Atzinums

Projekta ID
24-TA-326
Atzinuma sniedzējs
Finanšu izlūkošanas dienests
Atzinums iesniegts
21.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
FID aicina MK noteikumu projekta 17. punkta ievaddaļā svītrot vārdus “kas viennozīmīgi identificējams normatīvajos aktos, ar kuriem noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas”, ievērojot to, ka šāda norāde maldinoši var liecināt par pienākumu Tiesu administrācijai veikt personu pārbaudi tikai pret tiešu sakritību Apvienoto Nāciju Organizācijas vai Eiropas Savienības, vai citu starptautisko organizāciju, kuru dalībvalsts ir Latvija, starptautisko sankciju sarakstos, nevis, piemēram – sankciju attiecināmību, pamatojoties uz personas atrašanos sankciju subjekta īpašumā, valdījumā, turējumā vai kontrolē. Attiecīgi, Finanšu izlūkošanas dienests lūdz izteikt MK noteikumu projekta 17. punkta ievaddaļu šādā redakcijā:
“17. Tiesu administrācija, izpildot starptautiskās vai nacionālās sankcijas, pārbauda, vai valsts vienotā datorizētā zemesgrāmata satur ziņas par sankciju subjektu, un ja sankciju subjektam: (…)”
 
Piedāvātā redakcija
Attiecīgi, Finanšu izlūkošanas dienests lūdz izteikt MK noteikumu projekta 17. punkta ievaddaļu šādā redakcijā:
“17. Tiesu administrācija, izpildot starptautiskās vai nacionālās sankcijas, pārbauda, vai valsts vienotā datorizētā zemesgrāmata satur ziņas par sankciju subjektu, un ja sankciju subjektam: (…)”
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
FID aicina izvērtēt nepieciešamību salāgot MK noteikumu projekta 17.1. apakšpunktā paredzēto tiesisko regulējumu attiecībā uz kompetento institūciju ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 13. panta piekto daļu, kas paredz, ka rajona (pilsētas) tiesas zemesgrāmatu nodaļa kā kompetentā institūcija izpilda starptautiskajās vai nacionālajās sankcijās noteikto aizliegumu nostiprināt īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu vai ieraksta aizlieguma atzīmi, kas kavē jebkuru labprātīgu (izņemot mantošanas ceļā iegūtu) tiesību nostiprināšanu attiecībā uz sankciju subjekta īpašumā esošu nekustamo īpašumu. MK noteikumu projekta 17.1. apakšpunkts, savukārt, paredz, ka Tiesu administrācija informāciju izpildei nodod rajona (pilsētas) tiesai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
FID izsaka priekšlikumu MK noteikumu projekta 21. punktā aiz vārda “resursi”, papildināt ar vārdiem: “par kuriem ir sniegta informācija Finanšu izlūkošanas dienestam šo noteikumu noteiktajā kārtībā”, izsakot 21. punktu šādā redakcijā:
“21. Personas, izpildot likuma 12. panta piektajā daļā noteikto pienākumu, Finanšu izlūkošanas dienestam iesniedz informāciju un dokumentus, kas pamato, ka iesaldēšana vai atbrīvošana no iesaldēšanas veikta  saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. Ja sankciju subjektam jau bijuši iesaldēti līdzekļi vai saimnieciskie resursi, par kuriem ir sniegta informācija Finanšu izlūkošanas dienestam šo noteikumu noteiktajā kārtībā, persona informē tikai par jauniem iesaldētiem līdzekļiem vai saimnieciskiem resursiem, atkārtoti nesniedzot pamatojumu to iesaldēšanai.”
 
Piedāvātā redakcija
“21. Personas, izpildot likuma 12. panta piektajā daļā noteikto pienākumu, Finanšu izlūkošanas dienestam iesniedz informāciju un dokumentus, kas pamato, ka iesaldēšana vai atbrīvošana no iesaldēšanas veikta  saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. Ja sankciju subjektam jau bijuši iesaldēti līdzekļi vai saimnieciskie resursi, par kuriem ir sniegta informācija Finanšu izlūkošanas dienestam šo noteikumu noteiktajā kārtībā, persona informē tikai par jauniem iesaldētiem līdzekļiem vai saimnieciskiem resursiem, atkārtoti nesniedzot pamatojumu to iesaldēšanai.”
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
FID MK noteikumu projekta 28. punktā aicina aizvietot vārdu “un” ar vārdu “ vai”, ievērojot MK noteikumu projekta 27. punktā izmantoto terminoloģiju, izsakot 28. punktu šādā redakcijā:
“28. Ārlietu ministrs informē Ministru kabinetu par saņemtajiem ārvalstu lūgumiem noteikt nacionālās sankcijas un par Finanšu izlūkošanas dienesta, valsts drošības iestāžu vai uzraudzības institūciju sniegto informāciju.”
 
Piedāvātā redakcija
“28. Ārlietu ministrs informē Ministru kabinetu par saņemtajiem ārvalstu lūgumiem noteikt nacionālās sankcijas un par Finanšu izlūkošanas dienesta, valsts drošības iestāžu vai uzraudzības institūciju sniegto informāciju.”
 
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildus, Finanšu izlūkošanas dienests vērš uzmanību, ka MK noteikumu projekta VI nodaļā nav ietverta kārtība izņēmumu piemērošanai Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 10. panta 1.1 un 1.2 daļā noteiktajos gadījumos, un lūdz pārliecināties, vai speciālie normatīvie akti šādu kārtību paredz.  
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Finanšu izlūkošanas dienests aicina MK noteikumu projekta 31. punktu papildināt ar atsauci uz Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 10. panta 1.3 daļu, nodrošinot, ka VI nodaļā minētie principi tiek attiecināti arī uz gadījumiem, kad lēmumu, pamatojoties uz Finanšu izlūkošanas dienesta ierosinājumu, pieņems Ministru kabinets. Ierosinām izteikt MK noteikumu projekta 31. punktu ievaddaļu šādā redakcijā:
“Likuma 10. panta pirmajā, 1. 3 un ceturtajā daļā minētā lēmuma pieņemšanai sankciju subjekts vai persona, kura vēlas veikt darbības, uz kurām attiecināmas starptautiskās un nacionālas sankcijas, Finanšu izlūkošanas dienestā iesniedz šādus dokumentus:”.
 
Piedāvātā redakcija
“Likuma 10. panta pirmajā, 1. 3 un ceturtajā daļā minētā lēmuma pieņemšanai sankciju subjekts vai persona, kura vēlas veikt darbības, uz kurām attiecināmas starptautiskās un nacionālas sankcijas, Finanšu izlūkošanas dienestā iesniedz šādus dokumentus:”.
 
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot šī atzinuma 5. punktā minēto, Finanšu izlūkošanas dienests aicina izteikt MK noteikumu projekta 33. punktu šādā redakcijā:
“33. Finanšu izlūkošanas dienests var izmantot jebkuru tā rīcībā esošu informāciju likuma 10. panta pirmajā un ceturtajā daļā minētā lēmuma pieņemšanai un 1.3 daļā minētā ierosinājuma sagatavošanai.”
 
Piedāvātā redakcija
“33. Finanšu izlūkošanas dienests var izmantot jebkuru tā rīcībā esošu informāciju likuma 10. panta pirmajā un ceturtajā daļā minētā lēmuma pieņemšanai un 1.3 daļā minētā ierosinājuma sagatavošanai.”
 
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot šī atzinuma 5. punktā minēto, Finanšu izlūkošanas dienests aicina izteikt MK noteikumu projekta 34. punktu šādā redakcijā:
“34. Pieņemot likuma 10. panta pirmajā un ceturtajā daļā minēto lēmumu un sagatavojot likuma 1.3 daļā minēto ierosinājumu, Finanšu izlūkošanas dienests tostarp izvērtē, vai iesniegtie dokumenti un informācija atbilst šo noteikumu IV. un VI. nodaļai un citos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, tai skaitā, Finanšu izlūkošanas dienesta personai noteiktajiem individuālajiem kritērijiem.”
 
Piedāvātā redakcija
“34. Pieņemot likuma 10. panta pirmajā un ceturtajā daļā minēto lēmumu un sagatavojot likuma 1.3 daļā minēto ierosinājumu, Finanšu izlūkošanas dienests tostarp izvērtē, vai iesniegtie dokumenti un informācija atbilst šo noteikumu IV. un VI. nodaļai un citos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, tai skaitā, Finanšu izlūkošanas dienesta personai noteiktajiem individuālajiem kritērijiem.”
 
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka no šobrīd piedāvātās MK noteikumu projekta 43. punkta redakcijas maldinoši izriet, ka pienākums veikt darbības gadījumā, ja starptautiskās vai nacionālās sankcijas pret personu tiek atceltas, tiek uzlikts tikai  MK noteikumu projekta V. nodaļā minētajiem reģistriem, Finanšu izlūkošanas dienests izsaka priekšlikumu izteikt MK noteikumu projekta 43. punktu šādā redakcijā:
“43. Ja tiek atceltas pret personu noteiktās starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai mainās sankciju subjekta īpašumtiesības vai kontrole, persona nodrošina, ka līdzekļi un saimnieciskie resursi nekavējoties tiek atbrīvoti , tostarp noteikumu V. nodaļā minētie reģistri dzēš noteiktās ierobežojumu atzīmes, izbeidzot ierobežojumu izpildi un līdzekļu vai saimniecisko resursu iesaldēšanu.”.
 
Piedāvātā redakcija
“43. Ja tiek atceltas pret personu noteiktās starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai mainās sankciju subjekta īpašumtiesības vai kontrole, persona nodrošina, ka līdzekļi un saimnieciskie resursi nekavējoties tiek atbrīvoti , tostarp noteikumu V. nodaļā minētie reģistri dzēš noteiktās ierobežojumu atzīmes, izbeidzot ierobežojumu izpildi un līdzekļu vai saimniecisko resursu iesaldēšanu.”.
 
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
MK noteikumu projekta anotācijas 6. lpp. aizstāt teikumu “Lai izpildītu līgumsaistības, kas radušās pirms sankciju noteikšanas, vai lai izpildītu tiesas lēmumu, kas paredz maksājuma veikšanu, atbilstoši nacionālajās vai starptautiskajās sankcijās paredzētajiem izņēmumiem, persona var vērsties FID, lai saņemtu attiecīgu atļauju šāda maksājuma veikšanai.” ar teikumu “Lai izpildītu līgumsaistības, kas radušās pirms sankciju noteikšanas, vai lai izpildītu tiesas lēmumu, kas paredz maksājuma veikšanu, vai lai izpildītu citu darbību, ko pieļauj starptautiskajās vai nacionālajās sankcijās noteikti izņēmumi, personas var vērsties FID, lai saņemtu attiecīgu atļauju šāda maksājuma veikšanai.”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
MK noteikumu projekta anotācijas 6. lpp. teikumu “Nepieciešamības gadījumā FID ir tiesības pieprasīt neatkarīgu vērtētāju vai auditoru vērtējumu, lai pamatotu darījuma vai darbības pamatotību.” aizstāt ar teikumu “FID ir tiesības pieprasīt no sankciju subjekta vai personas, kas vēlas veikt darbības, uz kurām attiecināmas starptautiskās vai nacionālās sankcijas, neatkarīgu vērtējumu, lai pamatotu darījuma vai darbības pamatotību”.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
MK noteikumu projekta anotācijas 2. lpp. sadaļā “Problēmas apraksts” vārdus “attiecībā uz finanšu tirgus dalībniekiem” aicinām aizstāt ar vārdiem “attiecībā uz finanšu tirgus vai finanšu tirgus dalībnieka intereses būtiski ietekmējošām Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalsts vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO)  dalībvalsts sankcijām”.

Vienlaikus nepieciešams pārskatīt saīsinājumu lietojumu vārdiem “ES” un “NATO” turpmāk.
 
Piedāvātā redakcija
-