Atzinums

Projekta ID
21-TA-871
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
22.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Definīcijas nepieciešams papildināt ar terminu “sadzīves troksnis”, lai konkretizētu šo trokšņa veidu.
Piedāvātā redakcija
Sadzīves troksnis - troksnis, t.sk. mūzikas atskaņošanas vai remontdarbu troksnis, ko rada, piemēram, kaimiņi.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā “Trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu trokšņa pārvaldībai izstrādes noteikumu" (21-TA-849) 45.punkts paredz, ka par spēku zaudējušiem tiks atzīti Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumi Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība", tai skaitā  II1. nodaļas prasības par apdzīvotā vietā (pilsētā vai ciemā) izvietotās atklātās autosporta un motosporta bāzes pienākumiem, radītā vides trokšņa novērtēšanai - mototrases īpašniekam vai valdītājam izvērtēt mototrases noslogotību, novērtēt mototrases radītā trokšņa slodzi, nodrošinot atsevišķu motoierīču trokšņa līmeņa mērījumus, uzstādīt trokšņa monitoringa iekārtu, veikt  mērījumus un iekārtas kalibrāciju, 30 dienas pirms plānotajām sacensībām iesniegt pašvaldībā informāciju par tām. Tie ir būtiski mototrašu pienākumi, kas ietekmē to radīto troksni un iedzīvotāju labklājību, tādēļ lūdzam tos iekļaut šajā noteikumu projektā par vides trokšņa pārvaldību.
Kā arī ir nepieciešams izvērtēt vai vides trokšņa robežlielumi sacensībām, kas ir starptautiska vai nacionāla mēroga un notiek dažas reizes gadā ir piemērojami tie paši vides trokšņa robežlielumi, kas ikdienas treniņiem un maza mēroga sacensībām. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam VARAM noteikt citu atbildīgo institūciju par vides trokšņa robežlielumu/mērķlielumu kontroli ārtelpās vides trokšņa objektos (satiksme, rūpniecība), jo vides troksnis ir atkarīgs no plānotās darbības, atkarībā no trokšņa stratēģiskajās kartēs noteiktā un katras pašvaldības plānotā un atļautajām darbībām. Kā minēts Veselības ministrijas 3.iebildumā un regulējuma piedāvājumā, reaģējot uz sūdzībām, Veselības inspekcija var kontrolēt troksni iekštelpās, kur tas visvairāk ietekmē iedzīvotājus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā paralēli izstrādāto “Trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu trokšņa pārvaldībai izstrādes noteikumu" (21-TA-849) 45.punkts paredz, ka par spēku zaudējušiem tiks atzīti Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumi Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība", tai skaitā spēku zaudēs prasības trokšņa robežlielumiem telpās un to kontrolei, kā arī būvnormatīvs, kur plānots iekļaut iekštelpu trokšņa prasības nav piemērojams pēc ēkas nodošanas ekspluatācijā, ir vajadzīgs noteikt prasības trokšņa robežlielumiem telpās un to kontrolei.
Tādēļ nepieciešams izteikt 4.punktu jaunā redakcijā un iekļaut jaunu pielikumu - 2.pielikumu "Trokšņa robežlielumi telpās".
Piedāvātā redakcija
Lūdzam 4.punktu izteikt šādā redakcijā: “Veselības inspekcija (turpmāk – inspekcija), pamatojoties uz attiecīgu iesniegumu, kontrolē rūpniecisko objektu vai satiksmes radītā trokšņa diskomfortu iedzīvotājiem to dzīvesvietas un publisko ēku iekštelpās, novērtējot tā atbilstību noteikumu ​2.pielikumā noteiktajiem trokšņa robežlielumiem”.

Lūdzam ieviest jaunu pielikumu, atbilstoši MK noteikumu Nr.16 šobrīd noteiktajam, šādā redakcijā:
“2.pielikums. Trokšņa robežlielumi telpās
Nr.
p.k.
Telpas lietošanas funkcija Trokšņa robežlielumi telpās1
LAeq,T (dBA)
dienā no plkst. 7.00
 līdz 19.00
(LAeq, 07−19)
LAeq,T (dBA)
vakarā no plkst. 19.00
līdz 23.00
(LAeq, 19−23)
LAeq,T (dBA)
naktī no plkst. 23.00
līdz 7.00
(LAeq, 23−07)
1. Izglītības un audzināšanas iestāžu mācību telpas un lasītavas, apspriežu telpas 35 35 -
2. Ārstniecības iestāžu kabineti 40 40 40
3. Dzīvojamās telpas un guļamtelpas (tai skaitā bērnu iestādēs un sociālās aprūpes iestādēs)2 35 35 30
4. Ārstniecības un rehabilitācijas stacionāru slimnieku palātas2 35 30 30
5. Viesnīcu, viesu māju un moteļu numuri 40 35 35
6. Skatītāju (klausītāju) zāles un sakrālās telpas 30 30 30
7. Biroju un publisko pakalpojumu sniedzēju apmeklētāju pieņemšanas telpas 45 45 -
Piezīmes.
1 Lai novērtētu troksni telpās, izmanto LAeq,T – trokšņa rādītājs, kas raksturo noteiktā diennakts daļā (diena, vakars vai nakts) telpā radīto troksni un LAmax – trokšņa rādītāju, kas raksturo telpā radīto skaņas spiediena maksimālo līmeni un kuram novērtējumā ir indikatīvs raksturs
Trokšņa robežlielumi nodrošināmi normālā telpu ekspluatācijas režīmā, tas ir, telpās ar aizvērtiem logiem un durvīm (izņemot ražotāja iebūvētos ventilācijas kanālus), ieslēgtu piespiedu ventilāciju un gaisa kondicionēšanu, kā arī apgaismojumu, neņemot vērā telpu izmantošanas funkcionālo (fona) troksni, piemēram, atskaņoto mūziku, darbinieku un apmeklētāju sarunas.
2 Trokšņa rādītāja LAmax robežlielums naktī ir par 20 dBA lielāks nekā attiecīgais trokšņa rādītāja LAeq,T robežlielums naktī."
 
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vai pārskatīt 5.punktu un ieviest jaunu ii.punktu ar atbilstošu numerāciju, kas paredz darbības, kā novērst trokšņa prasību pārkāpumus, t.sk. institūciju sadarbību un tiesībām uzdot trokšņa avota atbildīgajai juridiskajai vai fiziskajai personai novērst troksni.
Lūdzam noteikt papildus prasības par trokšņa pārkāpumu atbildīgās personas noteikšanu un trokšņa mērījumu izdevumu segšanu.
Piedāvātā redakcija
i. Par trokšņa robežlielumu pārsniegšanu ir atbildīga persona, kuras īpašumā, lietošanā vai valdījumā esošā trokšņa avota darbības dēļ ir pārsniegti trokšņa robežlielumi. Attiecīgā persona sedz izdevumus, kas saistīti ar trokšņa mērījumiem. Ja pēc trokšņa mērījumiem, kuri norādīja uz trokšņa robežlielumu pārsniegšanu, būtiski nav mainījusies trokšņa avota darbība vai nav veikti pasākumi trokšņa samazināšanai, atkārtotus trokšņa mērījumus var neveikt.
ii.Konstatējot neatbilstības saskaņā ar i.punktā veiktajām darbībām, inspekcija uzdod par trokšņa avotu atbildīgajai juridiskajai vai fiziskai personai novērst trokšņa radīto diskomfortu iedzīvotājiem. Nepieciešamības gadījumā inspekcija iesaista Satiksmes ministriju, Valsts vides dienestu un vietējo pašvaldību. Veicot pasākumus iedzīvotājiem radītā trokšņa diskomforta novēršanai, ņem vērā:
ii.1. šo noteikumu 1.pielikumā noteiktos vides trokšņa robežlielumus;
ii.2. būvakustikas jomu regulējošos normatīvos aktus;
ii.3. stratēģiskās trokšņa kartēšanas datus, ja tādi ir pieejami;
ii.4. vēsturisko teritorijas apbūvi;
ii.5. prasības teritorijas attīstības plānošanai, teritorijas izmantošanai un apbūvei.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt vai iespējams noteikt prasības, kas paredz, ka uz vides troksni, ko rada konkrēts darbības veicējs (piemēram, rūpniecība, gateris u.c.) un kas ir kā punktveida troksnis, nosakāmā teritorijā un ir ierobežojams, jo atkarīgs no ražotāja darbībām attiecināt robežlielumus un izvērtēt vai iespējams uz satiksmes troksni, ko nevar ierobežot nosakot darbības konkrētam pārkāpējam, attiecināt trokšņa mērķlielumus.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 25. jūnija Direktīvā 2002/49/EK par vides trokšņa novērtēšanu un pārvaldību minētie normatīvie lielumi ir uzskatāmi par mērķlielumiem. 
Piedāvātā redakcija
-