Projekta ID
24-TA-1210Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
20.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
3.1. transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa īpašnieks, valdītājs, turētājs (elektroskrejritenim tiesīgais lietotājs):
Iebildums
Datu valsts inspekcija (turpmāk – Inspekcija) uztur spēkā iepriekš pausto iebildumu par Tiesību akta projekta "Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) 3. punktu. Inspekcija vērš uzmanību kā Noteikumu projekta 3. punktā uzskaitīti tādi dati, kas raksturo un identificē konkrētu transportlīdzekli un kuģošanas līdzekli. Proti, tā nolūks ir sniegt informāciju par transportlīdzekli vai kuģošanas līdzekli. Šā punkta 3.1. apakšpunktā uzskaitītas datu kategorijas, kas saglabājamas Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā (turpmāk – Reģistrs) par transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa īpašnieku, valdītāju vai turētāju.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā noteiktais minimizācijas princips paredz, ka personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos, proti, pārzinim, apstrādājot personas datus, jāapstrādā personas dati tikai tādā apjomā, lai ar minimālu datu apjomu sasniegtu nolūku. Papildus minimizācijas principam, ir jāievēro arī pārējie Datu regulas 5. pantā noteiktie personas datu apstrādes principi, līdz ar to, paredzot noteiktu personas datu iekļaušanu Reģistrā, tiem jābūt ar likumīgu nolūku, tiesisku pamatu un jāatbilst citiem principiem.
Inspekcija norāda, ka Noteikumu projekta 3.1.1.3.-3.1.1.8. apakšpunktos norādītie personas dati pārsniedz minimālo personas datu apjomu, kas nepieciešami, lai identificētu transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa īpašnieku, valdītāju vai turētāju. Ņemot vērā, ka Noteikumu projekta 3. punkts ir par transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu datiem reģistrā, nav nepieciešamības šā punkta apakšpunktos iekļaut nesamērīgi daudz informācijas par to īpašniekiem, valdītājiem vai turētājiem.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot 3.1.1.2.-3.1.1.8.punktus, vai tos pārnest un Noteikumu projekta 4. punktu par transportlīdzekļa vadītāju, vai norādīt konkrētu nolūku, kura sasniegšanai ir nepieciešama īpašnieka personas datu apstrāde 3.1.apakšpnktā paredzētajā apjomā.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā noteiktais minimizācijas princips paredz, ka personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos, proti, pārzinim, apstrādājot personas datus, jāapstrādā personas dati tikai tādā apjomā, lai ar minimālu datu apjomu sasniegtu nolūku. Papildus minimizācijas principam, ir jāievēro arī pārējie Datu regulas 5. pantā noteiktie personas datu apstrādes principi, līdz ar to, paredzot noteiktu personas datu iekļaušanu Reģistrā, tiem jābūt ar likumīgu nolūku, tiesisku pamatu un jāatbilst citiem principiem.
Inspekcija norāda, ka Noteikumu projekta 3.1.1.3.-3.1.1.8. apakšpunktos norādītie personas dati pārsniedz minimālo personas datu apjomu, kas nepieciešami, lai identificētu transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa īpašnieku, valdītāju vai turētāju. Ņemot vērā, ka Noteikumu projekta 3. punkts ir par transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu datiem reģistrā, nav nepieciešamības šā punkta apakšpunktos iekļaut nesamērīgi daudz informācijas par to īpašniekiem, valdītājiem vai turētājiem.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot 3.1.1.2.-3.1.1.8.punktus, vai tos pārnest un Noteikumu projekta 4. punktu par transportlīdzekļa vadītāju, vai norādīt konkrētu nolūku, kura sasniegšanai ir nepieciešama īpašnieka personas datu apstrāde 3.1.apakšpnktā paredzētajā apjomā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
V. Reģistra informācijas glabāšanas termiņi un dzēšanas kārtība
Iebildums
Inspekcija uztur iebildumu par to, ka Noteikumu projekta V. nodaļā ietvertās tiesību normas ir grūti uztveramas un, iespējams, savstarpēji pretrunīgas.
Inspekcija norāda, ka neatkarīgi no tā vai iepriekšējo Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 185 “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi” V. nodaļas (Reģistra informācijas glabāšanas termiņi un dzēšanas kārtība) regulējums ir identisks Noteikumu projekta V. nodaļai, šie personas datu apstrādes nosacījumi ir jāizvērtē atkārtoti, to iekļaujot anotācijas 8.1.13. sadaļā.
Noteikumu projekta 34. un 35. punktā noteikts, ka vēsturiskā informācija tiek saglabāta Reģistrā pastāvīgi, savukārt noteikumu projekta 36. punkts noteic, ka informāciju var dzēst, ja zudis tās glabāšanas tiesiskais pamats vai tā ir iekļauta reģistrā nepamatoti. Vērtējot šīs tiesību normas to kopsakarā, nav saprotams, vai gadījumā, ja zudis tiesiskais pamats personas datu apstrādei - piemēram, mainījušies dati par īpašnieku vai persona ir zaudējusi invaliditātes statusu - šie dati no reģistra tiks dzēsti, jo zudis glabāšanas tiesiskais pamats vai tomēr tiks glabāti reģistrā pastāvīgi.
Ievērojot minēto, noteikumu projekta V. nodaļa precizējama, lai no tās būtu nepārprotami skaidrs, cik ilgi dati tiks Reģistrā glabāti un kādas darbības tiks veiktas pēc tam, kad būs zudis tiesiskais pamats to glabāšanai.
Papildus vēršam uzmanību, ka personas datu glabāšana pēc tam, kad zudis tiesiskais pamats, nav pieļaujama. Savukārt, ja dati tiek pārvietoti uz arhīvu, tādējādi mainot datu apstrādes nolūku, nepieciešams noteikt kādam mērķim un kādas institūcijas datiem var piekļūt, jo nav pieļaujams, ka tos tiek turpināts lietot, pamatojoties uz sākotnējo datu apstrādes nolūku un regulējumu, kas paredz aktuālo datu apstrādi.
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts papildināms ar atbilstoša satura regulējumu.
Inspekcija norāda, ka neatkarīgi no tā vai iepriekšējo Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 185 “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi” V. nodaļas (Reģistra informācijas glabāšanas termiņi un dzēšanas kārtība) regulējums ir identisks Noteikumu projekta V. nodaļai, šie personas datu apstrādes nosacījumi ir jāizvērtē atkārtoti, to iekļaujot anotācijas 8.1.13. sadaļā.
Noteikumu projekta 34. un 35. punktā noteikts, ka vēsturiskā informācija tiek saglabāta Reģistrā pastāvīgi, savukārt noteikumu projekta 36. punkts noteic, ka informāciju var dzēst, ja zudis tās glabāšanas tiesiskais pamats vai tā ir iekļauta reģistrā nepamatoti. Vērtējot šīs tiesību normas to kopsakarā, nav saprotams, vai gadījumā, ja zudis tiesiskais pamats personas datu apstrādei - piemēram, mainījušies dati par īpašnieku vai persona ir zaudējusi invaliditātes statusu - šie dati no reģistra tiks dzēsti, jo zudis glabāšanas tiesiskais pamats vai tomēr tiks glabāti reģistrā pastāvīgi.
Ievērojot minēto, noteikumu projekta V. nodaļa precizējama, lai no tās būtu nepārprotami skaidrs, cik ilgi dati tiks Reģistrā glabāti un kādas darbības tiks veiktas pēc tam, kad būs zudis tiesiskais pamats to glabāšanai.
Papildus vēršam uzmanību, ka personas datu glabāšana pēc tam, kad zudis tiesiskais pamats, nav pieļaujama. Savukārt, ja dati tiek pārvietoti uz arhīvu, tādējādi mainot datu apstrādes nolūku, nepieciešams noteikt kādam mērķim un kādas institūcijas datiem var piekļūt, jo nav pieļaujams, ka tos tiek turpināts lietot, pamatojoties uz sākotnējo datu apstrādes nolūku un regulējumu, kas paredz aktuālo datu apstrādi.
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts papildināms ar atbilstoša satura regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Inspekcija, vērtējot Noteikumu projektu, secina, ka Noteikumu projekta autors nav ņēmis vērā Inspekcijas 07.10.2024. TAP izteiktos iebildumus (izņemot 3. iebildumu par īpašās kategorijas datiem) par nosacījumiem, kas jāievēro, plānojot personas datu apstrādes noteikumus. Inspekcija norāda, ka personas datu apstrādes izvērtēšana ir nepārtraukts process. Proti, Datu regulas 24. panta 1. punktā noteikts, ka ņemot vērā apstrādes raksturu, apmēru, kontekstu un nolūkus, kā arī dažādas iespējamības un nopietnības pakāpes riskus attiecībā uz fizisku personu tiesībām un brīvībām, pārzinis īsteno atbilstošus tehniskus un organizatoriskus pasākumus, lai nodrošinātu un spētu uzskatāmi parādīt, ka apstrāde notiek saskaņā ar šo regulu. Ja nepieciešams, minētos pasākumus pārskata un atjaunina. Ņemot vērā, ka personas datu apstrādi nosaka ar normatīvo aktu, tad personas datu apstrādes nepieciešamību pārskata Satiksmes ministrija, kā Noteikumu projekta sagatavotājs.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 22. punktu, lūdzam ņemt vērā Valsts kancelejas sagatavotās vadlīnijas “Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā” (https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf) un aizpildīt anotācijas 8.1.13. sadaļu atbilstoši vadlīnijām.
Inspekcija vērš uzmanību uz to, ka par labas pārvaldības principu nebūs uzskatāma Noteikumu projekta saskaņošana, neievērojot personas datu apstrādes kā cilvēka pamattiesību neizvērtēšanu, jo tas būs tieši pretēji Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta piektajā daļā ietvertajam nosacījumam. Norādām, ka kopš Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 185 “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi” izstrādes ir mainījies tiesiskais regulējums, kā ari šo noteikumu anotācijā nav ietverts atbilstošs personas datu apstrādes izvērtējums.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 22. punktu, lūdzam ņemt vērā Valsts kancelejas sagatavotās vadlīnijas “Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā” (https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf) un aizpildīt anotācijas 8.1.13. sadaļu atbilstoši vadlīnijām.
Inspekcija vērš uzmanību uz to, ka par labas pārvaldības principu nebūs uzskatāma Noteikumu projekta saskaņošana, neievērojot personas datu apstrādes kā cilvēka pamattiesību neizvērtēšanu, jo tas būs tieši pretēji Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta piektajā daļā ietvertajam nosacījumam. Norādām, ka kopš Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 185 “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi” izstrādes ir mainījies tiesiskais regulējums, kā ari šo noteikumu anotācijā nav ietverts atbilstošs personas datu apstrādes izvērtējums.
Piedāvātā redakcija
-