Projekta ID
23-TA-3192Atzinuma sniedzējs
Konkurences padome
Atzinums iesniegts
19.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā Noteikumu projekta 3. un 72. punktu administratoram ir jāapmeklē kvalifikācijas pilnveides pasākumi šādās jomās: 1) maksātnespēja, komersantu pārvaldība un administratoru profesionālā ētika; 2) grāmatvedība un finanses, nodokļu administrēšana; 3) civilprocesa tiesības; 4) darba tiesības un darbinieku aizsardzība darba devēja maksātnespējas gadījumā; 5) lietvedība, arhīvniecība un fizisko personu datu aizsardzība; 6) noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršana.
KP vērtējumā, mācību pasākumos, ko organizē valsts iestādes, kuru kompetence ir tieši attiecināma uz jomām, kuras jāapgūst administratoram, ir iespējams iegūt aktuālāko informāciju un zināšanas, kas nepieciešamas administratora darbam. Attiecīgi valsts iestāžu rīcībā var būt tāda informācija, kas nav pieejama privātajiem tirgus dalībniekiem, piemēram, par biežāk konstatētajiem pārkāpumiem vai pieļautajām kļūdām valsts iestādes darbības tvērumā, praktiska informācija par darbu ar valsts pārvaldes uzturēto informācijas sistēmu, kas var veicināt administratoru kvalifikācijas paaugstināšanos un sekmīgu administratoru darbību.
Vienlaikus KP pauž bažas, vai Pašvaldību iestāžu organizētie mācību pasākumi būtu atzīstami par administratoru kvalifikācijas pilnveides pasākumiem, ņemot vērā, ka pašvaldības iestāžu kompetence ir attiecināma uz noteiktas pašvaldības administratīvo teritoriju un lielākoties skar pašvaldību autonomo funkciju izpildi. Proti, pašvaldību iestādes savā darbībā neīsteno ekskluzīvu kompetenci jomās, kuras atbilstoši Noteikumu projekta 3. punktam jāapgūst administratoram.
Attiecīgi būtu jāpārvērtē, vai punktā nepieciešams paredzēt iespēju ieskaitīt pašvaldību iestāžu organizētos kvalifikācijas pilnveides pasākumus kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmērā. Pēc izvērtējuma veikšanas vai nu šāda iespēja jāizslēdz no punkta vai attiecīgi papildināma Noteikumu projekta anotācija ar konkrētiem piemēriem, kuras pašvaldību iestādes spēj nodrošināt tādus kvalifikācijas pilnveides pasākumus, kuros iekļautā informācija ir attiecināma uz Noteikumu projekta 3. punktā minētajām jomām, ir unikāla un nav pieejama privātajiem tirgus dalībniekiem.
KP vērtējumā, mācību pasākumos, ko organizē valsts iestādes, kuru kompetence ir tieši attiecināma uz jomām, kuras jāapgūst administratoram, ir iespējams iegūt aktuālāko informāciju un zināšanas, kas nepieciešamas administratora darbam. Attiecīgi valsts iestāžu rīcībā var būt tāda informācija, kas nav pieejama privātajiem tirgus dalībniekiem, piemēram, par biežāk konstatētajiem pārkāpumiem vai pieļautajām kļūdām valsts iestādes darbības tvērumā, praktiska informācija par darbu ar valsts pārvaldes uzturēto informācijas sistēmu, kas var veicināt administratoru kvalifikācijas paaugstināšanos un sekmīgu administratoru darbību.
Vienlaikus KP pauž bažas, vai Pašvaldību iestāžu organizētie mācību pasākumi būtu atzīstami par administratoru kvalifikācijas pilnveides pasākumiem, ņemot vērā, ka pašvaldības iestāžu kompetence ir attiecināma uz noteiktas pašvaldības administratīvo teritoriju un lielākoties skar pašvaldību autonomo funkciju izpildi. Proti, pašvaldību iestādes savā darbībā neīsteno ekskluzīvu kompetenci jomās, kuras atbilstoši Noteikumu projekta 3. punktam jāapgūst administratoram.
Attiecīgi būtu jāpārvērtē, vai punktā nepieciešams paredzēt iespēju ieskaitīt pašvaldību iestāžu organizētos kvalifikācijas pilnveides pasākumus kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmērā. Pēc izvērtējuma veikšanas vai nu šāda iespēja jāizslēdz no punkta vai attiecīgi papildināma Noteikumu projekta anotācija ar konkrētiem piemēriem, kuras pašvaldību iestādes spēj nodrošināt tādus kvalifikācijas pilnveides pasākumus, kuros iekļautā informācija ir attiecināma uz Noteikumu projekta 3. punktā minētajām jomām, ir unikāla un nav pieejama privātajiem tirgus dalībniekiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiesību iegūšanas kārtot kvalifikācijas eksāmenu priekšnoteikums ir kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmeklēšana, KP vērtējumā, ir būtiski Noteikumu anotācijā iekļaut skaidrojumu, kas ir atzīstams par kvalifikācijas pilnveides pasākumu. Proti, KP vērtējumā, būtu svarīgi noteikt kvalitātes standartu vai pazīmes, kas nošķir informatīvu pasākumu no mācību pasākuma.
KP vērš arī uzmanību arī uz Maksātnespējas kontroles dienesta duālo dabu šī jautājuma tvērumā – no vienas puses Maksātnespējas kontroles dienests saskaņā ar Noteikumu projekta 76. punktu pieņem lēmumu par atļauju vai atteikumu administratoram kārtot kvalifikācijas eksāmenu, cita starpā vērtējot, vai administrators ir apmeklējis kvalifikācijas pilnveides pasākumus Maksātnespējas likumā noteiktajā apmērā; no otras puses Maksātnespējas kontroles dienests saskaņā ar Noteikumu projekta 73. punktu būs tiesīgs rīkot mācību pasākumus, kas būs ieskaitāmi kā kvalifikācijas pilnveides pasākumi. Līdz ar to, nepastāvot noteiktiem kritērijiem, kas ļauj pasākumu kvalificēt kā kvalifikācijas pilnveides pasākumu, var rasties konkurences neitralitātes risks saistībā ar apstākli, ka Maksātnespējas kontroles dienestam būs jāizvērtē, vai tā rīkotais pasākums atzīstams par kvalifikācijas pilnveides pasākumu, kā arī vērtējums jāveic attiecībā uz citu privātu un publisku personu rīkotajiem mācību pasākumiem.
KP vērš arī uzmanību arī uz Maksātnespējas kontroles dienesta duālo dabu šī jautājuma tvērumā – no vienas puses Maksātnespējas kontroles dienests saskaņā ar Noteikumu projekta 76. punktu pieņem lēmumu par atļauju vai atteikumu administratoram kārtot kvalifikācijas eksāmenu, cita starpā vērtējot, vai administrators ir apmeklējis kvalifikācijas pilnveides pasākumus Maksātnespējas likumā noteiktajā apmērā; no otras puses Maksātnespējas kontroles dienests saskaņā ar Noteikumu projekta 73. punktu būs tiesīgs rīkot mācību pasākumus, kas būs ieskaitāmi kā kvalifikācijas pilnveides pasākumi. Līdz ar to, nepastāvot noteiktiem kritērijiem, kas ļauj pasākumu kvalificēt kā kvalifikācijas pilnveides pasākumu, var rasties konkurences neitralitātes risks saistībā ar apstākli, ka Maksātnespējas kontroles dienestam būs jāizvērtē, vai tā rīkotais pasākums atzīstams par kvalifikācijas pilnveides pasākumu, kā arī vērtējums jāveic attiecībā uz citu privātu un publisku personu rīkotajiem mācību pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-