Atzinums

Projekta ID
22-TA-3489
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma (turpmāk - likums) 10. panta 1.2 daļas 2. punkts noteic, ka lauksaimniecībā izmantojamās zemes ilgtspējīgai izmantošanai un informācijas ieguvei par zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām Valsts augu aizsardzības dienests citstarp veic oglekļa monitoringu. Attiecīgi likumdevējs jau ir noteicis, ka oglekļa monitoringa mērķis ir lauksaimniecībā izmantojamās zemes ilgtspējīga izmantošana un informācijas ieguve par zemes auglības līmeni. Līdz ar to nav pilnībā skaidrs, kāpēc noteikumu projekta 2. punkts noteic informācijas ieguves mērķi un kā un vai tas atbilst minētajai normai. Turklāt, ņemot vērā, ka minētā likuma norma jau noteic oglekļa monitoringa mērķi, šķiet, ka projekta 2. punkts vismaz daļēji to dublē, turklāt tā 2. teikumā minētais mērķis nemaz likumā nav minēts. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un vai nu precizēt projektu, vai sniegt skaidrojumu anotācijā par projekta 2. punkta, kā arī citu normu, kas skar monitoringa mērķi (sk., piemēram, 3. punkta apakšpunktos ietvertās norādes), nepieciešamību un atbilstību likuma 10. panta otrās daļas 2. punktā noteiktajam pilnvarojumam kontekstā ar likuma 10. panta 1.2 daļas 2. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.1. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas. Paskaidrojam, ka par deklaratīviem un nevēlamiem atzīstami ne tikai tādi noteikumi, par kuriem jau iepriekš paredzams, ka tos nebūs iespējams īstenot praktisku, ekonomisku, politisku vai citu iemeslu dēļ, bet arī tādi noteikumi, kuriem nav noteikts īstenošanas mehānisms vai kurus vispār nav paredzēts īstenot, jo tie satur tikai apgalvojumu, paziņojumu vai faktu konstatāciju. Šādas normas ir juridiski nevērtīgas, liekas un nepamatoti palielina normatīvā akta apjomu (sk. Valsts kanceleja. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, 2016. 18. lpp.). Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 4. punktu. Alternatīvi lūdzam skaidrot šādas normas nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā izvērstāk skaidrot, ko iecerēts ietvert projekta 6. punktā minētajā metodikā un kādēļ tā nepieciešama.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72. panta ceturto daļu iekšējais normatīvais akts ir saistošs iestādei (tās struktūrvienībai, darbiniekiem) vai amatpersonām, attiecībā uz kurām tas izdots un ka privātpersonām saistošas prasības ietveramas ārējā normatīvajā aktā.
Lūdzam arī anotācijā skaidrot (īpaši ņemot vērā projekta 10. punktu), vai metodiku iecerēts pārstrādāt ik pēc noteikta laikposma. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Papildus, ņemot vērā Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi"  2.4. apakšpunktu, aicinām projekta 6. punktu iekļaut projekta tekstā tieši pirms 10. punkta vai to apvienot ar 10. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērstāk anotācijā skaidrot projekta 7. punktu, tostarp skaidrojot, vai ar "vienojas" domāta līguma slēgšana, kādēļ paredzēta vienošanās un kāds ir tās saturs. Papildus vēršam uzmanību, ka nav pilnībā skaidrs, kāpēc vienošanās paredzēta, "uzsākot monitoringu", nevis pirms monitoringa, kā arī nav pilnībā skaidrs, kas normā domāts ar "monitoringa punktu lauku vēsturi". Attiecīgi lūdzam izvērtēt un sniegt skaidrojumus anotācijā, kā arī nepieciešamības gadījumā precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projektā izmantot vienveidīgu terminoloģiju (sk., piemēram, pielikumā izmantoto formulējumu "augsnes fizikāli-ķīmiskie rādītāji" un projekta 8.1. apakšpunktā lietoto formulējumu).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta pielikuma III sadaļa attiecināta tikai uz tīkla monitoringu, lūdzam to konsekventi norādīt arī projekta 8.3. apakšpunktā. Papildus lūdzam izvērtēt, vai tiešām nepieciešama atsevišķa pielikuma izdalīšana un vai tajā ietvertās normas nav iekļaujamas projekta pamattekstā (salīdzinājumam lūdzam sk. Ministru kabineta 2004.gada 5.oktobra noteikumu Nr.833 "Kārtība, kādā iegūstama un apkopojama informācija par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām" (turpmāk - noteikumi Nr. 833) struktūru un normu izvietojumu).
Vēršam arī uzmanību, ka no pašreizējās 8. punkta redakcijas viennozīmīgi neizriet, ka informācija, kas minēta projekta pielikumā pirms I sadaļas, arī ir ievadāma un uzturama oglekļa monitoringa datubāzē. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt projektu (piemēram, pielikumā veidojot vēl vienu sadaļu pirms pašreizējās I sadaļas un attiecīgi arī precizējot 8. punktu).
Papildus lūdzam izvērtēt un anotācijā skaidrot projekta pielikuma (kontekstā ar 8. punktu) atbilstību likumā noteiktajam pilnvarojumam, ņemot vērā, ka Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā iegūst un apkopo informāciju par oglekļa monitoringu lauksaimniecībā izmantojamā zemē. Skaidrojam, ka pilnvarojumā minētais vārds "kārtība" pamatā piešķir Ministru kabinetam tiesības noteikumos regulēt attiecīgā jautājuma procesuālo raksturu, proti, izstrādāt noteiktu procedūru. Vienlaikus tas neizslēdz Ministru kabineta tiesības pieņemt materiāla rakstura normas, ciktāl netiek pārkāpts attiecīgais pilnvarojums. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Likuma 10. panta otrās daļas 2. punktā ir paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam tikai noteikt kārtību kārtību, kādā iegūst un apkopo informāciju par oglekļa monitoringu lauksaimniecībā izmantojamā zemē. Attiecīgi nav saprotama anotācijas 1.2. sadaļas mērķa apraksta ietvertā norāde arī uz citiem noteikumu projekta mērķiem. Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 1.2. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā daudzviet ietverti vispārīgi situācijas apraksti, taču nav ietverts pietiekams noteikumu projektā ietverto normu skaidrojums un nepieciešamības pamatojums. Norādām, ka anotācijā nepieciešams identificēt konkrētas pastāvošās problēmas un to risinājumus, kurus iecerēts sasniegt ar noteikumu projektu. Aicinām arī izvairīties no normu citēšanas un tā vietā pamatot un skaidrot projektā paredzēto regulējumu.
Piemēram (bet ne tikai), lūdzam izvērstāk skaidrot anotācijā:
1) informācijas ieguves veidus, kas minēti projekta 5. punktā, tostarp (bet ne tikai) skaidrojot, kas domāts ar valsts pasūtījumu projekta 5.1. apakšpunktā;
2) projekta 9.2. apakšpunkta nepieciešamību, kā arī to, kas saprotams ar "zinātnisku institūciju, kurai Zemkopības ministrija ir uzdevusi prognozēt oglekļa uzkrājuma pārmaiņas nacionālās SEG emisijas inventarizācijas nolūkā", kā arī kur minētais Zemkopības ministrijas uzdevums paredzēts.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā minēts, ka "Dienests informācijas iegūšanai izveido reprezentatīvu lauku saimniecību izlases kopu (turpmāk – kopa) saskaņā ar normatīvajiem aktiem par informācijas iegūšanas un apkopošanas kārtību par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām." Ņemot vērā, ka ar 2023. gada 1. janvāri spēku zaudējuši ir noteikumi Nr. 833, kā arī ņemot vērā likuma 10. panta otrās daļas 1., 3. un 4. punktā paredzētos pilnvarojumus Ministru kabinetam, lūdzam izvērstāk skaidrot, par kādiem normatīvajiem aktiem ir runa un kādā stadijā (izstrāde, saskaņošana u.tml.) tie ir šobrīd. Papildus lūdzam izvērtēt nepieciešamību aizpildīt anotācijas 4. sadaļu, ja projektam ir vai ir paredzēti kādi saistītie tiesību aktu projekti.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi"  44. punktu saīsinājumā abreviatūras neizmanto, attiecīgi lūdzam projektā neizmantot saīsinājumu "SEG".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka likuma 10. panta 1.2 daļas 3. punktā lietota frāze "Lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēma, kas integrēta Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmā". Attiecīgi lūdzam konsekventu formulējumu izmantot arī projekta 8. punktā.
Piedāvātā redakcija
-