Atzinums

Projekta ID
22-TA-3732
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta pašreizēja redakcija satur vispārīgu pilnvarojumu iegūt informāciju no citām iestādēm, tajā nav skaidri noteikts, kādi dati un no kurām institūcijām tiks pieprasīti. Anotācijā ietvertais uzskaitījums nav juridiski saistošs, jo anotācija kalpo kā palīginstruments izpratnes veicināšanai un tai nav normatīva spēka.Turklāt anotācijā ir ietverta norāde, ka bāriņtiesas informāciju var iegūt nosūtot oficiālu rakstisku pieprasījumu vai izmantojot tiešu integrētu Bāriņtiesu informācijas sistēmas (BARIS) saskarni ar citu iestāžu informācijas sistēmām.
Lūdzam papildināt likumprojektu ar deleģējuma normu Ministru kabinetam noteikt iestādes, kurām ir pienākums sniegt datus bāriņtiesām, izmantojot tiešu integrētu Bāriņtiesu informācijas sistēmas (BARIS) saskarni un noteikt datu sniegšanas kartību un apjomu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta “Grozījumi Bāriņtiesu likumā” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācija) 1.3. sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” “Risinājuma apraksts” c) apakšpunktā noteikts, ka Valsts ieņēmumu dienesta (VID) par personas nodarbinātības statusu, ienākumiem, nodokļu atvieglojumiem un apgādībā esošām personām, kā arī nodokļu parāda esamību; informāciju par bērnam vai aizgādnībā esošai personai piederošā īpašuma pārvaldīšanu, ieskaitot ziņas par nekustamā īpašuma apsaimniekošanu, deklarētajiem ienākumiem no šāda īpašuma, kā arī saistīto dokumentācijas prasību izpildi; informāciju par bērna vai aizgādnībā esošās personas vārdā reģistrētu saimniecisko darbību vai dalību uzņēmumos, šo uzņēmumu finanšu rādītājiem un saistībām; datus par ienākumiem no intelektuālā īpašuma (autoratlīdzībām, patentiem), finanšu instrumentiem (dividendēm, procentiem, vērtspapīriem), kā arī informāciju par deklarētajiem līdzekļiem ārvalstu finanšu iestādēs (ja šāda informācija ir Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā), kas ļauj izvērtēt datu subjekta spējas un prasmes pildīt vecāka, aizbildņa, audžuģimenes, viesģimenes, bērna aprūpētāja, adoptētāja, sevišķā aizbildņa vai aizgādņa normatīvajos aktos noteiktos pienākumus un nodrošināt bērna vai aizgādnībā esošās personas personisko un mantisko interešu aizsardzību.

Par informāciju par bērnam vai aizgādnībā esošai personai piederošā īpašuma pārvaldīšanu, ieskaitot ziņas par nekustamā īpašuma apsaimniekošanu, deklarētajiem ienākumiem no šāda īpašuma, kā arī saistīto dokumentācijas prasību izpildi.

Norādām, ka VID rīcībā var būt tikai informācija par bērnam piederošajā(-os) īpašumā(-os) esošu saimniecisko darbību un no šiem īpašumiem deklarētajiem ienākumiem, VID rīcībā nav informācijas par nekustamo īpašumu pārvaldīšanu.
Tā kā anotācijā jau ir norāde par to, ka VID sniedz  informāciju par bērna vai aizgādnībā esošās personas vārdā reģistrētu saimniecisko darbību, tad lūdzam svītrot no anotācijas tekstu “par informācijas sniegšanu par bērnam vai aizgādnībā esošai personai piederošā īpašuma pārvaldīšanu, ieskaitot ziņas par nekustamā īpašuma apsaimniekošanu, deklarētajiem ienākumiem no šāda īpašuma, kā arī saistīto dokumentācijas prasību izpildi”, jo anotācijā jau ir norāde, ka sniedzam ziņas par saimniecisko darbību un datus par ienākumiem.


Par deklarētajiem līdzekļiem ārvalstu finanšu iestādēs (ja šāda informācija ir Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā).

Ministru kabineta 2013.gada 5.novembra noteikumu Nr. 1245 “Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi” 36.punktam, informācijai, ko VID saņem no citas valsts kompetentās iestādes, tajā skaitā, CRS, ierobežotas pieejamības statusu piešķir tādā pašā kārtībā kā informācijai, kas iegūta saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, un to drīkst izpaust tikai tām personām vai varas iestādēm (tai skaitā tiesas un administratīvajām iestādēm), kuras ir iesaistītas nodokļu aprēķināšanā, iekasēšanā, personu saukšanā pie juridiskās atbildības, piespiedu līdzekļu piemērošanā vai apelāciju izskatīšanā attiecībā uz nodokļiem. Šīs personas vai varas iestādes informāciju izmanto vienīgi minētajos nolūkos.
Vienlaikus, neatkarīgi no minēto noteikumu 36.punktā norādītajām prasībām, VID saņemto informāciju var izmantot arī mērķiem, kas nav saistīti ar nodokļu administrēšanas funkciju izpildi, atbilstoši noteikumu 37.punktam, ja to līdzīgos apstākļos atļauj informācijas sniedzējas valsts likumi un ja ir saņemta šīs valsts kompetentās iestādes atļauja. Tādējādi informējam, ka VID nevar sniegt starptautiskās informācijas ceļā gūto informāciju iestādēm, kas nav iesaistītas nodokļu administrēšanas procesā bez attiecīgās valsts atļaujas. Lūdzam svītrot, ka VID sniedz informāciju par deklarētajiem līdzekļiem ārvalstu finanšu iestādēs.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 8.1.13.punktā minētie Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumi Nr.748 “Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi” ir zaudējuši spēku 2024.gada 10.maijā un to vietā ir Ministru kabineta 2024.gada 7.maija noteikumi Nr.282 "Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-