Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-1035
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
21.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 1. pielikuma rīkojuma projekta “Pasākumu plāns par atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā”  sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai) pasākuma plāna Nr.8.2. aili “Papildus nepieciešamais finansējums, euro” un “aprēķins”.

Pamatojums:
Lūdzam nomainīt potenciālo pabalsta saņēmēju skaitu no 12 000 uz 7 000, ņemot vērā, ka saskaņā ar Nodarbinātības valsts aģentūras datiem uz 2022.gada 14.aprīli darba devēju pieteikto vakanču skaits Ukrainas civiliedzīvotājiem bija 7234.
 
Piedāvātā redakcija
Pasākuma plāna Nr.8.2. aile “Papildus nepieciešamais finansējums, euro” – 3 500 000. Pasākuma plāna Nr.8.2. aile “aprēķins” - Indikatīvi nepieciešamais finansējums 3 500 000 euro (pieņemot, ka 7 000 personām tiks veikta pabalsta izmaksa 500 euro apmērā pēc nodarbinātības uzsākšanas).
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums

Lūdzam papildināt plāna 4. sadaļu - Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi - ar jaunu pasākumu. Labklājības ministrija plāno veikt grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, paredzot iespēju Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš sasniedzis likumā “Par valsts pensijām” noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuram nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā, saņemt valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu.


 
Piedāvātā redakcija
Pasākums: Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri sasnieguši likumā “Par valsts pensijām” noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuriem nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā.    Atbildīgā institūcija: Labklājības ministrija; Līdzatbildīgā institūcija:  VSAA; Iesaistāmie resursi: 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"; Izpilde: Pēc nepieciešamības                                                     
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt plāna 4. sadaļu - Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi - ar jaunu pasākumu. Labklājības ministrija plāno veikt grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, paredzot iespēju Ukrainas civiliedzīvotājiem veikt invaliditātes ekspertīzi Latvijā un attiecīgi saņemt atbalsta pakalpojumus invaliditātes seku mazināšanai.
Piedāvātā redakcija
Pasākums: Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem Latvijā noteikta invaliditāte vai īpašas kopšanas nepieciešamība.    Atbildīgā institūcija: Labklājības ministrija; Līdzatbildīgā institūcija: Nozaru ministrijas, Veselības un   darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija un VSAA; Iesaistāmie resursi: 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"; Izpilde: Pēc nepieciešamības                                                                                                                                                
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
12.5. Iebilstam pret formulējumu "Tiesiskā regulējuma pilnveidošana, lai nodrošinātu garantētā minimālā ienākuma (GMI) pabalsta 109 euro pirmajai personai un 76 euro katrai nākamajai personai mājsaimniecībā izmaksāšanu sākot no otrā mēneša, vienlaikus nosakot nepieciešamību izvērtēt personu materiālo stāvokli." Pirmkārt, jāņem vērā, ka ir pašvaldības, kur pabalstu pirmreizējā izmaksa var sasniegt arī ilgāku laiku, līdz ar to korektāks būtu formulējums, ka pabalstu izmaksa tiek nodrošināta pēc iespējas īsākā laikā.  Otrkārt , ņemot vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotāju kompleksa un analoga Latvijas iedzīvotāju materiālā stāvokļa izvērtēšana nav iespējama, līdz ar to korektāk būt formulēt, ka jāizvērtē iespējas un veidus, kā šo materiālo stāvokli novērtēt.
Piedāvātā redakcija
12.5.Tiesiskā regulējuma pilnveidošana, lai nodrošinātu garantētā minimālā ienākuma (GMI) pabalsta 109 euro pirmajai personai un 76 euro katrai nākamajai personai mājsaimniecībā izmaksāšanu sākot pēc iespējas īsākā laikā, vienlaikus izvērtēt iespēju un veidu personu materiālā stāvokļa vērtēšanai vēlākā laika periodā, pieņemot, ka vismaz pirmos trīs mēnešus pēc personas iesnieguma saņemšanas pašvaldības sociālajā dienestā, tās materiālais stāvoklis vērtēts netiek.
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Pasākumu plānā nav iekļauts pasākums par Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.pantā noteikto kompensāciju pašvaldību bāriņtiesu un sociālo dienestu darbinieku par virsstundu darbu vai papildu darbu.
 
Piedāvātā redakcija
Nepieciešams papildināt ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.pantā noteikto kompensāciju pašvaldību bāriņtiesu un sociālo dienestu darbiniekiem par virsstundu darbu vai papildu darbu, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstu - sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, nepavadīto bērnu juridiskās pārstāvniecības jautājumu risināšanu u.c.
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
10.7. punktā paredzētā pasākuma mērķa grupu papildināt ar pašvaldību darbiniekiem (sociālie darbinieki).
Piedāvātā redakcija
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas, bāriņtiesu un pašvaldību darbinieku (sociālo darbinieku) apmācību nodrošināšana cilvēku tirdzniecības risku atpazīšanai.
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
2.5. punkts - svītrot Labklājības ministriju kā atbildīgo
Piedāvātā redakcija
Aizvietot atbildīgo Labklājības ministriju ar atbildīgo Ekonomikas ministrija.
8.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzu precizēt plāna pielikumu 4.2 "Atbalsta sniegšana Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām darbības programmas ietvaros"pasākuma D un E kolonnas
Piedāvātā redakcija
D kolonna(papildu nepieciešamais finansējums, euro) - 10 945 537 euro
E kolonna (aprēķins) - Papildus indikatīvais finansējums 2022.gadā atbalsta nodrošināšanai UA civiliedzīvotājiem 9 123 576 EUR. Bez pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču cenu pieauguma ietekme arī atbalstam LV iedzīvotājiem (kopēja iepirkuma ietvaros) 1 821 961 EUR, ja atbalstu nodrošina  pārdalot ES fondu finansējumu.  Kopā ietekme 2022.gadā - 10 945 537 EUR.
Indikatīvs paku skaits (atbalsts attiecināms no 24.02.2022) *cena *10% izdale/papildpasākumi. Faktiski finansējums netiek plānots uz mēnesi, jo atbalstu saņem par 3 mēnešiem  uzreiz. Pēc 3 mēnešiem atkārtotas izziņas, vērtējot ienākumus (pieņēmums 80% vispārīgā gadījumā; 100% zīdaiņiem un maziem bērniem). Līgumsaistības ar preču piegādātāju nosaka vismaz līdz gada beigām.

 
9.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka plāns ir papildināms ar jaunu pasākumu - Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.pantā noteiktā kompensācija pašvaldību bāriņtiesu un sociālo dienestu darbiniekiem par virsstundu darbu vai papildu darbu, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem atbalstu - sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, nepavadīto bērnu juridiskās pārstāvniecības jautājumu risināšanu, u.c. - lūdzu papildināt plāna pielikumu .
Piedāvātā redakcija
B kolonna (pasākums)  - Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.pantā noteiktā kompensācija pašvaldību bāriņtiesu un sociālo dienestu darbiniekiem par virsstundu darbu vai papildu darbu, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem atbalstu - sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, nepavadīto bērnu juridiskās pārstāvniecības jautājumu risināšanu, u.c. ; C kolonna ( Atbildīgā institūcija) - Labklājības ministrija; D kolonna (papildu nepieciešamais finasējums, euro) - 2 348 076 euro (marts-jūnijs) ;  E kolonna (Aprēķins) - Indikatīvi nepieciešamais finansējums ir 2 348 076 eur, kas ticis apstiprināts pieņemtajos Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma grozījumos (2022.gada 7.aprīlī).
10.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums

Lūdzu precizēt plāna pielikumā  4.19.pasākuma "Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā  sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem (pilngadīgām personām, bērniem)" D un E kolonnu
Piedāvātā redakcija
D kolonna (papildu nepeiciešamais finasējums)  -  286 440 euro
E kolonna (aprēķins) -  350 personas x 27.28 euro x 30 dienas = 286 440 euro.

 
11.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzu papildināt pielikumu ar pasākumu 4.10. "Ar ģimeni un bērna aprūpi saistīto valsts sociālo pabalsta nodrošināšana."
Piedāvātā redakcija
Pasākums - Ar ģimeni un bērna aprūpi saistīto valsts sociālo pabalsta nodrošināšana.
Atbildīgā institūcija - Labklājības ministrija
Papildus nepieciešamais finansējums, euro  - 2 436 117 euro gadā.
Aprēķins -
Izglītības un zinātnes ministrijas informācija uz 20.04.2022. par izglītojamo skaitu ar reģistrētu apakšstatusu Ukrainas civiliedzīvotājs (pirmskolas izglītības iestādēs un 1.-12.klasē) - 3 500 bērni. Tiek pieņemts neliels bērnu skaita palielinājums līdz 4 000 mēnesī.
Tiek pieņemts, ka vidējais bērnu skaits ģimenē ir 2 bērni, attiecīgi ĢVP apmērs 50 euro par katru bērnu.
Indikatīvais aprēķins: 4 000 bērni x 50 euro/mēn = 200 000 euro/mēn. Gadā- 1 800 000
Tiek pieņemts, ka kopumā piedzims 100 bērni. Bērna piedzimšanas pabalsts ir vienreizējs - 421,17 euro par katru bērnu.
421,17 x 100 = 42 117 euro 
Tiek pieņemts, ka bērnu skaits vecumā līdz 2 gadiem ir 500 bērni; bērna kopšana pabalsta vidējais plānotais apmērs 2022.g. budžetā plānots 132 euro.
500 bērni x 132 euro = 66 000 euro/mēn Gadā: 594 000
12.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzu precizēt excel faila 4.21 pasākuma D un E kolonnas
Piedāvātā redakcija
D kolonnā:330 450 euro/2022.gadam
E kolonnā:Atbilstoši VBTAI datiem, ko sniegušas bāriņtiesas par pieņemtajiem lēmumiem, kopējais bērnu skaits, kuriem iecelts ārkārtas aizbildnis uz 20.04.2022. ir 586 bērni un 168 ārkārtas aizbildņi. Paredzams, ka paklapojumu bērnu skaits palielināsies līdz 1000 bērniem un 300 ārkārtās aizbildņiem.
Indikatīvais aprēķins:                                                                                            
Gadā - 300 x 10 konsult. x 23.40 euro =  70 200 euro soc.darb.konsult.
Vidēji mēnesī:  7 800 euro
Gadā - 1000 x 10 konsult. x 23.40 euro =234 000euro  psihologa konsult.
Vidēji mēnesī: 26 000 euro
Atbalsta grupas gadā -  150 grupas x 175 euro = 26 250 euro  atbalsta grupas.
Vidēji mēnesī 16 grupas x 175 euro = 2 800 euro   
13.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzu precizēt excel faila 4.20 pasākuma D un E kolonnas

 
Piedāvātā redakcija
D kolonna (papildu nepieciešamais finansējums) - 2 888 100 euro/ 2022. gadam
E kolonna (Aprēķins) - Pabalsts nepavadīta bērna uzturam. Tiek pieņemts, ka 100% bērnu ir vecumā virs 7 gadiem (atbilstoši pašvaldību sniegtajiem  datiem uz 27.03.2022. visi nepavadītie bērni bija vecumā virs 7 gadiem).
Atbilstoši VBTAI datiem, ko sniegušas bāriņtiesas par pieņemtajiem lēmumiem, kopējais bērnu skaits, kuriem iecelts ārkārtas aizbildnis, uz 20.04.2022. ir 586 bērni. Paredzams, ka nepavadīto bērnu skaits palielināsies līdz 1000 bērniem
Aprēķins: 258 euro x 1000 bērni = 258 000euro/mēn. Gadā (9 mēneši) -  2 322 000 euro
Pabalsts apģērba un mīkstā inventāra iegādei. 
Katrai pašvaldībai ir atsevišķi noteikts pabalsta apmērs un nav iespējams objektīvi noteikt vienu vidējo vērtību, turklāt šo atbalstu var sniegt uzreiz vai dalīti pa mēnešiem vai ceturkšņiem. Pēc pašvaldību sniegtajiem datiem nedēļā no š.g. 21.-27.martam vidējās pašvaldību izmaksas šim atbalstam uz nepavadītu bērnu bija 116 euro, tāpēc aprēķinos tiek pieņemts, ka vidējās izmaksas ir  116 euro mēnesī par bērnu.
Aprēķins: 116 euro x 100 bērni vidēji mēn (1000bērni : 10 mēn) = 11 600 euro/mēn. Gadā (9 mēneši): 104 400 euro 
Atlīdzība par ārkārtas aizbildņa pienākumu pildīšanu ir 171 euro mēnesī neatkarīgi no nepavadīto bērnu skaita. Pabalsta apmērs ir pielīdzināts minimālajam apmēram, kas noteikts par audžuģimenes pienākumu pildīšanu. Uz aprīļa sākumu bija 168 aizbildņi, paredzams, ka būs 300 aizbildņi. Aprēķins - 300x171=51 300euro/mēnesī. Gadā (9mēneši) - 461 700 euro
14.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzu precizēt plāna pielikuma  4.4 pasākuma "Valsts finansēto tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšana" D un E kolonnas
 
Piedāvātā redakcija
D kolonna (papildu nepieciešamais finansējums) - 500 000 euro/ 2022. gadam
E kolonna (Aprēķins) - Prognozētais tehnisko palīglīdzekļu saņēmēju skaits 2022. gadā 500 personas un vidējās tehnisko palīglīdzekļu izmaksas vienai personai vidēji 1000 euro (indikatīvais finansējums tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai: 500 personas*1000 euro=  500 000 euro). Vidēji mēnesī 500 000:9(mēneši)=55 555 euro/mēnesī

 
15.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums

Ņemot vērā, ka plāns ir papildināms ar jaunu pasākumu - Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem Latvijā noteikta invaliditāte vai īpašas kopšanas nepieciešamība - lūdzu papildināt plāna pielikumu.


 
Piedāvātā redakcija
B kolonna (pasākums)  - Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem Latvijā noteikta invaliditāte vai īpašas kopšanas nepieciešamība; C kolonna ( Atbildīgā institūcija) - Labklājības ministrija; D kolonna (papildu nepieciešamais finasējums, euro) - 2 458 545 ( 2022.gada 8 mēnešiem); E kolonna (Aprēķins) - 2 458 545 ( 2022.gada 8 mēnešiem) ietilps piemaksa pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti, īpašas kopšanas pabalsts (gan bērnam, gan pilngadīgai personai, t.sk. tie, kam tiesības uz pabalstu būs ārpus invaliditātes sistēmas) un valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts personām ar invaliditāti.

Aprēķins par piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti:Piemaksas apmērs ir 106,72 euro/mēn.
Pieņemts, ka
decembrī: 200cilv. × 106,72 euro = 21 344 euro
novembrī:200cilv. × 106,72 euro = 21 344 euro
oktobrī: 175 cilv. × 106,72 euro = 18 676 euro
septembrī: 175 cilv. × 106,72 euro = 18 676 euro
augustā: 150 cilv. × 106,72 euro = 16 008 euro
jūlijā:  150 cilv. × 106,72 euro = 16 008 euro
jūnijā:  100 cilv. × 106,72 euro = 10 672 euro
maijā:  75 cilv. × 106,72 euro = 8 004 euro
=
130 732 euro

Īpašas kopšanas pabalsts bērnam apmērs ir 313,43 euro/mēn.
Pieņemts, ka
decembrī: 60 cilv. × 313,43 euro = 18 805,80 euro
novembrī: 60 cilv. × 313,43 euro = 18 805,80 euro
oktobrī: 55 cilv. × 313,43 euro = 17 238,65 euro
septembrī: 50cilv. × 313,43 euro = 15 671,50 euro
augustā: 45cilv. × 313,43 euro = 14 104,35 euro
jūlijā: 40cilv. × 313,43 euro = 12 537,20 euro
jūnijā:  35cilv. × 313,43 euro = 10 970,05 euro
maijā:  39cilv. × 313,43 euro = 9 402,90 euro
=
117 536  euro

Pabalsta apmērs ir 313,43 euro/mēn. personām, kurām invaliditāte ir no bērnības un 213,43 euro/mēn. pārējām personām.
Pieņemts, ka uz šo pabalstu varētu pretendēt 60 personas, no kurām 20 cilvēkiem invaliditāte varētu būt noteikta no bērnības un 40cilvēki - vispārējā gadījumā.
Nepieciešamais finansējums gadam pabalsta izmaksāšanai:
39 492,18 euro (ja invaliditāte no bērnības) un
61 681,27 (ja invaliditāte noteikta pieaugušā vecumā)
Kopā: 101 173,45 euro

Valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmrēķins: pieņemts, ka novembrī un decembrī VSNP saņem:
I inv.gr 300 cilv.
II inv. gr 900 cilv.
III inv. gr 600 cilv.
Līdz gada nogalei cilvēku skaits pieaug pakāpeniski.
Gadā kopā nepieciešams finansējums:
I inv. grupai - 371 962,50 euro
II inv. grupai - 1 407 708 euro
III inv. grupai - 531 375 euro

Īpašas kopšanas pabalsts ārpus invaliditāte ssistēmas līdz 2022. gada 31. oktobrim: bērniem 94 029 (indikatīvi 50 bērni) un pieaugušajiem 64 028 ( indikatīvi 50 personas)
16.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzu precizēt plāna pielikumu 4.12 "Pakalpojuma pārvietošanās atbalstam nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem ar smagiem vai ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem, kuri ierobežo personas spējas patstāvīgi pārvietoties un sevi aprūpēt."pasākuma D un E kolonnas
Piedāvātā redakcija
D kolonna (papildu nepieciešamais finansējums) - 721 224 euro/ 2022. gadam
E kolonna (Aprēķins) - Prognozētais pakalpojuma saņēmējus skaits vidēji mēnesī plānots 280 personas (prognozē ņemts vērā  asistenta pakalpojuma saņēmēju skaits proporcija Latvijā)  .   Pieņemts, ka vidējais piešķiramais pakalpojuma apjoms, vērtējot katru gadījumu individuāli, varētu būt līdz 60 h mēnesī (pakalpojuma vienas stundas izmaksa = 4,77 euro).                                                                                      
Aprēķins 280 personas*60h*4.77euro=80 136 euro/mēnesī jeb 80 136*9 (mēneši)=721 224 euro/ 2022. gadam

 
17.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka plāns ir papildināms ar jaunu pasākumu - Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri sasnieguši likumā “Par valsts pensijām” noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuriem nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā - lūdzu papildināt plāna pielikumu .
Piedāvātā redakcija
B kolonna (pasākums)  - Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri sasnieguši likumā “Par valsts pensijām” noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuriem nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā; C kolonna ( Atbildīgā institūcija) - Labklājības ministrija; D kolonna (papildu nepieciešamais finasējums, euro) - 294 300 euro/ 2022 (V-XII) pieņemot, ka vidējais izmaksas mēnešu skaits ir 4,5;  E kolonna (Aprēķins) - Ja no 20 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem 6% ir seniori, no kuriem puse varētu pieteikties valsts sociālā nodrošinājuma pabalstam vecuma gadījumā (109 euro), tad: (20 000 x 6%) : 2 = 600 x 109 = 65 400 euro mēnesī.

 
18.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Piedāvājam svītrot Pasākumu plāna punktu 2.5., jo mūsuprāt tas pēc būtības dublē plāna punktu 2.2.1.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
2.2.1. mājsaimniecības pabalsta izmaksāšana;
Piedāvātā redakcija
2.2.1. atbalsta Ukrainas civiliedzīvotājus uzņemošajām mājsaimniecībām izmaksāšana;