Atzinums

Projekta ID
24-TA-2782
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
27.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Darba devēji norāda, ka jauna finansēšanas modeļa ieviešanai nepieciešams papildu finansējums ir rodams Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošajā budžetā un programmās.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumam pielikumā pievienot plānoto Ministru kabineta noteikumu projektu par vispārējās izglītības finansēšanu, ņemot vērā, ka IZM izplatītajam modeļa aprēķinam jāievada aptuveni 370 skaitļi, tas satur vairāk kā 1000 konstantes un vairāk kā 4000 formulas, kā arī aprēķins ietver izņēmumus, individuālus izvērtējumus, līgumus un procedūras, kas nav detalizētāk aprakstītas ziņojumā, bet būtiski ietekmēs skolas un pašvaldības finansējuma aprēķinu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumā skaidrot vai “optimālie” klašu lielumi, t.sk. paredzētie izņēmumi ir plānoti ilgtermiņā, t.i. vai esošais Latvijas skolu tīkls tiek uzskatīts par optimālu gan pēc skolu skaita, gan lieluma? T.sk. ņemot vērā, ka modelis apturēs tīkla turpmāku optimizāciju, jo skolām izdevīgi veidot daudz nelielas klases un pašvaldībām – neapvienot skolas. LDDK uzskata, ka šāda pieeja un modeļa ieviešana rada riskus turpmākai izglītības posma 7.-9.klasei attīstībai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumā definēt / skaidrot principu “izglītības iestāde saņem finansējumu atbilstoši programmas īstenošanas izmaksām”, pamatojot to ar skaitliskiem aprēķiniem, norādot t.sk,
a) vai skolai apvienojot divas mazākas klases, tai samazināsies budžeta dotācija atbilstoši modelī iestrādātajam aprēķina algoritmam? b) ja pašvaldība apvienos divas mazākas skolas, vai pašvaldībai samazināsies budžeta dotācija atbilstoši modelī iestrādātajam aprēķina algoritmam?
Ja abi nosacījumi ir iekļauti modeļa aprēķina algoritmā, šādi nosacījumi ir būtiski un tiešā tekstā iekļaujami ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Saskaņā ar LDDK modelēto, plānots aptuveni 9 milj. eiro “ietaupīt”, valstij nefinansējot mazās vidusskolas. Attiecīgi, šādas skolas tiks reorganizētas, un bērni ies citās vidusskolās vai apgūs profesionālo izglītību. Lūdzam IZM attiecīgi veikt  valsts budžeta un pašvaldību izmaksu prognozes precizēšanu, t.sk. nepieciešamo aprēķināt finansējumu profesionālajai izglītībai no 2025.gada 1.septembra papildu audzēkņu uzņemšanai. Lūdzam pievienot provizoriski to vidusskolu sarakstu, kas netiks finansētas no valsts budžeta finansējuma, un modelēt, kur attiecīgie bērni mācīsies, ja skola tiks slēgta.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Saskaņā ar LDDK aprēķiniem, aptuveni 10 pašvaldībām valsts budžeta finansējums pieaugs par 30-40%, un vairāk kā 100 skolām par 50-140% (finansējums būs 2.4x lielāks nekā esošais). Ņemot vērā, ka parasti gada laikā institūcijas kapacitāti iespējams efektīvi palielināt par aptuveni 15-20%, lūdzam katrai šādai skolai un pašvaldībai sniegt IZM redzējumu / pamatojumu un plānu:
a) kā par attiecīgo % pieaugs pieejamo izglītības pakalpojumu apjoms un kvalitāte un
b) kā tiks piesaistīti nepieciešamie cilvēkresursi.
Ja šādus individuālus pakalpojuma un cilvēkresursu pieauguma plānus nav iespējams pievienot, lūdzam plānot finansējuma pieaugumu katrai institūcijai ne lielāku par 20% gadā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojumā izmantotie pieņēmumi un novirzītais finansējums paredzēts aptuveni 4100 papildus pedagogu slodžu finansēšanai. Lūdzam sniegt pamatojumu, kā IZM ir nodrošinājis un kādus pasākumus īstenos, lai 2025.gada 1.septembrī skolas spētu piesaistīt 4100 papildu pedagogus (īpaši, Rīgā un Pierīgā), ņemot vērā, ka katrs mācību gads tiek uzsākts ar neskaitāmām vakancēm izglītības iestādēs.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Saskaņā ar LDDK modelēto situāciju, kas balstās uz 2024.gada septembra IZM datiem par skolēnu skaitu skolās un IZM sniegto modeļa aprakstu, pašvaldību finansējums modeļa īstenošanai būs 23-24 milj. eiro, nevis IZM minētie 11 milj.  Lūdzam detalizētus IZM aprēķinus katras skolas un pašvaldības līmenī, kas pamatotu IZM prognozi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lai varētu modelēt valsts budžeta un pašvaldību izmaksas, lūdzam IZM pievienot detalizētu sarakstu ar visām skolām, kurām tiks piemēroti modelī paredzētie izņēmumi - “vienīgā vidusskola pašvaldībā”, "pieejamības skola", “pierobežas skola”, “pārejas skola”, “mazas klašu telpas” u.c., kā arī ziņojumam pievienot nosacījumus un kārtību, kā šie izņēmumi tiks piešķirti.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar detalizētām aplēsēm par katru pašvaldību un izglītības iestāžu finansējumu, nodrošinot datu validāciju un izsekojamību kopēji virzītajam finansējuma pieprasījumam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, modeļa sākotnējo mērķi – izglītības kvalitātes paaugstināšanu, un plānoto 26% sabiedrības izmaksu (valsts budžeta) pieaugumu izglītības finansēšanai (t.sk. pieauguma aprēķins dubultojies kopš 2024.gada februāra versijas), lūdzam informatīvajā ziņojumā sniegt skaitliskus un mērāmus rādītājus, pamatojot, kā par vismaz 26% katram vidējam skolēnam paaugstināsies izglītības kvalitāte vai pieejamo pakalpojumu apjoms. LDDK uzskata, ka nav pamata tik būtiski palielināt sabiedrības izmaksas bez būtiskas intervences pakalpojuma sniegšanā, kas atbilstu sabiedrības un tautsaimniecības kopējām interesēm. Lūdzam norādīt, kādas prasības tiks iekļautas, un kādos normatīvajos aktos, lai skolas šo palielināto izglītības kvalitāti un apjomu nodrošinātu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka modeļa šablons ietver līdz 370 skaitļu ievadi katrai skolai, kā arī būs nepieciešams izvērtēt katras skolas un klases atbilstību izņēmumiem, un par to darbību slēgt līgumus, lūdzam aprēķināt modeļa ieviešanai nepieciešamo papildu administratīvo resursu pašvaldībās un IZM, un pievienot attiecīgās izmaksas modeļa ieviešanas izmaksām. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ziņojumā aprakstīt, kādi realitātē dažādi izglītības pakalpojumi būs pieejami skolā ar 5 bērniem klasē (vai 75 bērniem kopā 1.-12.klasē). Lūdzam ziņojumā skaidrot IZM uzstādījumu “augstvērtīga izglītība jebkurā Latvijas vietā”, kā skola ar 75 bērniem spēs nodrošināt tikpat daudzveidīgus izglītības pakalpojumus kā skola ar 2069 bērniem? Ja tām mazajām skolām būs nepieciešams papildus finansējums un resursi, lūdzam to iekļaut ziņojumā. Ja ir paredzēts ierobežot lielās skolās pieejamo pakalpojumu apjomu, lūdzam to aprakstīt ziņojumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atbilstoši klašu dalīšanas un finansējuma nosacījumiem, ja skolēnu skaitu skaits klašu grupā samazinās par 1, finansējums var samazināties pat par 59'990 eiro. Neveiksmīgi izveidojoties apstākļiem, palielā skolā 12 bērni mazāk var nozīmēt -523,068 eiro. Lūdzam IZM iekļaut skaidrojumu, kā skolām plānot darbu šādā nenoteiktībā ar būtiskām finansējuma svārstībām vai novērst būtiskas finansējuma izmaiņas, nedaudz mainoties bērnu skaitam.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pievienot ziņojumā paredzētā IZM un pašvaldības līguma nosacījumus un juridisko pamatu, jo patlaban nav skaidra šādu līgumu jēga.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojuma 9.lapā lūdzam tekstu “godprātīgu klašu dalīšanu paralēlklasēs uzraudzīs IZM un Izglītības kvalitātes valsts dienests” aizstāt ar precīziem mazāku klašu izveidošanas nosacījumiem, kas tiks iekļauti regulējumā. Atbilstoši IZM izplatītajam aprēķina modelim, skolām visizdevīgāk ir veidot klases ar vidēji 16.1 bērnu. Ņemot vērā īsos saskaņošanas termiņus un administratīvo slogu, nav skaidrots, kā IZM spēs izkontrolēt 9600 klašu izveides principus. Ņemot vērā, ka, brīvi pārmodelējot klases, skolas var palielināt savu dotāciju pat par 40%, iespējamie budžeta izdevumi var būt divas reizes lielāki – sasniegt 196 milj. eiro IZM aprēķinātā 101 milj. vietā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt vai skaidrot Informatīvā ziņojuma finanšu aprēķinos iekļauto informāciju par fiskālo ietekmi uz valsts un pašvaldības budžeta ieguldījumu. Saskaņā ar informatīvā ziņojuma aplēsi, modeļa izmaksas valsts budžetam būtu 101.2 milj eiro, bet ar 2.6% pieaugumu – 124.6 milj. eiro, kas nav matemātiski pareizi.
Piedāvātā redakcija
-