Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
21-TA-1702
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Sodu reģistra likuma 21.panta pirmās daļas regulējumam Sodu reģistrā iekļautās ziņas sniedz, izmantojot datu pārraidi tiešsaistes režīmā vai citus elektronisko sakaru līdzekļus, ja ziņu saņēmēju identificē, vai arī rakstveidā (vēstule vai izziņa). Savukārt 2021.gada 22.decembrī Saeimā 1.lasījumā pieņemtajā likumprojektā “Grozījumi Sodu reģistra likumā” (Nr.1229/Lp13) ietvertie grozījumi Sodu reģistra likuma 21.panta pirmajā daļā paredz, ka Sodu reģistrā iekļautās ziņas sniedz izziņas veidā vai tiešsaistes datu pārraides režīmā, ja tiek identificēts ziņu pieprasītājs.
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projektu vai projekta anotāciju, norādot projekta 6.4., 6.6., 7.3., 7.4. un 7.5.apakšpunktā ietvertās informācijas saņemšanas veidu.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 6.6.apakšpunktā norādīts, ka, lai saņemtu licenci, kā arī licences spēkā esības laikā kapitālsabiedrība pēdējā gada laikā nevar būt sodīta par administratīvo pārkāpumu komercdarbībā,  noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas vai fizisko personu datu aizsardzības jomā.
          Projekta 7.3., 7.4. un 7.5.apakšpunktā norādīts, ka, lai saņemtu licenci, kā arī licences spēkā esības laikā kapitālsabiedrības akcionāriem vai dalībniekiem (turpmāk – kapitālsabiedrības dalībnieki), patiesajiem labuma guvējiem, padomes locekļiem un valdes locekļiem jāatbilst šādām prasībām:
          1) padomes un valdes locekļi nav notiesāti par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu pret valsti, īpašumu vai pārvaldības kārtību, tīša nozieguma izdarīšanu tautsaimniecībā vai valsts institūciju dienestā (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas);
          2) ja pret padomes un valdes locekļiem ir tikusi ierosināta krimināllieta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, tā ir izbeigta uz personu reabilitējoša pamata;
          3) padomes un valdes locekļi pēdējā gada laikā nav sodīti par administratīvo pārkāpumu komercdarbībā, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas vai fizisko personu datu aizsardzības jomā.
          Savukārt projekta 16.3.apakšpunktā norādīts, ka, lai pieņemtu lēmumu par licences izsniegšanu, Datu valsts inspekcija no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētā sodu reģistra iegūst šo noteikumu 6.4., 6.6., 7.3., 7.4. un 7.5.apakšpunktā minēto informāciju.
          Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
          Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs kā valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” pārzinis ir atbildīgs par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Iekšlietu ministrijas Informācijas centram attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru būs jāsniedz (vai kuru jādara pieejamu), lai Datu valsts inspekcija pārbaudītu, vai kapitālsabiedrība, kapitālsabiedrības akcionāri vai dalībnieki, patiesie labuma guvēji, padomes locekļi un valdes locekļi atbilst projektā noteiktajām prasībām.
Piedāvātā redakcija
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī, lai Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs ievērotu datu apstrādes minimizēšanas principu, sniedzot Datu valsts inspekcijai ziņas par administratīvajiem pārkāpumiem vai noziedzīgiem nodarījumiem, precizēt projektu vai projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) (turpmāk – anotācija), papildus norādot attiecīgo nozari regulējošo likumu un Krimināllikuma pantus, par kuros paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem un noziedzīgajiem nodarījumiem kapitālsabiedrība, kapitālsabiedrības akcionāri vai dalībnieki, patiesie labuma guvēji, padomes locekļi un valdes locekļi nedrīkst būt sodīti.
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizstāt projekta 16.3.apakšpunktā vārdus “uzturētā sodu reģistra” ar vārdiem “pārziņā esošas valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs””.
Piedāvātā redakcija
-