Projekta ID
22-TA-3444Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punkta 4.apakšpunktu visus Rīgas brīvostas pārvaldes noslēgtos un spēkā esošos līgumus ar ostas pakalpojumu sniedzējiem un darbiniekiem līdz 2023. gada 31. decembrim pārjauno (Civillikuma 1876. pants), attiecīgo brīvostu pārvalžu (atvasinātu publisko tiesību juridisko personu) vietā stājoties šā likuma 7. panta 1.1 daļā minētajām kapitālsabiedrībām, Rīgas brīvostas pārvaldi (atvasinātu publisko tiesību juridisko personu) likvidē, nododot tās saistības (tiesības un pienākumus) un mantu līdz ar visiem saistītajiem pienākumiem, tiesībām un apgrūtinājumiem, tostarp kredītsaistībām, šā likuma 7.panta 1.1 daļā minētajai kapitālsabiedrībai, darba tiesiskajās attiecībās piemērojot Darba likuma noteikumus par uzņēmuma pāreju citai personai.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt rīkojuma projekta 4.punktu, lai tajā tiktu aptvertas visas pārņemamās saistības atbilstoši Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punkta 4.apakšpunktam.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt rīkojuma projekta 4.punktu, lai tajā tiktu aptvertas visas pārņemamās saistības atbilstoši Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punkta 4.apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta rīkojuma projekta 5.punkts paredz, ka Rīgas brīvostas pārvalde tai piederošo mantu un aktīvus līdz 2023.gada 30.decembrim nodod Satiksmes ministrijai ieguldīšanai akciju sabiedrības “Rīgas osta” pamatkapitālā. Vienlaikus Ministru kabineta rīkojuma projekta 6.punkts paredz, ka akciju sabiedrības "Rīgas osta" īpašuma tiesības uz tās pamatkapitālā ieguldāmo pārvades nekustamo īpašumu reģistrē Zemesgrāmatā vienlaicīgi ar šo īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Ņemot vērā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteikto kapitālsabiedrības pamatkapitāla palielināšanas procesu, kā arī ņemot vērā Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma noteikto regulējumu attiecībā uz publiskas personas mantas atsavināšanu, ieguldot to kapitālsabiedrības pamatkapitālā, lūdzam izvērtēt vai Ministru kabineta rīkojuma projekta 5.punktā un 6.punktā noteiktās darbības (nodošana Satiksmes ministrijai, ieguldīšana akciju sabiedrības “Rīgas osta” pamatkapitālā un reģistrēšana zemesgrāmatā uz akciju sabiedrības “Rīgas osta” vārda) faktiski ir izpildāmas tiešām vienlaicīgi (vienas dienas ietvaros).
Tāpat rīkojuma projekta anotācijas 1.3.apakšsadaļā norādīts, ka "akciju sabiedrības īpašuma tiesības tiks oficiāli reģistrētas un apstiprinātas gan attiecībā uz akciju sabiedrību, gan arī valsts iestādi Satiksmes ministriju". Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kā paredzēts vienlaicīgi nostiprināt īpašuma tiesības pilnā apmērā uz nekustamajiem īpašumiem diviem dažādiem īpašniekam, turklāt rīkojuma projekta 5.punkts paredz nodot mantu un aktīvus ieguldīšanai pamatkapitālā (tātad ar rīkojuma projekta 5.punktu netiks veikta ieguldīšana). Lūdzam skaidrot, kā to paredzēts īstenot un kāds ir tiesiskais pamats.
Ņemot vērā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteikto kapitālsabiedrības pamatkapitāla palielināšanas procesu, kā arī ņemot vērā Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma noteikto regulējumu attiecībā uz publiskas personas mantas atsavināšanu, ieguldot to kapitālsabiedrības pamatkapitālā, lūdzam izvērtēt vai Ministru kabineta rīkojuma projekta 5.punktā un 6.punktā noteiktās darbības (nodošana Satiksmes ministrijai, ieguldīšana akciju sabiedrības “Rīgas osta” pamatkapitālā un reģistrēšana zemesgrāmatā uz akciju sabiedrības “Rīgas osta” vārda) faktiski ir izpildāmas tiešām vienlaicīgi (vienas dienas ietvaros).
Tāpat rīkojuma projekta anotācijas 1.3.apakšsadaļā norādīts, ka "akciju sabiedrības īpašuma tiesības tiks oficiāli reģistrētas un apstiprinātas gan attiecībā uz akciju sabiedrību, gan arī valsts iestādi Satiksmes ministriju". Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kā paredzēts vienlaicīgi nostiprināt īpašuma tiesības pilnā apmērā uz nekustamajiem īpašumiem diviem dažādiem īpašniekam, turklāt rīkojuma projekta 5.punkts paredz nodot mantu un aktīvus ieguldīšanai pamatkapitālā (tātad ar rīkojuma projekta 5.punktu netiks veikta ieguldīšana). Lūdzam skaidrot, kā to paredzēts īstenot un kāds ir tiesiskais pamats.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atbilstoši Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punkta 1.apakšpunktam Rīgas ostas pārvaldīšanai izveidojamās kapitālsabiedrības pamatkapitālā valsts iegulda Rīgas brīvostas pārvaldei piederošo mantu un aktīvus, kā arī atbilstoši Ostu likuma pārejas noteikumu 19.punktam kapitālsabiedrība, kas izveidota Rīgas ostas pārvaldīšanai, ir likumiska likvidējamās Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas pārņēmēja. Rīgas brīvostas pārvalde nodod tās valdījumā esošo valsts un pašvaldības zemi, ēkas (būves), piestātnes, inženierbūves un citus īpašuma objektus jaunizveidotajai kapitālsabiedrībai atbilstoši universālsukcesijas principam un saskaņā ar Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas lēmumu.
Savukārt ar rīkojuma projekta 7.un 8.punktu paredzēts Satiksmes ministrijai valsts vārdā pārņemt Rīgas brīvostas pārvaldes mantu, kas netiek ieguldīta akciju sabiedrības “Rīgas osta” pamatkapitālā.
Ņemot vērā, ka no Ostu likuma regulējuma secināms, ka paredzēts ieguldīt akciju sabiedrības “Rīgas osta” pamatkapitālā visu Rīgas brīvostas pārvaldei piederošo mantu un aktīvus, lūdzam skaidrot rīkojuma projekta 7.un 8.punktu, kā arī izvērtēt to precizēšanu atbilstoši Ostu likuma regulējumam.
Savukārt ar rīkojuma projekta 7.un 8.punktu paredzēts Satiksmes ministrijai valsts vārdā pārņemt Rīgas brīvostas pārvaldes mantu, kas netiek ieguldīta akciju sabiedrības “Rīgas osta” pamatkapitālā.
Ņemot vērā, ka no Ostu likuma regulējuma secināms, ka paredzēts ieguldīt akciju sabiedrības “Rīgas osta” pamatkapitālā visu Rīgas brīvostas pārvaldei piederošo mantu un aktīvus, lūdzam skaidrot rīkojuma projekta 7.un 8.punktu, kā arī izvērtēt to precizēšanu atbilstoši Ostu likuma regulējumam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai rīkojuma projekta 5.punkts nebūtu papildināms ar atsauci uz Ostu likuma pārejas noteikumu 19.punktu analoģiski kā Ministru kabineta rīkojuma projektā "Par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju" (23-TA-1538).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas attiecīgo sadaļu un skaidrot, ka akciju sabiedrība "Rīgas osta" ir ne tikai Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas un lietvedības pārņēmēja, bet arī grāmatvedības pārņēmēja, jo saskaņā ar rīkojuma projekta 2.un 3.punktu, akciju sabiedrība sagatavo gan kārtējo gada pārskatu, gan slēguma bilanci.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas attiecīgo sadaļu un skaidrot, ka akciju sabiedrība "Rīgas osta" ir ne tikai Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas un lietvedības pārņēmēja, bet arī grāmatvedības pārņēmēja, jo saskaņā ar rīkojuma projekta 2.un 3.punktu, akciju sabiedrība sagatavo gan kārtējo gada pārskatu, gan slēguma bilanci.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt anotācijas 1.3.sadaļu “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” ar informāciju par rīkojuma ietekmi uz Rīgas brīvostas pārvaldes darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 6.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt lielo ostu drošības līmeni un uzlabot transporta tīkla mobilitāti” ietvaros īstenotā projekta Nr. 6.1.1.0/17/I/006 “Satiksmes pārvads no Tvaika ielas uz Kundziņsalu” ieviešanu un pēcuzraudzību, t.sk. kontekstā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.1083/2006 71.pantā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3. sadaļas punktā “Cita informāciju” norādīt, ka Satiksmes ministrija rīkojuma projektā paredzētos uzdevumus nodrošinās esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
