Projekta ID
24-TA-775Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka projekta 158., 159. un 160. punktu nepieciešams izvērtēt un precizēt. Vēršam uzmanību, ka projekta 158. – 161. punktā ir noteikts administratīvais process iestādē par valsts atbalsta piešķiršanu. Tādējādi projektā nav jāveido regulējums par noteiktu valsts pārvaldes darbību izpildes nosacījumiem un to izpildes termiņiem, jo to nosaka Administratīvā procesa likuma 64. pants. Savukārt valsts pārvaldē pieņemtie lēmumi jāpaziņo Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā. Ievērojot minēto, piedāvājam projektā neveidot regulējumu, kas ir pretrunā ar minētajos likumos noteikto, turklāt projekta 160. punktā noteiktais 14 dienu termiņš lēmuma nosūtīšanai ir uzskatāms kā nesamērīgi liels un neatbilstošs valsts pārvaldes principiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt projektu un nodrošināt korektu redakciju. Piemēram,
1) no 5.4.2. apakšpunkta izriet, ka tam seko apakšpunkti, kur uzskaitīts atbalsta apmērs, ko nedrīkst pārsniegt. Taču sekojošajās vienībās ne tikai noteikts de minimis atbalsta apmērs, kuru nedrīkst pārsniegt, bet arī, divas reizes identiski skaidrota viena vienota uzņēmuma izpratne. Vēršam uzmanību, ka minētais skaidrojums redakcionāli būtu iederīgāks projekta 5.4.2. apakšpunktā, kur tiek pieminēts skaidrotais termins;
2) projektā lietoti termins "dzīvnieku līķu pārstrādāšanas un likvidēšanas uzņēmums". Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins „uzņēmums” apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu, termina „uzņēmums” vietā izmantojot, piemēram, terminu „komersants”, kas jau tiek lietots atsevišķos projekta punktos.
1) no 5.4.2. apakšpunkta izriet, ka tam seko apakšpunkti, kur uzskaitīts atbalsta apmērs, ko nedrīkst pārsniegt. Taču sekojošajās vienībās ne tikai noteikts de minimis atbalsta apmērs, kuru nedrīkst pārsniegt, bet arī, divas reizes identiski skaidrota viena vienota uzņēmuma izpratne. Vēršam uzmanību, ka minētais skaidrojums redakcionāli būtu iederīgāks projekta 5.4.2. apakšpunktā, kur tiek pieminēts skaidrotais termins;
2) projektā lietoti termins "dzīvnieku līķu pārstrādāšanas un likvidēšanas uzņēmums". Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins „uzņēmums” apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu, termina „uzņēmums” vietā izmantojot, piemēram, terminu „komersants”, kas jau tiek lietots atsevišķos projekta punktos.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt projektu un veidot atsauces uz nacionālajiem normatīvajiem aktiem atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 133., 134. vai 137. punktam. Piemēram, atsauci projekta 96.2. apakšpunktā formulēt kā "saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu" vai "saskaņā ar publisko iepirkumu jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam anotācijas 5. sadaļā norādīt pilnīgu informāciju. Vēršam uzmanību, piemēram, uz to, ka:
1) vispārīga atsauce uz regulu norādītas arī citās tiesību normās, piemēram, Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – regula 1408/2013) vispārīgā atsauce paredzēta arī 4.2. un 5.7. apakšpunktā;
2) Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327), (turpmāk – regula 2022/2472) vispārīga atsauce nav ietverta 20. pielikumā;
3) projekta 7. punktā atbilstoši tā redakcijai ieviests Regulas 1408/2013 3. panta 2. punkts, nevis gan 2. gan 3. punkts;
4) 20. pielikumā ar atsauci tiek ieviesta anotācijas 5.sadaļā neskaidrota regula "Atbilst regulā 2022/2442 noteiktajam".
1) vispārīga atsauce uz regulu norādītas arī citās tiesību normās, piemēram, Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – regula 1408/2013) vispārīgā atsauce paredzēta arī 4.2. un 5.7. apakšpunktā;
2) Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327), (turpmāk – regula 2022/2472) vispārīga atsauce nav ietverta 20. pielikumā;
3) projekta 7. punktā atbilstoši tā redakcijai ieviests Regulas 1408/2013 3. panta 2. punkts, nevis gan 2. gan 3. punkts;
4) 20. pielikumā ar atsauci tiek ieviesta anotācijas 5.sadaļā neskaidrota regula "Atbilst regulā 2022/2442 noteiktajam".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt projektu un pārliecināties, ka tajā korekti ieviestas Eiropas Savienības tiesību normas un atsauces uz tām un anotācijas 5.4. apakšsadaļā sniegti precīzi skaidrojumi.
Vēršam uzmanību, ka Regulas 1408/2013 6. panta 3. punkts grozīts ar Komisijas 2024. gada 10. decembra Regulas (ES) 2024/3118, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē 1. panta 6. punktu. Attiecīgi anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā lūdzam pilnībā atspoguļot Eiropas Savienības tiesību aktu ieviešanu, uztveramības uzlabošanai paredzot atsauci uz korespondējošām tiesību normām, piemēram šādā redakcijā "Regulas 2024/3118 1. panta 6. punkts (grozīts Regulas Nr. 1408/2013 6. panta 6. punkts)" u.tml. Skaidrojumus lūdzam nedublēt gan anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas regula 1408/2013 sadaļā, gan regulas 2024/3118 sadaļā. Tāpat vēršam uzmanību, ka pēc precizējumu veikšanas ir radusies situācija, ka anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas Regulas 2024/3118 sadaļā, piemēram, norādīts uz visa regulas Nr.1408/2013 6. panta ieviešanu projekta 5.12. un 6.4. apakšsadaļā, bet regulas Nr.1408/2013 sadaļā norādīts uz 6. panta 6. punkta ieviešanu projekta 5.12. un 6.4. apakšsadaļā.
Vēršam uzmanību, ka Regulas 1408/2013 6. panta 3. punkts grozīts ar Komisijas 2024. gada 10. decembra Regulas (ES) 2024/3118, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē 1. panta 6. punktu. Attiecīgi anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā lūdzam pilnībā atspoguļot Eiropas Savienības tiesību aktu ieviešanu, uztveramības uzlabošanai paredzot atsauci uz korespondējošām tiesību normām, piemēram šādā redakcijā "Regulas 2024/3118 1. panta 6. punkts (grozīts Regulas Nr. 1408/2013 6. panta 6. punkts)" u.tml. Skaidrojumus lūdzam nedublēt gan anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas regula 1408/2013 sadaļā, gan regulas 2024/3118 sadaļā. Tāpat vēršam uzmanību, ka pēc precizējumu veikšanas ir radusies situācija, ka anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas Regulas 2024/3118 sadaļā, piemēram, norādīts uz visa regulas Nr.1408/2013 6. panta ieviešanu projekta 5.12. un 6.4. apakšsadaļā, bet regulas Nr.1408/2013 sadaļā norādīts uz 6. panta 6. punkta ieviešanu projekta 5.12. un 6.4. apakšsadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar skaidrojumiem par to, kā ir izmantota Eiropas Savienības tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas tiesību akta normas? Kādēļ?
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši projekta redakcijai un skaidrojumiem anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā saprotams, ka, piemēram, regula 1408/2013 tiek ieviesta pilnā apmērā, attiecīgi anotācijas 5.4. apakšsadaļā skaidrojama visu no tās izrietošo rīcības brīvību izmantošana/neizmantošana. Piemēram, Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam 6. panta 6. punkts paredz "[..]. Ja ir pieejami apkopotie dati, dalībvalstis var ziņot Komisijai par agrākiem periodiem.". Regulas 2022/2472 1. panta 2. punkts paredz "Ja dalībvalstis to uzskata par lietderīgu, tās var nolemt 1. punkta a), e) un f) apakšpunktā minēto atbalstu piešķirt atbilstoši Komisijas Regulai (ES) Nr. 651/2014." u.tml.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši projekta redakcijai un skaidrojumiem anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā saprotams, ka, piemēram, regula 1408/2013 tiek ieviesta pilnā apmērā, attiecīgi anotācijas 5.4. apakšsadaļā skaidrojama visu no tās izrietošo rīcības brīvību izmantošana/neizmantošana. Piemēram, Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam 6. panta 6. punkts paredz "[..]. Ja ir pieejami apkopotie dati, dalībvalstis var ziņot Komisijai par agrākiem periodiem.". Regulas 2022/2472 1. panta 2. punkts paredz "Ja dalībvalstis to uzskata par lietderīgu, tās var nolemt 1. punkta a), e) un f) apakšpunktā minēto atbalstu piešķirt atbilstoši Komisijas Regulai (ES) Nr. 651/2014." u.tml.
Piedāvātā redakcija
-