Projekta ID
23-TA-2249Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
27.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
1. Lūdzam aktualizēt koncepcijā norādīto LM NI skaitu, labojot no 16 uz 17.
2. Koncepcija būtu jāprecizē, skaidri nošķirot, kurā brīdī tiek runāts par valsts nekustamo īpašumu kā īpašumu neatkarīgi no valdītāja un pārvaldītāja un kurā brīdī koncepcija attiecas tikai uz VNI/FM īpašumiem. No pašreizējās koncepcijas redakcijas īsti nav skaidrs, vai, kurš un kādā veidā plānots konceptuāli risināt visu valsts nekustamo īpašumu (neatkarīgi no to veida, proti, biroji un specializētie nozaru NI. Kopumā virzība uz biroja ēku centralizāciju ir atbalstāma, taču vismaz konceptuālas rīcības līmenī nepieciešams iestrādāt skaidrāku tālākās rīcības plānu, uzdevumus un atbildības attiecībā uz specializētajiem nozaru NI. Tāpat attiecībā uz veicamajām darbībām un nepieciešamo finansējumu koncepcijā ir iekļautas izmaksas, kas nepieciešamas VNI, taču nav nekādas informācijas par nozarēm nepieciešamo finansējumu specializēto NI sakārtošanai.
3. Būtu jāvērtē iespēja noteikt/veidot vienotu valsts nekustamo īpašumu investīciju programmu plānveida valsts nekustamo īpašumu uzturēšanai, kas ietvertu ne tikai biroja ēkas, bet arī specializētos NI, lai nodrošinātu plānveidīgu pieeju pārskatāmā periodā uzturēt, uzlabot un attīstīt arī specializētos NI, kā arī nepieļautu specializēto NI portfeļa īpašumu tehniskā stāvokļa pasliktināšanos, kas vidējā termiņā prasa un prasīs daudz lielākus ieguldījumus.
4. Attiecībā uz kritērijiem biroja ēkām - būtu ieteicams izstrādāt vienotas vadlīnijas, konsultējoties un ņemot vērā nozaru specifiku un neaprobežojoties tikai ar darbinieku skaitu uz kvadrātmetru, jo ir nozares, kuru darba specifika arī biroju ēkās paredz nepieciešamību pēc lielākām telpām, piemēram, aktīvās un pasīvās dokumentu glabātuves un arhīvi, klientu apkalpošana - ir gan kopējā, gan arī obligāti kā individuālās konsultācijas u.tml.
5. Attiecībā uz plāna 3.punktu (pāreja no lietošanas un apsaimniekošanas uz nomu) - attiecībā uz biroju ēkām viennozīmīgi pareiza pieeja, savukārt attiecībā uz specializētajiem NI šis vēl būtu jāvērtē, jo jāņem vērā, ka pārvaldība var tikt nodrošināta dažādos veidos (ministriju ietvaros, iestādē, kapitālsabiedrībā), savukārt apsaimniekošana ir cieši saistīta ar lietotāja darbības specifiku un tās ietveros veicamajām uzturēšanas darbībām. Būtisks ir arī jautājums par finansējuma pārdali un avotu konkrēto funkciju nodrošināšanai. Formāla pāreja uz nomas līgumiem specializēto NI gadījumā nerisinās remontdarbu uzkrājuma veidošanu, ja nebūs skaidras, plānveidīgas un pārskatāmas pieejas finansējuma piešķiršanā.
6. Attiecībā uz plāna 4.punktu - nepieciešama starpnozaru pieredzes un ideju apmaiņa, kā arī jāvērtē iespēja dalīties ar resursiem, piemēram, VNI rīcībā esošo IT rīku izmantošana.
2. Koncepcija būtu jāprecizē, skaidri nošķirot, kurā brīdī tiek runāts par valsts nekustamo īpašumu kā īpašumu neatkarīgi no valdītāja un pārvaldītāja un kurā brīdī koncepcija attiecas tikai uz VNI/FM īpašumiem. No pašreizējās koncepcijas redakcijas īsti nav skaidrs, vai, kurš un kādā veidā plānots konceptuāli risināt visu valsts nekustamo īpašumu (neatkarīgi no to veida, proti, biroji un specializētie nozaru NI. Kopumā virzība uz biroja ēku centralizāciju ir atbalstāma, taču vismaz konceptuālas rīcības līmenī nepieciešams iestrādāt skaidrāku tālākās rīcības plānu, uzdevumus un atbildības attiecībā uz specializētajiem nozaru NI. Tāpat attiecībā uz veicamajām darbībām un nepieciešamo finansējumu koncepcijā ir iekļautas izmaksas, kas nepieciešamas VNI, taču nav nekādas informācijas par nozarēm nepieciešamo finansējumu specializēto NI sakārtošanai.
3. Būtu jāvērtē iespēja noteikt/veidot vienotu valsts nekustamo īpašumu investīciju programmu plānveida valsts nekustamo īpašumu uzturēšanai, kas ietvertu ne tikai biroja ēkas, bet arī specializētos NI, lai nodrošinātu plānveidīgu pieeju pārskatāmā periodā uzturēt, uzlabot un attīstīt arī specializētos NI, kā arī nepieļautu specializēto NI portfeļa īpašumu tehniskā stāvokļa pasliktināšanos, kas vidējā termiņā prasa un prasīs daudz lielākus ieguldījumus.
4. Attiecībā uz kritērijiem biroja ēkām - būtu ieteicams izstrādāt vienotas vadlīnijas, konsultējoties un ņemot vērā nozaru specifiku un neaprobežojoties tikai ar darbinieku skaitu uz kvadrātmetru, jo ir nozares, kuru darba specifika arī biroju ēkās paredz nepieciešamību pēc lielākām telpām, piemēram, aktīvās un pasīvās dokumentu glabātuves un arhīvi, klientu apkalpošana - ir gan kopējā, gan arī obligāti kā individuālās konsultācijas u.tml.
5. Attiecībā uz plāna 3.punktu (pāreja no lietošanas un apsaimniekošanas uz nomu) - attiecībā uz biroju ēkām viennozīmīgi pareiza pieeja, savukārt attiecībā uz specializētajiem NI šis vēl būtu jāvērtē, jo jāņem vērā, ka pārvaldība var tikt nodrošināta dažādos veidos (ministriju ietvaros, iestādē, kapitālsabiedrībā), savukārt apsaimniekošana ir cieši saistīta ar lietotāja darbības specifiku un tās ietveros veicamajām uzturēšanas darbībām. Būtisks ir arī jautājums par finansējuma pārdali un avotu konkrēto funkciju nodrošināšanai. Formāla pāreja uz nomas līgumiem specializēto NI gadījumā nerisinās remontdarbu uzkrājuma veidošanu, ja nebūs skaidras, plānveidīgas un pārskatāmas pieejas finansējuma piešķiršanā.
6. Attiecībā uz plāna 4.punktu - nepieciešama starpnozaru pieredzes un ideju apmaiņa, kā arī jāvērtē iespēja dalīties ar resursiem, piemēram, VNI rīcībā esošo IT rīku izmantošana.
Piedāvātā redakcija
-