Projekta ID
25-TA-358Atzinuma sniedzējs
Latvijas Kokaugu Nozares Asociācija
Atzinums iesniegts
29.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tikai 22% jeb 1/5 daļa viedokļu atbalsta grozījumus. Atbalstītāju vidū ir tikai trīs, ar ainavu pārvaldīšanu nesaistītas, mežsaimniecības un lauksaimniecības organizācijas. Noteikumi nebūtiski skar lauksaimniecību un vispār neskar mežsaimniecību. Pret ir 78% jeb 4/5 viedokļu no visām zināmajām nozares organizācijām, kas katra savā veidā rūpējas par ainavu kopšanu, saglabāšanu un aizsardzību. Šie viedokļi ir ar ļoti izvērstiem pamatojumiem, argumentiem un skaidrojumiem. Diskusija ne ar vienu no šīm organizācijām nav bijusi.
Iebilstam pret piedāvātajiem grozījumiem, jo to anotācijā nav sniegts pietiekams pamatojums, tostarp nav veikts iespējamā negatīvā ietekmē uz vidi, ainavu un kultūrvēsturisko mantojumu risku izvērtējums. Kā vienīgais pamatojums minētas vārdā nenosauktu pašvaldību vēlmes, taču šāda atsauce nav pietiekama – tiesību aktu izstrādātājiem jāsniedz patstāvīgi pamatots redzējums, kuru sabiedrība un nozares eksperti var objektīvi izvērtēt. Līdzšinējā pieredze rāda, ka pašvaldības savā pārvaldībā esošos kokus ir apsaimniekojušas atbildīgi, un gadījumi, kad sabiedrība nav piekritusi pašvaldības lēmumam par koku ciršanu, ir bijuši atsevišķi izņēmumi, nevis norma. Tāpēc spēkā esošās koku ciršanas saskaņošanas prasības nav uzskatāmas par nepamatotu administratīvu slogu, bet gan par būtisku mehānismu, kas nodrošina sabalansētu privāto un sabiedrības interešu aizsardzību.
Tāpat nav sniegta pārliecinoša informācija, kas pamatotu apgalvojumu, ka zemes īpašniekiem parasti ir pozitīva attieksme pret koku saglabāšanu un stādīšanu. Prakse rāda, ka privāto teritoriju apzaļumošana ar tūju dzīvžogiem vai dekoratīviem krūmiem nav salīdzināma ar pieaugušu koku ekoloģisko, ainavisko un mikroklimatisko nozīmi.
Aicinām izvērtēt visus iesniegtos priekšlikumus un iebildumus kontekstā ar Latvijai saistošo ES bioloģiskās daudzveidības stratēģiju, kuras mērķis ir panākt, lai esošā rīcība nepasliktina koku noēnojuma rādītāju pilsētās, sasniedzot noteiktu noēnojuma rādītāju līdz 2030. gadam. Mērķa īstenošanai tiek pielietots nosacījums “3-30-300”, kas nozīmē, ka ikvienam jābūt iespējai no sava mājokļa loga redzēt vismaz 3 lielus kokus, savā apkaimē noēnojumam no kokiem jābūt vismaz 30%, un tuvākajam parkam jābūt 300 metru attālumā.
Iebilstam pret piedāvātajiem grozījumiem, jo to anotācijā nav sniegts pietiekams pamatojums, tostarp nav veikts iespējamā negatīvā ietekmē uz vidi, ainavu un kultūrvēsturisko mantojumu risku izvērtējums. Kā vienīgais pamatojums minētas vārdā nenosauktu pašvaldību vēlmes, taču šāda atsauce nav pietiekama – tiesību aktu izstrādātājiem jāsniedz patstāvīgi pamatots redzējums, kuru sabiedrība un nozares eksperti var objektīvi izvērtēt. Līdzšinējā pieredze rāda, ka pašvaldības savā pārvaldībā esošos kokus ir apsaimniekojušas atbildīgi, un gadījumi, kad sabiedrība nav piekritusi pašvaldības lēmumam par koku ciršanu, ir bijuši atsevišķi izņēmumi, nevis norma. Tāpēc spēkā esošās koku ciršanas saskaņošanas prasības nav uzskatāmas par nepamatotu administratīvu slogu, bet gan par būtisku mehānismu, kas nodrošina sabalansētu privāto un sabiedrības interešu aizsardzību.
Tāpat nav sniegta pārliecinoša informācija, kas pamatotu apgalvojumu, ka zemes īpašniekiem parasti ir pozitīva attieksme pret koku saglabāšanu un stādīšanu. Prakse rāda, ka privāto teritoriju apzaļumošana ar tūju dzīvžogiem vai dekoratīviem krūmiem nav salīdzināma ar pieaugušu koku ekoloģisko, ainavisko un mikroklimatisko nozīmi.
Aicinām izvērtēt visus iesniegtos priekšlikumus un iebildumus kontekstā ar Latvijai saistošo ES bioloģiskās daudzveidības stratēģiju, kuras mērķis ir panākt, lai esošā rīcība nepasliktina koku noēnojuma rādītāju pilsētās, sasniedzot noteiktu noēnojuma rādītāju līdz 2030. gadam. Mērķa īstenošanai tiek pielietots nosacījums “3-30-300”, kas nozīmē, ka ikvienam jābūt iespējai no sava mājokļa loga redzēt vismaz 3 lielus kokus, savā apkaimē noēnojumam no kokiem jābūt vismaz 30%, un tuvākajam parkam jābūt 300 metru attālumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka iespēja cirst kokus putnu ligzdošanas periodā, piemēram, ceļu vai citu infrastruktūras objektu būvniecības vajadzībām, var radīt tiešus draudus aizsargājamām putnu sugām, īpaši dobumainos kokos. Uzskatām, ka šāds izņēmums nav pieļaujams bez detalizētiem kompensējošiem un kontrolējošiem mehānismiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Izstrādāt vienotas vadlīnijas un skaidras definīcijas, kas samazina interpretācijas atšķirības un nodrošina vienotu tiesību normu piemērošanu visā valstī, neatstājot to katras atsevišķas pašvaldības atbildībā. Pašvaldības saistošo normatīvo aktu kvalitāte ir tieši atkarīga no pieejamo speciālistu kvalitātes un kapacitātes.
Piedāvātā redakcija
-
