Projekta ID
22-TA-587Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Projektā paredzēts, ka tajā izvirzīto mērķu sasniegšanai veiksmīgākais rīcības virziens Latvijas gadījumā ir
pārveidot Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (turpmāk - LIAA) par publisku nodibinājumu, vienlaicīgi nosakot LIAA kā izņēmumu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 2. panta otrajai daļai nodibinājums, arī fonds, ir mantas kopums, kurš nodalīts dibinātāja noteiktā mērķa sasniegšanai, kam nav peļņas gūšanas rakstura. Tādējādi, lai izveidotu fondu (nodibinājumu) ir nepieciešams mantas kopums, kas tiks novirzīts konkrētiem mērķiem un šī nodibinājuma uzdevums ir finansiāli atbalstīt un veicināt šos mērķus un projektus. No projekta 3. sadaļā ietvertā skaidrojuma izriet, ka primārais mērķis juridiskā statusa maiņai ir novērst LIAA darbības elastīguma un institūciju koordinācijas trūkumus, kā arī risināt atalgojuma un cilvēkresursu problemātiku, bet principā nemainot tos uzdevumus, kādi jau tagad ir paredzēti LIAA. Tieslietu ministrijas vērtējumā projektā iekļautais nodibinājuma apraksts un tā mērķi neatbilst nodibinājuma juridiskajam statusam.
Turklāt projektā nav izvērtēti citi tiesiskie risinājumi LIAA juridiskā statusas pilnveidošanai: tās reorganizācija par atvasinātu publisku personu vai tās uzdevumu deleģēšana kapitālsabiedrībai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, vai arī tās reorganizācija atbilstoši Publisko aģentūru likumā paredzētam aģentūras modelim. Jāņem vērā, ka Publisko aģentūru likums paredz šādas publiskās aģentūras: valsts aģentūras Ministru kabineta locekļa padotībā, pašvaldības un vairāku pašvaldību kopīgi izveidotas aģentūras, atvasinātu publisku personu izveidotas aģentūras, vairāku ministriju darbības jomā izveidotas valsts aģentūras, valsts un pašvaldības kopīgi izveidotas aģentūras.
Tādējādi pastāv arī citi tiesiski risinājumi LIAA juridiskās statusa pilnveidošanai, kas varētu uzlabot tās uzdevumu īstenošanu, un kas atbilstu Latvijas tiesību sistēmā paredzētam juridiskam statusam. LIAA nodarbināto atalgojuma jautājums būtu risināms vai nu jaunā LIAA darbību regulējošā likumā vai arī Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā.
Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija neatbalsta projektā paredzēto LIAA juridiskā statusa modeli un lūdz izvērtēt tādu LIAA juridiskā statusa pilnveidošanas risinājumu, kas atbilst Latvijas normatīvajam regulējumam.
pārveidot Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (turpmāk - LIAA) par publisku nodibinājumu, vienlaicīgi nosakot LIAA kā izņēmumu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 2. panta otrajai daļai nodibinājums, arī fonds, ir mantas kopums, kurš nodalīts dibinātāja noteiktā mērķa sasniegšanai, kam nav peļņas gūšanas rakstura. Tādējādi, lai izveidotu fondu (nodibinājumu) ir nepieciešams mantas kopums, kas tiks novirzīts konkrētiem mērķiem un šī nodibinājuma uzdevums ir finansiāli atbalstīt un veicināt šos mērķus un projektus. No projekta 3. sadaļā ietvertā skaidrojuma izriet, ka primārais mērķis juridiskā statusa maiņai ir novērst LIAA darbības elastīguma un institūciju koordinācijas trūkumus, kā arī risināt atalgojuma un cilvēkresursu problemātiku, bet principā nemainot tos uzdevumus, kādi jau tagad ir paredzēti LIAA. Tieslietu ministrijas vērtējumā projektā iekļautais nodibinājuma apraksts un tā mērķi neatbilst nodibinājuma juridiskajam statusam.
Turklāt projektā nav izvērtēti citi tiesiskie risinājumi LIAA juridiskā statusas pilnveidošanai: tās reorganizācija par atvasinātu publisku personu vai tās uzdevumu deleģēšana kapitālsabiedrībai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, vai arī tās reorganizācija atbilstoši Publisko aģentūru likumā paredzētam aģentūras modelim. Jāņem vērā, ka Publisko aģentūru likums paredz šādas publiskās aģentūras: valsts aģentūras Ministru kabineta locekļa padotībā, pašvaldības un vairāku pašvaldību kopīgi izveidotas aģentūras, atvasinātu publisku personu izveidotas aģentūras, vairāku ministriju darbības jomā izveidotas valsts aģentūras, valsts un pašvaldības kopīgi izveidotas aģentūras.
Tādējādi pastāv arī citi tiesiski risinājumi LIAA juridiskās statusa pilnveidošanai, kas varētu uzlabot tās uzdevumu īstenošanu, un kas atbilstu Latvijas tiesību sistēmā paredzētam juridiskam statusam. LIAA nodarbināto atalgojuma jautājums būtu risināms vai nu jaunā LIAA darbību regulējošā likumā vai arī Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā.
Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija neatbalsta projektā paredzēto LIAA juridiskā statusa modeli un lūdz izvērtēt tādu LIAA juridiskā statusa pilnveidošanas risinājumu, kas atbilst Latvijas normatīvajam regulējumam.
Piedāvātā redakcija
-
