Atzinums

Projekta ID
22-TA-2598
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.apakšsadaļā "Pašreizējā situācija" norādīts, ka sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" ir izveidota valsts nekustamo īpašumu atsavināšanas komisija, kura, ievērojot normatīvajos aktos noteikto, organizē atsavināmo īpašumu izsoli publiskajā telpā.
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 9.panta pirmo daļu, izņemot tikai noteiktus izņēmuma gadījumus, valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu organizē valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi".
Ņemot vērā minēto lūdzam precizēt anotācijā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.apakšsadaļās "Pašreizējā situācija" (Sabiedrības darbība nekustamo īpašumu jomā) un "Problēmas apraksts" (Valsts līdzdalības saglabāšanas novērtējums) norādīts ka lielākais publiskā sektora nekustamā īpašuma pārvaldnieks ir valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk - VNĪ), kas nodrošina nekustamā īpašuma – administratīvo objektu – pārvaldību un attīstības vadību un pilda valsts deleģētās funkcijas.
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto, svītrojot informāciju par valsts deleģētās funcijas izpildi, vai arī precizējot, ka valsts deleģētās funkcijas izpilde tiek veikta atsavinot valsts nekustamos īpašumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu (izziņas 10.punkts), kurā lūgts detalizēti izvērtēt risinājuma variantu Zemkopības ministrijas padotībā esošo institūciju nekustamo īpašumu turpmākās apsaimniekošanas modelim, īstenot vienotu pieeju valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanā un apsaimniekošanā pēc nozaru principa atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 9.maija rīkojuma Nr.319 “Par Valsts nekustamā īpašuma vienotas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas koncepciju” (turpmāk - koncepcija) (zaudējis spēku 2021.gada 1.janvārī) 8.punktā noteiktajam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam paredzēt atbilstošu uzdevumu Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā.

Vienlaikus nevaram piekrist anotācijas 1.3.apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādītajam, ka jautājums par valsts līdzdalības saglabāšanu nav saistāms ar biroju ēku pārvaldīšanas modeli, jo kā apliecina esošā situācija valstī šobrīd nav izveidota efektīva un mērķtiecīga valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas sistēma un koncepcija zaudēja spēku 2021.gada 1.janvārī.
Vēršam uzmanību, ka koncepcijā kā attīstības plānošanas dokumentā ir izvirzīti valsts nekustamo īpašumu vienotas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas mērķi, sasniedzamie rezultāti un plānotā turpmākā rīcība. Koncepcijā noteiktais virziens turpinās un ir spēkā līdz brīdim, kad tiks noteiktas tālākā plānošanas perioda nostādnes.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka valstij piederošām kapitālsabiedrībām, kuru pamatdarbības veids ir valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana, katrai ir  sava specializācija, t.i., tās pārvalda pēc lietošana mērķa atšķirīgus nekustamos īpašumus, šādi nodrošinot konkrētam lietošanas mērķim paredzētu nekustamo īpašumu vienveidīgu pārvaldīšanu, kā arī nedublē pārvaldīšanas pakalpojumus.
No piedāvātā VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk – ZMNĪ) vispārējā stratēģiskā mērķa redakcijas secināms, ka ZMNĪ uzdevums un pilnvarojums ir pārvaldīt stratēģisku meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju, un zemes vienību uz kurām tās atrodas, meliorācijas kadastra uzturēšanu, nodrošinot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemju resursu ekonomiski izdevīgu, videi saudzīgu un sociāli atbildīgu ilgtspēju. No minētā izriet, ka administratīvo un biroju ēku, un ar to saistīto būvju un  zemes pārvaldīšana nav saistāma ar MK rīkojuma projektā “Par valsts līdzdalības saglabāšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" un vispārējo stratēģisko mērķi” formulēto ZMNĪ vispārējo stratēģisko mērķi.
Ņemot vērā minēto, anotācijas 1.3. pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi norādītais, ka: "Sabiedrība īsteno nekustamo īpašumu – nedzīvojamo ēku – pārvaldīšanu un apsaimniekošanu .... "  salāgojams ar MK rīkojuma projektā “Par valsts līdzdalības saglabāšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" un vispārējo stratēģisko mērķi” formulēto ZMNĪ vispārējo stratēģisko mērķi. 
Vienlaikus, lūdzam, norādīt dokumentu, kas pamato anotācijā minētās plānotās darbības, proti- "2022.–2027. gadā paredzēts nodot Sabiedrības centralizētā pārvaldīšanā visas Zemkopības ministrijas valsts īpašumā esošās un padotības iestāžu lietojumā esošās zemes vienības tostarp neapdzīvojamas būves, kas atrodas uz tām."
Atkārtoti norādām, ka pienākums nodrošināt valsts pārvaldes iestādes ar to funkcijām vajadzīgu nekustamo īpašumu ir valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) uzdevums atbilstoši tās stratēģiskajam mērķim, līdz ar to, lai tiktu nodrošināts, ka valsts funkcijas netiek dublētas, nākotnē pārvaldāmo nekustamā īpašuma portfeli veidot atbilstoši ZMNĪ darbības specifikai, savukārt,  biroju un administratīvo ēku nekustamie īpašumi ar piekrītošajām palīgēkām un zemi, nododami Finanšu ministrijas valdījumā, VNĪ pārvaldīšanā.
Anotācijā minēts: ".... nav gūta pārliecība par valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" kapacitāti un finanšu mērķiem, lai virzītu valsts nekustamo īpašumu centralizētu pārvaldīšanas modeli, pārņemot visus valsts nekustamos īpašumus, tai skaitā Sabiedrības pārvaldībā esošos nekustamos īpašumus" - lūdzam skaidrot, uz kāda pamata šāds secinājums ir izdarāms. 
Tāpat Anotācijas 1.3. sadaļā minēts: "Ievērojot, ka ir izvērtēta valsts līdzdalības saglabāšana, ar mērķi nodrošināt, ka valsts kontrolētā kapitālsabiedrībā tiktu pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai, ministrijas skatījumā jautājums par valsts līdzdalības saglabāšanu nav saistāms ar biroju ēku pārvaldīšanas modeli, jo ka apliecina esošā situācija valstī šobrīd nav izveidota efektīva un mērķtiecīga valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas sistēma ..."
Vēršam uzmanību, ka valsts līdzdalības saglabāšana var nebūt saistīta ar biroja ēku pārvaldīšanas modeli, taču katrai valsts kapitālsabiedrībai vispārējā stratēģiskajā mērķī ir noteikta sava kompetence un katras kapitālsabiedrības darbībai ir jāatbilst tās vispārējām stratēģiskajam mērķim, līdz ar to lūgums to svītrot no anotācijas iepriekšnorādīto frāzi.
Piedāvātā redakcija
-