Atzinums

Projekta ID
21-TA-1794
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija
Atzinums iesniegts
27.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
[9] Aicinām Likumprojektā iekļaut jaunas normas, kas paredz:
1) Valsts vides dienesta pienākumu veidot, uzturēt un darīt publiski pieejamu to riepu ražotāju sarakstu, kas ir izpildījuši Likumprojekta 37.1 panta pirmajā un otrajā daļā noteiktos pienākumus, t.i., ir noslēguši līgumu ar kādu no ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas uzņēmumiem, vai arī paši izveidojuši savu ražotāja atbildības sistēmu. Šajā sarakstā iekļaujama arī informācija par attiecīgā riepu ražotāja nodrošināto nolietoto riepu nodošanas kārtību.
2)  Administratīvo atbildību par Likumprojekta 37.2 panta otrajā daļā paredzētā pienākuma neizpildīšanu. Neparedzot atbildību par šajā normā noteiktajiem pienākumiem, normai būs deklaratīvs raksturs. Savukārt, paredzot administratīvo atbildību un nosakot Valsts vides dienestu kā kompetento uzraugošo iestādi, šo normu pastāv iespējas reāli iedzīvināt praksē.  Atbilstoša atbildība jāparedz arī par šīs vēstules 7. rindkopā piedāvātajiem pienākumiem, tādējādi nodrošinot, ka Valsts vides dienesta rīcībā ir piespiedu mehānisms, lai panāktu šo pienākumu izpildi.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
[8] Aicinām Likumprojekta 37.1 pantā vai 37.2 pantā iekļaut jaunu normu, kas paredz: “Valsts vides dienests vēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, ierosinot slēgt domēnu, ja riepu ražotājs domēnā piedāvā iegādāties riepas, bet nav nodrošinājis likuma 37.2 panta otrajā daļā paredzēto informāciju, un pēc Valsts Vides dienesta pieprasījuma šo trūkumu nenovērš, vai arī ja  riepu ražotājs nav iesniedzis Valsts Vides dienestā informāciju par likuma 37.1 panta otrajā daļā paredzēto pienākumu izpildi.”
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
[7] Aicinām papildināt Likumprojekta 37.1. vai 37.2. pantu ar jaunu daļu, kur noteikts tālāk minētais:  
“Ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas komersants nodrošina, ka tā mājas lapā internetā tiek publicēta informācija par tiem riepu ražotājiem, kuri pievienojušies attiecīgajai ražotāju paplašinātās atbildības sistēmai, kā arī nolietoto riepu pieņemšanas vietām un kārtību. Gadījumā, ja riepu ražotājs Likuma 37.1 panta pirmajā daļā noteiktos pienākumus veic pats, tas šo informāciju izvieto riepu tirdzniecības vietā, t.sk., interneta tirdzniecības vietā, vienuviet ar likuma 37.2 panta otrajā daļā paredzēto informāciju.”

Pamatojums:
[7.1.] Šādu pienākumu ietveršana likumā atbilstu arī 2018.gada 30.maija Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai (ES) 2018/851 , ar ko groza Direktīvu 2008/98 par atkritumiem (turpmāk – Direktīva 2018/851). Proti, Direktīvas 2018/851 8.a panta 3.punkta e) apakšpunktā noteikts pienākums tajos gadījumos, kad ražotāja paplašinātās atbildības pienākumi tiek pildīti kolektīvi, publiskot informāciju par ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas īpašniekiem un dalībniekiem, ar to saprotot, tos produktu ražotājus, kuri piedalās ražotāju paplašinātā atbildības sistēmā.  Iepriekš minētā informācija – par ražotājiem, kas pievienojušies sistēmai, kā arī par savākšanas punktiem un noteikumiem, ir brīvi pieejama ražotāju atbildības sistēmās, kas darbojas citās ES dalībvalstīs:
Igaunijā:
informācija par ražotājiem, kas piedalās sistēmā: Members - Rehviringlus;
informācija par riepu pieņemšanas punktiem: List of collection points - Rehviringlus; Network map - Rehviringlus; Acceptance terms - Rehviringlus
Somijā:
Informācija par ražotājiem, kas piedalās sistēmā: Recycling Partners - Suomen Rengaskierrätys (rengaskierratys.com)
Informācija par riepu pieņemšanas punktiem: Consumers - Suomen Rengaskierrätys (rengaskierratys.com)
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
6] Likumprojekta 37.2 panta otrā daļa nosaka: “Riepu ražotājs vai tā pilnvarots pārstāvis nodrošina, ka riepu tirdzniecības vai nomaiņas vietās tiek bez maksas nodrošināta nolietoto riepu pieņemšana tādā pašā apmērā, kādā attiecīgā persona iegādājusies riepas attiecīgajā riepu tirdzniecības vai nomaiņas vietā. Riepu ražotājs vai tā pilnvarots pārstāvis interneta vietnē, kur tiek piedāvātas tirdzniecībai riepas, un  riepu tirdzniecības vietā izvieto informāciju par iegādāto riepu nodošanas kārtību.”

[6.1.] Aicinām redakcionāli precizēt normā iekļauto 2.teikumu šādā redakcijā: “Riepu ražotājs vai tā pilnvarots pārstāvis riepu tirdzniecības vietā, t.sk., interneta tirdzniecības vietā, izvieto informāciju par nolietoto riepu nodošanas vietām un kārtību.”
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
[4] Likumprojekta 37.1 panta otrajā daļā noteikts: “Riepu ražotājs var pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus vai slēgt līgumu ar ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas komersantu atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas resursu nodokli, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu, organizē un koordinē nolietoto riepu apsaimniekošanu.”

[4.1.] Aicinām precizēt normā lietoto terminoloģiju “ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas komersants”, vienādojot to ar likumā Dabas resursu nodokļa likumā lietoto terminoloģiju “videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekotājs” un “līgums par piedalīšanos videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas sistēmā”, ņemot vērā, ka normā pašā jau ir ietverta atsauce uz Dabas resursu nodokļa likumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
[3] Likumprojekta 37.1 panta pirmajā daļā noteikts: “Persona, kas pirmā Latvijas Republikas teritorijā realizē riepas, vai arī ieved tās Latvijā, lai izmantotu tās savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai (turpmāk – riepu ražotājs), vai tās pilnvarots pārstāvis nodrošina nolietoto riepu pieņemšanu, savākšanu,  sagatavošanu atkārtotai izmantošanai,  pārstrādi vai reģenerāciju, izmantojot labākos pieejamos tehniskos paņēmienus atbilstoši veselības un vides aizsardzības principiem un normatīvajiem aktiem par piesārņojumu.”

[3.1.] Atzinīgi vērtējam papildinājumu, kas riepu ražotāja definīcijā iekļauj gan personas, kas pirmā Latvijas tirgū realizē riepas, gan arī saimnieciskās darbības veicējus, kas riepas ieved saimnieciskās darbības vajadzībām. Aicinām Likumprojekta anotācijā, vai arī Likumprojekta tekstā skaidrot, kas ir saprotams ar riepu ražotāja pilnvaroto personu, skaidrojot, vai ar to tiek saprasts ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas komersants, vai arī kāda cita persona. Mūsuprāt, ir būtiski nodrošināt, ka no Likumprojektā ietvertajām normām ir skaidri saprotams, ka Likumprojektā riepu ražotājiem paredzētie pienākumi ir izpildāmi vai nu pašiem riepu ražotājiem izveidojot savu ražotāju paplašinātās atbildības sistēmu, vai arī noslēdzot līgumu ar videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekotāju par piedalīšanos videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas sistēmā. No normas patreizējās redakcijas var rasties maldīgs priekšstats, ka riepu ražotājs var pilnvarot arī kādu citu personu, kas nav videi kaitīgu preču apsaimniekotājs, nodrošināt 37.1. panta pirmajā daļā paredzētos pienākumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
[3] Likumprojekta 37.1 panta pirmajā daļā noteikts: “Persona, kas pirmā Latvijas Republikas teritorijā realizē riepas, vai arī ieved tās Latvijā, lai izmantotu tās savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai (turpmāk – riepu ražotājs), vai tās pilnvarots pārstāvis nodrošina nolietoto riepu pieņemšanu, savākšanu,  sagatavošanu atkārtotai izmantošanai,  pārstrādi vai reģenerāciju, izmantojot labākos pieejamos tehniskos paņēmienus atbilstoši veselības un vides aizsardzības principiem un normatīvajiem aktiem par piesārņojumu.”

[3.1.] Atzinīgi vērtējam papildinājumu, kas riepu ražotāja definīcijā iekļauj gan personas, kas pirmā Latvijas tirgū realizē riepas, gan arī saimnieciskās darbības veicējus, kas riepas ieved saimnieciskās darbības vajadzībām. Aicinām Likumprojekta anotācijā, vai arī Likumprojekta tekstā skaidrot, kas ir saprotams ar riepu ražotāja pilnvaroto personu, skaidrojot, vai ar to tiek saprasts ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas komersants, vai arī kāda cita persona. Mūsuprāt, ir būtiski nodrošināt, ka no Likumprojektā ietvertajām normām ir skaidri saprotams, ka Likumprojektā riepu ražotājiem paredzētie pienākumi ir izpildāmi vai nu pašiem riepu ražotājiem izveidojot savu ražotāju paplašinātās atbildības sistēmu, vai arī noslēdzot līgumu ar videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekotāju par piedalīšanos videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas sistēmā. No normas patreizējās redakcijas var rasties maldīgs priekšstats, ka riepu ražotājs var pilnvarot arī kādu citu personu, kas nav videi kaitīgu preču apsaimniekotājs, nodrošināt 37.1. panta pirmajā daļā paredzētos pienākumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pirmkārt, aicinām Pielikumā likumprojekta  “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā”
sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai) – “Sabiedrības līdzdalības ietvaros saņemtie priekšlikumi par likumprojektu “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” precizēt LRAA nosaukumu. Šobrīd priekšlikumu un iebildumu tabulā LRAA nosaukums norādīts kā “Latvijas Riepu ražotāju asociācija”. Pareizi būtu “Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija”.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
[5] Konceptuāli atbalstām Likumprojekta 37.2 panta pirmās daļas redakciju: “Riepu ražotājs vai tā pilnvarots pārstāvis nodrošina, ka tiek segtas visas šā likuma 37.1 panta pirmajā un otrajā daļā minēto pasākumu ietvaros savākto un pieņemto nolietoto riepu savākšanas, pieņemšanas, pārvadāšanas, sagatavošanas  atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un reģenerācijas izmaksas.” Aicinām likumprojektā precizēt, kas tiek saprasts ar jēdzienu “riepu ražotāja pilnvarotais pārstāvis”, ņemot vērā šīs vēstules 3.1. rindkopā minētos apsvērumus.
 
Piedāvātā redakcija
-