Projekta ID
24-TA-385Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
05.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – Ministrija) vērš uzmanību, ka ievērojot Direktīvas Nr. 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu 15.b un 15.c panta nosacījumus, kas nosaka dalībvalstīm pienākumu līdz 2025.gada 21.maijam veikt teritoriju kartēšanu atjaunojamo energoresursu elektrostaciju attīstības veicināšanai, Klimata un enerģētikas ministrija 2024.gada 28.februārī ar VSIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – LVĢMC) ir noslēgusi atsevišķu pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumu Nr. PL/2024/5/KEM (turpmāk – Līgums).
Līguma uzdevums Nr. 26-06.01. uzdevums paredz kartogrāfiskā materiāla izstrādi atjaunīgās enerģijas paātrinātas apguves teritoriju noteikšanai. Uzdevums šobrīd paredz 3 sasniedzamos rezultātus:
1) kartogrāfisko slāņu sagatavošana - vēja ātruma slānis, saules radiācijas intensitātes slānis, lauksaimniecībai izmantotās teritorijas, nacionālās nozīmes lauksaimniecības zemes, ar mežiem klātās teritorijas, kūdras izplatības laukumi un ieguves vietas (esošās, rekultivētās un degradētās kūdras ieguves vietas);
2) kartogrāfisko slāņu sagatavošana - esošie un plānotie vēja parki, esošie un plānotie saules parki, blīvi apdzīvotas teritorijas (pilsētas), biogāzes & biometāna ražotāji, atkritumu poligoni, notekūdeņu attīrīšanas iekārtas;
3) kartogrāfisko slāņu sagatavošana - īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, NATURA 2000 teritoriju, piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu teritoriju slāņi.
Tādējādi, lai saskaņotu Ministrijas uzsākto darbu ar informatīvajā ziņojumā piedāvāto risinājumu, Ministrijas ieskatā kā informatīvā ziņojumā paredzētā rīcības plāna administratīvā sloga mazināšanai nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā 5.4.1. apakšpunktā noteiktā pienākuma - izstrādāt telpisko karti, attēlojot teritorijas, kurās vēja parku attīstība nav pieļaujama, kā arī teritorijas, kurās attīstība ir pieļaujama ar ierobežojumiem vai bez ierobežojumiem, aprakstot noteiktos ierobežojumus (prasības vēja parku attīstībai), tai skaitā ņemot vērā vietējas pašvaldības teritorijas plānojuma regulējumu - izpildītājs būt norādāms LVĢMC. LVĢMC karti izstrādātu sadarbībā ar Ministriju, kura ir enerģētikas politikas veidotāja, attiecīgi pie rīcības plāna 5.4.1. apakšpunkta izpildītājiem būtu norādāms – KEM/LVĢMC.
Turklāt, lai kartē tiktu atspoguļota patiesā informācija par teritorijām, kurās ir iespējama vēja parku attīstība, tā būtu jābalsta uz digitālām kartēm, kurās norādītas dabas aizsardzības teritorijas, teritorijas, kurās saskaņā ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu ir paredzēti ierobežojumi vai aizliegumi vēja parku attīstībā, kā arī uz karti, kurā norādīta vēja parku attīstībai pieejamās teritorijas, ņemto vērā aizsardzības nozares operacionālās vajadzības. Ievērojot, ka vadošā valsts pārvaldes iestāde vides aizsardzības un teritorijas attīstības plānošana jomā ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības (turpmāk – VARAM) ministrija, savukārt Aizsardzības ministrija atbild par valsts aizsardzības politikas izstrādi, rīcības plāna 5.4.1. apakšpunktā ir jāparedz VARAM un Aizsardzības ministrijas pienākums nodrošināt LVĢMC ar attiecīgām digitālām kartēm.
Līguma uzdevums Nr. 26-06.01. uzdevums paredz kartogrāfiskā materiāla izstrādi atjaunīgās enerģijas paātrinātas apguves teritoriju noteikšanai. Uzdevums šobrīd paredz 3 sasniedzamos rezultātus:
1) kartogrāfisko slāņu sagatavošana - vēja ātruma slānis, saules radiācijas intensitātes slānis, lauksaimniecībai izmantotās teritorijas, nacionālās nozīmes lauksaimniecības zemes, ar mežiem klātās teritorijas, kūdras izplatības laukumi un ieguves vietas (esošās, rekultivētās un degradētās kūdras ieguves vietas);
2) kartogrāfisko slāņu sagatavošana - esošie un plānotie vēja parki, esošie un plānotie saules parki, blīvi apdzīvotas teritorijas (pilsētas), biogāzes & biometāna ražotāji, atkritumu poligoni, notekūdeņu attīrīšanas iekārtas;
3) kartogrāfisko slāņu sagatavošana - īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, NATURA 2000 teritoriju, piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu teritoriju slāņi.
Tādējādi, lai saskaņotu Ministrijas uzsākto darbu ar informatīvajā ziņojumā piedāvāto risinājumu, Ministrijas ieskatā kā informatīvā ziņojumā paredzētā rīcības plāna administratīvā sloga mazināšanai nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā 5.4.1. apakšpunktā noteiktā pienākuma - izstrādāt telpisko karti, attēlojot teritorijas, kurās vēja parku attīstība nav pieļaujama, kā arī teritorijas, kurās attīstība ir pieļaujama ar ierobežojumiem vai bez ierobežojumiem, aprakstot noteiktos ierobežojumus (prasības vēja parku attīstībai), tai skaitā ņemot vērā vietējas pašvaldības teritorijas plānojuma regulējumu - izpildītājs būt norādāms LVĢMC. LVĢMC karti izstrādātu sadarbībā ar Ministriju, kura ir enerģētikas politikas veidotāja, attiecīgi pie rīcības plāna 5.4.1. apakšpunkta izpildītājiem būtu norādāms – KEM/LVĢMC.
Turklāt, lai kartē tiktu atspoguļota patiesā informācija par teritorijām, kurās ir iespējama vēja parku attīstība, tā būtu jābalsta uz digitālām kartēm, kurās norādītas dabas aizsardzības teritorijas, teritorijas, kurās saskaņā ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu ir paredzēti ierobežojumi vai aizliegumi vēja parku attīstībā, kā arī uz karti, kurā norādīta vēja parku attīstībai pieejamās teritorijas, ņemto vērā aizsardzības nozares operacionālās vajadzības. Ievērojot, ka vadošā valsts pārvaldes iestāde vides aizsardzības un teritorijas attīstības plānošana jomā ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības (turpmāk – VARAM) ministrija, savukārt Aizsardzības ministrija atbild par valsts aizsardzības politikas izstrādi, rīcības plāna 5.4.1. apakšpunktā ir jāparedz VARAM un Aizsardzības ministrijas pienākums nodrošināt LVĢMC ar attiecīgām digitālām kartēm.
Piedāvātā redakcija
-