Projekta ID
24-TA-3280Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plāna 2025.–2027. gadam (turpmāk - plāna projekts) 10. lpp. un tā pielikumā norādīts, ka nepieciešams papildu finansējums plāna projektā iekļauto pasākumu valsts pamatfunkciju īstenošanai: 2026. gadam 66 468 776 euro, 2027. gadam 72 044 005 euro un turpmāk ik gadu 72 220 858 euro, paredzot, ka jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plānā paredzēto pasākumu īstenošanai 2026. gadā un turpmāk katru gadu izskatāms Ministru kabinetā (turpmāk – MK) gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Norādām, ka 2024.gada 30.aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī informatīvo ziņojumu izstrādē. Papildus izdevumu finansēšana būtu iespējama, piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs) vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu jaunu pasākumu finansēšanai, attiecīgi visas nozaru ministrijas tiek aicinātas papildus nepieciešamos finanšu līdzekļus rast, pamatā pārskatot jau tām piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu, vai piedāvāt jaunus diskrecionārus ieņēmumu avotus.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši MK 2025. gada 27. marta rīkojuma Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku” 2.1., 2.4. apakšpunktam un pielikuma 10. punktam līdz 2025. gada 30. jūnijam nozaru ministrijām jāveic nozaru budžetu izdevumu analīze un jāsagatavo priekšlikumi sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā, izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas), paredzot, ka izdevumu pārskatīšanas rezultātā iegūtie līdzekļi primāri tiek novirzīti aizsardzības izdevumu un demogrāfijas pasākumu finansēšanai. Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši MK 2025. gada 13. maija protokola (prot. Nr. 19 50.§) 7. punktam ir noteikts mērķis veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026. – 2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro. Vienlaikus informējam, ka MK 2025. gada 25. jūnija sēdē tika pieņemts MK rīkojums “Grozījumi MK 2025. gada 27. marta rīkojumā Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku””, nolemjot, ka nozaru ministrijas un centrālās valsts iestādes neiesniedz priekšlikumus par prioritārajiem pasākumiem likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” valsts budžeta projektam. Līdz ar to Veselības ministrijai jāņem vērā, ka pasākumi veselības aprūpes jomā īstenojami tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Ņemot vērā iepriekš minēto, precizējams plāna projekts un rīkojuma projekta 3.punkts.
Norādām, ka 2024.gada 30.aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī informatīvo ziņojumu izstrādē. Papildus izdevumu finansēšana būtu iespējama, piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs) vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu jaunu pasākumu finansēšanai, attiecīgi visas nozaru ministrijas tiek aicinātas papildus nepieciešamos finanšu līdzekļus rast, pamatā pārskatot jau tām piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu, vai piedāvāt jaunus diskrecionārus ieņēmumu avotus.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši MK 2025. gada 27. marta rīkojuma Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku” 2.1., 2.4. apakšpunktam un pielikuma 10. punktam līdz 2025. gada 30. jūnijam nozaru ministrijām jāveic nozaru budžetu izdevumu analīze un jāsagatavo priekšlikumi sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā, izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas), paredzot, ka izdevumu pārskatīšanas rezultātā iegūtie līdzekļi primāri tiek novirzīti aizsardzības izdevumu un demogrāfijas pasākumu finansēšanai. Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši MK 2025. gada 13. maija protokola (prot. Nr. 19 50.§) 7. punktam ir noteikts mērķis veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026. – 2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro. Vienlaikus informējam, ka MK 2025. gada 25. jūnija sēdē tika pieņemts MK rīkojums “Grozījumi MK 2025. gada 27. marta rīkojumā Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku””, nolemjot, ka nozaru ministrijas un centrālās valsts iestādes neiesniedz priekšlikumus par prioritārajiem pasākumiem likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” valsts budžeta projektam. Līdz ar to Veselības ministrijai jāņem vērā, ka pasākumi veselības aprūpes jomā īstenojami tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Ņemot vērā iepriekš minēto, precizējams plāna projekts un rīkojuma projekta 3.punkts.
Piedāvātā redakcija
-
