Atzinums

Projekta ID
24-TA-5
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
21.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Augstskolu likuma Pārejas noteikumu 99.pants paredz: “Izmēģinājumprojekts tiek īstenots valsts augstskolās, kuras izteikušas piekrišanu un attiecībā uz kurām Ministru kabinets pieņēmis lēmumu par izmēģinājumprojekta īstenošanu.”
Atkārtoti apliecinam, ka Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte ir izteikusi piekrišanu izmēģinājumprojekta īstenošanai no 2024.gada. Šāda apņemšanās ir nostiprināta Valdības rīcības plāna pasākumā 24.5. (3).
Iepriekšējā saskaņošanas kārtā šādu apņemšanos ir izteikušas arī vairākas citas augstākās izglītības iestādes, kas liecinātu par izmēģinājumprojektu ieviešanas pieejas paplašināšanas nepieciešamību. Esošajā piedāvājumā vairums AII iesaiste izmēģinājumprojektā tiek paredzēta 2026.gadā, kas neatbilst ziņojumā aprakstītajai pakāpeniskas iesaistes pieejai. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Informatīvajā ziņojumā un Rīkojumā, bez pietiekoša pamatojuma ir noteikti īpaši favorītisma apstākļi vienai augstākās izglītības iestādei Institucionālā finansēšanas modeļa ieviešanā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ziņojuma projektā piedāvāts budžeta dotāciju augstākās izglītības finansēšanas sistēmas pirmajā pīlārā  turpmāk piešķirt, balstoties uz akadēmiskā personāla atalgojumu un slodzēm, kā arī uz viszemāko studiju izmaksu koeficienta minimālo vērtību, kur papildu algai un DDVSAOI ir arī 48% izmaksu, kas saistītas ar infrastruktūru, materiāltehnisko nodrošinājumu, infrastruktūru, administrēšanu un citām pieskaitāmām izmaksām. Tas var radīt risku negatīvai ietekmei, ka tām studiju programmām, kuras ir tehnoloģiski un materiāltehniski ietilpīgākas, tikai akadēmiskā personāla atalgojums budžeta dotācijā atbildīs  IZM aprēķiniem, bet  tām būs lielāks izmaksu, kas saistītas ar infrastruktūru, materiāltehnisko nodrošinājumu, infrastruktūru, administrēšanu un citām pieskaitāmām izmaksām, īpatsvars. Rodas bažas vai izmaksu ietilpīgu programmu izmaksas, t.sk. STEM jomu, būs pietiekoši atbilstoši novērtētas.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Aicinam precizēt ziņojuma 9 lpp. minēto informāciju par augstāko izglītību ieguvušo īpatsvaru, secinājumos arī atbilstoši veidojot atsauces uz ziņojumā iekļauto statistisko informāciju (piemēram 4.attēlu) .
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Aktuāls un detalizētāk diskutējams ir jautājums par institucionālā finansējuma kritērijiem un atsevišķu no tiem nepieciešamību, jo nav skaidrs, kā un cik tieši tie ir saistīti ar institucionālā finansējuma  modeļa ieviešanu  (piemēram, budžetēšanas sistēma vai kvalitātes vadības sistēma), šādu kritēriju izveide un monitorēšana var radīt augstskolām papildus birokrātisko slogu, kā arī nepieciešams ziņojuma projektā precīzāk definēt šos atbilstības kritērijus, lai augstskolas var precīzāk un pēc būtības novērtēt savu atbilstību (piemēram, par kvalitātes vadības sistēmu) šiem kritērijiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ziņojumā būtu nepieciešams skaidrot piedāvāto “komplektu” finansējuma veidošanos 628 638 EUR, turklāt  7.tabulā B.scenārijā ir norādīts, ka finansējums tiks regulāri pārskatīts un pārdalīts. Vēršm uzmanību, ka izmēģinājumprojektu snieguma rādītājos un ziņojumā par izmēģinājumprojekta ieviesējiznstitūcijas izvēlē liels uzsvars ir STEM studijām. Ņemot vērā, ka STEM studijas ir izmaksu ietipīgas, iespējams šādu “komplektu” veidošanā būtu jāņem vērā jau esošais STEM studējošo skaita īpatsvars, attiecīgi “sverot” komplekta  izmaksas.
 
Piedāvātā redakcija
-