Atzinums

Projekta ID
24-TA-784
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
28.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācija:
“4.3.5.1. pasākuma 2.kārtas atbalsts ir papildinošs 4.3.5.1. pasākuma 1.kārtas atbalstam, kura ietvaros tiek veidoti jauni pakalpojumi un pasākuma mērķa grupas personas varēs uzsākt pakalpojumu saņemšanu tikai pēc pakalpojumu sniegšanai nepieciešamās infrastruktūras izveides. 4.3.5.1. pasākuma 2.kārtas ietvaros finansējums plānots tādiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem, kuriem pakalpojumu sniegšanai nepieciešamā infrastruktūra jau ir pieejama, un nepieciešami resursi pakalpojuma sniegšanas izmaksu nodrošināšanai. Tas ļaus paātrināt minimālajā sociālo pakalpojumu grozā plānoto SBSP pieejamību mērķa grupas personām, tai skaitā paplašinot nevalstisko organizāciju iespējas atbalsta sniegšanā sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem.”


Lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam precizēt Noteikumu projektu un / vai anotāciju, norādot detalizētāku skaidrojumu par to, vai 4.3.5.1. pasākuma 2. kārtas atbalstu var izmantot sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu  sniegšanai arī infrastruktūrā, kas ir izveidota, izmantojot citu Eiropas Savienības fondu pasākumu finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma otrās kārtas mērķa grupa ir:
Priekšlikums
4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas MK noteikumi nosaka, ka izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu (SBSP) infrastruktūrā, tai skaitā projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā, var sniegt maksas SBSP, ja pakalpojums mērķa grupas personām nenodrošina pilnu infrastruktūras noslodzi un sniedz tādus SBSP, kuriem izveidota SBSP infrastruktūra. MK noteikumu 47.3. punktā uzskaitītas visas personas, kurām var sniegt SBSP.

Savukārt 4.3.5.1. pasākuma 2. kārtas Noteikumi ir vērsti tikai uz Noteikumu 3. punktā norādītajām personām. Iesakām 4.3.5.1. pasākuma 2. kārtas Noteikumus pielīdzināt/sasaistīt ar 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas MK noteikumiem un paplašināt personu loku atbilstoši 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas MK noteikumu 47.3. punktā norādītajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācija, 6.lpp.
Anotācijā 4.lappusē ir teikts, “Sabiedrībā balstīti pakalpojumi ir pakalpojumi, kas personai sniedz atbalstu funkcionālo traucējumu radīto ierobežojumu pārvarēšanai, dodot iespēju dzīvot mājās, un bērnu gadījumā – augt ģimeniskā vai tai pietuvinātā vidē, ietverot preventīvos pasākumus, lai novērstu ilgstošas aprūpes institūciju pakalpojumu nepieciešamību. Sabiedrībā balstīti sociālie pakalpojumi ir pretstatīti institucionālajai aprūpei.”
Ir daudz runāts arī par SBSP pakalpojumu īpatsvara palielināšanu, bet tajā pašā laikā anotācijā iekļautais mērķa grupas definējums ierobežo cilvēku, kuri jau ir nonākuši ilgstošās aprūpes institūcijā, tiesības izmanot SBSP, piemēram, grupas mājas pakalpojumus. Attīstības vīzija, ka SBSP pakalpojumiem ir jāattīstās tāda veidā, lai tie buti pieejami pēc iespējas plašākam mērķa grupas personu lokam.
Deinstitucionalizācijas procesā noteikti ir jāatļauj piedalīties arī esošiem pansionātu klientiem, jo SBSP piedāvā labāko dzīves kvalitāti, ģimenisko vidi un socializācijas iespējas. Vai tā nebūtu diskriminācija, ja iespēja dzīvot labāko dzīvi būtu liegta esošajiem ilgstošo sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem? Piekrītu, ka DI viens no mērķiem atvieglot ģimenes locekļu slodzi, aprūpējot radiniekus, iespējams, risinājums būtu proporcija. Un dažreiz mēdz būt arī tādas situācijas, kad radinieki nosuta ģimenes locekli uz pansionātu un paņem atpakaļ. Kā rīkoties šajā situācijā? Un vai šīs definējums tiešam liedz visas iespējas ilgstošās sociālās aprūpes klientiem piedalīties DI?
Attīstoties SBSP ietekmēs tradicionālo sociālo pakalpojumu kvalitāti, papildus tam, pašvaldībām ir vitāli nepieciešami atbalsta pasākumi un projekti, lai katra institūcija attīstītu ģimeniskās vides  iezīmes.
 
Piedāvātā redakcija
-