Projekta ID
25-TA-1438Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ar likumprojektu tiek papildināts likuma 12.panta trešās daļas 1. punkts konkretizējot būvvaldes kompetences tvērumu. Lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par būvvaldes kompetences tvērumu, lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar izvērstāku skaidrojumu par konkrētām būvvaldes veicamām darbībām būvniecības administratīvā procesa nodrošināšanā, kas attiecināms uz būvvaldes darbu kopumā, bet īpaši svarīgi ir būvniecības procesa uzsākšanas posmā vienotā būves reģistrācijas procesa nodrošināšanā, lai nepieļautu tādus trūkumus, kā Zemesgrāmatu likuma prasībām neatbilstoši noformēti dokumenti, informācijas savstarpējā neatbilstība teksta un grafiskajos datos, kā arī institūciju nepilnīgi veiktās datu un tiesiskās situācijas pārbaudes pieejamās informācijas sistēmās. Īpaši svarīgi to uzsvērt, jo ne Valsts zemes dienests, ne rajona (pilsētas) tiesa vairs nepārvērtēs būvvaldes lēmumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Šobrīd vienlaicīgi virzītie grozījumi Zemesgrāmatu likumā paredz to, ka būvvaldes izvērtētos dokumentus zemesgrāmatas tiesnesis vairs nevērtē. Ņemot vērā to, ka informācija tiek nodota caur valsts informācijas sistēmām, tiesneša lēmumi nebūs pārsūdzami, tāpēc būvvaldei vajadzētu pārbaudīt tos nosacījumus, ko šobrīd pārbauda tiesnesis saskaņā ar Zemesgrāmatu likumu – piemēram, jāpārbauda vai juridiskā persona ir norādījusi patieso labuma guvēju, vai zemesgrāmatā nav ierakstīti kādi aizliegumi, piemēram, atsavināšanas līgumā paredzēts aizliegums uz zemes būvēt noteikta veida būves u.c.
Tādējādi ierosinām papildināt 12. pantā trešās daļas 1. punktu pēc vārdiem "tai skaitā" ar vārdiem "vai būvniecības iecere ir saskaņota ar trešajām personām un vai nepastāv kādi šķēršļi būvniecības ieceres īstenošanai, kā arī".
Likumprojekts paredz papildināt Būvniecības likuma 12. pantā (34) daļu ar vārdiem un skaitļiem “kā arī pakalpojuma maksas un nodevas nomaksu par šā likuma 14.panta (11) daļā noteikto darbību veikšanu”.
Ņemot vērā to, ka ne visos gadījumos būs ēkas pieņemšana ekspluatācijā, bet būs arī paziņojums par būvdarbu pabeigšanu, lūgums papildināt likumu ar identisku normu , kas attiektos arī uz paziņojumu par būvdarbu pabeigšanu, jo arī šajos gadījumos īpašuma tiesības uz būvi tiks nostiprinātas zemesgrāmatā, par ko ir maksājama kancelejas nodeva, ko zemesgrāmatu tiesnesis vairs nevērtēs.
Tādējādi ierosinām papildināt 12. pantā trešās daļas 1. punktu pēc vārdiem "tai skaitā" ar vārdiem "vai būvniecības iecere ir saskaņota ar trešajām personām un vai nepastāv kādi šķēršļi būvniecības ieceres īstenošanai, kā arī".
Likumprojekts paredz papildināt Būvniecības likuma 12. pantā (34) daļu ar vārdiem un skaitļiem “kā arī pakalpojuma maksas un nodevas nomaksu par šā likuma 14.panta (11) daļā noteikto darbību veikšanu”.
Ņemot vērā to, ka ne visos gadījumos būs ēkas pieņemšana ekspluatācijā, bet būs arī paziņojums par būvdarbu pabeigšanu, lūgums papildināt likumu ar identisku normu , kas attiektos arī uz paziņojumu par būvdarbu pabeigšanu, jo arī šajos gadījumos īpašuma tiesības uz būvi tiks nostiprinātas zemesgrāmatā, par ko ir maksājama kancelejas nodeva, ko zemesgrāmatu tiesnesis vairs nevērtēs.
Piedāvātā redakcija
12. pantā:
papildināt trešās daļas 1. punktu pēc vārdiem "tai skaitā" ar vārdiem "vai būvniecības iecere ir saskaņota ar trešajām personām un vai nepastāv kādi šķēršļi būvniecības ieceres īstenošanai, kā arī";
papildināt trešās daļas 1. punktu pēc vārdiem "tai skaitā" ar vārdiem "vai būvniecības iecere ir saskaņota ar trešajām personām un vai nepastāv kādi šķēršļi būvniecības ieceres īstenošanai, kā arī";
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ar likumprojektu likuma 14. pants tiek papildināts ar (11) daļu. Vēršam uzmanību, ka likumā jau šobrīd 14.pantā pastāv (11) daļa. Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ja likuma pantu ir paredzēts papildināt ar jaunu panta daļu, tad jāpārliecinās, vai šī likuma vienība jaunajā redakcijā iekļaujas numerācijā secīgi un bez numerācijas pārtraukumiem. Savukārt, ja ir paredzēts izteikt jaunā redakcijā esošu panta daļu, tad, apzīmējot šo grozījumu, lieto darbības vārdu "izteikt" nevis “papildināt”. Lūdzam attiecīgi precizēt likumprojektu, precizējot arī ar likumprojektu papildināto likuma 12. panta (34) daļā ietverto atsauci uz 14. panta (11) daļu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā to, ka iesniegums tiek iesniegts rajona (pilsētas) tiesai, ierosinām 14. panta (11).daļas 2.apakšpunkta pirmo vārdu "Zemesgrāmatai" aizstāt ar "Rajona (pilsētas) tiesai". Paskaidrojam, ka 2018. gada 25. oktobrī tika pieņemts likums "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"", kas paredzēja īstenot rajona (pilsētas) tiesas zemesgrāmatu nodaļu tiesnešu integrēšanas rajona (pilsētas) tiesas sastāvā reformu. Tādējādi rajona (pilsētas) tiesas kompetencē ir izskatīt īpašnieka iesniegumus par noteikta satura datu aktualizēšanu Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā.
Piedāvātā redakcija
14.panta (11) daļas 2.punkts:
“2.Rajona (pilsētas) tiesai būves ierakstīšanai zemesgrāmatā, pēc kadastra datu reģistrācijas vai aktualizācijas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.”.
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ar likumprojektu paredzēts papildināt likumu ar jaunu 32. pārejas noteikumu punktu, kura pirmajā teikumā ir ietverts sašaurināts vienotā būves reģistrācijas procesa tvērums attiecinot to tikai uz dzīvojamām mājām, kuru iesniedzējs būvē uz sev piederošas zemes. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vienotā būves reģistrācijas procesa uzraudzības padomē panāktajai vienošanās, vienotais būves reģistrācijas process sākotnēji tiks attiecināts uz visām būvēm (ēkām (t.sk. uz daudzdzīvokļu ēkām) un inženierbūvēm), kuras iesniedzējs būvē uz tam piederošas zemes. Arī likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā pie Risinājuma apraksta ir norādīts, ka procesu attiecina uz visām būvēm (ēkām un arī inženierbūvēm), vienlaikus ņemot vērā esošos izņēmumus. Papildus minētajam šajā sadaļā norādīts, ka likumprojekts paredz ne tikai vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu visām būvniecības iecerēm, kas tiks uzsāktas no 2026.gada 1.janvāra, bet paredz arī pārejas noteikumu normu, kurā vienoto reģistrācijas procesu attiecina tikai uz ēkām.
Ņemot vērā minēto, lūdzam novērst pretrunas starp likumprojektā ietverto regulējumu un anotācijā norādīto, skaidri nosakot, ka vienotais būves reģistrācijas process tiek īstenots uz visām būvēm, kuras iesniedzējs būvē uz tam piederošas zemes.
Ņemot vērā minēto, lūdzam novērst pretrunas starp likumprojektā ietverto regulējumu un anotācijā norādīto, skaidri nosakot, ka vienotais būves reģistrācijas process tiek īstenots uz visām būvēm, kuras iesniedzējs būvē uz tam piederošas zemes.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumi Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” lūdzam aizpildīt anotācijas 2. sadaļu, norādot tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu, 6. sadaļu, norādot projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības procesu, 7. sadaļu, norādot tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām un 8. sadaļas 8.1.1. un 8.1.2. punktu, norādot uz publisku pakalpojumu attīstību un uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu redakcionāli precizēt likumprojekta 14.panta (11) daļas pirmo punktu, izsakot to šādā redakcijā:
“1) Valsts zemes dienestam kadastra datu reģistrāciju reģistrācijai vai aktualizācijai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, kas tiek veikta pēc būves pieņemšanas ekspluatācijā vai pēc paziņojuma par būvdarbu pabeigšanu;”
“1) Valsts zemes dienestam kadastra datu reģistrāciju reģistrācijai vai aktualizācijai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, kas tiek veikta pēc būves pieņemšanas ekspluatācijā vai pēc paziņojuma par būvdarbu pabeigšanu;”
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Viennozīmīgai teksta izpratnei lūdzam gramatiski precizēt anotācijas 1.3. sadaļas pirmā Problēmas apraksta pēdējo teikumu “Pašlaik procesi ir nav savienoti (ir asinhroni) un to īstenošanai personai ar vismaz trīs dažādiem iesniegumiem jāvēršas pie vismaz trīs dažādām institūcijām.”
Piedāvātā redakcija
-
