Projekta ID
25-TA-881Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 17.12.2024. sēdes protokola Nr.53 61.§ 3.punktu Klimata un enerģētikas ministrijai tika dots uzdevums Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projektu atklātā konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei” termiņa pagarināšanu un konkursa ietvaros pieejamā kopējā finanšu instrumenta finansējuma palielināšanu pēc 31.12.2025., ja nepieciešams, veikt pēc informatīvā ziņojuma par Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta darbības stratēģiju sagatavošanas un izskatīšanas Ministru kabinetā. Lūdzam anotācijā skaidrot, kāpēc šī konkursa jaunie grozījumi ar finansējuma palielinājumu ir veicami pirms jaunās Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta darbības stratēģijas izstrādes un kā tas ir samērojams ar Ministru kabineta dotā uzdevuma izpildi.
Finanšu ministrija 16.04.2025. vēstulē Nr.3.2-16/2-9/1210 norādīja, ka grozījumu izstrāde šī konkursa nolikumā ir par nozari atbildīgās Klimata un enerģētikas ministrijas atbildības jautājums, bet arī norādīja, ka jāpilda Ministru kabineta dotais uzdevums, sniedzot novērtējumu gan konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei”, gan citu Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta konkursu efektivitātei un nepieciešamībai, kā arī informēja, ka arī Valsts kontrole revīzijas “Vai Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzekļi tiek plānoti izmaksu efektīvā veidā?” ietvaros norādīja uz nepieciešamību jaunas Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta darbības stratēģijas izstrādei.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Fizikālās Enerģētikas Institūta pētījumu bezemisiju vieglās automašīnas iegāde, aizvietojot iekšdedzes dzinēju automašīnas, uzrāda ievērojami mazāk efektīvus rezultātus iepretim pārējiem potenciālajiem alternatīvajiem pasākumiem siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanai. Papildus informējam, ka arī no iepriekš minētās Valsts kontrole revīzijas apkopotās informācijas ir secināms, ka šī konkursa kopējā izmaksu efektivitāte ir ceturtā zemākā starp EKII projektu konkursiem un uzrāda 49. zemāko rezultātu no revīzijā apskatītajiem 56 pasākumiem. Attiecīgi lūdzam anotācijā sniegt detalizētāku pamatojumu, kāpēc ar šī brīža piedāvātajiem grozījumiem bez jaunās Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta darbības stratēģijas izstrādes un apstiprināšanas tiek paredzēts palielināt finansējumu par 11 milj. EUR, kas kopā ar 2024.gada nogalē veiktajiem grozījumiem par finansējuma palielinājumu par 4 milj. EUR, nozīmētu, ka 2025.gadā šī konkursa ietvaros būtu paredzēts tikpat liels finansējums kā iepriekšējos trīs gados kopā, kā arī papildināt anotāciju ar aprēķiniem, kas pamato gan attiecīgā pasākuma kopējo, gan atbalsta efektivitāti, salīdzinājumā ar alternatīviem risinājumiem siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanā.
Vēršam uzmanību, ka atbalsta perioda pagarināšana par vienu gadu un finansējuma palielinājums par 100% (275% pieaugums 2025.gadam, salīdzinot ar 2024.gada 17.decembrī veiktajiem grozījumiem) dod signālu tirgum, ka atbalsts tiktu turpināts arī pēc 2025.g. beigām. Ņemot vērā iepriekš minēto informāciju par atbalsta efektivitāti, lūdzam izvērtēt teorētisku ietekmi un riskus, kuri ir saistīti ar iespējamo nepieciešamību izbeigt, samazināt vai nepalielināt atbalstu pēc 31.12.2025, scenārijam, kad tirgus sagaida pretējo.
Finanšu ministrija 16.04.2025. vēstulē Nr.3.2-16/2-9/1210 norādīja, ka grozījumu izstrāde šī konkursa nolikumā ir par nozari atbildīgās Klimata un enerģētikas ministrijas atbildības jautājums, bet arī norādīja, ka jāpilda Ministru kabineta dotais uzdevums, sniedzot novērtējumu gan konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei”, gan citu Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta konkursu efektivitātei un nepieciešamībai, kā arī informēja, ka arī Valsts kontrole revīzijas “Vai Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzekļi tiek plānoti izmaksu efektīvā veidā?” ietvaros norādīja uz nepieciešamību jaunas Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta darbības stratēģijas izstrādei.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Fizikālās Enerģētikas Institūta pētījumu bezemisiju vieglās automašīnas iegāde, aizvietojot iekšdedzes dzinēju automašīnas, uzrāda ievērojami mazāk efektīvus rezultātus iepretim pārējiem potenciālajiem alternatīvajiem pasākumiem siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanai. Papildus informējam, ka arī no iepriekš minētās Valsts kontrole revīzijas apkopotās informācijas ir secināms, ka šī konkursa kopējā izmaksu efektivitāte ir ceturtā zemākā starp EKII projektu konkursiem un uzrāda 49. zemāko rezultātu no revīzijā apskatītajiem 56 pasākumiem. Attiecīgi lūdzam anotācijā sniegt detalizētāku pamatojumu, kāpēc ar šī brīža piedāvātajiem grozījumiem bez jaunās Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta darbības stratēģijas izstrādes un apstiprināšanas tiek paredzēts palielināt finansējumu par 11 milj. EUR, kas kopā ar 2024.gada nogalē veiktajiem grozījumiem par finansējuma palielinājumu par 4 milj. EUR, nozīmētu, ka 2025.gadā šī konkursa ietvaros būtu paredzēts tikpat liels finansējums kā iepriekšējos trīs gados kopā, kā arī papildināt anotāciju ar aprēķiniem, kas pamato gan attiecīgā pasākuma kopējo, gan atbalsta efektivitāti, salīdzinājumā ar alternatīviem risinājumiem siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanā.
Vēršam uzmanību, ka atbalsta perioda pagarināšana par vienu gadu un finansējuma palielinājums par 100% (275% pieaugums 2025.gadam, salīdzinot ar 2024.gada 17.decembrī veiktajiem grozījumiem) dod signālu tirgum, ka atbalsts tiktu turpināts arī pēc 2025.g. beigām. Ņemot vērā iepriekš minēto informāciju par atbalsta efektivitāti, lūdzam izvērtēt teorētisku ietekmi un riskus, kuri ir saistīti ar iespējamo nepieciešamību izbeigt, samazināt vai nepalielināt atbalstu pēc 31.12.2025, scenārijam, kad tirgus sagaida pretējo.
Piedāvātā redakcija
-
