Atzinums

Projekta ID
22-TA-961
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtajai daļai normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Projekta 1. punktā paredzētais Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojuma organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 555) 260. punkts noteic, ka Nacionālais veselības dienests (turpmāk – dienests) laikposmā no 2022. gada 23. marta līdz 2022. gada 30. septembrim sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – RAKUS) un valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – BKUS) stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu, ko Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ sniedz starptautiskās palīdzības ietvaros, nodrošināšanai ar dienestu noslēgtajā līgumā noteiktajā kārtībā papildus veic ikmēneša fiksēto maksājumu pakalpojumu koordinēšanai noteiktā apmērā.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. punktā paredzēto Noteikumu Nr. 555 260. punktu vai papildināt projekta anotāciju ar norādi uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (vai cita likuma) vienību, kas pamato Ministru kabineta tiesības projektā ietvert tiesisko regulējumu ar atpakaļejošu spēku.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta anotācijas 1.3. sadaļā norādīts, ka stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu, ko Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ RAKUS un BKUS sniedz starptautiskās palīdzības ietvaros, nodrošināšanai nepieciešams izveidot "kontaktpunktu 24/7 režīmā (informācijas apritei Eiropas Savienības Civilās aizsardzības mehānisma ietvaros), kā arī koordinatoru darbu, kas koordinēs pacientu transportēšanu, uzņemšanu, pārvešanu utt. un sociālas dabas jautājumus (piemēram, izmitināšanu personām, kuras pavada pacientu), kā arī nodrošinās sadarbību ar citām ārstniecības iestādēm. Noteikumu projekts paredz papildu samaksu par šo pasākumu īstenošanu, kā arī pacientu transportēšanas izdevumu segšanu atbilstoši faktiskajām izmaksām." Norādām, ka no projekta 1. punktā ietverto Noteikumu Nr. 555 grozījumu redakcijas secināms, ka dienests veic ikmēneša fiksēto maksājumu RAKUS un BKUS veselības aprūpes pakalpojumu koordinēšanai un samaksu atbilstoši faktiskajām izmaksām par pacientu nogādāšanu no stacionārās ārstniecības iestādes uz citu stacionāro ārstniecības iestādi. Tomēr atbilstoši projekta anotācijas 1.3. sadaļā norādītajam secināms, ka ar projektu iecerēts noteikt, ka RAKUS un BKUS koordinē arī Ukrainas civiliedzīvotāju – veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju – un to pavadošo personu izmitināšanu un citus jautājumus.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. punktā paredzētā Noteikumu Nr. 555 260.1. apakšpunkta ievaddaļas redakciju, nodrošinot tās atbilstību projekta anotācijas 1.3. sadaļā noteiktajam vai precizēt projekta anotācijas 1.3. sadaļu atbilstoši  projekta 1. punktā paredzētā Noteikumu Nr. 555 260.1. apakšpunkta ievaddaļā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrijas ieskatā, projekta 2. punktā paredzētā Noteikumu Nr. 555 261. punkta redakcija nav skaidri un viennozīmīgi saprotama. Proti, nav skaidrs, vai šajā punktā minētos konsultantus paredzēts nodarbināt dienestā, stacionārajā ārstniecības iestādē vai citur. Tāpat nav skaidrs, kas tiek saprasts ar vārdiem "nodrošināt darbu", proti, vai paredzēts, ka dienests izveido jaunas amata vienības iedzīvotāju konsultēšanai par Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu, vai arī tiek noteikts, ka dienestam ir pienākums nodrošināt, ka iedzīvotāji saņem konsultācijas par Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu. Norādām, ka normatīvā akta tekstam jābūt skaidram, nepārprotamam un viennozīmīgam. Veidojot normatīvā akta tekstu, ne tikai jācenšas skaidri un precīzi identificēt subjektu un darbību, bet arī jāizvērtē, vai tiesību normu adresāts, lasot un interpretējot normatīvā akta tekstu, sapratīs tā mērķi (sk. Valsts kanceleja. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, 2016. 17. lpp.). Vēršam uzmanību, ka no projekta anotācijas 1.3. sadaļas secināms, ka ar projekta 2. punktu iecerēts noteikt dienesta pienākumu konsultēt iedzīvotājus par Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 2. punktā paredzētā Noteikumu Nr. 555 261. punkta redakciju, nodrošinot skaidru un nepārprotamu normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam svītrot projekta anotācijas 1.1. sadaļā ietverto likumprojekta "Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums" tiesību akta lietas numuru. Vēršam uzmanību, ka minētais likumprojekts stājās spēkā 2022. gada 5. martā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta anotācijas 1.1. sadaļā ietverto atsauci uz Veselības aprūpes finansēšanas likumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktā ietverto atsauci uz normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no projekta izriet, ka RAKUS un BKUS starptautiskās palīdzības ietvaros nodrošinātos stacionāros veselības aprūpes pakalpojumus Ukrainas iedzīvotājiem sniedz laikposmā līdz 2022. gada 30. septembrim, taču dienests nodrošina konsultantu darbu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai uz neierobežotu laiku. Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt nepieciešamību papildināt projektā paredzēto Noteikumu Nr. 555 261. punktu ar laikposmu, kādā dienests sniedz konsultācijas Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-