Atzinums

Projekta ID
22-TA-3391
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
03.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt rīkojuma projekta 1. pielikuma “Investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” pase” 4.punkta 2.6. apakšpunktu šādā redakcijā: "2.6. Platformas, t.sk. OIS, paplašinājumu, prasību tehniskās specifikācijas izstrāde, t.sk. ostu sistēmu integrācijas API specifikāciju izstrāde.", jo rīkojuma projekta ietvaros ir norādītas tādas darbības kā "Platformas un pakalpojumu izstrāde” un “Platformas, t.sk. OIS, ieviešana”.
Rīkojuma projektā ir plānota plaša sadarbība ar partneriem, to informācijas sistēmu pielāgošana, integrācija un izmaiņu ieviešana, kā arī Platformas ieviešana VPB un LSEZ. Šāda darbību papildināšana / precizēšana rīkojuma projekta pasē ļaus rīkojuma projekta partneriem pārliecināties, ka tiks ievērotas to intereses un rīkojuma projektā būs pieejami nepieciešamie līdzekļi partneru dalībai rīkojuma projektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka rīkojuma projekta 1.pielikuma “Investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” pase” 4.punkta 4.aktivitāte paredz Platformas, t. sk. OIS sistēmu ieviešanu, lūdzam precizēt un izdalīt atsevišķi plānotā finansējuma apmēru iesaistītajām ostām – RBP, VBP, LSEZ.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot rīkojuma projekta 1. pielikuma “Investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” pase” 4.punkta 3.aktivitātē iekļauto aktivitāti par rīkojuma projekta rezultātu auditu. Satiksmes ministrijas ieskatā audits kā Platformas izstrādes aktivitāte būtu svītrojama, jo šīs darbības ietvaros jau ir paredzēta kvalitātes kontrole, tostarp autoruzraudzība. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 435) prasībām finansējuma saņēmējam ir jāveic Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” mērķu un rezultātu audits, kas tiek veikts pēc Platformas izstrādes un ieviešanas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rīkojuma projekta 1.pielikuma “Investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” pase” 4.punkta 4.aktitvitāti, ka integrācijas tvērums (risinājums un nepieciešamais finansējums) katrai sistēmai tiks precizēts rīkojuma projekta 1.pielikuma 4.punkta 2.aktivitātes rezultātā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 1. pielikumā  “Investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” pase” 4. punktā “Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem” ir veiktas izmaiņas, samazinot rīojuma projekta vadības aktivitātes izmaksas par 100 000 eiro. Minētais samazinājums rada risku vadības finansēšanas iespējām no rīkojuma projekta finansējuma. Ņemot vērā minēto, lūdzam paredzēt Projekta vadības finansējumu 200 000 eiro apmērā, kā arī rīkojuma projekta 1. pielikumā  “Investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” pase” 4.punkta 1.aktivitāti “Projekta vadība” papildināt ar jaunu aktivitāti “Projekta vadība ostu atbildībā esošajās aktivitātes” un norādīt atsevišķi iesaistītajām ostam VBP un LSEZ pieejamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 1.pielikums "Investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” pase" satur maz un augsta līmeņa informāciju par Projekta ietvaros izstrādājamā IKT risinājumu konceptuālo funkcionalitāti, integrētajām sistēmām un Projekta ieviešanas un īstenošanas personālam veicamajiem darbiem. Atbilstoši RBP sniegtajai informācijai, konceptuāla vīzija par Projekta ietvaros izstrādājamo IKT risinājumu funkcionalitāti, darbību izmaksām un integrētajām sistēmām tiks izstrādāta tikai analīzes un projektēšanas fāzes laikā pēc Projekta uzsākšanas un tā ietvaros.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt rīkojuma projekta 1.pielikuma 8.punktā sniegto informāciju ar tekstu šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
- Analīzes un projektēšanas rezultātā iegūtā informācija neatbilst Projektā sniegtajai informācijai (uzskaitītajiem konkrētajiem pakalpojumiem, partneriem, ieguvumiem, izmaksām, izdarītajiem slēdzieniem un tml.).
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Uzturam Satiksmes ministrijas 28.12.2022. atzinumā ietverto iebildumu, jo tas nav ņemts vērā pēc būtības.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.435 anotācijas prasībām, jau sagatavojot projekta pasi finansējuma saņēmējs izvērtēs risinājuma integrāciju ar SKLOIS funkcionalitāti un saskaņos aktivitātes ar SKLOIS pārzini, tādējādi sagatavojot un plānojot projektu, RBP izvērtēs risinājuma iespējamo integrāciju ar SKLOIS, tās funkcionalitāti un, ja attiecināms, saskaņos nepieciešamās integrācijas risinājuma aktivitātes ar SKLOIS pārzini. Proti, Satiksmes ministrijai kā SKLOIS pārzinim jau iepriekš tiks sniegta informācija par iespējamo integrāciju un tās funkcionalitāti.
Savukārt, rīkojuma projekta anotācijā ir norādīts, ka detalizēts integrācijas risinājumu izvērtējums, kā arī Pakalpojumu saņēmēju, tostarp, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” (turpmāk – LJA), loma Projektā tiks veikta Platformas prasību analīzes un projektēšanas posmā. Informējam, ka tas ir pretrunā ar MK noteikumu Nr.435 anotācijā ietverto nosacījumu.
Ievērojot faktu, ka finansējuma saņēmējs RBP līdz Projekta pases iesniegšanai saskaņošanai nav izpildījusi MK noteikumu Nr.435 anotācijā ietverto nosacījumu un nav izvērtējusi integrācijas funkcionalitāti un saskaņojusi aktivitātes ar SKLOIS pārzini, ļoti būtiska ir pasē sniedzamā informācija par modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumiem, Projekta darbībām un to resursiem, Projekta kapacitāti un citiem būtiskiem jautājumiem, lai Satiksmes ministrija kā SKLOIS pārzinis varētu šajā stadijā izvērtēt paredzamo darba apjomu un nepieciešamos resursus.
Lūdzam ņemt vērā Satiksmes ministrijas izteiktos iebildumus šajā atzinumā un sniegt nepieciešamo informāciju Projekta pases atbilstošajos punktos, lai Satiksmes ministrija varētu akceptēt Projektā paredzēto integrāciju un sadarbību Projektā.
Lūdzam arī atbilstoši papildināt rīkojuma projekta anotācijas 1.3. sadaļu "Risinājuma apraksts" ar informāciju atbilstoši MK noteikumu Nr. 435 anotācijas prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Uzturam Satiksmes ministrijas 28.12.2022. atzinumā ietverto iebildumu, jo tas ir ņemts vērā daļēji.
Rīkojuma projekta 1.pielikuma 4.punktā ir uzskaitītas Projekta ietvaros veicamās darbības, tām indikatīvi plānotais finansējums un darbības iznākums.
Informējam, ka 2.,3. un 4.darbības, kas ir aprakstītas attiecībā pret Platformu, ir analoģiski attiecināmas arī pret integrētajām sistēmām – arī to ietvaros izstrādājamajiem risinājumiem ir nepieciešams veikt analīzi, izstrādi un ieviešanu.
Rīkojuma projekta 1.pielikuma 4.punkts ir papildināts ar jaunu prasību analīzes darbību “Integrēto informācijas sistēmu pielāgošana sadarbībai ar Platformu”, taču nav sniegta informācija par konkrētajām integrējamajām sistēmām un šīs darbības iznākumu. Uzsveram, ka ievērojot lielo integrēto sistēmu skaitu un prognozējamo servisu apjomu, Projekta pasē ir nepieciešams izdalīt atsevišķas analoģiskās pozīcijas visām darbībām un darbības rezultātam. Saskaņā ar Projekta 1.pielikuma 3.1.apakšpunktā sniegto informāciju, ka integrācijas risinājumi, integrācijā ietvertās datu kopas un to aprite tiks precizēta Platformas prasību analīzes un projektēšanas posmā, kā arī realizēta normatīvajos aktos noteiktā apmērā, neveicot esošu integrāciju un risinājumu dublēšanu un situācijā, kad Projekta pasē nav sniegta pat konceptuāla informācija par integrācijas apjomu un kārtību, integrēto sistēmu pārziņiem ir būtiski pārliecināties, ka apstiprinot sadarbību Projektā un Projekta pasi, ir plānots finansējums to izstrādēm.
Lūdzam papildināt rīkojuma projekta 1.pielikuma 4.punktā:
2. darbības aprakstu ar integrēto informācijas sistēmu pielāgošanas plānoto darbības rezultātu,
3. darbības aprakstu ar izstrādēm integrēto informācijas sistēmās un plānoto darbības rezultātu;
4. darbības aprakstu ar aktivitāti par risinājumu ieviešanu integrētajās informācijas sistēmās un plānoto darbības rezultātu.
Kā arī lūdzam papildināt rīkojuma projekta 1.pielikuma 8.punktu ar nosacījumu, ka integrēto sistēmu analīzei un projektēšanai, programmatūras izstrādei un ieviešanai tiks paredzēts Projekta finansējums, ka integrēto sistēmu analīze un projektēšana, programmatūras izstrāde un ieviešana notiks tikai tādā apjomā, kas būs iespējams izmantojot Projektā piešķirto finansējumu šiem mērķiem. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Uzturam Satiksmes ministrijas 28.12.2022. atzinumā ietverto iebildumu, jo tas nav ņemts vērā pēc būtības.
Saskaņā ar rīkojuma projekta izziņā sniegto informāciju ir papildināts rīkojuma projekta 1.pielikuma 3.1.apakšpunkts. Taču šis apakšpunkts sniedz informāciju par Projekta mērķi un galveno saturu nevis Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāti, tostarp netiek sniegta Satiksmes ministrijas iebildumā ietvertā informācija par integrēto sistēmu pārziņu finanšu un personāla resursu kapacitāti, vai tā būs pieejama integrējamo sistēmu pārziņiem gan Projekta realizācijas laikā, gan integrētajās sistēmās izveidoto risinājumu uzturēšanai.
Izziņā iekļautais teksts “IKT risinājumu izstrādei tiks piesaistīts ārpakalpojumu sniedzējs, kas nodrošinās nepieciešamo partneru sistēmu pārziņu un personāla iesaisti Projekta realizācijā. Nepieciešamais finansējums izveidoto risinājumu uzturēšanai tiks paredzēts pēc sistēmanalīzes” nav iekļauts rīkojuma projekta pases tekstā un nesniedz atbildi uz izteikto iebildumu.
Lūdzam papildināt rīkojuma projekta 1.pielikuma 6.punktu ar informāciju par integrēto sistēmu pārziņiem pieejamo finanšu kapacitāti, pārvaldības kapacitāti un īstenošanas kapacitāti, proti, kā tiks realizētas un finansētas izstrādes integrēto sistēmu pārziņu informācijas sistēmās, kā tiks realizētas un finansētas integrēto sistēmu pārziņu personāla darbības šajā Projektā, tostarp ar RBP un/vai pārziņu piesaistītajiem ārpakalpojumu sniedzējiem.
Papildus lūdzam papildināt rīkojuma projekta 1.pielikuma 6.punktu ar informāciju, kā tiks piesaistīti un kādi finanšu resursi tiks piesaistīti integrēto pārziņu sistēmās RBP Projekta ietvaros izstrādāto programmatūras saskarņu uzturēšanai pēc Projekta pabeigšanas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Uzturam Satiksmes ministrijas 28.12.2022. atzinumā ietverto iebildumu, jo tas ņemts vērā daļēji.
Rīkojuma projekta izziņā norādīts, ka precizēts rīkojuma projekta 1.pielikuma 3.1.apakšpunkts. Informējam, ka realitātē ar Satiksmes ministrijas iebildumā minēto nosacījumu ir papildināts rīkojuma projekta 1.pielikuma 8.punkts, kas neatbilst Satiksmes ministrijas izteiktā nosacījuma saturam, jo tas nav nosacījums “Projekta ieviešanas un digitālo risinājumu izmantošanas riska faktoriem”. Satiksmes ministrijas ieskatā nosacījums, ka Projekta ietvaros izstrādātā Platforma nesaturēs funkcionalitāti par tādu ziņošanu, kas saskaņā ar starptautiskajiem, Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem ir jāveic, izmantojot nacionālo jūras vienloga sistēmu, ir attiecināms uz izstrādājamo IKT risinājumu aprakstu (5.1.apakšpunkts).
Lūdzam papildināt rīkojuma projekta 1.pielikuma 5.1.apakšpunktu ar atbilstošo nosacījumu, kā arī lūdzam precizēt rīkojuma projekta 1.pielikuma 8.punkta teksta "projekta “Eiropas Jūras vienloga sistēmas EMSWe ieviešana” (turpmāk – SKLOIS3 projekts), ko īsteno Regulas (ES) 2019/1239 ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ direktīvu 2010/65/ES prasību ieviešanai, ietvaros tiks veikti būtiski ieguldījumi SKLOIS IKT resursu attīstībā, tajā skaitā datu bāzes migrācija un programmatūras saskarņu modifikācija, lai līdz 2025. gada 15. augustam nodrošinātu visu Eiropas Savienības tehnisko un funkcionalitātes prasību iestrādi nacionālajā SKLOIS sistēmā un uzsāktu darbu vienotā Eiropas Jūras vienloga sistēmā EMSWe. Satiksmes ministrija neplāno jaunu saskarņu izstrādi līdz SKLOIS3 projekta uzsākšanai. SKLOIS3 projekta ietvaros tiks nodrošināta tikai to izmaiņu, kas saistītas ar Regulas (ES) 2019/1239 ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ direktīvu 2010/65/ES ieviešanu, veikšana esošajās saskarnēs to iepriekš ieviestajā apjomā. SKLOIS3 projekta ietvaros SKLOIS pārzinis neparedz finansējumu tādu izmaiņu veikšanai SKLOIS, kas nepieciešamas Platformas izstrādei un ieviešanai." izvietojumu šajā punktā, jo teksts nav projekta riska faktors, bet atsevišķs, cits būtisks nosacījums.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 1.pielikuma 6.punktā ir norādīts, ka saskaņā ar MK noteikumiem Nr.435 Projekta ieviešanai un uzraudzībai plānots izveidot Projekta uzraudzības padomi, kurā  ietilpst RBP, Satiksmes ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras pārstāvji.
Lūdzam precizēt Projekta uzraudzības padomes pārstāvju uzskaitījumu rīkojuma projekta 1.pielikuma 6.punktā, jo MK noteikumi Nr.435 noteic, ka Uzraudzības padomē tiek iekļauti projekta sadarbības partneru pārstāvji un rīkojuma projekta 1.pielikuma 1.2.apakšpunktā ir norādīti vairāki sadarbības partneri, kas būtu iekļaujami šajā padomē.
Ievērojot Projekta uzraudzības padomei un Projekta attīstības darba grupai plānotos uzdevumus un sastāvu, lūdzam rīkojuma projekta 1.pielikuma 6.punktā papildināt Projekta attīstības darba grupas pārstāvju sarakstu ar Satiksmes ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Uzturam Satiksmes ministrijas 28.12.2022. atzinumā ietverto iebildumu, jo tas ņemts vērā daļēji.
Rīkojuma projekta 1.pielikuma 6.punktā ir norādīts, ka sadarbībā ar Projekta īstenošanas partneriem ir izveidota sākotnējā Platformas attīstības darba grupa un Platformas attīstības darba grupas ietvaros ir uzsākta vienošanos izstrāde. Atkārtoti informējam, ka neviens Satiksmes ministrijas vai LJA pārstāvis Platformas attīstības darba grupā šobrīd neietilpst, līdz ar to Satiksmes ministrija un LJA pārstāvji nav uzsākuši sadarbību minētās vienošanās izstrādei.
ņemot vērā minēto, lūdzam rīkojuma projekta 1.pielikuma 6.punktā precīzi norādīt Platformas attīstības darba grupas pārstāvjus, kuri ir uzsākuši darbu pie vienošanās izstrādes.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Uzturam Satiksmes ministrijas 28.12.2022. ietverto iebildumu, jo tas ņemts vērā daļēji.
Rīkojuma projekta 1.pielikuma 5.2.apakšpunktā norādītie pakalpojumu lietotāji (institūcijas) katrai no minētajām pakalpojumu grupām ir atšķirīgi no rīkojuma projekta 2.pielikumā "Centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns ostu pārvaldības pakalpojumu grupai" un rīkojuma projekta 3.pielikumā "Centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns multimodālo ostu kravu pārvaldības pakalpojuma kopai" norādītajām pakalpojumu lietotāju (institūciju) grupām. Lūdzam vienādot rīkojuma projekta1.pielikuma 5.2.apakšpunktā norādītos pakalpojumu lietotājus ar rīkojuma projekta 2. un 3.pielikumā norādītājiem pakalpojumu lietotājiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam Satiksmes ministrijas 28.12.2022. atzinumā ietverto iebildumu, jo tas nav ņemts vērā.
Rīkojuma projekta anotācijas 1.3.sadaļa "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" ir papildināta ar tekstu šādā redakcijā:
"Latvijas ostu pārvaldes ir izveidojušas starpsistēmu integrācijas risinājumus ar valsts informācijas sistēmām, piemēram, starp Rīgas brīvostas pārvaldes (turpmāk – RBP) Ostas informācijas sistēmu (turpmāk - OIS) un valsts informācijas sistēmu “Starptautiskā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēma” (turpmāk – SKLOIS), taču nepieciešams veicināt straujāku kravu loģistikas procesu digitalizāciju un pakalpojumu attīstību.” Minētais teksts nesatur informāciju, kas izteikta Satiksmes ministrijas iebildumā un rīkojuma projekta anotācija nav papildināta ar iebildumā prasīto informāciju.
Atkārtoti lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar informāciju par Rīgas Brīvostas pārvaldes informācijas sistēmu OIS, tās pamata funkcionalitāti un izmantojamību pašlaik, kā arī lūdzam sniegt informāciju par sistēmām, kas integrētas ar OIS, un datu aprites kārtību starp tām, kā arī sniegt informāciju par SKLOIS, atbilstoši iebildumā iesniegtajam tekstam.
 
Piedāvātā redakcija
Rīgas Brīvostas pārvaldes informācijas sistēma OIS ir integrēta ar valsts informācijas sistēmu “Starptautiskā kravas loģistikas un ostu informācijas sistēma”, kuras darbību nosaka Ministru kabineta 2020.gada 11.februāra noteikumi Nr.92 “Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas noteikumi”. Integrācijas rezultātā OIS tiešsaistes režīmā, kopā ar nepieciešamajiem sistēmas klasifikatoriem un metadatiem, saņem šādu elektronisko dokumentu datus:
paziņojumu par kuģa faktisko ienākšanas laiku (ATA);
paziņojumu par kuģa faktisko iziešanas laiku (ATD);
kuģa manifestu;
apkalpes sarakstu (FAL 5. veidlapa);
pasažieru sarakstu (FAL 6. veidlapa);
paziņojumu par bīstamu un piesārņojošu kuģa kravu (HAZMAT);
paziņojumu par kuģa atkritumu nodošanu;
kuģa pirmsienākšanas aizsardzības informāciju;
jūras sanitāro deklarāciju;
paziņojumu par kuģa ienākšanu ostā un iziešanu no tās;
ziņas par lietotāju labotajiem elektroniskajiem dokumentiem.
SKLOIS nodrošina elektronisku ziņošanu un pilnu elektronisko dokumentu apriti, kā arī visu formalitāšu kārtošanu visās Latvijas ostās kuģiem gan ienākot, gan izejot. SKLOIS nodrošina informācijas iesniegšanas vienreizes principa ievērošanu formalitāšu kārtošanai publiskās pārvaldes iestādēs. Vienlaikus, SKLOIS nodrošina datu apmaiņu ar Eiropas Savienības sistēmu apmaiņai ar kuģošanas informāciju SafeSeaNet.
Attiecībā uz sadarbību ar citām publiskās pārvaldes institūcijām, kas nodrošina ziņošanas formalitāšu ievērošanas kontroli, SKLOIS ir nodrošināta integrācija ar Valsts ieņēmumu dienesta pārziņā esošo valsts informācijas sistēmu Elektronisko muitas datu apstrādes sistēmu (EMDAS) un Valsts robežsardzes elektronisko informācijas sistēmu (REIS).
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam Satiksmes ministrijas 28.12.2022. atzinumā ietverto iebildumu, jo tas ir ņemts vērā daļēji.
Saskaņā ar Satiksmes ministrijas izteikto iebildumu, rīkojuma projekta 1.pielikuma 1.2.apakšpunkts papildināts ar sadarbības partneri - Satiksmes ministriju. Šīs izmaiņas nemaina iebilduma būtību, ka rīkojuma projekta anotācija nav papildināta ar plašāku informāciju par plānoto partneru - Satiksmes ministrijas un LJA - lomu Projektā un kontekstā ar katru no plānotajām pakalpojumu grupām. Lūdzam vienlaikus papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar informāciju par Satiksmes ministriju un LJA lomu Projektā, ievērojot faktu, ka Satiksmes ministrija ir SKLOIS pārzinis un LJA ir sistēmas turētājs.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Rīkojuma projekta izziņā norādīts, ka Satiksmes ministrijas iebildums nav ņemts vērā, pamatojoties uz Finanšu ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas e-pastiem, taču iebildums ir ņemts vērā un paredzētais apliecinājums ir pievienots. Lūdzam atbilstoši precizēt rīkojuma projekta izziņu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam rīkojuma projekta 1.pielikuma “Investīcijas 2.1.1.1.i. projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” pase” 6.punktā "Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte" pārskatīt Projekta pārvaldības modeli, lai netiktu izveidota pārmērīgi sarežģīta struktūra. Lūdzam vienkāršot Projekta organizāciju, atstājot tikai Projekta īstenošanas darba grupu un Projekta gaitā identificējot nepieciešamību pēc citām darba grupu apakšdalījuma pēc jomām, piemēram, Projekta sākumā būs aktuāla arhitektūras darba grupa, vēlāk Platformas izstrādes darba grupa un OIS izstrādes un ieviešanas darba grupa. Šī darba organizācija var tikt noteikta Projekta pārvaldības plānā.
Satiksmes ministrijas ieskatā Finanšu un administratīvā darba grupa Projektā nevar būt, jo Projekta mērķis un aktivitātes neparedz finanšu vadības procesu modernizāciju un pēc apraksta minētā grupa nodrošinās Projekta atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Rīkojuma projekta izziņā ir norādīts, ka Satiksmes ministrijas 28.12.2022. atzinuma 13.punkts (iebildums par nepieciešamību viest lielāku skaidrību par datu iegūšanu no SKLOIS) ir ņemts vērā, papildinot rīkojuma projekta 1.pielikuma 3.1.apakšpunktu ar šādu tekstu: “Integrācijas risinājumi, integrācijā ietvertās datu kopas un to aprite tiks precizēta Platformas prasību analīzes un projektēšanas posmā, kā arī realizēta normatīvajos aktos noteiktā apmērā, neveicot esošu integrāciju un risinājumu dublēšanu.”
Pēc būtības Satiksmes ministrijas atzinumā ietvertie skaidrojumi nav sniegti. Tā vietā atbilstoša analīze ir atlikta uz vēlāku laiku. Satiksms ministrija neiebilst šādam risinājumam, bet tādā gadījumā lūdzam rīkojuma projekta 1.pielikuma 8.punktā identificēt attiecīgu risku.
Piedāvātā redakcija
Projekta ieviešana un digitālo risinājumu izmantošana ir saistīta ar šādiem riska faktoriem: [...] - ņemot vērā Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra noteikumu Nr. 92 “Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas noteikumi” 1.pielikumā noteikto SKLOIS lietotāju piekļuves tiesību apjomu, var nebūt iespējams piekļūt visiem Platformas funkcionēšanai nepieciešamajiem SKLOIS datiem.
19.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam labot iespējamās pārrakstīšanās kļūdas:
1.pielikuma 8.punktā “Projekta līdzekļi tiks ieguldīti jaunu EMSWe.” Nav saprotams teksts “jaunu EMSWe”;
1.pielikuma 6.punkts. Vārdi “izveidota projekta koordinācijas grupa” neatbilst tēmai;
1.pielikums 6.punkts. Lūdzam pareizi nosaukt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju;
1.pielikuma 3.2.punkts. Dublēts trūkuma “Nepietiekama datu pieejamība un analītika” teksts;
1.pielikuma 5.1.punktā “Termiņš IKT risinājumu attīstības  saskaņošanai” divas reizes norādīts datums, kas jau pagājis;
1.pielikuma 5.1.punkts. Lūdzam norādīt, ka “Ostu informācijas sistēma ir galvenā RBP ostas vadības IS, kas pārvalda ostas administratīvās procedūras, kas saistītas ar kuģu ienākšanu un iziešanu, kā arī satiksmes plūsmu ostas teritorijā”;
1.pielikuma nosaukums neatbilst Projekta nosaukumam, kura pielikums tas ir.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam labot iespējamās pārrakstīšanās kļūdas:
2.pielikuma nosaukums neatbilst Projekta nosaukumam, kura pielikums tas ir;
2.pielikuma 5.punktā lūdzam norādīt tikai sistēmu nosaukumus, atbilstoši sadaļas tekstam, zem kuras šīs sistēmas tiek nosauktas.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam labot iespējamās pārrakstīšanās kļūdas:
3.pielikuma 4.punkts. Transporta un loģistikas uzņēmumi, Ostu stividoruzņēmumi un uzņēmumi, kas veic saimniecisko darbību ostu teritorijās, Kuģu aģenti un brokeri, Kravu nosūtītāji / saņēmēji  nav valsts pārvaldes iestādes un valsts kapitālsabiedrības;
3.pielikuma 5.punktā lūdzam norādīt tikai sistēmu nosaukumus, atbilstoši sadaļas tekstam, zem kuras šīs sistēmas tiek nosauktas;
3.pielikuma 1.punktā lūdzam korekti formulēt teikumu “Dati par katra veida kravām tiek iegūti no sadarbības partneru informācijas sistēmām”, jo dati tiek iegūti no dažāda statusa informācijas sistēmām – valsts informācijas sistēmām, valsts kapitālsabiedrību uzturētām sistēmām un tml. Ieteikums šīs sistēmas norādīt, kā ar Platformu integrētās sistēmas un nosaukt sistēmas. 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Rīkojuma projekta 3.pielikuma 6.punktā “Pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas stratēģija” ir noteikts, ka pakalpojumu sniegšanas tiesisko regulējumu nosaka Ostu likums un ir nosauktas Ostu likumā noteiktās ostu pārvalžu funkcijas publisko tiesību jomā. Vienlaikus rīkojuma projekta 3.pielikuma 1.punktā multimodālo (jūras, auto un dzelzceļa) kravu kustības datu ieguves un apstrādes pakalpojumu aprakstā ir norādīts, ka dati par katra veida kravām tiek iegūti no sadarbības partneru informācijas sistēmām.
Rīkojuma projekta 1.pielikuma 3.1.apakšpunktā sniegtā informācija, ka sistēmu integrācija tiks realizēta normatīvajos aktos noteiktā apmērā, neveicot esošu integrāciju un risinājumu dublēšanu, nesniedz atbildi uz jautājumu pēc būtības par tiesisko regulējumu platformā plānotajiem pakalpojumiem, ja pašlaik normatīvajos aktos tie netiek pieļauti.
Lūdzam papildināt rīkojuma projekta 3.pielikuma 6.punktu ar tiesisko pamatojumu, kas ļauj RBP, VBP un LSEZ izstrādāt un sniegt multimodālus kravu pārvaldības pakalpojumus transporta un loģistikas uzņēmumiem, ostu stividoruzņēmumiem un uzņēmumiem, kas veic saimniecisko darbību ostu teritorijās, kuģu aģentiem un brokeriem un kravu nosūtītājiem/saņēmējiem, balstoties uz Ostu likumā  noteiktajām valsts pārvaldes funkcijām un atbilstību MK noteikumu Nr.435 prasībām.
Lūdzam atbilstoši papildināt rīkojuma projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Rīkojuma projekta anotācijas 3.punktā ietverts teksts “Projektu plānots īstenot no 2022. gada 1.septembra līdz 2023. gada 1.martam”. Lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt minētos datumus, ņemot vērā aktuālo situāciju.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
No rīkojuma projekta anotācijā minētā pamatojuma izriet, ka tas ir saistīts ar ostu pārvalžu valsts pārvaldes funkciju (uzdevumu) izpildei nepieciešamās informācijas aprites digitalizāciju. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt, vai Projekta realizācijas rezultātā radāmā platforma vai sistēma neatbilst Valsts informācijas sistēmu likuma 1.panta 1.vai 15.punktā attiecīgi noteiktajai valsts informācijas sistēmai vai valsts platformai, kuru izstrādei un turpmākai izmantošanai nepieciešams atbilstošs tiesiskais regulējums. Attiecināmības gadījumā lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar atbilstošu izvērtējumu par ietekmi uz tiesību sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-