmantot jau informatīvā ziņojuma neformālās saskaņošanas ietvaros 2025.gada 12.augustā nosūtītās piedāvātās VARAM redakcijas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Gadījumos, kad projektu vērtēšana, līgumu slēgšana un īstenošanas uzraudzība ir deleģēta īstenošanas iestādei, arī attiecīgo funkciju atbildību sadalījumu ir nepieciešams savstarpēji nodalīt un pēc piederības deleģēt īstenošanu īstenošanas iestādei. Lūdzam informatīvā ziņojuma pielikuma Indikatīvo funkciju sadaļas Atbildīgās iestādes kolonnas 8.punktu salāgot ar Indikatīvo funkciju sadaļas īstenošanas iestādes kolonnas 8.punktu, tai skaitā nodrošināt, ka funkcijas savstarpēji nepārklājas un ir skaidri definētas. Aicinām izmantot jau informatīvā ziņojuma neformālās saskaņošanas ietvaros 2025.gada 12.augustā nosūtītās piedāvātās VARAM redakcijas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Gadījumos, kad projektu vērtēšana, līgumu slēgšana un īstenošanas uzraudzība ir deleģēta īstenošanas iestādei, arī attiecīgo funkciju atbildību sadalījumu ir nepieciešams savstarpēji nodalīt un pēc piederības deleģēt īstenošanu īstenošanas iestādei. Lūdzam informatīvā ziņojuma pielikuma Indikatīvo funkciju sadaļas Atbildīgās iestādes kolonnas 4.punktu salāgot ar Indikatīvo funkciju sadaļas īstenošanas iestādes kolonnas 6.punktu, tai skaitā nodrošināt, ka funkcijas savstarpēji nepārklājas un ir skaidri definētas. Aicinām izmantot jau informatīvā ziņojuma neformālās saskaņošanas ietvaros 2025.gada 12.augustā nosūtītās piedāvātās VARAM redakcijas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 16. punktā norādītais amata vietu un to finansējuma plānošanas/noteikšanas izvērtējums, balstoties uz četriem aspektiem, galvenokārt atspoguļo KEM vienpusēju skatījumu, bez pietiekami detalizētas analīzes/pamatojuma/izvērtējuma, kas ietvertu arī attiecīgās par investīcijas īstenošanu atbildīgās institūcijas viedokli par investīcijas īstenošanas specifiku, nepieciešamajiem resursiem un kapacitāti, tādējādi aicinām KEM ņemt vērā VARAM iebildumā izteikto par VARAM nepietiekamo tehniskās palīdzības finansējumu un amata vietām (slodzēm).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pretēji informatīvā ziņojuma 18. punktā norādītajam, proti, ka finansējuma aprēķinos tiek izmantota vienota amata vietas likme, secinām, ka KEM VI (7 slodzes) aprēķinā nav izmantota vienota amata vietas likme, jo KEM VI vienas amata vietas likme ir 45 360 EUR (2026.–2027.g.) un 46 539 EUR (2028.–2032.g.), savukārt pārējo iestāžu vienas amata vietas likme ir 37 374 EUR (2026.–2027.g) un 38 348 EUR (2028.–2032.g.). Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši informatīvā ziņojuma 25. punktā minētajam KEM VI (7 slodzes) paredzēts veidot jaunu struktūrvienību (departamentu), kas nodrošinās VI funkciju izpildi, pamatojot to ar funkciju nodalīšanas nepieciešamību. Ņemot vērā, ka funkciju nodalīšana var tikt īstenota dažādos veidos un obligāti neparedz jaunas struktūrvienības izveidošanu, lūdzam KEM rast efektīvākus un finansiāli mazāk ietilpīgus risinājumus, tādējādi ievērojot vienādu pieeju un nosacījumus visām iestādēm attiecībā uz vienas amata vietas likmes noteikšanu, kā arī nodrošināt efektīvu un caurredzamu tehniskās palīdzības finansējuma sadalījumu starp KEM VI un pārējām iesaistītajām iestādēm.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Kā jau vairākkārt esam akcentējuši pirms šī ziņojuma oficiālās saskaņošanas uzsākšanas, ņemot vērā VARAM plānotās investīcijas apjomu un atbildīgās iestādes funkciju nodrošināšanu, norādām, ka šobrīd VARAM plānotais tehniskās palīdzības finansējums un indikatīvi noradītais amata vietu skaits (slodzes) nav piešķirts pietiekamā apjomā sekmīgai VARAM investīcijas ieviešanai, un tādēļ nepiekrītam informatīvajā ziņojumā norādītajam finanšu un administratīvo resursu sadalījumam. Ievērojot uz šo brīdi Eiropas Komisijai iesniegtajā Sociālajā klimata fonda plānā iekļautās investīcijas, par kurām atbildīga VARAM, VARAM nepieciešamas 1,25 slodzes katrā gadā no Sociālā klimata fonda tehniskās palīdzības finansējuma, sākot jau ar 2026.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām skaidrot Informatīvā ziņojuma 34. punktā norādīto par rīcību potenciālajai finansējuma samazināšanai ne-pamatscenārija gadījumā - norādām, ka šajā punktā minētais (un šādas rīcības nostiprināšana protokollēmuma 4.punktā) ir pretrunā ar apstiprinātajā SKF plānā 2.4.5. punktā norādīto (proti, kā "Šādā situācija tiks veikta proporcionāli lineāra izdevumu samazināšana visos šis komponentes pasākumos/investīcijās", kur "pasākumi/investīcijas" aptver visas C4 komponentes "Tehniskā palīdzība" aktivitātes).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām skaidrot/detalizēt/atšifrēt Informatīvā ziņojuma 4. tabulā norādīto uzturēšanas izmaksu pozīciju "Administratīvā slodze" (īpaši ņemot vērā Informatīvā ziņojuma 34. punktā norādīto KPVIS Fonda moduļa pozīcijas lomu pie potenciālās SKF Plāna izmaksu samazināšanas ne-pamatscenārija par ETS 2 gadījumā).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam Informatīvā ziņojuma 29. punktā precizēt, ka KPVIS Fonda moduļa izveides izmaksas sevī ietver arī Datu analīzes rīka (DAR) izmaksas (kā tas paredzēts apstiprinātā SKF plāna 2.4.2.1.3. punktā).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 25., 26. un 27. punktā norādīts, ka "var nākties piemērot elastīgāku pieeju funkciju noslodžu aprēķiniem, kā arī veikt to pārrēķinu, ja veicamajās funkcijās tiks identificētas nobīdes, atkarībā no darba apjoma, intensitātes vai auditu (nacionālo un EK) ietvaros saņemtajām auditoru norādēm ar kapacitāti saistītajos jautājumos.". Vienlaikus Regulas 2023/955 20. pants paredz finanšu piešķīruma proporcionālu samazinājumu, ja netiek apmierinoši izpildīts kāds no atskaites punktiem vai mērķrādītājiem, kas attiecīgi samazinās arī pieejamo TP apjomu. Aicinām izvērtēt, vai Informatīvais ziņojums nav papildināms ar atsevišķu punktu/-iem, kas "iezīmē" rīcību šādās potenciālās situācijās (īpaši ņemot vērā Informatīvā ziņojuma 34. punktā norādīto KPVIS Fonda moduļa pozīcijas lomu pie potenciālās SKF Plāna izmaksu samazināšanas ne-pamatscenārija par ETS 2 gadījumā).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām Informatīvā ziņojuma 17. punktā:
1) skaidrot, ko sevī (saturiski un laika nogrieznī) ietver otrajā teikumā norādītais "plānošanas periods" vai precizēt uz, piemēram, "Fonda darbības periodu"(kas būtu saskanīgi ar 17. punkta saistīto 2.attēlu);
2) izvērtēt, vai trešajā teikumā norādītie būtiskākie uzdevumi nav papildināmi ar atbilstošas (t.i. efektīvas un lietderīgas) vadības un kontroles sistēmas izstrādi un uzturēšanu (ņemot vērā, ka SKF plāna īstenošana neatraujami korelē ar atbilstības nodrošināšanu Regulas 2023/955 21. pantam).
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot vai precizēt informatīvā ziņojuma 13.punktā norādīto principu "efektivitāte", ņemot vērā, ka visas SKF plānā iekļautās investīcijas ir tieši un vienlīdzīgi vērstas uz SKF plāna mērķu sasniegšanu. Apstiprinātais SKF plāns ne ēku sektora, ne transporta sektora komponentēs nesatur iekļauto investīciju ranžējumu vai prioritizēšanu, tādejādi šāda principa (ņemot vērā 13. punktā sniegto principa piemērošanas skaidrojumu) TP resursu sadalē un izmantošanā varētu pirmšķietami būt subjektīva.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot informatīvā ziņojuma 37. punktā norādīto “papildu slodzes vai veikt slodžu aizvietošanu”. Ierosinām precizēt, ka "var piemērot daļlaika noslodzes principu vai veikt kā papildu pienākumus".
Piedāvātā redakcija
-