Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2360
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nav atbalstāmas likumprojekta 8.un 9.pantā ietvertās normas, kas paredz tiesības pašvaldībām pieprasīt avansa maksājumu mājokļa pabalsta un pabalsta mājsaimniecībām izmaksai, kā arī normas, kas paredz daļēju administratīvo izmaksu kompensēšanu pašvaldībām 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu. Vēršam uzmanību, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi pašvaldībām 2022.gada septiņos mēnešos ir ieskaitīti 927,4 milj. euro apmērā, kas ir par 136,0 milj. euro jeb 17,2% vairāk nekā sākotnēji prognozēts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojektu, novēršot pretrunu starp likumprojekta 8.pantu, kas precizē  Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13.pantu 25 daļu, kas nosaka, ka šā likuma 8.1 panta pirmās daļas 1., 2. un 3.punktā noteiktie pabalsti tiek ņemti vērā mājsaimniecības ienākumos, un 7.pantu attiecībā par Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 12.panta 3.daļu, kas nosaka, ka pašvaldības sociālais dienests, novērtējot mājsaimniecības materiālos resursus sociālās palīdzības piešķiršanai, neņem vērā personai izmaksāto pabalstu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Precizēt:

1) apakšdaļu  izsakot šādā redakcijā :"10 darbdienu laikā ePārskatos saskaņo šā panta ceturtajā daļā minētās informācijas atbilstību piešķirtā finansējuma izlietojumam un apstiprina pārskatu", Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati.
Papildināt 3) apakšdaļu apvienojot un precizējot 4) un 5) apakšdaļas tekstu, jo šajās apakšsadaļās nav viegli  uztverams teksts, kā arī nav saprotamas veicamās darbības kļūdas konstatācijai.
Piedāvātā redakcija
(5) Labklājības ministrija:
1) 10 darbdienu laikā Valsts kases e-pakalpojumā ePārskati saskaņo šā panta ceturtajā daļā minētās informācijas atbilstību piešķirtā finansējuma izlietojumam un apstiprina pārskatu;
2) reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušie sakarā ar šā panta  trešajā un 3.2 daļā noteikto atbalstu;
3) ir tiesīga izlases kārtībā kontrolēt mērķdotācijas izlietojumu mājokļa pabalstam un administrēšanas izdevumiem, pieprasot no pašvaldības papildu informāciju. Konstatējot finansējuma izlietojuma pārkāpumus pārtrauc finansējuma izmaksas,  lūdz precizēt pārskatu un veic pārrēķinu izmaksātiem finanšu līdzekļiem. Pēc pārskata precizēšanas vai pārkāpumu novēršanas izdara pārrēķinu un veic maksājumu par iepriekšējo periodu vai ietur nepamatoti izmaksātos līdzekļus no nākamajā mēnesī pašvaldībai paredzētajiem līdzekļiem.
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Precizēt:
1) apakšdaļu  izsakot šādā redakcijā :"10 darbdienu laikā ePārskatos saskaņo šā panta ceturtajā daļā minētās informācijas atbilstību piešķirtā finansējuma izlietojumam un apstiprina pārskatu", jo Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati.
Papildināt 3) apakšdaļu apvienojot un precizējot 4) un 5) apakšdaļas tekstu, jo šajās apakšsadaļās nav viegli  uztverams teksts, kā arī nav saprotamas veicamās darbības kļūdas konstatācijai.
Piedāvātā redakcija
(14) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija:
1) 10 darbdienu laikā Valsts kases e-pakalpojumā ePārskati saskaņo šā panta ceturtajā daļā minētās informācijas atbilstību piešķirtā finansējuma izlietojumam un apstiprina pārskatu;
2) reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušie sakarā ar šā panta vienpadsmitajā daļā noteikto atbalstu;
3) ir tiesīga izlases kārtībā kontrolēt finansējuma izlietojumu atbalstam mājsaimniecībām un administrēšanas izdevumiem, pieprasot no pašvaldības papildu informāciju. Konstatējot finansējuma izlietojuma pārkāpumus pārtrauc finansējuma izmaksas,  lūdz precizēt pārskatu un veic pārrēķinu  izmaksātiem finanšu līdzekļiem. Pēc pārskata precizēšanas vai pārkāpumu novēršanas izdara pārrēķinu un veic maksājumu par iepriekšējo periodu vai ietur nepamatoti izmaksātos līdzekļus no nākamajā mēnesī pašvaldībai paredzētajiem līdzekļiem.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu par likumprojekta 4.pantā, kas papildina Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumu ar 8.¹ panta 2.daļas 2. un 3.punktu, paredzēto, ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā “Par atbalsta pasākumiem energoresursu cenu un vispārējās inflācijas pieauguma ietekmes mazināšanai mazaizsargātajām iedzīvotāju grupām” (MK 21.06.22. protokola Nr.33 82.§) minētās mērķgrupas netika paredzētas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta 8.pants precizē Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13.pantu, papildinot to ar 22 daļu, kas paredz, ka mājokļa pabalsta apmēru aprēķina, ņemot vērā normatīvajos aktos par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu noteiktos normatīvus, savukārt mājokļa pabalsta apmēru mājoklī, kur apkuri nodrošina ar gāzi vai elektroenerģiju, un cietajam kurināmajam piemēro izņēmuma gadījumu, nosakot atšķirīgu mājokļa pabalsta aprēķināšanas principu. Līdz ar to nepieciešams papildināt anotācijas 1.3.sadaļu, sniedzot detalizētu skaidrojumu izņēmumu nepieciešamībai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 5.ailes 2 un 3.punktu, ņemot vērā, ka, matemātiski saskaitot anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā norādīto likumprojekta īstenošanai 2023.gadam nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu, veidojas 250 811 387 euro nevis 250 811 427 euro.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Likumprojekta 8.pantā paredzēts izdarīt grozījumus likuma 13.pantā, paredzot no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim, aprēķinot Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktā mājokļa pabalsta apmēru, mājsaimniecībai garantētā minimālā ienākuma sliekšņu summai piemēro koeficientu 3. Savukārt mājokļa pabalsta apmēra aprēķinam, ņemot vērā normatīvajos aktos par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteiktās mājokļa pabalsta aprēķināšanai izmantojamās izdevumu pozīciju minimālās normas, ir noteikti divi izņēmumi, proti, mājokļa pabalsta apmēru cietajam kurināmajam aprēķina, piemērojot 12 euro par katru mājokļa kopējās platības kvadrātmetru līdzšinējo 6 euro vietā, bet mājokļa pabalsta apmēru mājoklī, kur apkuri nodrošina ar gāzi vai elektroenerģiju, aprēķina atbilstoši skaitītāju rādījumiem, bet ne vairāk kā 4 euro par katru mājokļa kopējas platības kvadrātmetru, līdzšinējo 0,95 euro vietā. Vēršam uzmanību, ka minētās izmaiņas radīs pašvaldībām nepieciešamību pēc papildu finanšu resursiem, ne tikai 2023.gadā, bet arī sākot ar šī gada 1.oktobri, lai nodrošinātu mājokļa pabalstu izmaksu, ievērojot to, ka palielināsies personu loks un izmaksājamās summas apmērs. Vienlaikus jāvērš uzmanība, ka no 2023.gada ir plānota garantētā minimālā ienākuma līmeņa noteikšanas izmaiņas, kas vēl vairāk ietekmēs pašvaldību budžetus un to spēju nodrošināt sociālo pabalstu izmaksu, neskatoties uz valsts budžeta līdzfinansējumu 50% apmērā. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotācijas III sadaļu ar informāciju par grozījumu finansiālo ietekmi uz pašvaldību budžetiem 2022.gadā un 2023.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļa “Cita informācija” papildināma, norādot informāciju par likumprojektā iekļauto pasākumu īstenošanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma pieprasīšanas mehānismu atbilstoši MK sēdes protokollēmuma projektā paredzētajam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam svītrot anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļas “Cita informācija” norādīto informāciju, jo tā dublē anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 8.pantu par Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13.panta 3 daļu un 32 daļu, precizējot skaitļus un vārdus “2023.gada 30.jūnijs” ar “2023.gada 30.aprīlis”, ņemot vērā, ka atbilstoši informatīvajam ziņojumam “Par atbalsta pasākumiem energoresursu cenu un vispārējās inflācijas pieauguma ietekmes mazināšanai mazaizsargātajām iedzīvotāju grupām” (MK 21.06.22. protokola Nr.33 82.§) atbalsta periods noteikts no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim. Jāatzīmē, ka arī likumprojekta 8.pantā par Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13.panta 2¹ daļu, periods norādīts no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim, savukārt pārejas noteikumos periods norādīts no 2022.gada 1.septembra līdz 2023.gada 30.aprīlim. Savukārt, anotācijā ietekme uz valsts budžetu aprēķināta 8 mēnešu periodam. Ņemot vērā minēto, likumprojektā un anotācijā attiecīgi salāgojami normas termiņi pašvaldības atbalsta periodam mājokļa pabalstam, kā arī termiņus, kad pašvaldības saņem iesniegumus no iedzīvotājiem, un anotācijā precizējams mājokļa pabalsta aprēķins.



 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 3.sadaļas 6.2.punktā sniegto informāciju, ka papildu finansējums no valsts budžeta ir nepieciešams, tai skaitā PVN segšanai, lūdzam attiecīgi aizpildīt 3.sadaļas 1. un 1.1.punktu, norādot PVN ieņēmumu apmēru konkrētajos gados.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.2.punktā sniegt aprēķinu, kas pamato dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma un centralizētās siltumapgādes pakalpojuma īstenošanai norādīto kompensējošo pasākumu, kā arī Būvniecības valsts kontroles birojam administratīvo izdevumu nodrošināšanai papildu nepieciešamā finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu “Cita informācija” ar pasākumu ietekmi uz vispārējās valdības sektoru atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atbalsts mājsaimniecībām, kuras mājokli apkurina ar granulām/briketēm/malku saskaņā ar likumprojektu paredzēts 12 mēnešiem, nav skaidrs, kāpēc anotācijas 3.sadaļā sadalījumā 2 gados norādīti 3,5 mēneši, kas kopā ir 7 mēneši. Attiecīgi lūdzam pārskatīt, precizēt vai skaidrot.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļā sniegtais aprēķins finansējuma apmēram par atbalstu mājsaimniecībām, kuras mājokli apkurina ar malku, nav korekts, jo patēriņš 216 000  ber.m3 x 15 euro = 3 240 000 euro, 12 mēnešiem tas ir 38 880 000 euro, kopā ar samazināto PVN likmi 12% sanāk 43 545 600 euro. Attiecīgi lūdzam pārskatīt, precizēt vai skaidrot.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļā aprēķinā par atbalstu mājsaimniecībām, kuras mājokli apkurina ar briketēm, būtu jānorāda arī prognozētais patēriņš, kā tās ir minēts citā anotācijas sadaļā. Vienlaikus norādām, ka aprēķina rezultātā iegūtais finansējuma apmērs ir 4 032 000 euro (100 euro*36 000 tonnas + PVN 12%), attiecīgi šobrīd anotācijā norādītais sadalījums pa gadiem ir nekorekts, jo tas kopsummā veido 40 320 000 euro. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļā par atbalstu mājsaimniecībām, kuras mājokli aprēķina ar granulām norādīts, ka finansējuma apmērs atbalsta sniegšanai aprēķināts par 200 tūkst. tonnu patēriņu un 100 euro par tonnu pieņēmumu, kas kopsummā veido 20 000 000 euro (bez PVN) un 22 000 000 euro (ar PVN), tomēr vienlaikus tiek norādīts, ka tas iekļauj arī pašvaldību administrēšanas izmaksas 8 euro par iesnieguma izskatīšanu par visiem atbalsta veidiem, attiecīgi atbalstam mājsaimniecībām paliek 18 640 000 euro, kas ir atbalsts 83 euro par tonnu (bez PVN) apmērā nevis 100 euro par tonnu kā sākotnējos pieņēmumos. Uzskatām, ka sniegtais aprēķins nav korekts un tas ir precizējams. Vienlaikus norādām, ka 20 000 000 euro ar samazināto PVN likmi 12 % kopsummā ir 22 400 000 euro. Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt, precizēt vai skaidrot.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļā un tās pielikumos nav sniegts aprēķins, kā iegūts finansējuma apmērs atbalsta sniegšanai mājsaimniecībām, kuras mājokli apkurina ar elektroenerģiju, tas nav saprotams arī no anotācijas citām sadaļām. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Anotācijas 7.sadaļas “7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām”  7.1.apakšsadaļa  “Projekta izpildē iesaistītās institūcijas” papildināma ar Aizsardzības ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
21.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atzīmējam, ka finansējums atbalstam energoresursu cenu un vispārējās inflācijas pieauguma ietekmes mazināšanai tiks nodrošināts atbilstoši likumdevēja apstiprinātajiem atbalsta pasākumiem. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Padomes 2022.gada 23.-24. jūnija sanāksmē apstiprinātajām valsts specifiskajām rekomendācijām  Latvijai, lai mīkstinātu enerģijas cenu kāpuma ietekmi un palīdzētu ierobežot inflācijas otrreizējās ietekmes spiedienu, jānodrošina mērķorientēta atbalsta sniegšana pret energocenu kāpumu visneaizsargātākajām mājsaimniecībām un uzņēmumiem. Rekomendācija paredz arī to, ka laikposmā pēc 2023. gada jāīsteno fiskālā politika, kuras mērķis ir panākt piesardzīgu vidēja termiņa fiskālo stāvokli. Identiskus ieteikumus izsaka Starptautiskais Valūtas fonds, lai nepamatoti nepasliktinātu fiskālo situāciju (t.i. nepalielinātu budžeta deficītu un parādu).
Lai ievērotu Padomes izteikto fiskālo valsts specifisko rekomendāciju Latvijai, aicinām pārskatīt nediferencēto atbalsta pasākumu, kas šobrīd ir paredzēti visu ienākumu mājsaimniecībām (dabas gāzes tirdzniecības pakalpojumu, siltumapgādes pakalpojumu maksas samazinājums, atbalsts mājsaimniecībām apkures ar granulām un elektroenerģiju izdevumu daļējai kompensēšanai), piešķiršanas nosacījumus un tvērumu.
Norādām, ka dabas gāzes tirdzniecības pakalpojumu un siltumapgādes pakalpojumu maksas samazinājums neveicina iedzīvotājus samazināt enerģijas patēriņu (pieprasījumu) vai palielināt energoefektivitāti, kas varētu līdzēt klimata mērķu un atkarības no Krievijas energoresursiem mazināšanas mērķu sasniegšanai. Eiropas Komisijas ekspertu skatījumā atbalsta pasākumiem, kas tiešā veidā ietekmē ienākumus, vajadzētu dot priekšroku attiecībā pret pasākumiem, kas samazina rēķinos norādīto pakalpojuma cenu (t.i. neatspoguļo reālās izmaksas).
Š.g. aprīlī Eiropas Komisijai iesniegtajā Stabilitātes programmā 2022.-2025.gadam ir iekļauta prognoze par Latvijas budžeta deficītu 2022. gadam 6,5 % no IKP apmērā. Prognoze ņem vērā līdz š.g. marta beigām apstiprināto atbalsta pasākumu (t.sk. energoresursu cenu pieauguma ietekmes mazināšanai) fiskālo ietekmi un deficīta līmenis 2022.gadā jau tad bija plānots augstākais Eiropas Savienībā. 2022.gada 12.aprīlī Ministru kabinetā apstiprinātā Stabilitātes programma iekļauj fiskālo stratēģiju, kas paredz pakāpenisku strukturālā un attiecīgi nominālā deficīta samazināšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā sniegtos iebildumus anotācijas 3.sadaļā par atbalstu mājsaimniecībām, kuras mājokli apkurina ar granulām, briketēm, malku, elektroenerģiju, lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 13. un 14.punktā norādītās summas.
Piedāvātā redakcija
-
23.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt MK sēdes protokollēmuma projekta 7.punktu, tajā norādot finansējumu mājokļa pabalsta līdzfinansējumam no valsts budžeta līdzekļiem 2022.gadam, kas tiks nodrošināts Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra rīkojuma Nr.18 ietvaros, svītrojot paredzēto par administrēšanas izmaksu kompensēšanu, atbilstoši izteiktajam 1.iebildumam.
Piedāvātā redakcija
-
24.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt Ministru kabineta protokollēmuma projekta 8., 11., 13.punktu, norādot gadu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt MK sēdes protokollēmuma projekta 9., 10., 12. un 14.punktus, norādot, kuras likumprojekta normas īstenošanai papildu finansējums ir nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ierosinām papildināt anotāciju ar piedāvāto pasākumu efektivitātes novērtējumu uz mazaizsargātāko mājsaimniecību sociālekonomisko stāvokli.
 
Piedāvātā redakcija
-