Projekta ID
25-TA-2172Atzinuma sniedzējs
"Teiču dabas fonds"
Atzinums iesniegts
07.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebildums sniedzam sabiedriskajai apspriešanai noteiktajā termiņā.
Iebilstam pret grozījumu tālāku virzību esošajā redakcijā.
Pamatojums:
Valsts pārvaldes iekārtas likums paredz, ka valsts pārvaldei jādarbojas vienotā hierarhiskā sistēmā. Tas nozīmē arī visu līmeņu plānošanas un likumdošanas aktu salāgošanu un sinhronu īstenošanu Latvijas valsts un sabiedrības labākajās interesēs. Grozījumi 25-TA-2172 ir pretrunā ar augšminēto un citiem labas pārvaldības pamatprincipiem:
1. Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam (NAP2027) 291.punkts paredz pasākumu "Bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas pasākumu integrēšana tautsaimniecības nozarēs, jo īpaši lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības nozarēs, īstenojot ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu un zaļās infrastruktūras izmantošanu, vienlaikus nodrošinot bioloģiskās un ainavu daudzveidības aizsardzību un vērtības celšanu, sekmējot ilgtspējīgu tūrisma attīstību".
Grozījums 25-TA-2172 ir pretrunā NAP 2027, jo tiek vājināta dabas kapitāla ilgtspējīgas apsaimniekošanas, ekosistēmu pakalpojumu, bioloģiskās daudzveidības aspektu integrēšana nozaru regulējumā (grozījumi 25-TA-2172 veicina potenciāli negatīvās ietekmes neizvērtēšanu, tātad arī nenovēršanu). Tāpat neizvērtējot potenciālo ietekmi uz ES nozīmes biotopiem (jo īpaši Purvainajiem mežiem, Staignāju mežiem u.c.) un īpaši aizsargājamām sugām (to dzīvotnēm), kas ir saistītas ar sezonālu vai vispārēji paaugstinātu ūdenslīmeni, tiek apdraudēta to labvēlīga aizsardzības stāvokļa saglabāšana vai sasniegšana (atjaunošana), ko paredz dabas direktīvas (piemēram, Direktīva 92/43/EEK) un Dabas atjaunošanas regulas 4.pants.
2. Šobrīd liela daļa aizsargājamo biotopu atrodas ārpus Natura 2000 teritorijām, turklāt meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmu pārbūvei var būt ietekme uz Natura 2000 teritorijām arī tad, ja šīs sistēmas atrodas ārpus minētajām teritorijām, tāpēc sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums ir nepieciešams.
3. Sākotnējais IVN nepieciešams ne tikai biotopiem, tas it īpaši svarīgs arī apdzīvoto vietu drošumspējai ilgtermiņā. Neizvērtējot meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmu pārbūves darbu ietekmi meliorācijas sistēmu augštecēs, plūdi un pali ūdenstecēs var pārsniegt līdzšinējos līmeņus, turklāt tas var notikt ievērojami ātrāk, samazinot laiku, kas nepieciešams prevencijai, vai sliktākā gadījumā - evakuācijai, ja tiek sasniegti kritiskie līmeņi lielākās apdzīvotās vietās, kas Latvijā atrodas galvenokārt upju lejtecēs.
4. Aicinām atkārtoti izvērtēt un ņemt vērā detāli izklāstītus iebildumus - argumentus un juridisko pamatojumu ko sniegušas vairākas ministrijas (VARAM, TM) un NVO ekspertu organizācijas jau iepriekš virzītiem, līdzīgiem Grozījumiem (TA 25-TA-2090): https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/29babdd3-075a-4bf4-ac3c-17969dfca215. Turklāt 29.09.2025. notikusi starpinstitūciju sanāksme, kur ministrijas un organizācijas arvien ir uzturējušas objektīvi un juridiski pamatotus iebildumus: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/243333e3-8c6d-4906-8499-974c5173f118
Iebilstam pret grozījumu tālāku virzību esošajā redakcijā.
Pamatojums:
Valsts pārvaldes iekārtas likums paredz, ka valsts pārvaldei jādarbojas vienotā hierarhiskā sistēmā. Tas nozīmē arī visu līmeņu plānošanas un likumdošanas aktu salāgošanu un sinhronu īstenošanu Latvijas valsts un sabiedrības labākajās interesēs. Grozījumi 25-TA-2172 ir pretrunā ar augšminēto un citiem labas pārvaldības pamatprincipiem:
1. Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam (NAP2027) 291.punkts paredz pasākumu "Bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas pasākumu integrēšana tautsaimniecības nozarēs, jo īpaši lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības nozarēs, īstenojot ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu un zaļās infrastruktūras izmantošanu, vienlaikus nodrošinot bioloģiskās un ainavu daudzveidības aizsardzību un vērtības celšanu, sekmējot ilgtspējīgu tūrisma attīstību".
Grozījums 25-TA-2172 ir pretrunā NAP 2027, jo tiek vājināta dabas kapitāla ilgtspējīgas apsaimniekošanas, ekosistēmu pakalpojumu, bioloģiskās daudzveidības aspektu integrēšana nozaru regulējumā (grozījumi 25-TA-2172 veicina potenciāli negatīvās ietekmes neizvērtēšanu, tātad arī nenovēršanu). Tāpat neizvērtējot potenciālo ietekmi uz ES nozīmes biotopiem (jo īpaši Purvainajiem mežiem, Staignāju mežiem u.c.) un īpaši aizsargājamām sugām (to dzīvotnēm), kas ir saistītas ar sezonālu vai vispārēji paaugstinātu ūdenslīmeni, tiek apdraudēta to labvēlīga aizsardzības stāvokļa saglabāšana vai sasniegšana (atjaunošana), ko paredz dabas direktīvas (piemēram, Direktīva 92/43/EEK) un Dabas atjaunošanas regulas 4.pants.
2. Šobrīd liela daļa aizsargājamo biotopu atrodas ārpus Natura 2000 teritorijām, turklāt meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmu pārbūvei var būt ietekme uz Natura 2000 teritorijām arī tad, ja šīs sistēmas atrodas ārpus minētajām teritorijām, tāpēc sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums ir nepieciešams.
3. Sākotnējais IVN nepieciešams ne tikai biotopiem, tas it īpaši svarīgs arī apdzīvoto vietu drošumspējai ilgtermiņā. Neizvērtējot meliorācijas vai apūdeņošanas sistēmu pārbūves darbu ietekmi meliorācijas sistēmu augštecēs, plūdi un pali ūdenstecēs var pārsniegt līdzšinējos līmeņus, turklāt tas var notikt ievērojami ātrāk, samazinot laiku, kas nepieciešams prevencijai, vai sliktākā gadījumā - evakuācijai, ja tiek sasniegti kritiskie līmeņi lielākās apdzīvotās vietās, kas Latvijā atrodas galvenokārt upju lejtecēs.
4. Aicinām atkārtoti izvērtēt un ņemt vērā detāli izklāstītus iebildumus - argumentus un juridisko pamatojumu ko sniegušas vairākas ministrijas (VARAM, TM) un NVO ekspertu organizācijas jau iepriekš virzītiem, līdzīgiem Grozījumiem (TA 25-TA-2090): https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/29babdd3-075a-4bf4-ac3c-17969dfca215. Turklāt 29.09.2025. notikusi starpinstitūciju sanāksme, kur ministrijas un organizācijas arvien ir uzturējušas objektīvi un juridiski pamatotus iebildumus: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/243333e3-8c6d-4906-8499-974c5173f118
Piedāvātā redakcija
-
